امنیت

روح سلیمانی هنوز جوانان افغان را آزار می دهد که به شبه ‌نظامیان ایرانی ملحق شده بودند

گزارش از علی

لوای فاطمیون که توسط قاسم سلیمانی فرمانده ایرانی تأسیس شده بود، هنوز هم مهاجرین فقرزده افغان را استخدام می کند، که بسیاری از آنها در جنگ های نیابتی تهران کشته می شوند. [علی]

کابل -- با فرارسیدن اولین سالگرد قتل قاسم سلیمانی فرمانده ایرانی، میراث وی همچنان به آزار مهاجرین فقیر افغان در ایران ادامه می دهد.

سلیمانی رئیس اسبق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران طی یک حمله هواپیمای بدون سرنشین ایالات متحده به تاریخ ۱۳ جدی سال گذشته در بغداد کشته شد، اما لوای فاطمیون که یک گروه شبه نظامی طرفدار ایران که وی تأسیس کرده بود، هنوز فعال است و جنگجویان آموزش ندیده، مجهز نشده افغان را -- به جنگ در سوریه و سایر جبهه های جنگ نیابتی می فرستد.

شواهد نشان می دهد که فاطمیون افغان های فقرزده را به دام می اندازد که در ایران کار می کنند و برای حمایت از خانواده های خود بی چاره هستند، و اکنون ناظرین می گویند که این گروه شبه نظامی به یک تهدید جدی برای افغانستان و منطقه تبدیل شده است.

اگرچه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آمار تلفات فاطمیون را منتشر نمی کند، اما احتمالاً هزاران مهاجر افغان در جنگ های نیابتی برای تهران کشته شده اند.

یک تصویر آرشیف که توسط ارتش ایران به تاریخ ۲۲ قوس نشر شده است قاسم سلیمانی را در یک گردهمایی در ایران نشان می دهد. [وزارت دفاع ایران]

یک تصویر آرشیف که توسط ارتش ایران به تاریخ ۲۲ قوس نشر شده است قاسم سلیمانی را در یک گردهمایی در ایران نشان می دهد. [وزارت دفاع ایران]

تصویری که توسط لوای فاطمیون به تاریخ ۲۵ قوس به نشر رسیده است، قاسم سلیمانی را با تعدادی از افغان های بسیار جوان در سوریه نشان می دهد. [آرشیف]

تصویری که توسط لوای فاطمیون به تاریخ ۲۵ قوس به نشر رسیده است، قاسم سلیمانی را با تعدادی از افغان های بسیار جوان در سوریه نشان می دهد. [آرشیف]

علی آلفونی نظارت کننده بر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مستقر در واشنگتن در ماه حوت سال گذشته بر اساس آرشیف معلومات خود به رادیوی اروپای آزاد/رادیو آزادی گفت، از ماه جدی سال ۱۳۹۱ تا ماه سنبله ۱۳۹۸حدود ۹۱۷ نفر از اتباع افغان در سوریه کشته شدند.

بسیاری از استخدام شدگان افغان علاوه بر معاش ماهانه ای که به عنوان اعضای این گروه شبه نظامی دریافت می کنند، در عوض وعده های تابعیت ایرانی، فواید و امتیازات ماهانه به خانواده هایشان، به لوای فاطمیون می پیوندند.

جنگجویان اسبق فاطمیون و اقارب اعضای کشته شده فاطمیون شکایت کرده اند که این وعده های نمایشی به ندرت تحقق می یابند.

عبدالقادر کامل یک تحلیلگر امور سیاسی در هرات گفت، «مقامات ایرانی به استخدام جوانان افغان در فاطمیون ادامه داده اند و این جوانان به دلیل بی چارگی ثابت کرده اند که برای تهران نیروی بشری مفیدی هستند.»

وی افزود، «حکومت ایران می خواهد که فاطمیون را به عنوان یک نیروی جنگی حفظ کند و در هر کشوری که به جنگ نیاز دارد از آن استفاده کند. به همین دلیل است که استخدام و آموزش اعضای فاطمیون متوقف نشده است.»

به زودی، فاطمیون نه تنها در سوریه -- بلکه ممکن در کشور اعضای خود بجنگد.

کامل گفت، رژیم ایران می خواهد برای خنثی کردن منافع ایالات متحده و گسترش نفوذ سیاسی و استخباراتی خود در افغانستان از لوای فاطمیون در افغانستان استفاده کند.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در مصاحبه ای با یک شبکه تلویزیونی محلی افغان به تاریخ ۲۹ قوس گفت که فاطمیون «بهترین نیروهایی هستند که اگر حکومت افغانستان بخواهد می تواند از آنها استفاده کند.»

یوسف امین جاجی یک تحلیلگر امور نظامی در کابل در ماه حمل در اشاره به یک مأموریت احتمالی در آینده برای فاطمیون گفت، «افغان ها هنوز نگران این هستند که وقتی نیروهای ائتلاف بین المللی از افغانستان خارج شوند ایران ممکن هرج و مرج را ایجاد کند.»

استخدام کردن سربازان کودک

افغان هایی که از ایران به کشور خود بازگشته اند در مورد مهاجرینی که در لوای فاطمیون ثبت نام کرده بودند، داستان هایی را به اشتراک می گذارند.

محمد ادریس یک باشنده ولایت هلمند که اخیراً از ایران اخراج شده است گفت، یک مرکز استخدام فاطمیون در ولایت یزد ایران، جوانان افغان را به پیوستن به این گروه شبه نظامی تشویق می کند.

وی گفت، «نیروهای ایرانی به جوانان افغان وعده جواز اقامت و محلی برای سکونت در ایران می دهند. آنها همچنان وعده می دهند که اگر این جوانان به جنگ سوریه بروند خانواده هایشان را به طور دایمی حمایت کنند.»

ادریس گفت، این جواز اقامت نمایشی در صورتی برای جنگجویان اسبق فاطمیون در دسترس قرار می گیرد که به مدت سه ماه در سوریه خدمت کنند.

وی افزود، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی وعده می دهد که اگر اعضای این گروه شبه نظامی در جنگ کشته شوند، آنها را در سوریه به خاک می سپارد.

وی افزود، «یک جوانی که با من کار می کرد به جنگ سوریه رفت، اما هرگز برنگشت. آنها [مقامات ایرانی] از من خواستند که به جنگ سوریه بروم، اما من نپذیرفتم.»

محمد سردار ۱۵ ساله یک باشنده ولایت بامیان است. وی از زمانی که اخیراً از ایران اخراج شده است، در یک کمپ مهاجرین ملل متحد در شهر هرات زندگی می کند.

برادرش خوشبختانه از دو دوره خطرناک با فاطمیون زنده برگشت، اما سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از وعده های خود که به وی داده بودند وعده خلافی کرد.

محمد به تاریخ ۲۶ قوس گفت، سال گذشته برادرش که آنوقت ۱۶ ساله بود به جنگ سوریه رفت و پس از سه ماه به ایران بازگشت.

سردار افزود، «برادرم حسین چند ماه پیش دوباره به سوریه اعزام شد و پس از دو ماه برگشت. وی اکنون در قم ایران زندگی می کند.»

وی افزود، «اگرچه حکومت ایران به برادرم وعده داده بود كه برایش خانه، جواز اقامت برای همه اعضای خانواده اش در ایران و پول زیادی در عوض خدمات وی در سوریه خواهد داد، اما فقط به وی اجازه اقامت مؤقت داد و بس. حتی اگرچه حکومت ایران گفت که خانواده اش را از ایران اخراج نخواهد کرد، اما من را اخراج کرد.»

سردار گفت، کسانی که قصد خدمت در فاطمیون را دارند نخست برای ۴۵ روز آموزش نظامی به تهران انتقال داده می شوند و سپس به سوریه اعزام می شوند.

عبدالطیف که اخیراً اخراج شده است و اکنون در شهر هرات زندگی می کند گفت، مقامات ایرانی برای پر کردن صفوف فاطمیون گاهی مهاجرین افغان را که اسناد ندارند، به اتهامات مختلف به شمول نقض قانون مهاجرت بازداشت می کنند. آنها یک جریمه معادل ۱ میلیارد ریال ایرانی (تقریباً ۴۲۸۱ دالر به نرخ بازار سیاه) را تقاضا می کنند که هیچ مهاجر افغان توانایی پرداخت آن ندارد.

لطیف گفت، مقامات به افغان هایی که این مبلغ ندارند -- یعنی همه افغان -- گزینه های ۲۵ سال زندان یا جنگیدن در سوریه را پیشنهاد می کنند.

جنایت علیه بشریت

میرویس امینی رئیس دفتر حوزوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در ولایت هرات گفت، فرستادن کودکان به جنگ مقررات ملل متحد برای حقوق کودک و سایر قوانین بین المللی را نقض می کند.

وی افزود، «كشورها و حکومت هایی كه از كودكان در درگیری ها استفاده می كنند، مجازات می شوند و باید تحت قوانین بین المللی مورد پیگرد قانونی قرار گیرند.»

امینی گفت، هرکسی که کودکان را مجبور می کند تا در درگیری ها اشتراک کنند، یک جنایت جنگی و همچنان یک جنایت علیه بشریت را مرتکب شده است.

وی افزود، فرق نمی کند چه کودکان به اشتراک در جنگ مجبور شوند و چه از روی سادگی این کار را انتخاب کنند، خدمت نظامی آنها قوانین بین المللی را نقض می کند و عاملین آن باید تحت پیگرد قانونی قرار گیرند.

محمد ادریس وحیدی یک فعال حقوق بشر در هرات تائید کرد که استفاده از جوانان و کودکان افغان در سوریه یک اقدام غیرانسانی و یک جنایت است.

وی افزود، «اکثریت اتباع افغانستان كه به فاطمیون پیوسته اند زیر سن بوده اند. آنها در مورد جنگ چیزی نمی دانند و به راحتی کشته می شوند.»

وی گفت، نهادهای حقوقی بین المللی باید از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بخواهند تا سوء استفاده از جوانان افغان به شمول افراد زیرسن در ایران را متوقف کند.

وی افزود، «افغان های زیرسن از خانواده های خود در ایران جدا می شوند و بدون اینکه خانواده های آنها باخبر باشند حکومت ایران آنها را به جنگ می فرستد. این بلندترین سطح خشونت و جرم است.»

محمد ایوب یک فعال جامعه مدنی در شهر هرات گفت، «حکومت افغانستان و سازمان های بین المللی باید استخدام کودکان توسط فاطمیون را متوقف کنند تا که دیگر افغان ها در دام دیگران نیفتند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

7 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

از ولایت سرپل ګزارشها حاکی از آنست که ایران اعضای ګروه فاطمیون را برای حمایت از مولوی مهدی مجاهد فرستاده است. جلو ګروه فاطمیون باید در افغانستان ګرفته شود و اګر اقدام قاطع صورت نګیرد، امکان آن زیاد است که ایران جنګ های قومی و مذهبی را در افغانستان آغاز کند. مرګ بر ایران بن شیطان

پاسخ

از افغان ها مهاجرمجبور وسوی استفاده از فقر وتنگ دستی حکومت اخندان بشکل اجباری جزب وستخدام به جنگ کشورهای دیگر میگرد سوال اینجاست؟ که حکومت افغانستان آیا دربرابر مهاجرین افغان کدام اقدام دیپلوماتیک نموده است

پاسخ

این همه به خاطر دولت فاسد حرامزاده ما است. مرگ بر حکومت افغانستان. زنده باد اسلام! مرگ بر غنی و عبدالله.

پاسخ

طالبان برای لشکر فاطموین و غلامان ایرانی درس خواهند داد. اکنون حکومت افغانستان خودش حامی لشکر فاطمیون است و رهبران حکومت برای مقامات ایران در داخل افغانستان سرباز گیری می کنند و از اینجا به ایران جنگجو می فرستند. عبدالله، محقق، و دیگران از جوانان افغان در لشکر فاطمیون استقبال کرده و آن را برای تامین امنیت منطقه خوانده بود. زمانیکه حکومت خودش غلام باشد، مردم از او حکومت چه داشته باشد.

پاسخ

طالبان مزدور پاکستان است
همیشه سر پیش پنجابی ها خم کرده
شرم کنید در مقابل هموطن خود میجنگید
در کجای اسلام آمده که برادر مسلمان خود را بکشید
مرگ به همه مزدوران و جاسوسان

پاسخ

این جوانان به خاطر عقیده مذهبی در سوریه و عراق می جنگند. فقر در همه اقوام افغانستان بیداد می کند. شاید فقر در بین اقوام دیگر نسبت به هزار های افغانستان بیشتر باشد اما حتی یک جوان از قوم شریف پشتون، تاجنگ، ازبیک و غیره در بین لشکر فاطمیون دیده نمی شود. اگر مساله پول مطرح می بود و مقامات ایرانی در بدل پیوستن جونان افغان برای آنها پول و خانه فراهم می کردند، اکنون هزار ها تن از جوانان سایر اقوام نیز در جنگ سوریه و عرق تحت قیادت لشکر فاطمیون می جنگنیدند اما شما در لشکر فاطمیون یک افغان به جز از هزاره را نمی بینید. از این جهت ایران از عقاید شعیه های افغانستان به خاطر رسیدن به عمق سترتیژیک اش در سوریه استفاده می کند.

پاسخ

در حقیقت، افغان ها به خاطر رهبران خود تحقیر و خراب شدند، چون اکنون نه پاکستان به آنها احترام می گذارد و نه ایران و نه هم چین. بازداشت ۱۰ تروریست چینایی در کابل خبر تازه ای است که ذهن و قلب هر افغان را ناراحت می کند و نفرت افغان ها را نسبت به چین تحریک می کند که باید به افغانستان ویران شده کمک می کرد. از یک طرف، ارتش و استخبارات پاکستان طی چهار و نیم دهه گذشته افغانها را به نام جهاد می کشند و افغانستان را ویران می کنند و از طرف دیگر، ایران از طریق نظام آخندی خود تعداد زیادی از آیت الله ها و ملا ها را در جامعه هزاره افغان آموزش داد و استخبارات و ارتش آنها دیگر افغان های هزاره را تحت نام فاطمیون آموزش دادند و تجهیز كردند و آنها را برای جنگ به سوریه و عراق فرستادند كه می تواند در آینده به یک درد سر بزرگ برای افغانستان تبدیل شود. اکنون چینایی ها با چشم سفیدی تمام حملات تروریستی را در پایتخت کابل راه اندازی کردند و اگر دستگیر نمی شدند، آنها ممکن این شبکه شیطانی را به سایر ولایات گسترش می دادند، در حالی که گفته می شود این شبکه از طریق استخبارات پاکستان، با شبکه حقانی ارتباط داشت. مرگ بر تروریست های چینایی، پاکستانی و ایرانی.

پاسخ