امنیت

ایالات متحده بالای مسیر قاچاق فاطمیون در سوریه حملات هوایی را انجام داد و پیام واضحی را ارسال کرد

گزارش از سلام تايمز و ای اف پی

جیت های اف-۱۵ امریکایی به تاریخ ۱۵ دلو بر فراز شرق ‌میانه پرواز می کنند. [فرماندهی مرکزی ایالات متحده/ سینتکام]

جیت های اف-۱۵ امریکایی به تاریخ ۱۵ دلو بر فراز شرق ‌میانه پرواز می کنند. [فرماندهی مرکزی ایالات متحده/ سینتکام]

ارتش ایالات متحده به روز پنجشنبه (۷ حوت) در یک حمله بالای شبه نظامیان تحت حمایت ایران در شرق سوریه دست‌کم ۲۲ نفر از جنگجویان را به قتل رساند، كه به گفته پنتاگون از طرف اداره جدید که حملات بالای ایالات متحده و یا منسوبین ائتلاف بین المللی را تحمل نخواهد کرد، «پیام واضحی» بود.

در اولین اقدام نظامی علیه گروه های وابسته به ایران از زمانیکه جو بایدن رئیس جمهور شده است، پنتاگون گفت که بالای یک نقطه کنترل در مرز سوریه و عراق که توسط گروه های تحت حمایت ایران مورد استفاده قرار می گیرد، حملات هوایی را انجام داده و «تأسیسات متعددی» را نابود کرده است.

جان کربی سخنگوی پنتاگون در اعلامیه ای گفت، حملات ایالات متحده به شب پنجشنبه به دستور رئیس جمهور بایدن «زیربناهای مورد استفاده گروه های شبه نظامی تحت حمایت ایران در شرق سوریه» را هدف قرار داد.

وی گفت، «این حملات در پاسخ به حملات اخیر علیه پرسونل امریکایی و ائتلافی در عراق و تهدیدهای جاری علیه این پرسونل، راه اندازی شدند.»

اعضای لوای فاطمیون یک گروه شبه نظامی وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که از جنگجویان افغان متشکل شده است و در سوریه فعال است، به تاریخ ۲۳ دلو در یک جلسه شستشوی مغزی اشتراک می کنند. [آرشیف]

اعضای لوای فاطمیون یک گروه شبه نظامی وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که از جنگجویان افغان متشکل شده است و در سوریه فعال است، به تاریخ ۲۳ دلو در یک جلسه شستشوی مغزی اشتراک می کنند. [آرشیف]

یک تصویر از ویدیویی که تلویزیون دولتی سوریه به تاریخ ۲۱ دلو نشر کرد، اعضای شبه نظامیان الحاج قاسم سلیمانی را نشان می دهد که از حلب به ولایت دیرالزور در شرق سوریه می رسند.

یک تصویر از ویدیویی که تلویزیون دولتی سوریه به تاریخ ۲۱ دلو نشر کرد، اعضای شبه نظامیان الحاج قاسم سلیمانی را نشان می دهد که از حلب به ولایت دیرالزور در شرق سوریه می رسند.

وی گفت، «به طور مشخص، این حملات چندین تأسیسات در یک نقطه کنترل مرزی را از بین بردند که تعدادی از گروه های شبه نظامی تحت حمایت ایران به شمول کتائب حزب الله و کتائب سید الشهدا از آن استفاده می کردند.

کربی گفت، «این عملیات یک پیام واضحی را ارسال می کند که رئیس جمهور بایدن برای محافظت از پرسونل امریکایی و ائتلافی اقدام خواهد کرد.»

این اقدام ایالات متحده پس از حملات متعدد راکتی بالای تأسیساتی در عراق که توسط نیروهای ائتلاف بین المللی و امریکایی كه با گروه داعش می جنگند استفاده می شوند و حملات بر ساختمان های دیپلوماتیک در بغداد، انجام شد.

مسیر قاچاق اسلحه

به گفته منابع دیده بان، بلافاصله پس از حمله نیروهای ایرانی و اجیران آنها چندین پوسته و مراکز در آلبو کمال را تخلیه کردند و از ترس اینکه مورد حملات پی هم قرار نگیرند، به موقعیت های دیگر اعزام شدند.

«منابع مؤثق» به روز دوشنبه به دیده بان گفتند، لوای فاطمیون -- گروه شبه نظامی که از جنگجویان افغان متشکل شده است و توسط قاسم سلیمانی فرمانده فقید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ساخته شده بود-- یک محموله تسلیحاتی جدیدی را به موقعیت های خود در منطقه فرات غربی آورده بود.

منابع گفتند، این محموله جدید که شامل گلوله ها، موشک ها و مهمات بود، در موتر لاری های سبزیجات از طریق یک گذرگاه غیررسمی از عراق به سوریه داخل شد.

این موترلاری ها به منطقه المزارع در حومه المیادین در شرق دیرالزور، جایی که شبه نظامیان تحت حمایت ایران در آن مستقر اند، رفتند و محموله را در تونل هایی ذخیره کردند که گروه داعش در زمان کنترل منطقه کشیده بود.

دیده بان گفت، در هفته های اخیر محموله های مشابهی گزارش شده اند.

افزایش فعالیت در سوریه

فعالان محلی در سوریه در اواسط ماه دلو گزارش دادند که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شبه نظامیان وابسته به آن از طریق استخدام جدید و استقرار، حضور و فعالیت های خود را در ولایت دیرالزور افزایش داده اند.

شبه نظامیان تحت حمایت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در یک مرکز در نزدیکی شفاخانه سابق الهناء در آلبو کمال به طور فعال اعضای جدید را استخدام می کنند. شبه نظامیان طرفدار رژیم وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قبلاً این شفاخانه را تصرف کرده بودند و نام آن را به الشفا تغیر داده بودند.

عمار صالح یک فعال رسانه ای دیرالزور گفت، آنها ماهانه تا ۲۰۰ هزار پوند سوری (۳۹۰ دالر) به شبه نظامیان می پردازند.

وی گفت، این مرکز توسط فرمانده منطقه ای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که بنام حاج عسکر یاد می شود، نظارت می شود.

صالح گفت، در همین حال، ده ها شبه نظامیان به کمپ های آموزشی در دشت آلبو کمال منتقل شده اند، جایی که آنها توسط غوند زینبیون یک گروه شبه نظامی که از جنگجویان پاکستانی تشکیل شده است و از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آموزش دیده اند، نظارت می شوند.

دیده بان گفت، جنگجویان لوای فاطمیون نیز مانند کتائب حزب الله در این منطقه حضور دارند.

این اداره گفت، این نیروها اخیراً محموله های تسلیحاتی را از عراق دریافت کردند که در موترلاری های حامل سبزیجات و میوه ها مخفی شده بودند.

وعده خلافی ها

بسیاری از استخدام شدگان افغان علاوه بر معاش ماهانه ای که به عنوان اعضای این گروه شبه نظامی دریافت می کنند، در بدل وعده های تابعیت ایرانی، فواید و امتیازات ماهانه به خانواده هایشان، به لوای فاطمیون می پیوندند.

جنگجویان پیشین فاطمیون و اقارب اعضای کشته شده فاطمیون شکایت کرده اند که این وعده های نمایشی به ندرت عملی می شوند.

عبدالقادر کامل یک تحلیلگر امور سیاسی در هرات گفت، «مقامات ایرانی به استخدام جوانان افغان در فاطمیون ادامه داده اند و این جوانان به دلیل بی چارگی ثابت کرده اند که برای تهران نیروی بشری مفیدی هستند.»

وی افزود، «حکومت ایران می خواهد که فاطمیون را به عنوان یک نیروی جنگی حفظ کند و در هر کشوری که به جنگ نیاز دارد از آن استفاده کند. به همین دلیل است که استخدام و آموزش اعضای فاطمیون متوقف نشده است.»

فاطمیون به زودی نه تنها در سوریه،بلکه شاید در کشور اعضای خود بجنگد.

کامل گفت، رژیم ایران می خواهد برای خنثی کردن منافع ایالات متحده و گسترش نفوذ سیاسی و استخباراتی خود در افغانستان از لوای فاطمیون در افغانستان استفاده کند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

افغانستان بهترین جای برای سربازگیری برای کشور های منطقه و جهان است. جای بسیار افسوس است که مردم افغانستان برای منافع کشور های بیرونی می جنگنند. افغان ها باید در کشور خود شان باشند و برای کشور خود کار کنند اما متاسفانه هزار ها افغان در سوریه, عراق و سایر کشور ها به خاطر منافع کشور های دیگر مبارزه می کنند و در این راستا جان های شرین شان را از دست می دهند. اگر چه طی چهل جنگ در افغانستان میلیون ها تن شهید و معیوب گردیده اما با آن هم کشور های جهان از افغانستان سرباز گیری می کنند. تاوان این همه کشتار ها به کی می رسد؟ به افغانستان. هر جوان که در افغانستان کشته می شود یک ضربه اقتصادی به افغانستان وارد می شود به خاطریکه از هر جوان که کشته می شود زن و فرزند به جا می ماند و آنها بار دوش جامعه خود می گردد. پس از اینکه در افغانستان یک صلح دوامدار بوجود آمد باید جامعه جهانی همه افغان های را که اکنون در کشور های بیرونی مهاجر هستند به افغانستان بازگرداند و نگذارند که کشور های دیگر آنها را در جنگ های نیابتی استخدام کنند.

پاسخ

پس از صلح با طالبان فاطمیون یک چالش بزرگ برای حکومت افغانستان خواهد بود زیرا ایران هیچگاهی نمی خواهد که در افغانستان صلح بوجود بیاید و این کشور حتی قبلاً در برخی ولایات افغانستان بشمول بامیان مردم را به این گروه جلب و جذ نموده و آنها روزانه تمرین های دوامدار اجرا می کنند و از سوی ایران تجهیز و تمویل می گردد.

پاسخ

این هزاره ها که در سوریه به خاطر حمایت از بشارالاسد رئیس جمهور وحشی سوریه و با دستورات رژیم ایرانی ضد افغانستان می جنگند، خیانت بزرگ را مرتکب می شوند. آنها به دستور یک ایرانی می جنگند که شب و روز شعله های جنگ را در افغانستان برافروخته و افغان ها را می کشد، از ساختن بندهای آب در افغانستان جلوگیری می کند و تعصبات قومی را در افغانستان برمی انگیزد. افغانها، چه پشتون، تاجیک، هزاره باشند ... هیچ کدام شان نباید کاری را انجام دهند که به نفع ایران یا پاکستان تمام شود، زیرا این دو کشور تعداد بیشماری از افغانها را کشته اند، افغانستان را در طی ۴۵ سال گذشته ویران کرده اند و تا اکنون هم آنها از آمدن صلح در افغانستان جلوگیری می کنند.

پاسخ