امنیت

معترضین هرات هشدار دادند که تهران می خواهد افغانستان را به سوریه بعدی جهان تبدیل کند

گزارش از عمر

در این تصویر، بیش از ۱۰۰ نفر فعالان جامعه مدنی و تظاهرات کننده گان به شمول زنان دیده می شوند که، به تاریخ ۱۸ قوس در شهر هرات برای اعتراض به فعالیت های مخرب رژیم ایران در افغانستان تجمع کردند. [عمر]

هرات -- بیش از ۱۰۰ نفر فعالان جامعه مدنی و تظاهرات کننده گان به شمول زنان، به روز دوشنبه (۱۸ قوس) در شهر هرات برای اعتراض به فعالیت های مخرب رژیم ایران در افغانستان، تجمع کردند.

این معترضین، تهران را متهم كردند كه باوجود حمايت از گروه های تروريستی و از بين بردن پروژه های زيربنائی در كشور، خود را دوست افغانستان جلوه می دهد.

مبین ثاقب، یکی از باشنده گان شهر هرات که در این تظاهرات شرکت کرده است گفت، ایران مستقیماً در دسترسی افغانستان به آب و منابع طبیعی دیگر دخالت می کند.

وی با اشاره به جنگجویان ایرانی استخدام شده از پناهندگان و مهاجرین افغان که برای جنگ در سوریه اعزام شده اند افزود، «استخدام جنگجویان برای لشکر فاطمیون توسط ایران یکی از نگرانی هایی است که افغانستان را به سمت تبدیل شدن به سوریه دوم سوق می دهد

در این تصویر که به تاریخ ۱۸ قوس گرفته شده است، معترضین در شهر هرات مشاهده می شوند که، خواستار توقف مداخله رژیم ایران در امور افغانستان هستند. [عمر]

در این تصویر که به تاریخ ۱۸ قوس گرفته شده است، معترضین در شهر هرات مشاهده می شوند که، خواستار توقف مداخله رژیم ایران در امور افغانستان هستند. [عمر]

در تصویر، معترضان زن به تاریخ ۱۸ قوس در شهر هرات مشاهده می شوند که، یک لوحه شعار را گرفته اند که نوشته است، «ما دست مداخله کشورهای همسایه به ویژه ایران را در انکشاف ما متوقف خواهیم کرد.» [عمر]

در تصویر، معترضان زن به تاریخ ۱۸ قوس در شهر هرات مشاهده می شوند که، یک لوحه شعار را گرفته اند که نوشته است، «ما دست مداخله کشورهای همسایه به ویژه ایران را در انکشاف ما متوقف خواهیم کرد.» [عمر]

ثاقب افزود، «ما از مقامات ایرانی می خواهیم و به آنها می گوئیم، ما به آنها اجازه نخواهیم داد كه افغانستان را به دهه ۱۳۶۰ و ۱۳۷۰ برگردانند.»

فیروز احمد بهزاد، یکی دیگر از باشنده گان شهر هرات در این اعتراض گفت، «ما می خواهیم جامعه بین المللی علیه کشورهایی مثل ایران، که گروه های تروریستی مانند لشکر فاطمیون ایجاد می کند، اقدام کند. گروه های تروریستی که ایران ایجاد کرده است، تمام منطقه را ناامن و ناپایدار ساخته است و باید از فعالیت آنها جلوگیری شود.»

وی افزود، «ما می خواهیم به كشورهای همسایه مانند ایران نشان دهیم كه اگرچه اوضاع در افغانستان بی ثبات است، جوانان افغان می توانند هرگونه مداخله آنها را خنثی كنند و آماده دفاع از كشور خود هستند.»

فاطمه احمدی، یک باشنده شهر هرات و شرکت کننده در این تظاهرات گفت، رژیم ایران سالها است که در امور افغانستان دخالت می کند و مشکلات جدی به همراه دارد.

وی گفت، «دولت ایران باید مشکلات مردم خود را برطرف کند و نباید در امور داخلی کشور ما دخالت کند.»

احمدی با اشاره به حمایت تهران از طالبان گفت، «ایران بهتر بود پولی را که به طالبان می دهد، در اختیار مردم خود قرار می داد تا فقر و گرسنگی آنها را تسکین دهد.»

احمدی از طالبان خواست که از جنگ برای منافع کشورهای خارجی در افغانستان دست کشیده و از کشتن افغان ها خودداری کنند.

حمایت از طالبان و فاطمیون

معترضین این نگرانی را ابراز داشتند كه رژیم ایران پناهگاههای امنی برای لشکر فاطمیون در ولایات غربی افغانستان به ویژه هرات ایجاد كرده است، و از این جنگجویان برای دستیابی به اهداف سیاسی و استخباراتی ایران استفاده می شود.

به گفته فعالان جامعه مدنی، با استقرار جنگجویان فاطمیون در حوزه غربی افغانستان، دولت ایران قصد دارد تعداد بیشتری از جنگجویان را استخدام کند و آنها را به سوریه و سایر کشورها بفرستد تا جنگ های نیابتی تهران را پیش ببرند.

آرش بشریار، یک فعال جامعه مدنی در هرات گفت، کشورهایی مانند روسیه، ایران و پاکستان در روند صلح افغانستان دخالت می کنند.

وی افزود، «این کشورها ارتباط نزدیکی با طالبان دارند و به آنها پول و اسلحه می دهند. پشتیبانی این کشورها باعث شده است تا طالبان روزانه ده ها مردم ملکی را ... در افغانستان بکشند.»

بشریار گفت، «گروه های تروریستی و استخباراتی مانند فاطمیون و دیگران توسط ایران ایجاد شده اند. آنها در هرات و تعدادی دیگر از ولایات افغانستان فعالیت می کنند. این گروه ها جوانان افغان را استخدام می کنند و آنها را به جنگ در سوریه می فرستند. ما این عمل را محکوم می کنیم.»

محمدجواد فقیریار، یکی دیگر از فعالان جامعه مدنی در هرات گفت، دولت ایران با حمایت از طالبان و لشکر فاطمیون، تلاش می کند تا نفوذ خود را در افغانستان گسترش دهد.

وی افزود، این وضعیت برای آینده افغانستان بسیار خطرناک است.

وی گفت، «اعضای گروه فاطمیون هر روز بین ایران و افغانستان سفر می کنند و خود را به شکل پناهندگان یا کارگران نشان میدهند و دولت ایران سفرهای آنها را تسهیل می کند.»

فقیریار گفت، «استخدام در لشکر فاطمیون در حال انجام شدن است. این گروه، افغان های بیکار و فقیر را فریب می دهد و آنها را استخدام می کند.»

وی گفت، طالبان و لشکر فاطمیون هر دو گروه تروریستی خطرناک هستند که باید از بین بروند.

مبارزه با تهدیدهای فزاینده تهران

مقامات دولتی در هرات می گویند، نیروهای امنیتی افغان از توانایی های پیشرفته ای برخوردار هستند و به این ترتیب می توانند همه گروه های تروریستی را شکست داده و از مداخلات خارجی جلوگیری کنند.

غلام داود هاشمی، معاون والی هرات گفت، مقامات، همه گروه های تروریستی را با کمک جامعه جهانی و شرکای بین المللی افغانستان شناسایی کرده و علیه آنها اقدام خواهند کرد.

هاشمی گفت، «طالبان دشمنان بشریت هستند زیرا به مردم ملکی آسیب می رسانند، کشور را به آشوب می اندازند و زیربنا های افغانستان را نابود می کنند. تمام دنیا هر روز می بینند که چگونه طالبان ... افراد بیگناه را در حملات انتحاری و بمب گذاری های خود قتل عام می کنند.»

وی گفت، کشورهایی که از طالبان پشتیبانی می کنند مرتکب جنایتی علیه بشریت می شوند.

وی افزود، «کشورهای همسایه حق دعوت و پذیرش طالبان را ندارند. آیا آنها جنایاتی را که طالبان در افغانستان مرتکب شده اند، نمی بینند؟»

وی افزود، «نیروهای امنیتی ما اوضاع را کنترل می کنند، و اجازه نمی دهند که هیچ گروه تروریستی در افغانستان فعالیت کند. هر کشوری که از گروه های تروریستی پشتیبانی کند، در نهایت خود را در آتش جنگ می سوزاند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500