تحلیل

کمپاین شکنجه و بدرفتاری رژیم سوریه با گروه های شبه‌نظامی تحت حمایت ایران گره خورده است

گزارش از سلام تایمز

یک زندانی سوری آزاد شده از یک زندان رژیم، به تاریخ ۲۸ سرطان ۱۳۹۷ هنگام رسیدن به گذرگاه العیس در جنوب حلب زخم های خود را به جنگجویان مخالف نشان می دهد.

یک زندانی سوری آزاد شده از یک زندان رژیم، به تاریخ ۲۸ سرطان ۱۳۹۷ هنگام رسیدن به گذرگاه العیس در جنوب حلب زخم های خود را به جنگجویان مخالف نشان می دهد.

ایران با فرستادن شبه نظامیان به سوریه برای حمایت از رژیم رئیس جمهور بشار الاسد به هدف برنامه جاه طلبانه خود، در کشتار مردم ملکی سوری توسط این رژیم شریک است.

ایران از زمان شروع این درگیری از طریق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحت رهبری قاسم سلیمانی در سوریه فعالیت می کرد، تا اینکه وی به تاریخ ۱۳ جدی سال گذشته در یک حمله ایالات متحده در بغداد کشته شد.

این قتل در اقدامات چندین دهه تهران برای پرورش جنگجویی و اختلاف در منطقه، یک لحظه اساسی را قلمداد کرد.

نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اکنون توسط اسماعیل قاآنی رهبری می شود که به گفته بسیاری شخصیت و علمیت منطقه ای را ندارد که قاسم سلیمانی داشت، اما عزم خود برای دنبال کردن راه سلیمانی را نشان داده است.

یک مرد سوری در دانا شهرک تحت کنترل مخالفین در شمال غرب ولایت ادلب به مناسبت کشته شدن قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به تاریخ ۱۳ جدی سال گذشته به کودکان شیرینی می دهد. [عارف وطاد/ای اف پی]

یک مرد سوری در دانا شهرک تحت کنترل مخالفین در شمال غرب ولایت ادلب به مناسبت کشته شدن قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به تاریخ ۱۳ جدی سال گذشته به کودکان شیرینی می دهد. [عارف وطاد/ای اف پی]

ایاد الغریب (سمت چپ) مجرم سوری به تاریخ ۴ ثور در کوبلنز غرب آلمان، قبل از محاکمه در مقابل دو مجرمین سوری متهم به شکنجه به دستور حکومت در سوریه، خود را با کلاه لباس خود پنهان می کند. [توماس لونیس/ای اف پی/پی او او ال]

ایاد الغریب (سمت چپ) مجرم سوری به تاریخ ۴ ثور در کوبلنز غرب آلمان، قبل از محاکمه در مقابل دو مجرمین سوری متهم به شکنجه به دستور حکومت در سوریه، خود را با کلاه لباس خود پنهان می کند. [توماس لونیس/ای اف پی/پی او او ال]

گروه های شبه‌نظامی -- به شمول لوای فاطمیون متشکل از جنگجویان افغان -- که توسط نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تشکیل و رهبری می شوند، به طور پنهانی و آشکار مداخله کرده اند تا رژیم سوریه را بر سر قدرت حفظ کنند و مخالفین آنها را سرکوب کنند.

این امر علاوه بر اینکه درگیری را گسترده و پیچیده ساخته است، به رژیم سوریه این توانایی را داده است که به بدرفتاری با مردم مستندشده خود را ادامه دهد، که شامل حملات کیمیاوی بالای مردم ملکی و شکنجه در زندان ها می شود.

برای اینکه رژیم سوریه در قبال این جرایم و دلایل دیگر مجازات شود و مداخلات خارجی به ویژه از ایران و روسیه متوقف شوند، حکومت ایالات متحده قانون قیصر برای حمایت از مردم ملکی سوریه را در سال ۱۳۹۸ تصویب کرد که در ماه جوزا قابل تطبیق شد.

این قانون به نام یک تصویربردار نظامی سابق سوری نامگذاری شده است که در سال ۱۳۹۳ با ۵۵۰۰۰ تصویر از وحشیگری در زندان های سوری گریخت و شواهد را به کانگرس ایالات متحده ارائه کرد.

اینها شامل تصاویری بودند که از داخل زندان های اسد گرفته شده و بدن های زخمی شده زندانیان را نشان می داد که روی پیشانی آنها اعداد کوبیده شده بود.

قیصر پس از آنکه در ماه حمل سال جاری مجدداً تصدیق شد، ایالات متحده و جامعه جهانی را تحت فشار قرار داد تا رژیم الاسد را به خاطر اقدامات آن مسؤل بدانند.

تحریم ها متحدین الاسد را مورد هدف قرار دادند

از زمانی که قانون قیصر به اجرا درآمده است، وزارت خزانه داری ایالات متحده تعدادی از تحریم ها را علیه شخصیت های نزدیک به رژیم به شمول همسر و پسر نوجوان اسد، وضع کرده است.

این تحریم ها سکتور نفت سوریه، اعضای پارلمان و افسران استخباراتی را مورد هدف قرار داده است، با اینکه برخی تحریم های ماه عقرب برای یادبود بیش از ۷۰ فرد ملکی در بمبگذاری ماه میزان ۱۳۹۴ در یک بازار در دوما، وضع شده اند.

تحریم ها تسهیل کنندگان خارجی رژیم را نیز هدف قرار داده اند.

این قانون علاوه بر اینکه اسد را مجرم می داند، برای جلوگیری از مداخلات ایران و روسیه و جلوگیری از بهره ‌برداری آنها از ظلم بالای مردم سوریه از طریق قراردادهای سودآور بازسازی طراحی شده است.

این قانون به طور خاص لوای فاطمیون تحت حمایت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سایر جناح های وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و همچنان گروه های شبه نظامی که توسط روسیه تمویل می شوند را مورد هدف قرار داده است، که از نیروهای رژیم سوریه به ویژه در قسمت جنوبی کشور پشتیبانی می کنند.

شیار ترکو یک کارشناس امور ایران گفت، قرار دادن لوای فاطمیون تحت قانون قیصر «ضربه شدیدی را بر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و گروه های شبه نظامی آن وارد می کند».

وی گفت، وزارت خزانه داری ایالات متحده قبلاً این گروه شبه نظامی را در ماه جدی سال ۱۳۹۷ به دلیل ارتباطات با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و انجام دادن حملات تروریستی شناسایی كرده بود.

وی افزود، تحریم های جدید استفاده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از وابستگان خارجی «برای تطبیق پروژه های جاه طلبانه» را به چالش می کشد و برای شبه نظامیانی مانند فاطمیون موانع جدیدی را ایجاد خواهد کرد.

ترکو گفت، این گروه شبه‌نظامی از طریق جابجا شدن در مناطق استراتیژیک سوریه -- مانند دمشق، دیرالزور، حلب و پالمیرا -- تاکنون در بقای رژیم نقش مهمی داشته است.

وی افزود، ضعیف ساختن فاطمیون با وضع کردن تحریم ها بر فرماندهان و جنگجویان آن، در نهایت برنامه منطقه ای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تضعیف خواهد کرد و مطمئناً باعث خواهد شد تا حمایت های فراهم شده برای رژیم سقوط کنند.

فتحی السید یک محقق امور ایران در مرکز مطالعات منطقه‌ای و استراتیژیک الشرق گفت، گروه های شبه‌نظامی که توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تمویل می شوند، در تشدید درگیری سوریه و تبدیل کردن آن به یک جنگ مذهبی برای حفظ قدرت رژیم الاسد، نقش مهمی دارند.

وی با اینکه گروه های شبه‌نظامی را در جرایم رژیم شریک دانست گفت، بدون این مداخله رژیم سوریه امروز در قدرت نمی بود.

شواهد جدیدی از جنایات رژیم

دیده بان حقوق بشر سوریه تخمین می کند که حداقل ۱۰۰ هزار نفر بر اثر شکنجه یا در نتیجه شرایط وحشتناک در زندان های رژیم کشته شده اند، از سال ۱۳۹۰ تاکنون نیم میلیون نفر از زندان های سوریه عبور کرده اند.

شواهد تازه ای از جرایم رژیم سوریه به ظهور ادامه می دهند.

سارنوالان آلمانی به روز دوشنبه (۱ جدی) اعلام کردند که یک داکتر سوری مقیم آلمان که در ماه جوزا به جرم ارتکاب جنایت علیه بشریت در سوریه دستگیر شده بود، به اتهامات دیگری نیز روبرو خواهد شد.

ای اف پی گزارش داد، «علاء م. برای اولین بار در سال ۱۳۹۰ به دو دوسیه شکنجه زندانیان در یک زندان متهم شد که توسط ادارات استخباراتی سوریه در شهر حمص اداره می شد.»

اما سارنوالان گفتند، وی اکنون به جرایم بسیار بیشتری به شمول اتهام کشتن یک نفر و ۱۸ دوسیه شکنجه دیگر، متهم است.

زمانی که بر اساس ادعا علاء م. به شمول آتش زدن به اندام تناسلی یک نوجوان تجاوزهای وحشتناکی را انجام می داد، وی در زندان نظامی حمص داکتر بوده است.

در سال ۱۳۹۱ وی به دنبال یک زندانی رفت که زخم هایش عفونی شده و به شفاخانه نظامی منتقل شده بود. وی بر اساس ادعا همراه با دو افسر دیگر زندانی را لگد زد و مورد لت و کوب قرار داد و قبل از آنکه به زخم های آتش بزند، روی آنها مایعات قابل اشتعال ریخت. زندانی متعاقباً بی هوش شد.

علاء ام. متهم است که چند روز بعد به اتاق فرد زندانی رفت و در آنجا ۲۰ زندانی دیگر در اتاق را لت و کوب کرد.

یکی از آنها تلاش کرد که از خود دفاع کند.

سارنوالان گفتند، «متهم اندکی بعد یک ماده کشنده را در ناحیه بالای بازوی زندانی تزریق کرد که چند دقیقه پس از آن زندانی درگذشت.»

در ماه حمل اولین دوسیه قضایی در سراسر جهان در مورد شکنجه به دستور حکومت توسط رژیم الاسد در آلمان پس از آن آغاز شد که متهمین با کمک قربانیان خود مورد توجه مقامات قرار گرفتند.

این دو متهمین انور رسلان و ایاد الغریب افسران پیشین استخبارات سوریه، بر اساس اصول صلاحیت جهانی که به یک کشور خارجی اجازه می دهد تا جنایات علیه بشریت را مورد پیگرد قانونی قرار دهد، محاکمه می شوند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

ایران خودش از بحران اقتصادی رنج می برد اما حکومت فاسد این کشور میلیون ها دالر را در جنگ کشور های دیگر به مصرف می رساند. حکومت ایران باید به اقتصاد خود توجه کند و تلاش کند که تحریم های وضیع شده بر این کشور از سوی جامعه جهانی برداشته شود. اگر طی یک دهه گذشته بالای ایران تحریم ها وضع نمی شد اکنون این کشور در صدر کشور های ثروت مند به شمار می رفت. مردم ایران باید بر علیه نظام مفسد شان بر خیزند و این نظام خونخوار را براندازد. این نظام آخندی ایران ایرانیان را تباه خواهد کرد. در ایران باید یک نظام دیموکراسی واقعی شکل بگیرد. و این نظام دیکتاتوری باید سر نگون شود.

پاسخ