امنیت

ایران اعضای لوای فاطمیون را علیرغم وعده های اسناد اقامت اخراج می کند

گزارش از علی

این عکس که به تاریخ ۱۵ اسد گرفته شده است، زیارت اعضای فاطمیون را نشان می دهد که در سوریه کشته شدند. [فاطمیون]

این عکس که به تاریخ ۱۵ اسد گرفته شده است، زیارت اعضای فاطمیون را نشان می دهد که در سوریه کشته شدند. [فاطمیون]

هرات -- حسین علی، ۲۹ ساله، هفت ماه پیش در مشهد، ایران زندگی می کرد که پولیس او را دستگیر کرد.

علیرغم عضویت در لشکر فاطمیون، یک ملیشهء متشکل از افغان ها که توسط نیروی قدس سپاه پاسداران تشکیل شده بود، علی بازداشت، ضرب و شتم و سپس از طریق گذرگاه اسلام قلعه به افغانستان تبعید شد. پول وی نیز به غارت برده شد.

علی در کنار فاطمیون در سوریه جنگ کرده بود و طی دو سال سه بار به منطقه جنگ اعزام شده بود.

علی که اکنون با پدر و مادرش در شهر هرات زندگی می کند، گفت، «به همراه دوستانم در ساختمانی در تهران مشغول کار بودم که یک روز اعضای سپاه پاسداران آمدند و به ما گفتند که داعش به زیارت زهرا در سوریه حمله کرده است.»

پناهجویان افغان اخراج شده از ایران به تاریخ ۱۸ اسد در اسلام قلعه در ولایت هرات دیده می شوند. [عمران/سلام تایمز]

پناهجویان افغان اخراج شده از ایران به تاریخ ۱۸ اسد در اسلام قلعه در ولایت هرات دیده می شوند. [عمران/سلام تایمز]

سپاه پاسداران به علی گفته بود که او به عنوان یک شیعه مسئولیت دفاع از حرم را دارد و بعدا در صورت عدم موافقت با جنگ او را تهدید به تبعید کرد.

او گفت، «آنها به ما گفتند که جان ما در سوریه در خطر نخواهد بود. آنها همچنین قول اقامت دایمی و خانه در هر شهر ایران را به انتخاب ما در بازگشت از جنگ سوریه دادند.»

علی گفت که در طول مدت اقامتش در سوریه .بارها شاهد مرگ بوده است.

او گفت، «پس از اتمام مأموریت دو ساله من را به مشهد آوردند. ماه ها منتظر ماندم تا اقامت و خانه ام را بگیرم، هر بار که برای پیگیری به اداره سپاه می رفتم جواب روشنی نمی گرفتم.»

او گفت، «وقتی پولیس ایران من را بازداشت کرد و وقتی به آنها گفتم که عضو لشکر فاطمیون هستم، گوش نکردند، متوجه شدم که همه وعده‌های حکومت ایران دروغ بوده است.»

مانند برده ها

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مدت‌هاست متهم به دادن وعده‌های دروغین برای جذب نیرو برای لشکر فاطمیون است.

قدرت الله محبت، باشنده ولایت لغمان که اخیراً از ایران اخراج شده است، گفت، «من بارها شاهد بودم که نظامیان ایرانی با اعضای فاطمیون مانند برده رفتار می کردند.»

وی گفت، «اعضای فاطمیون در ایران زندگی خوبی ندارند. آنها به سختی با معاشاتی که دولت ایران به آنها می دهد زندگی می کنند. این که گفته می شود حکومت ایران به اعضای فاطمیون خانه و سهولت ها می دهد کاملاً نادرست است.»

محبت گفت، «حکومت ایران همچنان پناهندگان افغان در ایران را تشویق می کند که به لشکر فاطمیون بپیوندند. نظامیان ایران بیشتر نزد جوانان هزاره و شیعه می روند و از احساسات مذهبی آنها سوء استفاده می کنند.»

نذیر احمد فیضی، باشنده ولایت بدخشان که او نیز اخیراً از ایران اخراج شده است، گفت که حکومت ایران از فاطمیون علیه پناهجویان افغان در ایران نیز استفاده می کند.

وی گفت، «اکثر پناهجویان افغان در ایران توسط فاطمیون شناسایی و بازداشت می شوند. بارها شاهد بودم که افغان‌های وابسته به فاطمیون، افغان‌های دیگر را دستگیر و به کمپ‌ها منتقل کردند.»

فیضی گفت، «اعضای فاطمیون به اندازه سربازان ایرانی با مهاجران افغان بدرفتاری می کنند. به آنها آموزش داده شده است تا پناهجویان افغان یا حتی ایرانیانی که مخالف رژیم کشورشان هستند سرکوب کنند.»

فیضی افزود، اعضای فاطمیون کورکورانه از هر دستوری که از حکومت ایران می گیرند پیروی می کنند.

تهدیدها برای افغانستان

ناظران می گویند، این اطاعت کورکورانه فاطمیون را به ویژه برای افغانستان خطرناک می سازد.

عبدالقادر کامل، یک تحلیلگر امور سیاسی در شهر هرات می گوید، «یک خلاء قدرت و امنیت در افغانستان وجود دارد که ایران می تواند با استفاده از فاطمیون به راحتی از آن برای بدست آوردن اهداف اقتصادی، نظامی و استخباراتی خود استفاده کند.»

وی گفت، «حکومت ایران سال‌هاست که از شورشیان حمایت می‌کند تا ساخت بندهای آبیاری و برق آبی در مناطق غربی افغانستان را متوقف کنند یا این پروژه‌های زیربنایی را تخریب کنند.»

نامبرده گفت، «در حال حاضر، فاطمیون از طرف ایران بزرگترین دشمن بندهای افغانستان است.»

کامل گفت، با توجه به تحولات اخیر در کشور، احتمال ورود فاطمیون به درگیری در این مناطق بسیار زیاد است.

خیرمحمد عزیزی، یک فعال جامعه مدنی در غور گفت که لشکر فاطمیون یک گروه مزدور برای رژیم ایران است که می تواند آن را در هر کجا که بخواهد مستقر کند.

وی گفت، «رژیم ایران صدها تن از اعضای فاطمیون را مخفیانه در سراسر ولایت های مرکزی افغانستان مسلح و مستقر کرده است. رژیم ایران هر زمان که بخواهد می تواند از این جنگجویان برای منافع خود استفاده کند

عزیزی گفت، «علاوه بر داعش و دیگر گروه های تروریستی، فاطمیون یک تهدید بزرگ برای امنیت افغانستان است. این گروه کاملاً تحت کنترل حکومت ایران است و با هر کسی که حکومت ایران از آنها بخواهد جنگ می کند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

9 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

ایران هیچګاه برای حفاظت و حمایت اعضای فاطمیون علاقه نداشت و اعضای این لوا باید در ابتدا می دانستند که ایرانی ها به وعده های شان عمل نمی کنند. در طول تاریخ ایران دشمن افغانها بوده و مانند یک کشور استفاده جو هروقت خودش را ثابت ساخته است. در جریان جنګ ایران و عراق، ایران مهاجرین افغان را که از جنګ داخلی افغانستان به ایران پناه برده بودند مجبور می ساخت تا در جنګ بر ضد عراق اشتراک کنند. آنها افغانها را همیشه به نقاط آسیب پذیر و خطوط مقدم جنګ روان می کردند زیرا خون افغانها برای شان اهمیت نداشت. افغانهایی را که در جنګ زخمی میشدند به شفاخانه انتقال نمی دادند و میګذاشتند که بمیرند. کشته های آنها را نیز برای دفن انتقال نمی دادند و میګذاشتند تا حیوانات و لاشخور ها جسد شان را بخورند. همین داستان حالا هم جریان دارد. افغانها هیچګاه این خیانت ها و منافقت های رژیم فاشست و کافر ایران را فراموش نخواهند کرد.

پاسخ

بعد از خواندن این گزارش، برای من تشویش دیگری پیدا شد. من با آنعده افغان هایی که توسط ایران، پاکستان و ترکیه تحت ظلم قرار گرفته اند و از کشورهایشان اخراج می شوند، همدردی دارم. اما یک چیز این است که ایران ممکن است برخی از اعضای فاطمیون را که آموزش نظامی داده اند، بر اساس برنامه خاصی به افغانستان، بفرستد. این کار را می توان آنها به صورت اخراج یا دیپورت انجام داد. این کار را می توان با زدن و بیرون کشیدن آنها انجام داد. پس از ورود به افغانستان، ایران برای اهداف خاص خود از آنها استفاده خواهد کرد. این افراد که از ایران اخراج می شوند باید تحت یک پروسهء بایومتریک قرار بگیرند و اطلاعات شان ثبت شود. در آینده باید در نظر داشت که پلان های رژیم منحوس ایران اجرا نشود.

پاسخ

وقتیکه امریکا بعد از بدست آوردن اهداف اش می تواند یک اردوی منظم را از بین ببرد ایران چرا نه باید با یک ګروه نیابتی این ګونه رفتار نه کند؟ امریکا برای ۲۰ سال اردوی افغانستان را آموزش داد و سر شان مصرف نمود. تجهیزات و وسایل را برایش فراهم کرد. اما وقتیکه منافع اش در جای دیګری تامین میشد دست از حمایت اردوی افغانستان کشید. با تاسف که اردوی افغانستان در جریان ۲۰ سال طوری عیار ګردیده بود که بدون کمک لوجستیکی و حمایوی امریکا هیچ کاری کرده نمی توانست. امریکا قصدا اردوی افغانستان را همینطور عیار ساخته بود. امریکا بدون اطلاع قبلی تمام حمایت اش را از اردوی افغانستان پس ګرفت و اردوی افغانستان نیز از هم پاشید. کاری را که امریکا در افغانستان انجام داد ثابت ساخت که هیچ کشوری نمی تواند کشور دیګری را به پای ایستاد کند. لوای فاطمیون باید از اینها عبرت بګیرند. جنګ کردن برای منافع دیګران را متوقف کنند و به اشاره ایران جنګ داخلی را در افغانستان دامن نزنند. اجازه ندهند که ایران از مجبوریت آنها سوءاستفاده کند. هیچکس همرای آنها صادق نیست. پس خوب است که به وطن برګردند و باوجود دشواری های زیاد کوشش کنند تا یک زندګی مسالمت آمیز را در وطن خودشان شروع کنند.

پاسخ

با آمدن آرامش نسبی و از بین رفتن داعش در سوریه، ماموریت لوای فاطمیون برای ایران پایان یافته است و ایران عملا به این مردم ضرورت ندارد. زمانی این ملیشه ها دست راست ایران بودند. ایران توانست با توجه به روحیه جنگی اعضای این لوا به موفقیت های زیادی در زمین جنگ دست یابد. با وجودیکه این ملیشه ها کم مصرف هستند اما ایران با توجه به تحریم های وضع شده بر آن نمی تواند که مصارف این لوا را بپردازد. از سوی دیگر ایران میخواهد تا با اخراج آنها از خاک خودش آنها را مجبور سازد که به افغانستان برگردند. زیرا آنها به دلیل انجام جنایت های جنگی در سوریه نمی توانند تا به ترکیه یا سایر کشورها بروند. پس آنها مجبور هستند که به افغانستان برگردند. این هم امکان دارد که ایران با دیپورت کردن آنها به افغانستان آنها را منحیث نیروی ذخیره داشته باشند تا آنرا برعلیه حکومت طالبان استفاده نماید. ایران یک کشور مداخله گر، شریر و عهد شکن است.

پاسخ

من به رسالت شما حیران هستم. شما ده ها بار جنایات ایران علیه افغانها را منعکس کرده اید. خوب کرده اید. تشکر از اینکه صدای افغانها را بلند می کنید، اما در عین حال پاکستان مشکلات بزرگی را برای کشورما ایجاد کرده است. آنها کشور ما را غارت کردند. آنها هر چیز را به قیمت بسیار ناچیز از ما گرفته و با خود بردند. آنها برما رحم نمی کنند. آنها اجناس ما را بوسیلۀ لاری ها انتقال می دهند. هیچکس نمی تواند جلو این کار آنها را بگیرد. هیچکس نمی تواند به آنها بگوید که این اشیا را به کجا می برید. پاکستانی ها در ادارات ما به کار گماشته می شوند. آنها هر کاری را که بخواهند انجام می دهند. آنها تمامی اسناد محرم دورۀ جمهوریت ما را با خود بردند. در این اواخر مفتی عبدالحکیم یک عضو تیم مطبوعاتی طالبان که در حال حاضر در مناظره های تلویزیونی به نفع این گروه فعالیت می کند، در یک گفتگوی تلویزیونی گفت که ادارات دولتی طالبان از افرادی پر هستند که یا هم تبعۀ پاکستان هستند و یا هم دارای روابط بسیار نزدیک با این کشور هستند. وی بر این موضوع در جریان یک بحث در تلویزیون شمشاد اعتراف نمود. وی گفت که اگر طالبان پالیسی خود را تغییر ندهند و افراد متعهد به پاکستان را از صفوف خود بیرون نکنند، این گروه به احتمال زیاد منزوی خواهد شد. وقتیکه خود طالبان بر موجودیت شهروندان پاکستانی در صفوف شان اعتراف می کنند، ما دیگر چه گفته می توانیم؟ آنها کشور شان را ویران کردند. ما امیدوار هستیم که شما (وبسایت خبری سلام تایمز) با نشر گزارش های مفصل خود چهرۀ کثیف پاکستان را به افغانها نشان دهید.

پاسخ

این چیز خوبی است. یادم نیست که من در سلام تایمز در مورد حمایت پاکستان از تروریست ها چیزی خوانده ام. شاید سلام تایمز وب سایت اردو یا استخبارات پاکستان باشد که در مورد جنایات پاکستان چیزی نمی نویسد. من به مسئولان سلام تایمز می گویم که ما می دانیم که ایران دشمن افغانستان است، اما پاکستان نسبت به ایران دشمن بزرگتر ما است. لطفا سعی نکنید که ما دشمن اصلی خود را فراموش کنیم، مرگ بر پاکستان و حامیان پاکستان.

پاسخ

درست است که ایران با افغان ها دشمنی دارد. افغان ها را کتک زدند. سلام تایمز همیشه گزارش هایی در مورد جنایات ایران بر افغان ها منتشر می کند، اما سلام تایمز هرگز گزارش هایی درباره جنایات پاکستان علیه افغان ها منتشر نمی کند. پاکستان وطن ما را ویران کرده و هنوز هم میهن ما را ویران می کند، افغان ها باید دست به دست هم بدهند و وطن خود را به دست خودشان بسازند.

پاسخ

ایران یک کشور بسیار شریر و منحوس است. آنها از مجبوریت و ساده لوحی افغانها سوء استفاده کرده اند و حالا هم از آن استفاده می کنند. حیثیت آنها در این منطقه مانند یک غدۀ سرطانی است. رژیم شیطانی ایران نه تنها آغازگر ویرانی در سوریه، عراق و فلسطین بوده است بلکه از ده ها بدینسو باعث تداوم جنگ در افغانستان شده است. افغانها با فراموش کردن مداخله ایران در افغانستان دوباره به ایران اعتماد کردند. و در عین حال در جنگ سوریه به نفع ایران دخیل شدند. به هر حال قبول خواهیم کرد که افغانها در نتیجه جنگ فقیر شده اند، وطن شان ویران شده، خانه های شان خراب شده و در نتیجه آنها برای پیدا کردن یک لقمه نان دست به هر کاری می زنند. اینها تمامی ضعف های است که همسایه های ما آنرا در وجود ما شناسایی نموده اند و به نبض ما آگاه شده اند. با توجه به همین مجبوریت ها، ایرانی ها به افغانها وعده دادند که در مقابل جنگیدن در سوریه برای آنها خانه ها و حق شهروندی خواهند داد. اما نخیر، ایرانی ها پیش از پیش می دانستند که برای آنها نه خانه خواهند داد و نه هم حق شهروندی. ایرانی ها از آنها مانند کاغذ تشناب استفاده کردند، دشمن خود را سرشان شکست دادند و هدف خود را بدست آوردند.

پاسخ

ایران واقعا هم دشمن افغانها است. آنها افغانها را لت و کوب می کنند، اذیت شان می کنند و حتی آنها را به قتل می رسانند. سلام تایمز همیشه در مورد جنایات ایران در مقابل افغانها گزارش می دهد، اما سلام تایمز هیچ وقت در مورد جنایات پاکستان علیه افغانها گزارشی را نشر نه کرده است. من تا حالا هیچ خبر یا مطلبی را در سلام تایمز نه دیده ام که نشان دهندۀ حمایت پاکستان از تروریست ها در افغانستان و یا هم حمایت مالی و نظامی پاکستان از تروریست ها باشد.

پاسخ