تحلیل

میراث سلیمانی برای ایران: تخصیص پول ایرانیان برای جنگ های پرهزینه نیابتی

گزارش از سلام تایمز

قاسم سلیمانی فرمانده کشته شده نیروی قدس و علی خامنه ای رهبر ایران در سال ۱۳۹۷ نشان داده شده اند. [Leader.ir]

قاسم سلیمانی فرمانده کشته شده نیروی قدس و علی خامنه ای رهبر ایران در سال ۱۳۹۷ نشان داده شده اند. [Leader.ir]

تحلیلگران می گویند، تأکید رژیم ایران برای دنبال کردن میراث فرمانده کشته شده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تورنجرال قاسم سلیمانی به قیمت مردم ایران تمام می شود.

قبل از آنکه سلیمانی به تاریخ ۱۳ جدی سال گذشته در یک حمله ایالات متحده در بغداد کشته شد، وی اجندای توسعه طلبانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را از طریق تعدادی از جنگ های نیابتی در سراسر منطقه به شمول عراق، سوریه،لبنانیمن وافغانستان رهبری می کرد.

این ابتکارات پرهزینه بوده اند که مکرراً و بارها اولویت های بیجای تهران را نشان می دهند، این در حالیست که ایرانیان بیشتر و بیشتر از حکومت و اقتصاد رو به زوال خود ناراضی می شوند.

کریم صمدیان یک کارشناس امور سیاسی گفت، «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای سال ها ادعا کرده است که منبع اصلی حضور فعال ایران در منطقه، جنبه دینی و تأثیر روحانی علی خامنه ای رهبر بزرگ ایران است.»

عباس صالحی وزیر اطلاعات و فرهنگ ایران یک نقاشی قاسم سلیمانی در دستان یک امام شیعه را به زینب دختر سلیمانی در ماه ثور سال ۱۳۹۹ تقدیم می کند. [Jamaran.ir]

عباس صالحی وزیر اطلاعات و فرهنگ ایران یک نقاشی قاسم سلیمانی در دستان یک امام شیعه را به زینب دختر سلیمانی در ماه ثور سال ۱۳۹۹ تقدیم می کند. [Jamaran.ir]

یک تصویر گویا. دو دختر خوردسال که در فقر زندگی می کنند در ماه جدی سال گذشته پشت محل سخنرانی حسن روحانی رئیس جمهور ایران هنگام پرداختن به تلاش رژیم ایران برای بهبود اقتصاد دویدند. [آرشیف]

یک تصویر گویا. دو دختر خوردسال که در فقر زندگی می کنند در ماه جدی سال گذشته پشت محل سخنرانی حسن روحانی رئیس جمهور ایران هنگام پرداختن به تلاش رژیم ایران برای بهبود اقتصاد دویدند. [آرشیف]

وی گفت، حقیقت این است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی «از نظر مالی رو به شکست است و برای پرکردن جیب های فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و متحدین منطقه ای پول کافی ندارد».

وی گفت، این کمبود بودجه که بخشی از آن به دلیل تحریم های حکومت ایالات متحده علیه ایران و به ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده است، دلیل اصلی افزایش اختلافات و نارضایتی های اخیر در میان گروه های نیابتی ایران است.

صمدیان گفت، این ثابت می سازد که در حقیقت همه این زمان «ایدیولوژی» سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دین نه بلکه پول بوده است.

اختلافات در شرق سوریه اساساً بین گروه شبه‌نظامی عراقی کتائب حزب الله و فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و همچنان سایر گروه های نیابتی که برای قدرت و نفوذ در منطقه رقابت می کنند، رو به افزایش است.

این اختلافات به طورعمده به دلیل رقابت دیوانه‌وار برای رهبری و منابع ثروت و نفوذ در میان گروه های شبه‌ نظامی می باشند که در ساحه تسلط دارند، و به گفته شیخ مدار الاسد یک عضو شورای قومی سوریه، معاشات ماهانه آنها از ۱۵۰۰ دالر به کمتر از ۳۰۰ دالر کاهش یافت.

در یمن، طی ماه های اخیر مقدار مواد مخدر که به مناطقی از این کشور که تحت کنترل حوثی های تحت حمایت ایران (انصارالله) قاچاق می شود، به اندازه قابل توجهی افزایش یافته است.

این افزایش تا حدی به این دلیل است که حوثی ها به یافتن جریان های بدیل درآمد ضرورت دارند زیرا ایران کمک خود را برای نمایندگان خود کم کرده است.

اولویت های بیجا

تهران علی رغم کاهش منابع مالی هزینه های خود را به عوض اینکه به نیازهای روزمره مردم ایران رسیدگی کند، به صدور تروریزم، تفرقه اندازی و معلومات نادرست اولویت داده است.

رسانه های ایران گزارش دادند، به تاریخ ۱۲ قوس حکومت ایران طرح بودجه دولتی برای سال مالی بعدی را که از ۱ حمل آغاز می شود، در حدود ۳۳.۷ میلیارد دالر به پارلمان ارائه کرد.

ارزش طرح بودجه در حدود ۸۴۱۳ تریلیون ریال تعین شده است -- که نسبت به ارقام سال گذشته به حساب ریال ۷۴٪ افزایش یافته است، اما از لحاظ اسعار حقیقی به دلیل سقوط شدید ارزش اسعار ایرانی حدود ۵ میلیارد دالر کمتر است.

این بودجه شامل ۸۰.۵ میلیارد ریال (۳۲۷۰۰۰ دالر) برای بنیاد حفظ و انتشار آثار قاسم سلیمانی است که بطور عمومی به نام «بنیاد قاسم سلیمانی» شناخته می شود، که پس از مرگ وی تأسیس شد.

زینب سلیمانی دختر ۲۹ ساله سلیمانی رئیس این سازمان است.

زینب به تاریخ ۱۵ قوس یک اعلامیه را صادر کرد و گفت که وی این پول را قبول نخواهد کرد، زیرا بهتر خواهد بود که از آن برای تأمین نیازهای مردم استفاده شود.

با این حال گزارش های دیگر نشان داد که این بنیاد امسال ۴۰۰ هزار دالر بودجه را از حکومت دریافت کرد، و این پول به بنیاد قاسم سلیمانی به عنوان یک دسته فرعی بودجه امسال سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اختصاص یافته است.

برای خود سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بودجه فراوان است.

در ماه حمل سال گذشته خامنه ای بودجه سال آینده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را از مقدار پیشنهادی حکومت ۳۳٪ افزایش داد.

در یک نشانه دیگری از اولویت های بیجا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یادبودها و نقاشی های دیواری فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تمویل کرده است. اینها شامل یک نقاشی دیواری «زیبایی پیروزی» در ورودی میدان هوایی بغداد می شوند که توسط نیروهای بسیج مردمی به تاریخ ۳۰ جوزا افتتاح شد.

این نقاشی دیواری سلیمانی و ابو مهدی المهندس معاون نیروهای بسیج مردمی را که هر دو در حمله ایالات متحده در نزدیکی میدان هوایی کشته شدند، در حالی نشان می دهد که به یک جمعیت عراقی ها سلامی می کنند.

یک مجسمه جدید سلیمانی که به طور گسترده مورد تمسخر قرار گرفت، در ماه جوزا در جریان بحران ویروس کرونا در شهر جیرفت در ولایت کرمان که زادگاه وی است ساخته شد، با اینکه کاربران شبکه های اجتماعی از اولویت های رژیم ایران انتقاد کردند.

در همین حال در لبنان گروه حزب الله که همدست و تمویل شده ایران است، یک مجسمه سلیمانی را در شهر جنوبی مارون الرأس رونمایی کرد.

انتقال دادن پول از مردم ایران

در حالی که مردم ایران با بدتر شدن بحران اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند، خامنه ای بودجه بسیج را که تحت کنترل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است و اکثراً برای سرکوب مخالفین داخلی استفاده می شود، نیز دو برابر کرد.

پس از آنکه برای افزایش ۲۰۰٪ قیمت پطرول یک تصمیم حیرت آنگیز گرفته شد، نیروهای شبه نظامی بسیج در جریان اعتراضات گسترده در ماه عقرب سال گذشته اعزام شدند.

بر اساس گزارش عفو بین المللی، در جریان این سرکوب دست‌کم ۳۰۴ نفر از مردان، زنان و کودکان توسط نیروهای امنیتی ایران کشته شدند.

تهران به طور واضح مداخلات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سرکوب های اعتراضات را نسبت به ادویه یا غذا بیشتر ضروری می داند.

ایران‌وایر به نقل از منابع خبری محلی در ایران گزارش داد، خامنه ای در ماه حمل تعهد سپرد که ۱ میلیارد یورو (۱.۲ میلیارد دالر) را از صندوق انکشاف ملی ایران برای مجادله با کووید-۱۹ بردارد، با این حال وزارت صحت ایران فقط ۲۷٪ این بودجه را دریافت کرده و نمی تواند معاش کارمندان صحی را بپردازد.

حسین علی شهریاری رئیس کمیته صحی پارلمان به رسانه های محلی گفت، «یک میلیارد دالر از این صندوق کشیده شده است اما در جای دیگری مصرف شده است. حکومت باید پاسخگو باشد و به خواسته های عادلانه کارمندان صحی پاسخ دهد.»

در ماه حمل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عوض اینکه با تجهیزات ضروری و ادویه از کارمندان مراقبت صحی ایران حمایت کند، یک دستگاه مسخره آمیزی را رونمایی کرد که برای «تشخیص» کووید-۱۹ طراحی شده بود.

این از جمله نمونه های بسیاری بود که این رژیم پس از وقوع چندین اتفاق مرگبار قبل و بعد از مرگ سلیمانی، منابع نامشخص و وقت گرانبهایی را برای بهبود حیثیت خدشه‌دار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مصرف کرده است.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

6 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

“مجازات غزه” دوباره از سر گرفته شده است. عملیات کماندویی و چریکی نیروهای وابسته به حماس، به داخل اسراییل و کشته شدن تعداد قابل توجهی از اسراییلی ها، زمینه تهاجم همه جانبه دولت اسراییل به نوار غزه را فراهم آورده است. این حمله بنا به گفته سران دولت اسراییل برای نابودی حماس شکل گرفته است. اما آنچه که دیده می شود و تمام خبرگزاری های جهان آن را منتشر و پخش می کنند، بمباران بی رحمانه و تمام عیار جمعیت ساکن غزه می باشد. البته دولت “بشر دوست”! و “دموکراتیک”! اسراییل از ساکنان غزه درخواست کرده است که آنجا را ترک کنند. و البته این خواست “انسانی”! دولت اسراییل از حدود دو میلیون نفر انسان است. به آمار دقت کنید: حدود دو میلیون انسان! دو میلیون انسانی که از همه سو در محاصره به سر می برند. و تنها به صحرای سینا در مصر راه زمینی دارند. و تازه مصر هم با ورود ساکنان غزه به آنجا موافقت نکرده است. و به راستی کدام کشور – به ویژه کشورهای منطقه با همه گرفتاری های خود – می توانند، پذیرای دو میلیون انسان آواره باشد؟ به نظر نمی آید که چنین طرحی عملی باشد. هرچند که شاید هم برای حفظ جان، صدها هزار انسان چنین وضعیتی را به جان بخرند. کما اینکه این جا به جایی آغز شده است. آنتونی گوترش رییس سازمان ملل چنین خواستی از سوی اسراییل را حرکت به سوی فاجعه دانست و از اسراییل خواست که از چنین درخواستی، صرف نظر کند. اما مرغ اسراییل همواره یک پا داشته است و همیشه ساز خود را می نواخته است. چرا که تحقیر یهودیان در اروپا و سپس هولوکاست، به اسراییل این مجوز را داده است که در برابر بی رحمی ها و بی عدالتی های اروپا نسبت به قوم یهود، دست به هر اقدامی بزند. و صد البته هیچگاه این اقدامات علیه اروپا و آلمانی ها نبوده است.

پاسخ

این لقمه ای که در گلوی اسراییل گیر کرده است. نه قادر است آن را ببلعد و نه توان بیرون انداختن آن را دارد. اما با همه اینها آیا آنها قادر خواهند بود به هدف اصلی خود – نابودی حماس -جامه عمل بپوشانند؟ شاید آنها موفق به تضعیف و یا فروپاشی تشکیلاتی – نظامی حماس شوند. اما آنچه به جای آن می کارند، خشمی نهفته، انفجاری تر و شدیدتر خواهد بود. خشمی که همراه با بغض، اندوه و نفرت در دل کودکان امروز و جوانان فردا جوانه ها خواهد زد. مجازات دوزخی و بی رحمانه ای که همه ساکنان غزه را در بر گرفته است، حتا اگر به تضعیف و یا نابودی حماس بیانجامد، پایانی به جز گسترش نفرت و خشونت در پی نخواهد داشت. و اسراییل نه تنها به صلح با فلسطینی ها دست نخواهد یافت که با دست های خود بر شعله های جنگ باد بیشتری خواهد وزید. صلح پایدار تنها و تنها در سایه پذیرش استقلال فلسطین و عقب نشینی از سرزمین های رسمی پذیرفته شده پیش از ژوئن ۱۹۶۷ و یا با کمی تعدیل و برچیدن شهرک های اسراییلی در سرزمین های فلسطینی امکان پذیر خواهد بود. فراموش نکنیم که حماس و دیگر نیروهای فلسطینی “علت” نیستند. آنها در رابطه منطقی علت و معلولی، معلول به شمار می روند. تا زمانی که “علت” همچنان پا برجاست، زمینه پیدایش معلول نیز وجود دارد. و بدا به حال آنانی که این رابطه را درک نمی کنند.

پاسخ

نقش رژیم جنایتکار جمهوری اسلامی: در پاسخ به کسانی که هر نوع حمایت از مردم فلسطین را می خواهند با حربه گرایش و نزدیکی به رژیم جمهوری اسلامی نفی و تحریف کنند، گویا درک و فهم درستی از مسائل سیاسی و روند آن ندارند. چرا که رژیم جمهوری اسلامی، نه تنها حامی جنبش فلسطین نبوده و نیست، بلکه بزرگ ترین ضربات را به این جنبش وارد کرده است. رژیم جمهوری اسلامی، درست به همان اندازه که از دین و اسلام – چه خوب و چه بد – برای پیش برد اهداف خود بهره برده است، حقوق مردم فلسطین را نیز دست آویزی برای پیش برد اهداف شیطانی خود قرار داده است. هشت سال جنگ با عراق و کوبیدن طبل جنگ با شعارهای دروغین خمینی از قبیل “راه قدس از کربلا می گذرد” و نیز “اگر این جنگ بیست سال هم طول بکشد ما ایستاده ایم”، نشان داد که خمینی و جانشینانش چگونه برای حفظ حاکمیت خود از هیچ گونه فریب و ریا کاری روی گردان نیستند. رژیم جمهوری اسلامی درست به اندازه اسراییل دشمن واقعی جنبش ملی – سکولار فلسطین به شمار می آید. هم اسراییل و هم رژیم جمهوری اسلامی در پر و بال دادن به حماس، برای تضعیف جریان سکولار سازمان آزادی بخش فلسطین دست داشته اند. آیا اسراییل به هدف خود – نابودی حماس – دست می یابد؟ اسراییل در بمباران کنونی غزه، هدف خود را نابودی کامل حماس نامیده است. آنها تا کنون هزاران پیر و جوان و کودک فلسطینی را طی بمباران های بی امان شبانه روزی چند هفته ای، کشته، قطع عضو کرده و بیشتر اماکن عمومی، دولتی و خصوصی را با خاک یکسان نموده اند. تمامی تلاش ها و میانجیگری ها برای آتش بس را ناشنیده گرفته اند و همچنان بر طبل جنگ می کوبند. جنگ، جنگ تا نابودی حماس! اما چنین به نظر می آید که آنها در پی جنگی هستند که به نابودی غزه بینجامد.

پاسخ

قاسم سلیمانی یک قهرمان بود وی توانست که صد ها پلان شوم امریکای لعین را در کشور های سوریه، یمن، عراق و افغانستان خنثی نماید. وی توانست که هزار ها فرد را علیه امریکا در نیرو های قدس و فاطموین استخدام کند. و اکنون هم این نیرو ها بر ضد امریکا در این کشور ها می جنگنند.

پاسخ

شما یک قاتل را قهرمان می گویید، وی هیگاهی بر علیه امریکا بنوده بلکه وی به دنبال جنگ های فرقه ای بود. وی تلاش داشت که جنگ های فرقه ای را در سوریه، افغانستان، یمن و عراق در بدهد. منافع ایران در جنگ های کشور های یاد شده است. ایران تلاش دارد که همه کشور های یاد را تحت سلطه خود قرار دهد و در این کشور ها نفوذ داشته باشد. من فکر می کنم که طی بیست سال گذشته ایران پس از امریکا بیشترین نفوذ را در این کشور داشته است. حتی وزرا را در کابینه ای جمهوری افغانستان تعیین کرده است. در کنار آن هزار ها تن را از افغانستان به جنگ سوریه فرستاده است. که در این همه جنایت ها و مداخلات سلیمانی نقش اساسی را بازی کرد. بلی این فرد قهرمان بود برای ایران. نه برای افغانستان.

پاسخ

آیا شرم آور نیست که شما کسی را که هزاران انسان بی گناه را کشته است، قهرمان می نامید.

پاسخ