سیاست

لوای فاطمیون در نقشه جمعیتی سوریه تغییراتی را بمیان می آورد

گزارش از ولید ابوالخیر

اعضای ملیشه لوای فاطمیون در سوریه بتاریخ ۱۷جوزا با افسر سپاه پاسداران، حسین یکتا ملاقات می کنند. [حساب تلگرام فاطمیون]

اعضای ملیشه لوای فاطمیون در سوریه بتاریخ ۱۷جوزا با افسر سپاه پاسداران، حسین یکتا ملاقات می کنند. [حساب تلگرام فاطمیون]

سپاه پاسداران از لوای فاطمیون، برای اجرای طرح تغییر جمعیتی در بخش‌هایی از سوریه، آواره کردن ساکنان محلی و اسکان شبه‌نظامیان و خانواده‌هایشان به جای آنها، استفاده می‌کند.

فعالان و کارشناسان به سایت خبری المشارق گفتند که این عملیات عواقب جدی و طولانی مدتی برای جامعه سوریه خواهد داشت.

شیار ترکو، محقق، متخصص در امور سپاه پاسداران و گروه های وابسته به آن، گفت، لوای فاطمیون، یک ملیشهء متشکل از جنگجویان افغان که در سوریه مستقر هستند، «خطرناک ترین بازوی نظامی سپاه پاسداران است.»

وی گفت، سپاه پاسداران چندی پیش اعضای این ملیشه را در کمپ های ایرانی نزدیک مرز افغانستان جمع آوری کرد و به آنها آموزش داد.

یک افسر لوای فاطمیون بتاریخ ۱۱جوزا در نزدیکی شهر پالمیرا سوریه دیده می شود. [حساب تلگرام فاطمیون]

یک افسر لوای فاطمیون بتاریخ ۱۱جوزا در نزدیکی شهر پالمیرا سوریه دیده می شود. [حساب تلگرام فاطمیون]

موشک های میان برد که لوای فاطمیون از آن استفاده می کند، در اینجا در سوریه در ویدئویی که بتاریخ ۱۳جوزا منتشر شده است مشاهده می شود. [عکس از ویدیوی که در حساب تلگرام فاطمیون پخش شده بود گرفته شده است]

موشک های میان برد که لوای فاطمیون از آن استفاده می کند، در اینجا در سوریه در ویدئویی که بتاریخ ۱۳جوزا منتشر شده است مشاهده می شود. [عکس از ویدیوی که در حساب تلگرام فاطمیون پخش شده بود گرفته شده است]

شبه‌نظامیان لوای فاطمیون در سوریه بتاریخ ۱۷ جوزا مستندی از نبرد پالمیرا را در مقر شهید سید الحکیم تماشا می‌کنند. [حساب تلگرام فاطمیون]

شبه‌نظامیان لوای فاطمیون در سوریه بتاریخ ۱۷ جوزا مستندی از نبرد پالمیرا را در مقر شهید سید الحکیم تماشا می‌کنند. [حساب تلگرام فاطمیون]

او گفت، «آنها آموزش های رزمی را از متخصصان دریافت کردند و خانواده هایشان از افغانستان آورده شدند.»

او گفت که آنها بعداً با چشم انداز معاشات خوب و غرامت مالی و در صورت مجروح شدن یا کشته شدن با این وعده که به خانواده های مبارزان کشته شده تابعیت ایرانی اعطا می شود، فریب داده شدند که در سوریه بجنگند.

از سال ۱۳۹۳، نقش آنها در سوریه در نبردهایی که در مناطقی مانند حمص، حلب، دیرالزور، المیادین و البوکمال و همچنین منطقه دمشق و مجاورت حرم سیده زینب رخ داد، مورد توجه قرار گرفت.

تهدیدها و فریب های مالی

بشیر البسام، وکیل سوری، گفت که سپاه پاسداران کاملاً آگاه است که ساکنان ولایت دیرالزور از «عملیات انجام شده توسط حضور ایران در سوریه» حمایت نمی کنند، بلکه صرفاً تحمل می کنند.

وی گفت، «این کشور کاملاً آگاه است که هرگونه تغییری که ممکن است در سطح محلی یا منطقه‌ای رخ دهد، می‌تواند به برنامه‌های توسعه‌طلبانه آن در سوریه پایان دهد، بنابراین با استفاده از همه ابزارهای ممکن برای تشدید کنترل خود متوسل شده است».

او گفت که این شامل تهدید و اغوای مالی می باشد.

او گفت که سپاه پاسداران اخیراً اجرای یک «عملیات گسترده تغییر جمعیتی» را آغاز کرده است، که شامل مجبور کردن ساکنان محلی از مناطق خاص و جایگزینی آنها با خانواده های شبه نظامیان است.

این تلاش در شهر دیرالزور و در المیادین و البوکمال در ولایت دیرالزور و همچنین در روستاهای شیخ هلال، رهجان و شکوزیه ولایت حماه و در بخش‌هایی از شرق روستایی حلب مشاهده شده است.

البسام گفت که خانواده های آواره شده از این مناطق با خانواده های ملیشه های وابسته به سپاه پاسداران، به ویژه آنهایی که از ملیشه های لبنانی، عراقی و افغان هستند، و کمتر شبه نظامیان پاکستانی جایگزین شده اند.

وی گفت، «اسکان مجدد جنگجویان افغان با خانواده‌هایشان جدی‌ترین همه است، در حالیکه عراقی‌ها و لبنانی‌ها برخلاف جنگجویان افغان همیشه به دلیل نزدیکی به سوریه در رابطه به برگشت به کشورهای شان فکر می‌کنند.»

او گفت که جنگجویان افغان پس از فرار از افغانستان و گذراندن سال‌ها در کمپ های ایران، آنچه را که به دست آورده‌اند، حفظ خواهند کرد و خاطرنشان کرد که برای این مردان «بودن در سوریه با خانواده‌هایشان فرصتی بزرگ است که نمی‌ خواهند از دست بدهند».

وی خاطرنشان کرد که تلاش برای ایجاد تغییرات جمعیتی در اطراف دمشق و در نزدیکی زیارتگاه های اصلی شیعیان نیز در حال انجام است.

او گفت که این روند «پیامدهای امنیتی و اجتماعی ویرانگری خواهد داشت، زیرا این منطقه ویژگی تاریخی و فرهنگی خاص خود را دارد که با آداب و رسوم کاملاً بیگانه با جامعه سوریه در تضاد است.»

وی افزود که این جریان احتمالاً توازن موجود بین سنی و شیعه را بر هم خواهد زد، و خاطرنشان کرد که ممکن است نشان دهنده وقوع «برخوردهای خونینی باشد که می تواند برای ساکنان این مناطق ویرانگرتر از سال های گذشته باشد.»

لوای فاطمیون در موقعیت های کلیدی

ایهم العلی، فعال رسانه ای ابوکمال، گفت: «در این وقت، لوای فاطمیون تلاش های خود را برای جذب نیرو افزایش می دهد و امتیازاتی که به جوانان سوری می پردازند بیشتر از سایر شبه نظامیان وابسته به سپاه پاسداران است.»

او گفت که اعضای این ملیشه دائما در حال حرکت هستند و خود را پنهان می کنند تا مطمئن سازند که مورد حمله یا حملات هوایی قرار نگیرند.

او گفت که آنها بسیاری از موقعیت های استراتژیک جدید را اشغال کرده اند که شامل مناطق مستحکم با تونل ها و سنگرهای زیرزمینی است، مانند ساختمان سیلو در نزدیکی شهر باستانی پالمیرا، که به دلیل استحکامات قوی خود معروف است.

این ساحه کنترل کامل شاهراهی را که پالمیرا را به دیرالزور متصل می کند، به دست آنها می دهد.

العلی افزود که شبه نظامیان همچنان به ضبط اموال و خانه ها در پالمیرا ادامه می دهند، جایی که تنها فیصدی کمی از ساکنان اصلی آن باقی مانده اند.

او گفت، «اطلاعاتی وجود دارد که خانواده‌های برخی از شبه‌نظامیان افغان را به شهر آورده‌اند تا در آن اسکان داده شوند».

او گفت که به منظور تضمین حفاظت و حرکت مصؤن برای جنگجویان خود، ملیشه تونل های جدیدی را در چندین منطقه حفر کردند و تونل های قدیمی به جای مانده از داعش را بازسازی کردند.

تونل های جدید شامل یک تونل در نزدیکی جبل البشری در شهر غانم العلی در جنوب شرقی شهر الرقه و دیگری در شهر المیادین دیرالزور است.

العلی گفت که این دو ساحات حاوی مقادیر زیادی از سلاح، مهمات و موشک هستند و شبه نظامیان را قادر می سازند تا بین ساحات و پناهگاه ها در برابر حملات هوایی رفت و آمد کنند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

9 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

به نظر من به همان اندازه که پاکستان به افغانستان خسارت وارد کرده، ایران حتی نیمی از آن را وارد نکرده است. اما هر دو برای افغانستان خطرناک هستند، اما پاکستان خطرناکتر از ایران است. و پاکستان نمی خواهد که افغانستان روی پای خود بایستد.

پاسخ

از سالها به اینسو برای جوانان بدبخت افغان یاد می دادند که به جای خدمت به مردم، یکی دیگر را بکشند. زمانی که ما در مکتب بودیم، در صنف اول و دوم به ما چنین برنامه درسی را یاد می دادند. شما ببینید در کتاب ریاضی ما چه نوشته است! وقتی پسرهای نسل ما بزرگ شدند، قوای شوروی قبلاً رفته بود، و سپس جوانان ما اسلحه های خود را بلند کردند و یکدیگر را کشتند:https://www.facebook.com/photo?fbid=3989108121314756&set=a.1432999573592303

پاسخ

حرف شما درست است، اما چه کسی نصاب درسی مکاتب را ساخته است. این نصاب درسی توسط امریکا و با حمایت مالی بنیاد نبراسکا تهیه شده است. همۀ ما همین کثافات را یاد می گرفتیم.

پاسخ

با وجود این که فاطمیون که یک ملیشه اجیر شده توسط رژیم ایران است اما روسیه نیز روی این گروه سرمایه گذاری کرده است و بسیار امکان دارد که از آن در جریان جنگ اوکراین نیز استفاده کند. بر اساس گزارش طلوع نیوز روسیه در قبال فاطمیون طرح‌های بزرگتری دارد و بدین منظور فاطمیون را فعال نگه می ‌دارد و پشتیبانی می ‌کند. روس‌ها فاطمیون را آموزش می‌دهند و تکنالوژی تسلیحاتی را در اختیار آن‌ها قرار داده و از آن‌ها حمایت لوژستیکی می‌کنند. فاطمیون گروه شبه نظامی است که روسیه می‌خواهد آن را در کنار سایر گروه‌های شبه نظامی مانند واحد ملیشه‌های واگنر (CHVK Vagner) که در سوریه و جاهای دیگر فعالیت می‌کند، در لست مزدبگیران خود داشته باشد. روس‌ها از زمان مداخلات مستقیم نظامی در سوریه با فاطمیون در تماس بودند، تحت تاثیر استقامت جنگجویان فاطمیون قرار گرفتند و سخت علاقمند حضور آن‌ها در کنار شان در میادین جنگ شدند.روسیه نیز مانند ایران محاسبات خودش را در خصوص منطقه دارد و تلاش می‌کند از نیروهای نیابتی مانند فاطمیون برای مقابله با تهدیدهای متصور از جانب طالبان و شاخه خراسان داعش که در صدد ظهور به عنوان یک گروه شبه نظامی است، استفاده کند. روسیه در اوزبیکستان و ترکمنستان پایگاه ندارد (صرفاً در تاجیکستان و قرغیزستان دارد) و به همین دلیل تلاش خواهد کرد که از فاطمیون برای مراقبت از همسایه‌های خود بهره بگیرد. فاطمیون یک نیروی بسیار کم مصرف است. آن‌ها معمولاً یک دوره آموزشی کوتاه (چهار هفته‌یی) را سپری می‌کنند. تا اینجای کار، فاطمیون تقریباً ده مرکز آموزشی دارند که چهار مرکز آن در تهران، چهار مرکز در مشهد و دو مرکز آن در اصفهان موقعیت دارد. این ترس نیز وجود دارد که این گروه به حزب الله افغانی مبدل شود

پاسخ

ایران از دیر زمان برای حفظ منافع خود درگیر تغییر ساختارهای اجتماعی در کشورهای مختلف بوده است. در افغانستان، ایران با ساختن شهرک جبرئیل در هرات، محمدیه و شهرهای دیگر در کابل و نیز شهرهای مشابه در مزارشریف، لشکرگاه و جاهای دیگر تلاش کرده است تا نقشه جمعیتی منطقه را تغییر دهد. ایران با این کار می‌خواهد حامیان خود را در جوامع جدا کند، به آنها جایگاه و هویتی متفاوت از دیگران بدهد و آنها را وابسته به خود نگه دارد و وحدت و سنت مدارا را در جامعه تضعیف کند. ایران خیلی وقت پیش در جنوب لبنان این کار را کرد، بعد در عراق بازی های مشابهی انجام داد و حالا می خواهد اهدافش را در سوریه پیاده کند. مردم و دولت سوریه باید در مقابل این نقشه های شوم ایران بایستند. در غیر این صورت، بعداً کنترل این گروه های شورشی برای آنها دشوار خواهد بود. با تشکر

پاسخ

این یک نشانه دیګر از سوءاستفاده ناروای ایران از مهاجرین بیچاره افغان است. ایرانیان مهاجرین افغان را برای بدست آوردن اهدف شوم شان به سوریه می فرستد و برای شان وعده های دروغین می دهد. اما وقتیکه از ایشان استفاده نمود آنها را به حال خود رها می کند و یا هم دوباره به افغانستان دیپورت شان می کند. ایران از مهاجرین افغان در جنګ ایران و عراق نیز سوءاستفاده نمود و آنها را به زور به جنګ با عراق روان می کردند. ایران همیشه با افغانستان در تضاد بوده است و همیشه کوشش کرده تا به افغانستان و افغانها آسیب برساند و در شعارها خود را کشور دوست و برادر افغان ها می خواند. لعنت خدا بر این رژیم منافق و بی رحم

پاسخ

به اندازه ای که پاکستان به افغانستان زیان رسانیده است، ایران حتی ۱/۱۰ حصه آنرا نیز وارد نکرده است. هر دوی آنها شیطان هستند اما پاکستان در مقایسه با ایران حرامزاده تر است.

پاسخ

هزاره های افغانستان در سوریه بر ضد داعش جنگ می کنند و بالای مردم در آنجا ظلم می کنند و داعش هم در افغانستان بالای افغانهای بی گناه حمله می نماید و انتقام سوریه را از افغانهای بی دفاع و بیچاره می گیرند. جنگجویان فاطمیون نه باید بیشتر از این خود را آله دست رژیم آخوندی ایران قرار دهند و باعث مرگ و ویرانی بیشتر هموطنان شان گردند. آنها نه باید جنگ های بیگانه را به کشور خود بیاورند. نه باید برای حفظ منافع چند رژیم ظالم کشور خود شان را تباه و ویران نمایند. افغانها از جنگ خسته هستند و نمی خواهند که بیش از این قربانی بازی های قدرت های بزرگ گردند.

پاسخ

لشکر فاطمیون قبلاً از جنگجویان افغان تشکیل شده بود. سپاه پاسداران خطرناک ترین نیروی نظامی است که ایران تا به حال در بخش نظامی از آن به نفع خود استفاده کرده است. پس از سقوط جمهوری افغانستان، بسیاری از کماندوهای افغان، نیروهای ویژه و افسران ارتش ملی... برای حفظ جان خود به ایران نقل مکان کردند. اما طبق آخرین اطلاعات دولت ایران به آنها کارت داده است. آنها می توانند هر کجا که بخواهند زندگی کنند. آنها می توانند به هر شکلی که می خواهند زندگی کنند و همچنین گفته می شود که ایران می خواهد این سربازان افغان را به بخش نظامی جذب کند و در آینده از آنها در عملیات نظامی استفاده کند. اکنون ایرانی ها به خوبی می دانند که چگونه از مجبوریت این سربازان افغان استفاده کنند. علیه چه کسی از آن استفاده کنند؟ آنها را به کجا بفرستند ... اما آمریکا با دولت قبلی (جمهوری) افغانستان رفتار نکرد زیرا برای ارتش افغانستان پول خرج کرد و آن را آموزش داد. روزی می رسد که از همین ارتش دوباره به نفع کشورهای دیگر و علیه آمریکا استفاده شود...

پاسخ