امنیت

کشتن فرمانده ارشد جنگجوی هشدارهای قاطع را به تهران می فرستد

سلام تایمز و ای اف پی

در تصویر، بقایای وسیله نقلیه ای که توسط موشک ها در خارج از میدان هوایی بغداد مورد اصابت قرار گرفته است، نشان داده شده است. تورن جنرال قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، توسط یک هواپیمای بدون سرنشین امریکایی به همراه اعضای یک گروه شبه نظامی تحت حمایت ایران، کشته شد. [دفتر مطبوعاتی نخست وزیر عراق]

در تصویر، بقایای وسیله نقلیه ای که توسط موشک ها در خارج از میدان هوایی بغداد مورد اصابت قرار گرفته است، نشان داده شده است. تورن جنرال قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، توسط یک هواپیمای بدون سرنشین امریکایی به همراه اعضای یک گروه شبه نظامی تحت حمایت ایران، کشته شد. [دفتر مطبوعاتی نخست وزیر عراق]

بغداد -- كشته شدن تورن جنرال قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران توسط هواپیمای بدون سرنشین امریكا روز جمعه (۱۳ جدی) نشانگر لحظه ای مهم در مبارزات چند دهه تهران برای ایجاد جنگجوئی و اختلافات در شرق میانه و فراتر از آن است.

اوایل روز جمعه، یک تیرباران موشکها به میدان هوایی بین المللی بغداد اصابت کرد و به کاروان متعلق به حشید الشعبی، یک نیروی شبه نظامی عراقی حمله کرد که با ایران روابط نزدیک داشت. سلیمانی -- که یکی از چهره های قدرتمند ایران محسوب می شد -- در یکی از این وسایل نقلیه مسافرت می کرد.

تنها چند ساعت بعد، هم حشید و هم سپاه پاسداران بعد از چند دهه اقدامات خصمانه در سراسر جهان توسط این گروه که در ماه ثور گذشته به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته شد، مرگ این فرمانده را تائید کردند.

وزارت دفاع امریكا گفته است كه سلیمانی «بطور جدی برنامه هایی را برای حمله بر دیپلومات ها و عساکر امریکایی در عراق و سراسر منطقه، روی دست گرفته بوده است.

در این تصویر تورن جنرال قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس دیده می شود که، در ماه اسد گذشته برای شرکت در مراسم احترام به کشته شدگان در جنگ سوریه، در تهران حضور دارد. سلیمانی به تاریخ ۱۳جدی در بغداد کشته شد. [آرشیف]

در این تصویر تورن جنرال قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس دیده می شود که، در ماه اسد گذشته برای شرکت در مراسم احترام به کشته شدگان در جنگ سوریه، در تهران حضور دارد. سلیمانی به تاریخ ۱۳جدی در بغداد کشته شد. [آرشیف]

این تصویری که در جریان ناآرامی های ماه عقرب در ایران بر رسانه های اجتماعی منتشر شد، محور بحران فزاینده اقتصادی این کشور است. تصمیمات و اقدامات سلیمانی در انزوای ایران و اعمال تحریم هایی که اقتصاد آن را ویران کرده است، نقش فعال داشته است. [آرشیف]

این تصویری که در جریان ناآرامی های ماه عقرب در ایران بر رسانه های اجتماعی منتشر شد، محور بحران فزاینده اقتصادی این کشور است. تصمیمات و اقدامات سلیمانی در انزوای ایران و اعمال تحریم هایی که اقتصاد آن را ویران کرده است، نقش فعال داشته است. [آرشیف]

این وزارت گفته است، «این اقدام قاطع دفاعی برای محافظت از كارمندان امریكایی در خارج از كشور با كشتن قاسم سلیمانی» انجام شده است.

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه امریكا، روز جمعه در گفتگو با سی ان ان گفت، سلیمانی «در حال برنامه ریزی برای انجام اقدامات در منطقه بود -- یک اقدام بزرگ، به گفته وی -- که باعث می شد اگر صدها نفر نباشد جان ده ها تن از مردم امریکا را به خطر بیندازد.»

پمپئو درباره نقشه سلیمانی گفت، «ما می دانیم که این قریب الوقوع بود.»

در اوایل روز پنجشنبه (۱۲ جدی) مارک اسپر وزیر دفاع امریكا هشدار داد كه در صورت برنامه ریزی برای حملات اطلاعاتی، ایالات متحده از انجام «اقدامات پیشگیرانه» دریغ نخواهد كرد.

اسپر گفت، هفته گذشته قتل یک قراردادی امریکایی در حمله موشکی بر پایگاهی در کرکوک توسط یک گروه طرفدار ایرانی، «بازی را تغیر داد.»

اسپر در خطاب به رهبری ایران ادامه داد، «حملات علیه ما در زمان، نحوه و مکان انتخاب ما پاسخ خواهد گرفت. ما از رژیم ایران می خواهیم كه به فعالیت های بدخواهانه خود پایان دهد.»

تهدیدی برای منطقه

نیروی قدس با نام عربی بیت المقدس، در مأموریت های خارجی، آموزش، فراهم کردن بودجه و اسلحه برای گروه های افراطی به شمول حزب الله لبنان و گروه فلسطینی حماس، تخصص دارد.

سلیمانی و نیروی قدس وی در حمایت از نیروهای رژیم سوریه در جنگ داخلی آن کشور نقش کلیدی داشته اند.

نیروهای قدس در تلاش برای گسترش نفوذ منطقه ای خود و ایجاد تسلط، جوانان افغان، پاکستانی، عراقی و یمنی را به خدمت گرفته است تا برای منافع نیروی قدس در سوریه بجنگند.

این استراتیژی توسط لوای فاطمیون، واحدی که بین سالهای ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ حدود ۵۰ هزار پناهنده افغان را برای جنگ سوریه استخدام کرده بود، به نمایش گذاشته شده است و غوند زینبیون که عناصر پاکستانی آن قبل از اینکه ایران آنها را به سوریه منتقل کند تا در کنار سایر وابستگان سپاه پاسداران و رژیم سوریه بجنگند، اسلحه و آموزش سپاه پاسداران را دریافت می کنند.

رحمت الله نبیل، رئیس اسبق ریاست امنیت ملی در تویتی نوشت، «سلیمانی یک دارایی برای منافع ملی ایران بود، در حالیکه او تهدیدی برای منطقه بود. او یکی از استادان جنگ نیابتی در منطقه بود. فاطمیون، زینبیون، حیدریون و حسینیون آفرینش او در سالهای اخیر است.»

سپاه پاسداران طی چند دهه گذشته با بسیاری از وقایع تروریستی در شرق میانه و فراتر از آن به شمول بمباران برج های خوبر در عربستان سعودی در سال ۱۳۷۵، بمب گذاری انتحاری در یک مرکز جامعه یهودیان آرجنتاین در بوینوس آیرس در سال ۱۳۷۳ و بمب گزاری موترلاری ۱۳۶۲ قرارگاه نیروی دریایی ایالات متحده در بیروت، در ارتباط بوده است.

آخرین حادثه ناگوار

یک حمله گروهی بر سفارت امریکا در بغداد در اوایل ماه جدی، که بنا بر گزارشات سلیمانی آن را سازماندهی کرده است، آخرین مورد در سال های طولانی از تحریکات ضد-امریکایی در سال ۱۳۹۸ بود.

به تاریخ ۶ جدی، یک شبه نظامی عراقی به راهنمائی سپاه قدس سلیمانی، یک دسته موشک به سمت نیروهای نظامی امریکا شلیک کرد که منجر به کشته شدن یک فرد ملکی امریکایی و زخمی شدن چهار عسکر امریکایی و همچنین دو کارمند نظامی عراقی شد.

طی چند ماه گذشته شبه نظامیان شیعه مورد حمایت ایران، به شمول حملات ۱۸ قوس، ۱۴ قوس، ۱۲ قوس و ۱۸ عقرب، بارها و بارها بالای پایگاه هایی که میزبان نیروهای امریکایی در عراق اند حمله کرده اند.

در ماه سنبله، تعدادی از موشک ها که اکثراً تصور می شود ایرانی بودند، بزرگترین ساحات نفتی عربستان سعودی را مورد اصابت قرار دادند و به طور موقت تولید و صادرات نفت این کشور را فلج کردند.

در ماه سرطان گذشته، پس از آنکه نیروهای دریایی سپاه پاسداران به طور غیرقانونی یک تانکر انگلیس را به تصرف خود درآوردند، یک هواپیمای بدون سرنشین ایرانی یک کشتی جنگی امریکا را در نزدیکی تنگه هورمز تهدید کرد.

به تاریخ ۳۰ جوزا، سپاه پاسداران یک هواپیمای بدون سرنشین امریکایی را در فضای این تنگه شلیک کرد.

در طول تابستان، سپاه پاسداران بارها تانکرها را در نزدیکی این تنگه به خطر می انداخت. به تاریخ ۲۳ جوزا، کوکوکا کریجیوس و فرنت آلتایر در خلیج عمان مورد حمله قرار گرفتند. ارتش امریكا بعداً ویدیوهایی را منتشر كرد كه حاکی از آن است كه یک قایق گزمه ایرانی یک «ماین چسپکی انفجار نشده» از یكی از این نفتکش ها بر می دارند.

مشکلات در داخل کشور

علی رغم تصویر خیالی سلیمانی در شرق میانه، تصمیمات و اقدامات وی در منزوی شدن ایران و وضع شدن تحریم هایی که اقتصاد آن را ویران کرده است، بسیار نقش داشته است.

این تحریمات در شرایطی به وجود می آیند که نارضایتی داخلی نسبت به انتقاد از عملکرد سلیمانی از وظایف وی در خارج از کشور، انتقاد می کنند.

گفته می شود رهبران جنبش اصلاح طلبان و تندروها به همین ترتیب از رهبری سپاه پاسداران در امور خارجه ناراحت هستند و می گویند که کشور خود را در معرض انزوا و بحران های اقتصادی قرار می دهد.

در پیامی که از تلویزیون دولتی پخش شد، علی خامنه ای، رهبر معظم ایران در سال ۱۳۹۸، مشکلات اقتصادی ای را که ایرانیان با آن روبرو هستند، اصلی ترین و فوری ترین مشکل کشور دانست.

مقامات ایرانی در پی اعتراضات ضد-دولتی مربوط به بحران اقتصادی که از ماه عقرب آغاز شده و هزاران معترض، ژورنالست، فعال حقوق بشر و محصل را دستگیر کرده اند، «سرکوب ظالمانه» را انجام می دهند.

سیاستمداران ایرانی نسبت به گزارش های ساحوی که سلیمانی به مقامات ارشد ارسال کرده بود ابراز بی اعتمادی کردند، که آنها این گزارشات را «گمراه کننده» و بر اساس «یک استراتیژی اشتباه» توصیف کردند.

اقدامات سلیمانی همچنان به دنبال تصمیم غیرمعمول سپاه پاسداران مبنی بر وارد کردن شبه نظامیان عراقی به رهبری ایران برای کمک در سرکوب کردن ناراحتی ها در مناطق متأثرشده سیلاب در تابستان، باعث نگرانی در بین مردم ایران شد.

علی نریمانی، یک تحلیلگر امور سیاسی ایران در ماه قوس گفت، سلیمانی گروههای مسلح را که بیشتر مانند «باند» فعالیت می کنند، هدایت می کند و «با استفاده از آشفتگی در کشورهایی که در آن فعالیت می کند»، عملیات خاصی را انجام می دهد.

وی با اشاره به اینكه اقدامات آنها ایران را «در حال جنگ با همسایگان خلیج» می داند گفت، این گروه ها اختلافاتی را در كشورهای همسایه ایجاد می كنند و امنیت آنها را تهدید می كنند.

وی افزود، اقدامات نیروی قدس سلیمانی «تحریم هایی را علیه ایران و مردم ایران ایجاد کرده است که وضعیت اجتماعی و اقتصادی را دشوارتر ساخته است.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

سلیمانی در شرق میانه بخاطر مهار کردن تجاوز امریکا یک قهرمان بود متاسفانه ما این مرد شریف را از دست دادیم و ما تقریباً نقش خالی وی را در شرق میانه حس خواهیم کرد.

پاسخ

سلیمانی تروریست بزرگی بود مثل ابوبکر البغدادی.از امریکا و اقای ترامپ خاصانه تشکر میکنم دو انگل بزرگ دنیا رو به درک واصل کرد.دمش گرم.خدا عمر با عزت و استقامت و پیروزی بده تا بقیه تروریست ها رو هم به جهنم واصل کنه.خون میلیون ها نفر به دست بغدادی و سلیمانی ریخته شده بود.

پاسخ

آقای سلیمانی از جمله شخصیت های نادر ایران بود که با تصمیم آن لرزه در وجود آمریکا ظاهر میشد دقیقا اقدام امریکا بدون پاسخ نخواهد ماند

پاسخ

سلیمانی هر کسی که بود، اما او از امریکا خطرناکتر نبود.

پاسخ