امنیت

فرمانده جدید نیروی قدس ایران در راهش به پیروزی با موانع بزرگی روبرو است

گزارش از فارس العمران

در این تصویر، بریدجنرال اسماعیل قاآنی (با لباس نظامی در سمت راست) با علی خامنه ای رهبربزرگ ایران، رئیس جمهور حسن روحانی، و سایر مقامات ارشد به تاریخ ۱۷ دلو در تهران در مقابل تابوت قاسم سلیمانی رئیس پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران دیده می شود. [وزارت دفاع ایران]

در این تصویر، بریدجنرال اسماعیل قاآنی (با لباس نظامی در سمت راست) با علی خامنه ای رهبربزرگ ایران، رئیس جمهور حسن روحانی، و سایر مقامات ارشد به تاریخ ۱۷ دلو در تهران در مقابل تابوت قاسم سلیمانی رئیس پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران دیده می شود. [وزارت دفاع ایران]

تهران -- به گفته تحلیلگران، بریدجنرال اسماعیل قاآنی فرمانده تازه منصوب شده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، برای پر کردن جایگاه سلف خود مبارزه خواهد کرد.

یک حمله هواپیمای بدون سرنشین امریکایی تورن جنرال قاسم سلیمانی را به تاریخ ۱۳ جدی در بغداد کشت. وی به عنوان رهبر نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، پس از علی خامنه ای رهبر بزرگ، قدرتمندترین مرد ایران تصور می شد.

تحلیلگران می گویند، قاآنی که بلافاصله پس از مرگ سلیمانی توسط خامنه ای گماشته شد، انتظار می رود به جای تغیر، تداوم را فراهم کند، اما وی جایگاه سلیمانی را -- در داخل یا خارج از ایران ندارد -- و احتمالاً نمی تواند به آن دست یابد.

حاتم الفلاحی، تحلیلگر امور نظامی و استراتیژی گفت، سلیمانی چهره خارق العاده ای بود به این دلیل که وی به کسی جز خامنه ای پاسخگو نبود.

در تصویر، قاآنی (در سمت راست) به تاریخ ۲۰ دلو در تهران با خامنه ای و روحانی دیده می شود که همه آنها نگران به نظر می رسند. [وزارت دفاع ایران]

در تصویر، قاآنی (در سمت راست) به تاریخ ۲۰ دلو در تهران با خامنه ای و روحانی دیده می شود که همه آنها نگران به نظر می رسند. [وزارت دفاع ایران]

وی گفت، وی به دلیل روابط نزدیک و قابل اعتماد با رهبربزرگ بسیار قدرتمند به نظر می رسید و توانست این تأثیر را در ایجاد شبکه گسترده در منطقه مأمورهای طرفدار تهران که از دستورات وی پیروی می کردند، مورد استفاده قرار دهد.

الفلاحی گفت، مرگ سلیمانی «به ویژه در مورد روابط و مدیریت شبه نظامیان وابسته به ایران» باعث سردرگمی زیادی شد.

نیروی قدس در مأموریت های خارجی تخصص دارد، آموزش های لازم، بودجه و اسلحه را برای گروه های افراطی فراهم می کند.

نیروی قدس در تلاش برای گسترش نفوذ منطقه ای خود و ایجاد تسلط، جوانان افغان، پاکستانی، عراقی و یمنی را به خدمت گرفته است تا برای منافع ایران در سوریه بجنگند.

الفلاحی گفت، قاآنی باید «شکافی را که از سلف وی باقی مانده بود پر کند و بفهمد که چگونه رژیم را در مقابل مخالفین معلوم خود در عراق، لبنان و سوریه دست نخورده نگه دارد.»

الفلاحی با این یادداشت که توانایی قاآنی در متحد کردن شبه نظامیان زیر سوال است افزود، وی همچنان باید چگونگی حفظ کنترل محکم بر شبه نظامیان را یادبگیرد.

رژیم با عصبانیت مردم روبرو است

درحالیکه شرایط اقتصادی داخل ایران بدتر می شوند، در نتیجه ضعف حکومت و تحریم ها، مردم ایران با شرایطی روبرو هستند که با سرعت وخیم تر می شوند.

الفلاحی گفت، اما در برابر اعتراضات بر علیه این شرایط سرکوب وحشیانه ای صورت گرفته است که فقط قهرمردم علیه رژیم را افزایش داده است.

عصام الفیلی، استاد علوم سیاسی در پوهنتون المستنصریه در بغداد گفت، رهبران رژیم – به شمول قاآنی-- در مواجهه با افزایش خشم مردم، همچنان روش خصمانه ای نسبت به غرب حفظ کرده اند.

وی گفت، آنها این امید را دارند که اشاره مداوم به ترور سلیمانی، ایرانیان را از مشکلات شان منحرف کند و برای رژیم وقت کافی را فراهم می کند تا از «یک نزول مارپیچی» جلوگیری کند.

الفیلی گفت، در حالی که رهبران ایران ممکن است ترجیح دهند در این زمان دشوار از ایجاد مشکلات با جامعه بین المللی خودداری کنند، روابط تهران با وابستگان خارجی این کشور هنوز در همان مسیری است که سلیمانی دنبال می کرد.

الفیلی گفت، قاآنی که از ده ها سال بدینسو از فلسفه رژیم حمایت می کند، اکنون در تلاش است تا مأموریت سلیمانی را انجام دهد.

شبه نظامیان برای وفاداری تحت فشار آورده شدند

قاآنی و روحانی شبه نظامی عراقی -- مقتدی الصدر -- به تاریخ ۲۳ جدی در قم با ارشدترین رهبران شبه نظامیان عراقی تحت حمایت ایران، با هدف تشکیل «شورای مقاومت» علیه حضور خارجی در منطقه، دیدار کرد.

الفیلی گفت، رهبران ایران و به طور خاص قاآنی برای این نشست «مشورتی» قصد داشتند تا نشان دهند که رژیم ایران «هنوز هم تأثیرگذار و قادر به کنترل گروه های مسلح [وفادار]» است.

وی گفت، این گروه ها، که همه آنها با فشار مشابه و تنش های منطقه ای اخیر روبرو هستند، سریعاً در اولین آزمایش مؤثر توانایی قاآنی برای پیگیری مأموریتی که سلیمانی آغاز کرده بود، پاسخ دادند.

خطاب العزوی، یک تحلیلگر امور سیاسی عراقی گفت، اینها نمایندگانی (اجنت های) هستند که تهران برای دفاع از موجودیت خود مطابق منشور عقیدتی و سیاسی خود استفاده می کند.

وی گفت، این واضح است که این گروه ها این مسئولیت را بر دوش گرفته اند و تصمیم گرفته اند تحت نظارت ایران بمانند، زیرا مرگ هر طرف به معنای از بین رفتن همه است.

العزوی گفت، «مانند سلف خود، قاآنی یک شخص سخت گیر است که طرفدار نظریه تسلیم شدن و قربانی کردن دستاوردها یا واگذاری نیست.»

تحت پیگرد در افغانستان

بر اساس گزارش رسانه ها، قاآنی ظاهراً هنگامی که سلیمانی رهبر تمام این گروه بود، بر عملیات های نیروی قدس در افغانستان و پاکستان نظارت داشته است.

اما نقش وی در افغانستان به ویژه، تحت بررسی است.

وزارت امور خارجه افغانستان در اواسط ماه جدی اعلام كرد كه بازدید قاآنی از شفاخانه ای كه با بودجه ایران در ولایت بامیان در سال ۱۳۹۷ ساخته شده است، را بررسی می کند.

محمد طاهر زهیر والی بامیان، به تاریخ ۱۷ جدی گفت، یک هیئت ایرانی در جوزای سال ۱۳۹۷ برای بازدید از این شفاخانه از کابل آمده و قاآنی خود را به عنوان معاون سفیر ایران در کابل معرفی کرد.

ادریس زمان، سرپرست وزارت امور خارجه آنوقت به تاریخ ۱۹ جدی در یک کنفرانس خبری گفت، اقدامات قاآنی طی دیدار وی در سال ۱۳۹۷، در حال بررسی است.

زمان گفت، «اسماعیل قاآنی هرگز معاون سفیر ایران در کابل نبوده است، و ما در حال بررسی این موضوع هستیم تا دریابیم که این دیدار چه وقت، درکجا و به چه منظور انجام شده است.»

اکبرجان فولاد، یک تحلیلگر امور سیاسی در کابل گفت، «برای هرکسی که با اسناد جعلی به یک کشور سفر می کند، واضح است که آنها اهداف نادرست و مخرب دارند و معرفی یک فرمانده نظامی به عنوان معاون سفیر یا دیپلومات، اهداف مخرب ایران را نشان می دهد.»

وی گفت، «قاآنی در آن زمان طراح و رهبر لشکر فاطمیون بود. سفر وی به بامیان شاید برای جذب نیروهای جنگجوی فاطمیون و ایجاد روابط با آنها ترتیب داده شده باشد.»

لشکر فاطمیون یک گروه جنگجوی است که از اتباع افغان تشکیل شده است و اصلا توسط سپاه پاسداران استخدام شده اند تا در سوریه برای رژیم رئیس جمهور بشار الاسد بجنگند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

امریکا باید افغانستان را کمک کند تا یک اردو و استخبارات نیرومند داشته باشد و در برابر گروههای تندرو ایرانی و پاکستانی فعال شود. ایران و پاکستان خطر مشابه را برای جهان ایجاد کرده اند. در گذشته امریکایی ها سلاحها و تجهیزات را که داشتند به پاکستان فراهم ساختند. کمک کردن به پاکستان با چنین تجهیزات، به مثابه ای کمک کردن به تروریست ها است، زیرا تروریست هایکه سربازان افغان، مردم ملکی و متحدین غربی افغانستان را می کشند، از استخبارات پاکستان در پایگاههای نظامی آنها آموزش می بینند. نکته دیگر این است که ارتش پاکستان با کمک ها و سلاحهای که از کشور های غربی بدست آورد، بزرگان پشتون را در وزیریستان، باجور، سوات، ملکند، و خیبر به نام تروریست به قتل رساندند، بالای زنان تجاوز کردند و کودکان را یتیم ساختند. امریکا باید در فراهم ساختن کمک ها به ارتش پاکستان بسیار محتاط باشد.

پاسخ

حکومت با همی مساله اسماعیل قاآنی که خود را به حیث معاون سفیر ایران معرفی کرده بود و از ولایت بامیان دیدن کرد، چه کار کرد؟ حد اقل حکومت خصوصاً اورگانهای عدلی و قضایی باید از والی بامیان در این زمینه بازجویی می کرد. اما حکومت این کار را بخاطر ترس از ایران نکرد. ایران توانسته جواس زیادی را در افغانستان داشته باشد. در قدم اول محقق یک جاسوس کلان ایران است و برای ایران در افغانستان سربازگیری می کند در حالیکه وی یک مقام بلند پایه حکومتی است.

پاسخ