سیاست

تصویر قاسم سلیمانی رهبر پیشګام ایرانی، مملو از هوا است

گزارش از سلطان البری در ریاض

در این تصویر، تورن جنرال قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس دیده می شود که در ماه اسد طی نشستی در تهران شرکت می کند تا به کسانی که طی نبردها در سوریه کشته شدند، احترام بگذارد. [آرشیف]

در این تصویر، تورن جنرال قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس دیده می شود که در ماه اسد طی نشستی در تهران شرکت می کند تا به کسانی که طی نبردها در سوریه کشته شدند، احترام بگذارد. [آرشیف]

رسانه های طرفدار ایران مشغول کارزارهایی برای صیقل دادن چهره و شهرت تورن جنرال قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران بوده اند.

ناظرین می گویند، این گزارشات قدرت سیاسی و نظامی سلیمانی را محبوب ساخته است، اگرچه تصمیمات و اقدامات وی نقش بسزایی در انزوای ایران و اعمال تحریم هایی داشته است که اقتصاد آن کشور را ویران کرده است.

این گزارشها در حال افزایش نارضایتی و انتقاد در داخل ایران از عملکرد سلیمانی از وظایف وی در خارج از کشور آمده اند.

گفته می شود رهبران جنبش اصلاح طلبان و تندروها به همین ترتیب از رهبری سپاه پاسداران در امور خارجه ناراحت هستند و می گویند این امر کشور آنها را در معرض انزوا و بحران های اقتصادی قرار می دهد.

سلیمانی در ماه میزان در این تصویر با علی خامنه ای، رهبر بزرگ ایران، دیده می شود. [آرشیف]

سلیمانی در ماه میزان در این تصویر با علی خامنه ای، رهبر بزرگ ایران، دیده می شود. [آرشیف]

در پیامی که در اوایل سال جاری از تلویزیون دولتی پخش شد، علی خامنه ای،رهبر معظم ایران مشکلات اقتصادی یی که مردم ایران با آن مواجه هستند بحیث بزرگترین و فوری ترین مشکل کشور خود یاد کرد.‌

در همین حال، سلیمانی به دلیل حمایت از برخی جنگ جویان عراقی به دلیل تحریک نارضایتی در عراق نسبت به ایران متهم شده است.

و سیاستمداران ایرانی نسبت به گزارش های ساحوی ابراز بی اعتمادی کرده اند که سلیمانی به مقامات ارشد می فرستد، و آنها را «گمراه کننده» و بر اساس «یک استراتیژی اشتباه» ساخته شده، توصیف می کنند.

اقدامات سلیمانی همچنین پس از تصمیم ناپسندیده سپاه پاسداران مبنی بر وارد کردن جنگ جویان عراقی به مدیریت ایران، برای کمک کردن به سرکوب مخالفت در مناطق متأثر شده از سیلاب در تابستان، باعث نگرانی در بین مردم ایران شد.

تصویر رسانه ای دور از واقعیت

علی نریمانی، یک نویسنده و تحلیلگر سیاسی مخالف ایرانی گفت، «تصویر رسانه ای پرخاش شده سلیمانی متناسب با توانایی های سیاسی و نظامی وی نیست.»

وی خاطرنشان کرد، توجه اخیر رسانه ها بر سلیمانی عمدی است، همانطور که این امر نشان دهنده پوشش سنگین حضور وی در عراق و سوریه است.

وی گفت، تصاویر بازدیدهای وی از این مناطق به منظور تبلیغات انجام شده است اما به نظر می رسد که آنها هنگام بازدید از جنگجویان شبه نظامی لبنانی، عراقی، افغان، پاکستانی و سوری به صورت خودانگیخته گرفته شده اند.»

وی گفت، این تصاویر وی را به عنوان رهبر سپاه پاسداران در خارج از کشور -- با تابش تملق آمیز -- با کنترل کامل نیروهای تحت فرمانش نشان می دهند.

نریمانی گفت، اما در واقعیت فعالیت سلیمانی شامل هدایت گروه های مسلح است که بیشتر مانند «باند ها» فعالیت می کنند و عملیات خاصی را انجام می دهند، «استفاده از آشفتگی در کشورهایی که آنها فعالیت می کنند.»

وی با اشاره به اینكه اقدامات آنها ایران را «در جنگ با همسایگان خلیج فارس» درگیر می سازد، گفت، آنها در كشورهای همسایه اختلاف نظر دارند و امنیت آنها را تهدید می كنند.

وی افزود، اقدامات نیروی قدس سلیمانی «تحریم هایی را علیه ایران و مردم ایران به همراه آورده است که وضعیت اجتماعی و اقتصادی را دشوارتر کرده است.»

ناکارایی رهبری

حسین شایان، یک مخالف رژیم ایرانی و بومی تهران گفت، «سلیمانی یک آموزش معمولی و نظامی متوسط داشت که به هیچ وجه متناسب با تصویر ارائه شده از وی نیست.»

شایان گفت، این مسئله در زبان «خصمانه و تحریک آمیز» سلیمانی که هنگام خطاب به وابستگان و نمایندگان سپاه پاسداران استفاده می کند، منعکس می شود.

وی افزود، «از زمان ظهور وی در صحنه منطقوی و علی رغم فرماندهی وی بر سپاه پاسداران در کشورهای همسایه، سلیمانی فاقد مهارت مذاکره است.»

وی گفت، «در زمان بحران ها، وی اوضاع سیاسی و نظامی را بیشتر آلوده می کند، در شرایطی که در اکثر موارد آن چه که فوراً مورد نیاز است دیپلوماسی و انعطاف پذیری است.»

فتحی السید، محقق امور ایرانی گفت، سلیمانی همان ذهنیتی نیست که از او ترسیم شده است، زیرا عملیات های خارجی که وی بر آن نظارت دارد، در حال تطبیق برنامه خامنه ای است.

وی خاطر نشان کرد، وی مهندس برنامه بسط و گسترش که برای تطبیق برنامه های خامنه ای در منطقه انجام می دهد نیست، زیرا تهداب های این کار توسط سلف وی، جنرال احمد وحیدی گذاشته شده بودند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

5 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

سلیمانی قاتل هزارها مرد سنی در عراق و افغانستان است. امریکا همچنان قاتل سنی ها است. هر دو امریکا و ایران قاتل همه مسلمانان در افغانستان، عراق و سوریه هستند.

پاسخ

امام زمان هم بیاد اول از همه با ملاها و اخوندها مبارزه میکنه.در اصل تمام فسق و فجور و بدعت و خرابی دین از همین حکومت های اسلامی نشات میگیره.امام زمان خواهد امد به زودی و ملایان و اخوندهای افراطی و دیکتاتور رو گردن خواهد زد. اونقدری که ایران به تشیع و دین ضربه زد هیچ کافری نزد.مسلمان ها را کافر کرد و نام اسلام رو بد کرد.اسلام دین صلح و صفا و مهربانی بود نه دین جنگ و خشونت و قتل و ظلم.هیچ وقت یادتون نره

پاسخ

دنیا در آستانه تحول نهایی پیروزی نور بر ظلمت است و وقایعی که در جهان شاهد هستیم وقایع آخرالزمانی و نشان دهنده رسیدن بشریت به پرتگاه نهایی است امریکا و اسرائیل بدنبال ایجاد یک منطقه سنی نشین در غرب هراق هستند تا امنیت اسرائیل حفظ شود اما در آخر آن چیزی میشود که خدا میخواهد

پاسخ

مرگ‌ بر امریکا و جاسوسانش زنده باد جمهوری اسلامی ایران

پاسخ

من هم از این جانور ایرانی متنفرم. او باعث قتل بسیاری از افغان ها در سوریه شد. با این حال، کار او فقط به سوریه محدود نمی شود. گزارش های رسانه ها نشان می دهند که وی و به صورت عمومی گروه سپاه پاسداران مزدورهایی را مشابه آنچه در سوریه دارند، در افغانستان دارند و در حال کشتن افغان ها هستند.

پاسخ