اقتصاد

جمهوری اسلامی ایران چهل و یکم سالگردش را با حالت افسرده مردم قلم زد

سلام تایمز و ای اف پی

در تصویر، حسن روحانی رئیس جمهور ایران دیده می شود که، به جمعیتی در میدان آزادی تهران بخاطر بزرگداشت ۴۱ سالگرد جمهوری اسلامی سخنرانی کرد. فقط چند هزار ایرانی در آن شرکت کردند. [دفتر رئیس جمهور ایران]

در تصویر، حسن روحانی رئیس جمهور ایران دیده می شود که، به جمعیتی در میدان آزادی تهران بخاطر بزرگداشت ۴۱ سالگرد جمهوری اسلامی سخنرانی کرد. فقط چند هزار ایرانی در آن شرکت کردند. [دفتر رئیس جمهور ایران]

تهران -- یک روحیه سرد مردم به روز سه‌ شنبه (۲۲ دلو) در تجلیل از ۴۱ سالگرد تأسیس جمهوری اسلامی، مراسم یادبود رژیم ایران را فرا گرفته بود.

چند هزار ایرانی در میدان آزادی تهران جمع شدند، جایی که حسن روحانی رئیس جمهور ایران و دیگر مقامات برای بزرگداشت این مراسم صحبت کردند.

اما سخنرانی های سرسخت و اهتزازات پرچم، به دلیل نوع روحیه مردم که به اندازه ابر غبارآلودی سنگین بود که اکثر اوقات پایتخت ایران را تحت پوشش قرار می دهد، بی رنگ شده بود.

در کشوری که تحت فشار تحریم ها قرار گرفته است، تکان خورده از اعتراضات و تحت تأثیر تنش های نظامی، بسیاری از تهرانی ها برای پنهان کردن بدبینی خود تلاش می کنند.

تصویری که در رسانه های اجتماعی منتشر شده است، دیواری را نشان می دهد با شعار «مرگ بر خامنه ای»، اشاره ای به رهبر بزرگ کشور، که چندین بار توسط مقامات در اصفهان ایران رنگ آمیزی شده است. [آرشیف]

تصویری که در رسانه های اجتماعی منتشر شده است، دیواری را نشان می دهد با شعار «مرگ بر خامنه ای»، اشاره ای به رهبر بزرگ کشور، که چندین بار توسط مقامات در اصفهان ایران رنگ آمیزی شده است. [آرشیف]

تصویری که در اواسط ماه دلو در رسانه های اجتماعی منتشر شد، یک پسر کوچک را نشان می دهد که در جاده های تهران زندگی می کند. با افزایش فقر در سراسر ایران، این نوع صحنه ها بسیار عادی شده است. [آرشیف]

تصویری که در اواسط ماه دلو در رسانه های اجتماعی منتشر شد، یک پسر کوچک را نشان می دهد که در جاده های تهران زندگی می کند. با افزایش فقر در سراسر ایران، این نوع صحنه ها بسیار عادی شده است. [آرشیف]

رانا، یک محصل ۲۰ ساله بیولوژی که در منطقه لوکس تاجریش قدم می زد گفت، «زندگی در حال حاضر واقعاً سخت است. اوضاع اینجا غیرقابل پیش بینی است.»

این بخشی از شهر است که زنان جوان با نرمی طرز لباس های سختگیر جمهوری اسلامی را رد می کنند و از جاکت های کوتاه، آرایش شیک و چادر هایی که موهای بیشتری را نشان می دهد، انتخاب می کنند.

اما علی رغم چنین آزادی های نسبی، رانا گفت که احساس گرفتاری می کند.

وی با اشاره به «شکاف بزرگ طبقاتی» و انزوای رو به افزایش ایران گفت، «کیفیت زندگی به هیچ وجه خوب نیست -- ما آلودگی، مردم عصبانی، قیمت های بالا داریم.»

سلسله قیام ها و فاجعه ها

اقتصاد ایران طی دو سال گذشته به طور پیوسته بدتر شده است.

هنگامی که دولت در ماه عقرب قیمت پطرول را بالا برد، اعتراضات در سراسر کشور راه اندازی شدند و قبل ازینکه نیروهای امنیتی در میان خاموش شدن تقریبی اینترنت آنرا سرکوب کنند، این تظاهرات خشونت بار شد.

به گفته مقامات ایرانی، بین ۱۲۰ هزار و ۲۰۰ هزار نفر در این اعتراضات شرکت کرده اند، اما منابع دیگر این ارقام را بسیار بلندتر نشان می دهند.

طبق گزارش سازمان ملل متحد، که از عدم شفافیت رژیم ایران در مورد تلفات و رفتار با بازداشت شدگان ابراز نگرانی کرده، دست کم ۷۰۰۰ نفر در طی این قیام دستگیر شده بودند.

در اواسط ماه جدی تنش ها با ایالات متحده زمانی افزایش یافت که طی یک حمله هواپیمای بدون سرنشین ایالات متحده، تورن جنرال قاسم سلیمانی در بغداد کشته شد.

سلیمانی قوماندان نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران بود، که برای مأموریت های خارجی، آموزش گروه های افراطی، تمویل و مسلح سازی اختصاص داده شده است.

نیروهای قدس در تلاش برای گسترش نفوذ منطقه ای خود و ایجاد سلطه، جوانان افغان، پاکستانی، عراقی و یمنی را به خدمت گرفته است تا برای منافع خود در سوریه بجنگند.

تهران با هدف قرار دادن نیروهای امریکایی به قتل سلیمانی پاسخ داد اما سپس به طور تصادفی یک هواپیمای اکراینی ملکی را سقوط داد که باعث کشته شدن ۱۷۶ نفر در هواپیما شد.

علی رغم ویدیو و شواهد متعاقب بر وجود موشک نوع زمین-به هوا که به هواپیما برخورد می کند، تهران برای روزها از این انکار می کرد که هواپیمای PS752 شرکت بین المللی اوکراینی توسط حمله موشکی سقوط کرد.

اما روحانی سرانجام این حقیقت را پذیرفت -- که ارتش ایران طی یک «اشتباه فاجعه بار» این هواپیما را سقوط داده است.

این اعتراف -- و ظهور تلاش برای پنهان کردن -- روزهای اعتراضات ضد دولتی در ایران را برانگیخت.

ده ها هزار ایرانی با شعارهای «مرگ بر دیکتاتور» -- اشاره ای به آیت الله علی خامنه ای رهبر بزرگ -- به جاده ها رفتند و شعارهای ضد رژیم را سر دادند.

برخی از معترضین محصل، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را «بی کفایت» و «شرم مردم» خواندند.

کاریابی دشوار است

یک دختر جوان ایرانی که تصمیم به ماندن در کشور خود گرفته است، پیگاه گلامی یک انجنیر ۲۵ ساله ای است که سه روز قبل از عروسی خود در حال خرید بود.

وی در حالیکه یک جاکت شیک و بوت های جیر پوشیده بود گفت، «شرایط اقتصادی کشور به ویژه برای جوانان اکنون بسیار دشوار است.»

«من احساس بدی دارم ... دوستانم تصمیم گرفته اند تا کشور را ترک کنند. اما من به عنوان یک ایرانی تصمیم گرفتم که در کشور خود بمانم و آن را بسازم.»

در حالی که یک اجراکننده سعی داشت خود را بالاتر از سر و صدای ترافیک سنگین بشنواند، صدای تارهای وایلن هوا را فرا گرفت.

بهرام سبحانی ، یک برقی ۴۷ ساله که ریش را نتراشیده بود، عصبانی و تقریباً کاملاً بی دندان بود گفت، زندگی کردن به طور فزاینده دشوار تر می شود.

وی گفت، «یافتن کار این روزها کمی دشوار است، اما وجود دارد.»

«البته که این تحریم ها ما را تحت تأثیر قرار داده است، اما ما باید آن را تحمل کنیم زیرا نمی توانیم کاری دیگر انجام دهیم. ما در ایران زندگی می کنیم، نه در جای دیگر.»

اطلاعیه هایی که یکشنبه (۲۰ دلو) صادر شدند بدون شک بر اضطراب رو به رشد خواهد افزود.

نیروهای ایرانی از عدم موفقیت پرتاب ماهواره خبر دادند و سپاه پاسداران از تحولات جدید سیستم های موشکی بالستیک فاصله-کوتاه این کشور پرده برداشت – که هر دوی این تلاش ها بسیار گران قیمت هستند.

یک عصبانیت شدیدی متوجه مشکلات اقتصادی پایدار ایران است، و خبرهای مربوط به اینکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران مبلغ زیادی را به جای کمک کردن به اقتصاد متزلزل برای تکنالوژی موشکی مصرف می کند، بدون تردید احساسات مردم را به سمت رهبری ایران تند خواهد کرد.

اوضاع اقتصادی به محمدرضا خادمی، معاون شرکت دلهم تابش، که دستگاه های تکنالوژی هوشمند ساخت ایتالیا برای خانه های لوکس را می فروشد، رنج می دهد.

محمدرضا گفت، «پایان سال ۲۰۱۸ افتضاح بود و تمام سال ۲۰۱۹ اصلاً خوب نبود.»

وی گفت، «من به کار خود ادامه می دهم. من سعی خواهم کرد که آن خط تولید را در ایران بصورت محلی داشته باشم، اما تغیر بسیار دشوار است.»

'ما احساس ناامیدی می کنیم'

اگر در مناطق اقشار متوسط و بالای تهران حال و هوایی بسیار افسرده باشد، در مناطق فقیرنشین شهر پرجمعیت هشت میلیون نفری حتی بدتر از این است.

در منطقه جنوبی مولوی، یک کسبکار سبک های مهندسی را به پیچ و خم کوچه ها و مغازه هایی که صنعتگران تجارتهایی با افتخار را دارند انجام می دهد.

فقط تعداد محدودی از خانمها در جاده ها دیده می شوند که اکثر آنها لباس چادر و بسیاری از آنها نان تازه پخته شده را می برند.

مهدی گلزاده، تاجری که اجناسی را از آسیا وارد می کند، هنگام بیرون رفتن از یک فروشگاه مواد غذایی خسته به نظر می رسید.

وی گفت، «زندگی در ایران بسیار سخت شده است. با این اوضاع اقتصادی، هیچ کس نمی تواند چیزی وارد کند، و ایران مواد لازم را برای تهیه این محصولات ندارد.»

«من مجرد هستم... کسی نمی تواند یک خانواده را با این درآمد ناچیز تشکیل دهد. ما احساس ناامیدی می کنیم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

آقای سلام تایمز!!! همینه دیگه وقتی شما رو تهران راه نمیدن، نتیجه اش پرت و پلا گفتن میشه و آرزوهای دست نیافتنی. مگه کور بودی از تلویزیون ایران و دیگر تلویزیونهای دیگر ندیدی مردم 22 بهمن هرسال چقدر خوشحال هستند. امثال بیشتر از هرسال چون آمریکایی کشی راه انداخته اند. هر لحظه که یک آمریکایی در هرجای جهان به درک واصل میشود و وجود نحسش از کره زمین پاک میشود، برای مردم ایران آن لحظه قشنگترین لحظه سال است. فکرش را بکن که امسال مردم ایران و البته بسیاری از مردم دیگر کشوها چقدر لحظه قشنگ داشته اند. به کوری چشم ترامپ و دشمنان مردم ایران. در ضمن مردم ایران و همه اهالی مقاومت و انسانیت مانند شما غربیها بویژه آمریکاییها دنیا را به اندازه پربودن حجم شکمشان نمی سنجند و معیارهای دیگری هم برایشان مطرح است که شادشان کند.

پاسخ

نظام ایران از این هم افسرده تر خواهد شد چون همه سرمایه ای کشور را در راه تمویل تروریست ها در کشور های خلیج فارس به مصرف می رسانند. اقتصاد ایران روز به روز بد تر شده رایست. حکومت ایران به تغزیرات شدید اقتصادی روبرو است. اگر این رژیم تا پنج سال آینده دیگر در ایران بر سر قدرت باشد، مردم این کشور با یک بحران شدید اقتصادی بروبرو خواهند شد. مردم ایران باید هوشیار شوند و حکومت را نگذارند که سر بخود بالای سرنوشت مردم بازی کند.

پاسخ

این رژیم ظالم ایران باید سرنگون شود چون مردم بیچاره ایران از دست حکام دیکتاتور حکومتی به ستوه آمدند. مردم نیمتوانند آزاد زنده گی کنند. آنها مجبور هستند که هرچیزیکه حکومت می گویند آنها باید انجام دهند.

پاسخ