دیپلماسی

فرمانده جدید نیروی قدس ایران مورد بررسی حکومت افغان است

گزارش از سلیمان

این تصویر که به تاریخ ۱۹ جدی گرفته شده است، اسماعیل قاآنی، فرمانده جدید منصوب شده نیروی قدس (سمت راست) را، جنب آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران، طی مراسمی برای تکریم فقید قاسم سلیمانی در تهران نشان می دهد. [تسنیم نیوز]

این تصویر که به تاریخ ۱۹ جدی گرفته شده است، اسماعیل قاآنی، فرمانده جدید منصوب شده نیروی قدس (سمت راست) را، جنب آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران، طی مراسمی برای تکریم فقید قاسم سلیمانی در تهران نشان می دهد. [تسنیم نیوز]

کابل -- جانشین قاسم سلیمانی فقید، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران که بر اثر حمله هواپیمای بدون سرنشین امریکایی کشته شد، تحت پیگرد حکومت افغان است که به طور دروغین خود را منحیث معاون سفیر ایران طی سفرش در سال ۱۳۹۷ به ولایت بامیان معرفی کرده بود.

وزارت خارجه افغان روز سه‌ شنبه (۱۷ جدی) گفت که سفر اسماعیل قاآنی هنگام بازدید از شفاخانه ای که در ولایت بامیان با بودجه رژیم ایران ساخته شده است، را بررسی خواهد کرد.

آیت الله علی خامنه ای، رهبر معظم ایران پس از حمله موشکی که سلیمانی را به تاریخ ۱۳ جدی در بغداد به قتل رساند، قاآنی را در منصب نیروی قدس منصوب کرد.

بر اساس گزارش های رسانه ای، زمانی که سلیمانی رهبر این گروه بود، ظاهراً قاآنی عملیات های قدس در افغانستان و پاکستان را نظارت می کرد.

در تصویر مشاهده می شود که، ایرانیان به تاریخ ۱۴ جدی در تهران تصویرهایی از اسماعیل قاآنی فرمانده جدید نیروی قدس را در اعتراض به قتل سلف وی قاسم سلیمانی بلند گرفته اند. [عطا کیناری/ای اف پی]

در تصویر مشاهده می شود که، ایرانیان به تاریخ ۱۴ جدی در تهران تصویرهایی از اسماعیل قاآنی فرمانده جدید نیروی قدس را در اعتراض به قتل سلف وی قاسم سلیمانی بلند گرفته اند. [عطا کیناری/ای اف پی]

در این تصویر که به تاریخ ۲۰ سرطان ۱۳۹۷ در ولایت بامیان گرفته شده است، اسماعیل قاآنی (در وسط)، سابق عضو ارشد نیروی قدس تحت فرمان قاسم سلیمانی، دیده می شود. هنگام ملاقات با والی بامیان و دیگر مقامات محلی، قاآنی به طور دروغ خود را به عنوان معاون سفیر در افغانستان معرفی کرد. [دفتر مطبوعاتی والی بامیان/فیسبوک]

در این تصویر که به تاریخ ۲۰ سرطان ۱۳۹۷ در ولایت بامیان گرفته شده است، اسماعیل قاآنی (در وسط)، سابق عضو ارشد نیروی قدس تحت فرمان قاسم سلیمانی، دیده می شود. هنگام ملاقات با والی بامیان و دیگر مقامات محلی، قاآنی به طور دروغ خود را به عنوان معاون سفیر در افغانستان معرفی کرد. [دفتر مطبوعاتی والی بامیان/فیسبوک]

وزارت دفاع امریكا پس از حمله ای که سلیمانی را هدف قرار داد گفت كه وی «قبل از کشته شدن به طور فعال پلان هایی را برای حمله بر دیپلومات ها و عساکر در عراق و سراسر منطقه» برنامه ریزی می کرد، و افزود كه این وزارت «اقدامات دفاعی قاطع با کشتن قاسم سلیمانی را برای محافظت از پرسونل امریكایی در خارج از کشور انجام داده است

'هیچگاه معاون سفیر ایران نبوده است'

محمد طاهر زهیر، والی ولایت بامیان به تاریخ ۱۷ جدی گفت، یک هیئت ایرانی در ثور سال ۱۳۹۷ برای بازدید از شفاخانه از کابل آمده بود و اینکه قاآنی خود را به عنوان معاون سفیر ایران در کابل معرفی کرد.

زهیر گفت، «ایران بودجه یک شفاخانه ۱۲۰ بستری را در ولایت بامیان تأمین می کند و در زمان بازدید این هیئت از بامیان، کار روی این شفاخانه کند شده بود. از کابل به من گفته شده بود که یک هیئت ایرانی برای مشاهده [جریان] کار در شفاخانه می آید.»

وی گفت، «هیئت ایرانی در یک هواپیمای هشت سرنشین در میدان هوایی بامیان فرود آمد و مستقیماً برای دیدن شفاخانه در حال ساخت به آنجا رفت. از جمله مقامات دولتی محلی در بامیان، فقط رئیس صحت عامه آنها را همراهی کرد.»

زهیر ادامه داد، «پس از ۴۵ دقیقه بازدید از شفاخانه، آنها به دفتر ولایت آمدند. قاآنی خود را به من معرفی كرد و گفت كه آنها یک هیئت ایرانی برای بازدید هستند و وی معاون سفیر ایران، که تخلصش اسماعیلی است. قاآنی گفت كه آنها به بامیان آمده اند تا پیشرفت كار در شفاخانه را از نزدیک مشاهده كنند.»

زهیر گفت، «اسماعیلی و تیم وی ۱۰ دقیقه با من ملاقات کردند، به من و مردم بامیان اطمینان داد که آنها کار شفاخانه را نیمه تکمیل نمی گذارند و آن را کامل خواهند کرد. وی گفت که اگر در هنگام ساخت و ساز مشکلی ایجاد شود، آنها از ما کمک خواهند خواست.»

وی افزود، «ما صلاحیت قانونی برای سازماندهی روابط خارجی نداریم و بازدیدهای مقامات خارجی در سطح پایتخت تنظیم می شوند.»

ادریس زمان، سرپرست وزارت خارجه در یک کنفرانس خبری پنجشنبه (۱۹ جدی) گفت، اقدامات قاآنی طی دیدار وی در سال ۱۳۹۷، در حال بررسی است.

زمان گفت، «اسماعیل قاآنی هیچگاهی معاون سفیر ایران در کابل نبوده است، و ما در حال بررسی این موضوع هستیم تا دریابیم که این بازدید چه زمانی و به چه منظور انجام شده است.»

استخدام برای لشکر فاطمیون؟

برخی از تحلیلگران، قاآنی را فرمانده جنگ نیابتی ایران در افغانستان و یکی از طراحان لشکر فاطمیون می دانند -- یک گروه جنگجوی متشکل از اتباع افغان که ابتدا توسط سپاه پاسداران استخدام شده بودند تا در سوریه برای رژیم رئیس جمهور بشار الاسد بجنگند.

اکبرجان فولاد، یک تحلیلگر امور سیاسی در کابل گفت، سفر قاآنی به بامیان تحت پوشش معاون سفیر امری برای کمک به ایران برای دستیابی به اهداف استخباراتی و سیاسی در کشور بود.

وی گفت، «برای هرکسی که با اسناد جعلی به یک کشور سفر کند، بدیهی است که آنها اهداف شوم و مخرب دارند و معرفی یک فرمانده نظامی به عنوان معاون سفیر یا دیپلومات اهداف مخرب ایران را نشان می دهد.»

فولاد افزود، «افتتاح شفاخانه چیزی است که مسئولین صحت عامه یا دیپلوماتهای قانونی ایرانی باید از آن مراقبت کنند. این متعلق به یک فرمانده نظامی نیست که رهبر جنگ نیابتی این کشور در افغانستان است.»

وی گفت، «قاآنی در آن زمان طراح و رهبر لشکر فاطمیون بود. سفر وی به بامیان شاید برای جذب نیروهای جنگجوی فاطمیون و ایجاد روابط با آنها ترتیب داده شده باشد.»

وی با اشاره به تصرف طالبان قسمت هایی از آن شهرها در سال ۱۳۹۷ گفت، «قاآنی از جمله فرماندهان نظامی ایران است که در سقوط شهرهای غزنی و فراه نقشی ایفا کرده است.»

وی گفت، دخالت ایران همچنان باعث افزایش «شدت» جنگ شده است.

فولاد گفت، «ایران سالهاست که در امور داخلی افغانستان دخالت می کند. که این دلیل دیگری برای بازدید فرمانده نظامی ایران است.»

عارف کیانی، یک تحلیلگر امور سیاسی و نظامی در کابل گفت، ایران منافع سیاسی و امنیتی مخفیانه ای در افغانستان دارد و قاآنی «به طور فریب آمیز برای شناسایی این اهداف به این کشور سفر کرده است.»

کیانی افزود، قاآنی یکی از چهره های تأثیرگذار در جنگ های نیابتی و نامنظم است و وقتیکه وی به بامیان سفر کرد، رئیس بخش انصار نیروی قدس بود که اهداف ایران را در افغانستان دنبال می کرد و تطبیق می کرد.»

وی گفت، «بازدید مقامات ارشد نظامی برای منافع نظامی و اهداف کشورهای [مربوطه] آنها انجام می شود، و من معتقدم که قاآنی هنگام سفر به بامیان برای رسیدن به اهداف نظامی خود، هویت خود را پنهان کرد. دیدار قاآنی بر اساس یک برنامه ای پلان شده شده انجام شد و من فکر می کنم یکی از اهداف وی جذب جنگجویان فاطمیون بود.»

وی گفت، «وزارت خارجه افغانستان، ریاست امنیت ملی و حکومت باید در مورد این موضوع تحقیق کنند و پاسخ قانع کننده ای را به مردم ارائه دهند.»

برخلاف مقررات دیپلوماتیک

داؤد راوش، استاد پوهنتون کابل و تحلیلگر امور سیاسی گفت، تلاش ایران برای قلمداد کردن دروغین یک فرمانده نظامی به عنوان معاون سفیر غیرقانونی است و باید بررسی شود.

وی گفت، «بازدید این فرمانده برجسته جنگی ... منحیث معاون سفیر، قوانین بین المللی، سنت های دیپلوماتیک و منافع افغانستان را نقض کرده است. سفارت ایران در کابل در مورد این عمل غیرقانونی که انجام داده است، باید پاسخی را به حکومت و مردم افغانستان ارائه دهد.»

محمد عارف رحیمی، یک باشنده و فروشنده کتاب در کابل گفت، این اقدام ایران فقط اثبات کننده هدف رژیم از اعمال نفوذ بدخواهانه خود در افغانستان است.

این مرد ۳۸ ساله گفت، «ایرانیان همیشه سعی می کنند تا زیر عنوان ساختن شفاخانه ها، ایجاد مراکز فرهنگی و امثال آن، بر افغانستان و مردم آن تأثیر خود را بگذارند.»

وی گفت، «آنها از فرهنگ، زبان و دین مشترک ما به عنوان ابزاری برای رسیدن به اهداف شیطانی خود استفاده کرده اند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

5 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

من فکر می کنم یک کس باید از طاهر زهیر والی بامیان بپرسد که او در ایران تحصیل کرده و در ایران زنده گی کرده و او با سازمان النصر افغانستان و سردار موسوی رئیس قوماندان عملیات های قدس افغانستان دخیل بود و اواسماعیل قاآنی‎ را نشناخت. اگر دعوت ها به ایران را به حال خود بمانیم، آقای طاهر زهیر قبلاً چندین بار با سلیمانی و قاآنی‎ در بامیان ملاقات کرده بود.

پاسخ

دشمن ازهر طریق میخواهد به نفع کشور شان به بهانهای مختلف کارکند و یک دست آوردی خوبی داشته باشد که یک منافع کلان را برای ملت شان بدست بیاآورند بس قتیکه یک فرد ارشد نظامی کشور بیرون ازنام معاون سفیر به ولایت بامیان سفر میکند و جناب والی صاحب هم می پذیرد بدون کدام تحقیق مشکلات درکجا است وکی ها ملامت اند بس حکومت افغانستان ملامت است که تاحال این را تشخیص نداد که این فرد واقعیت معاون سفر است یاخیر این کشور خیلی ضعیف است.

پاسخ

من هرگز نتوانستم در مورد سیاست خارجی افغانستان بفهمم.

پاسخ

طاهر زهیرخودش یک فرد معامله گر ومعتصب دربرار همه اقوام افغانستان به خصوص هزاره ها است او میخواهند به نماینده گی از هزاره ها به قدرت برسد ووارد هرنوع معامله چه درداخل ویا خارج باشد چه به عنوان مذهب ویا ملت باشد داخل گردید ونفع شخصی وگروهی خودش را تامین کند پس از بیگانه چه گله اگربه جای امنیت ملی میبودم زهیر را به اسرع وقت نسبت عدم رعایت پالیسی حکومت وملت افغانستان بازداشت مینمودم وتمام حلقات پت وپنهان شان را افشا درخنثی سازی اهداف شوم شان دست بکار میشدم

پاسخ

برای ادارات استخباراتی افغانستان و امریکا جای شرم است که چنین یک جنایت کار و قاتل هزارها افغان به افغانستان آمد و اینها از او اطلاع نداشتند.

پاسخ