امنیت

سایه شبه‌ نظامیان فاطمیون بر سر آینده افغانستان می گردد

گزارش از سلام تایمز

تابوت یک جنگجوی کشته شده فاطمیون در ماه عقرب در جریان یک مراسم در ایران نشان داده شده است. [وزارت دفاع ایران]

تابوت یک جنگجوی کشته شده فاطمیون در ماه عقرب در جریان یک مراسم در ایران نشان داده شده است. [وزارت دفاع ایران]

کابل -- سقوط حکومت افغانستان در ماه اسد باعث به وجود آمدن تغیرات زیادی در افغانستان شد، اما تهدید ناشی از جنگجویان تحت حمایت ایران همچنان پابرجاست.

ناراحتی ایران از تحولات سیاسی و امنیتی که در چند ماه گذشته در افغانستان همسایه رخ داده اند، به خوبی مستند شده است.

به همین منظور، ایران از طریق سپاه پاسداران خود پروژه حمایت از شبه نظامیان متشکل از افغان ها به نام لوای فاطمیون را حفظ کرده و بعض اوقات این پروژه را توسعه داده است.

در حالیکه فعالیت ‌های این گروه عمدتاً بر پروژه‌ ها و اهدافی در سوریه متمرکز هستند، که این اهداف عبارتند از تغیردادن شهرهای دورافتاده به «ایران های کوچک» از نظر نفوس که از جنگجویان و متعصبین شیعه تشکیل شده است، و کمک کردن با سایر شبه‌ نظامیان همنظر با ایران برای حمله کردن بالای نیروهای امریکایی و متحدینش در سوریه و عراق، ترس ها در مورد برنامه های تهران برای این گروه در افغانستان افزایش می یابند.

جنگجویان فاطمیون در ماه عقرب در غند امام حسین در سوریه تمرین می کنند. [آرشیف]

جنگجویان فاطمیون در ماه عقرب در غند امام حسین در سوریه تمرین می کنند. [آرشیف]

جنگ در سوریه در سال‌ های اخیر کاهش یافته است و این امر به رژیم ایران این فرصت را می دهد تا در صورت تمایل فاطمیون را مجدداً مستقر کند.

سید الیاس یک فرمانده ارشد لوای فاطمیون سال گذشته در یک راهپیمایی فاطمیون گفت، «این لشکر مجاهدین فی سبیل الله اهداف بسیار بزرگی دارد و تا ایجادکردن یک تمدن نوین اسلامی که تحقق آن یکی از دستورات محوری امام علی خامنه ای [رهبر بزرگ ایران] بود، این لشکر از جهاد خود دست بر نخواهد داشت

استخدام شدن افغان ‌ها از سوی ایران در لوای فاطمیون همچنان ادامه دارد که این امر با حضور فعال رسانه ‌ای این گروه در تیلگرام و منتشر شدن رویدادهای جاری در ایران و سوریه از سوی این گروه، مستند شده است.

عبدالقادر کامل یک تحلیلگر امور سیاسی در شهر هرات گفت، «فاطمیون به شدت تحت تأثیر سپاه پاسداران هستند و ایران می تواند در جنگ های نیابتی خود در هر جایی که بخواهد از آنها استفاده کند.»

این همه در حالی است که دومین سالگرد مرگ قاسم سلیمانی فرمانده ایرانی مؤسس فاطمیون، نزدیک شده و میراث وی همچنان برای مهاجرین فقرزده افغان در ایران باعث رنج می شود.

وعده های تجملاتی شکسته

فاطمیون افغان ‌های فقرزده ای را فریب می دهند که در ایران کار می کنند و برای کمک با خانواده‌ های خود ناامید هستند و اکنون ناظرین می ‌گویند که این شبه‌ نظامیان برای افغانستان و منطقه به یک تهدید جدی تبدیل شده ‌اند.

اگرچه سپاه پاسداران آمار تلفات اعضای فاطمیون را اعلام نمی کند، اما هزاران مهاجر افغان احتمالاً در جنگ های نیابتی برای تهران کشته شده اند.

علی آلفونه یک نظارت کننده بر امور سپاه پاسداران مستقر در واشینگتن در ماه حوت ۱۳۹۸ بر اساس معلومات خودش به رادیو آزادی گفت، از ماه جدی ۱۳۹۱ الی سنبله ۱۳۹۸ حدود ۹۱۷ اتباع افغانستان در سوریه کشته شده اند.

بسیاری از سربازان افغان در بدل وعده های تابعیت ایرانی، امتیازات و پرداخت ماهانه به خانواده های آنها علاوه بر معاش ماهانه ای که به عنوان اعضای فاطمیون دریافت می کنند، به لوای فاطمیون ملحق می شوند.

جنگجویان پیشین فاطمیون و اقارب اعضای کشته شده فاطمیون شکایت کرده اند که آن وعده های خیالاتی به ندرت عملی می شوند.

استخدام‌ کنندگان ایرانی، اعضای جدید فاطمیون را به یک روش دیگری فریب می دهند که به آنها می‌ گویند که آنها از زیارت های مقدس سوریه در برابر حملات شورشیان محافظت خواهند کرد. در عوض، آنها را به عنوان غذای توپ به جنگ می فرستند.

داستان های غم انگیز

افغان ‌هایی که از ایران به کشورشان بازگشته‌ اند، در مورد مهاجرینی که برای عضویت در لوای فاطمیون ثبت ‌نام کرده ‌اند، داستان‌ هایی را به اشتراک می‌ گذارند.

رضا یکی از باشندگان ولایت دایکندی که خواهش کرد از نام مستعارش استفاده شود گفت که عوض علی پسر کاکای ۲۴ ساله اش پنج سال پیش به لوای فاطمیون پیوست اما پس از رفتن به سوریه، دیگر هرگز برنگشت.

رضا گفت، دو سال بعد سپاه پاسداران به خانواده اش اطلاع داد که پسرش در سوریه کشته شده است.

رضا گفت، «حکومت ایران به عوض علی و خانواده‌ اش وعده داده بود که اگر وی به جنگ سوریه برود، به آنها خانه خواهد داد و ماهانه ۱۰ میلیون تومان [۲۳۶۷ دالر] خواهد پرداخت، اما حکومت ایران پس از کشته شدن عوض علی، به خانواده اش هیچ چیزی نداد.»

رضا به روز یکشنبه (۲۸ قوس) پس از اخراج شدن از ایران گفت، «یک ایرانی مرا نیز تشویق کرد که برای دفاع کردن از زیارت زینب به سوریه بروم، اما من نپذیرفتم بخاطریکه من فهمیدم که وی دروغ می ‌گوید».

حسین گفت که وی در زمانی که در ایران بود، نیروهای ایرانی را می دید که جوانان هزاره افغان را با وعده های دروغین به جنگ سوریه سوق می دادند.

مقامات ایرانی وی را سه ماه پیش به ولایت هرات اخراج کردند.

وی گفت، «علاوه بر مردان ایرانی، تعدادی از زنان ایرانی نیز به خانه ‌های هزاره‌ های افغان می آمدند و در مورد حمله گروه داعش بالای زیارت زینب خبر دادند و آنها را تشویق می کردند تا جوانان خود را برای دفاع از این زیارت به سوریه بفرستند.»

وی افزود، «بیش از ۱۰ مرد جوان از محله ما در ایران که برای جنگ به سوریه اعزام شده بودند، کشته شدند اما فقط ۵ جسد به خانواده هایشان آورده شدند.»

حسین گفت، «چندین نفر از دوستان نزدیک من که در گذشته اعضای فاطمیون بودند، پس از آنکه فهمیدند که حکومت ایران به آنها دروغ گفته و به تعهدات خود عمل نکرده است، به افغانستان بازگشتند.»

یک تهدید برای افغانستان

محمد اقبال نادری یک تحلیلگر امور نظامی مستقر در شهر زرنج ولایت نیمروز گفت، لوای فاطمیون برای امنیت افغانستان یک تهدید جدی است.

نادری گفت، «به احتمال زیاد ایران برای شعله‌ ور ساختن آتش جنگ در افغانستان به ‌ویژه در ولایات غربی، از لوای فاطمیون استفاده خواهد کرد.»

وی افزود، «در سال های اخیر هزاران نفر از اعضای فاطمیون به افغانستان بازگشته و در شهرهای مختلف زندگی می کنند. این افراد اگر هنوز از دستورات سپاه پاسداران پیروی کنند، برای افغانستان یک خطر بزرگی هستند.»

در حقیقت، جواد ظریف وزیر خارجه اسبق ایران در ماه قوس سال گذشته در مصاحبه ای با یک شبکه تلویزیونی افغان گفت که فاطمیون «بهترین نیروهایی هستند که اگر حکومت افغانستان بخواهد، می تواند از آنها استفاده کند».

[عمر از هرات در تهیه کردن این گزارش همکاری کرده است.]

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

متأسفانه جنگ چهل ساله افغان ها را به شدت نابود کرد. بعضی از آنها تحت نام فاطمیون جنگ های نیابتی ایران را پیش می برند. بعضی دیگر تحت نام طالبان جنگ های نیابتی اردو و استخبارات پاکستان را پیش می برند، در حالیکه دیگران برای منافع عربستان سعودی، پاکستان و دیگران تحت نام گروه داعش می جنگند. بیست سال گذشته برای نجات افغانستان از چنین شرایط ناگوار حیاتی بودند، که باید از آن استفاده می شد. یکی از راه های نجات از این شرایط ناگوار بازگرداندن افغان های مهاجر از پاکستان و ایران است. این اقدام مانع جذب جوانان افغان توسط سازمان های استخباراتی پاکستان و ایران در گروه های تروریستی خواهد شد. ما هنوز وقت داریم؛ حکومت جدید افغانستان باید پالیسی های احمقانه خود را کنار گذاشته، تبلیغات تصورنادرست پیروزی و شکست غرب را رها کند. آنها باید از جامعه جهانی کمک بخواهند. آنها باید افغان های مقیم در پاکستان و ایران را برگردانند و به این ترتیب، از جنگ های ممکن بیشتر در آینده جلوگیری کنند.

پاسخ