امنیت

گردهمایی فاطمیون در نزدیکی سرحد افغانستان نگرانی ها در مورد فعالیت های آیندهٔ این گروه را افزایش میدهد

گزارش از علی

در این تصویر جنگویان فاطمیون دیده می شوند که، به تاریخ ۲۴ اسد در خستگی های نظامی طی یک کنفرانس در مشهد، ایران، شرکت می کنند. [آرشیف]

در این تصویر جنگویان فاطمیون دیده می شوند که، به تاریخ ۲۴ اسد در خستگی های نظامی طی یک کنفرانس در مشهد، ایران، شرکت می کنند. [آرشیف]

کابل – یک گردهمایی اخیر لوای فاطمیون در مشهد، ایران، در نزدیکی مرز با افغانستان، نگرانی هایی را درباره فعالیت های آینده این گروه در این کشور، دوباره برآنگیخته است.

لوای فاطمیون یک گروه شبه‌‌ نظامی می باشد که متشکل از افغان ها است و توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران تمویل شده، آموزش دیده و مجهز شده است و قدرت تخمینی آن از ۱۲۰۰۰ تا ۱۴۰۰۰ جنگجویان است.

علاوه بر رهبران و جنگویان فاطمیون، سران گروه های افراطی عراقی، لبنانی و بحرینی که از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران حمایت دریافت می کنند، در گردهمایی ۲۴ اسد شرکت کردند.

سید الیاس، یک فرمانده ارشد لوای فاطمیون، در خلاصه هدف ظاهری این گردهمایی گفت، «ما تا زمان رسیدن به هدف اخراج ایالات متحده از منطقه و انتقام از مرگ تورن جنرال قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، قناعت نخواهیم کرد.»

در تصویر دیده می شود که، سید الیاس، یک فرمانده ارشد لوای فاطمیون، به تاریخ ۲۴ اسد در گردهمایی فاطمیون در مشهد، ایران، سخنرانی می کند. [آرشیف]

در تصویر دیده می شود که، سید الیاس، یک فرمانده ارشد لوای فاطمیون، به تاریخ ۲۴ اسد در گردهمایی فاطمیون در مشهد، ایران، سخنرانی می کند. [آرشیف]

تعدادی از پیام های ویژه به شمول پیام آیت الله شیخ عیسی قاسم، یک رهبر شیعیان بحرین، که در این تصویر نشان داده شده است، و شیخ اکرم برکت، آتشه فرهنگی گروه جنگجوی حزب الله لبنان، برای شرکت کنندگان این کنفرانس فاطمیون به تاریخ ۲۴ اسد در مشهد، خوانده شدند. [آرشیف]

تعدادی از پیام های ویژه به شمول پیام آیت الله شیخ عیسی قاسم، یک رهبر شیعیان بحرین، که در این تصویر نشان داده شده است، و شیخ اکرم برکت، آتشه فرهنگی گروه جنگجوی حزب الله لبنان، برای شرکت کنندگان این کنفرانس فاطمیون به تاریخ ۲۴ اسد در مشهد، خوانده شدند. [آرشیف]

اما ناظرین می گویند که بسیاری از سخنان و اظهارات در این گردهمایی، مواردی که اکثراً توسط رسانه های فاطمیون و رسانه های رژیم ایران تکرار می شود، برای آنچه که در حقیقت رهبران ایران برای هزاران جنگجویان سرسخت فاطمیون برنامه ریزی می کنند که از جنگ در سوریه باز می گردند، یک پوشش عامه بوده است.

الیاس ادامه داد، «این لشکر مجاهدِ فی سبیل الله، اهداف بسیار بزرگی داشته و تا نابودی رژیم اشغالگر قدس شریف و آزادی آن حرم امن الهی و پس از آن تلاش برای ایجاد تمدن نوین اسلامی که تحقق آن از فرامین محوری ولی امر مسلمین حضرت امام خامنه‌ای ا‌ست از جهاد دست نخواهند کشید.»

نصره الشمری، معاون منشی عمومی و سخنگوی رسمی حرکت النجباء، یک گروه شبه‌ نظامی عراقی تحت حمایت ایران، به گردهمایی فاطمیون گفت که، بخشی از مرحله بعدی انقلاب «نابودی کامل اسرائیل و اخراج ایالات متحده و اجیران آن» بوده است -- اصطلاحی که فاطمیون از آن برای توصیف حکومت در کابل و نیروهای افغان استفاده می کند.

عبدالقادر کامل، یک تحلیلگر امور سیاسی در شهر هرات گفت، «نگرانی های جدی وجود دارند که پس از پایان جنگ با داعش در عراق و سوریه، دولت ایران جنگجویان فاطمیون را به افغانستان بفرستد تا اهداف نظامی و سیاسی خود را دنبال کند و از آنها علیه منافع ایالات متحده و حکومت افغانستان استفاده کند.»

کامل گفت، این ممکن است که جنگجویان فاطمیون در جنگ افغانستان شرکت کنند و در کشتن افغان ها و از بین بردن زیربناهای این کشور، نقش مهمی را داشته باشند.

وی گفت، به طور عمومی، لوای فاطمیون یک تهدید جدی برای امنیت افغانستان و منطقه است.

سید اشرف سادات، یکی از فعالان جامعه مدنی در شهر هرات گفت، «با استفاده از فاطمیون، ایران سعی می کند به منافع ایالات متحده و متحدین آن در افغانستان آسیب برساند.»

وی گفت، «فاطمیون به شدت تحت تأثیر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران است و ایران می تواند در هر جایی که بخواهد، از آنها در جنگ های نیابتی خود استفاده کند.»

فعالیت ها در افغانستان

کامران علیزی، رئیس شورای ولایتی هرات گفت، مقامات هرات گزارش هایی را مبنی بر فعالیت برخی گروه های مسلح غیرقانونی در این ولایت دریافت کرده اند، وضعیتی که باعث نگرانی و عصبانیت باشندگان محلی شده است.

وی گفت، «درخواست ما از حکومت این است كه با این گروه هایی كه حمایت خارجی ها را دارند، به طور جدی و قاطع برخورد کند. اگر جلو این گروه ها گرفته نشود، فعالیت آنها روز به روز افزایش خواهند یافت.»

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات، با افزودن اینکه نیروهای امنیتی وضعیت را تحت کنترل دارند گفت، به هیچ گروه مسلح غیرقانونی تحت حمایت یک کشور یا سازمان خارجی، اجازه داده نخواهد شد که در ولایت هرات فعالیت کند.

وی گفت، نیروهای امنیتی با هر گروهی که می خواهد امنیت افغانستان و مردم آن را مختل کند و اهداف خارجی ها را دنبال کند، به طور محکم برخورد خواهند کرد.

حتی اعضای گروه طالبان، یک رقیب لوای فاطمیون، نگرانی هایی را راجع به این گروه مطرح کرده اند.

ملا منان نیازی، معاون فرمانده یک گروه انشعابی طالبان تحت رهبری ملا محمد رسول در ولایت هرات گفت، اعضای لوای فاطمیون در کابل، هرات، مزارشریف، قندهار و بامیان جابجا شده اند و اهداف ایران را دنبال می کنند.

وی گفت، «ما اهداف لوای فاطمیون را در ولایات مختلف افغانستان مشخص کرده ایم. با ایجاد گروه فاطمیون فاسد، ایران در تلاش است تا جنگ داخلی را در افغانستان آغاز کند.»

نیازی گفت، رژیم ایران با تشکیل گروه های تروریستی مانند فاطمیون، آتش فتنه ها را در منطقه روشن کرده است، همانطور که در عراق، سوریه، لبنان و یمن انجام داده است.

وی گفت، «لوای فاطمیون یک تهدید جدی برای افغانستان است، اما ما آن را نابود خواهیم کرد و هرگز اجازه نخواهیم داد که این گروه فعالیت کند.»

سوءاستفاده از فقر پناهندگان افغان

این آخرین نگرانی ها از لوای فاطمیون در حالی به وجود می آیند که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، پناهندگان افغان در ایران را با وعده های دروغین تابعیت ایرانی و مبالغ زیاد، فریب می دهد تا به این گروه بپیوندند.

برخلاف همه اصول حقوق بشر، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران حتی کودکان را به لوای فاطمیون استخدام کرد، که تعدادی از آنها برای جنگیدن در جنگ نیابتی ایران در سوریه، جان های خود را از دست داده اند.

حسن حکیمی، یکی از فعالان جامعه مدنی در ولایت غور گفت، همه افغانانی که به فاطمیون پیوسته اند از روی فقر یا مجبوریت به جنگ رفته اند.

وی گفت، تهران با درگیر كردن آنها در بازی سیاسی و نظامی خود، از فقر و وضعیت دشوار آنها استفاده كرده است.

حکیمی گفت، «من دو روز را با یک جنگجوی سابق فاطمیون که به جنگ سوریه فرستاده شده بود و در کابل زندگی می کند، گذراندم. وی به من گفت كه حکومت ایران برایش ماهانه ۳۶۰۰۰ افغانی (۴۰۰ یورو) به خاطر رفتن به جنگ در سوریه، پرداخت می کرد.»

وی گفت، اگر آنها از فقر شدید رنج نمی بردند، هیچ یک از اعضای فاطمیون قبول نمی کرد که برای اهداف ایران در سوریه یا در هر کشور دیگری بجنگد.

وی گفت، «حکومت ایران به جنگجویان فاطمیون مبلغ زیادی پول، خانه و تابعیت را وعده داده است و به تکرار وعده های دروغین خود تا زمانی ادامه خواهد داد که بتواند از این جنگجویان استفاده کند. اما وقتی جنگجویان کشته می شوند یا دیگر در جنگ شرکت نمی کنند، ایران به وعده های خود عمل نمی کند.»

در سال ۱۳۹۶، حکومت افغانستان در مخالفت با سوءاستفاده ایران از پناهندگان افغان در کشورهای همسایه، خواستار انحلال این گروه شبه‌نظامی شد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

10 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

دخالت هیچ کشوری در امور کشور دیگر به معنی تحکیم ثبات نبوده بلکه عملا به معنی ایجاد تفرقه و پراکندگی در کشور است چه القاده باشد چه طالب داعش یا فاطمیون همه به شکل دامنه ی نفاق را بین کشوری ایکه هنوز تضاد قومی در اوج خود هست به وجود می آورد نسل نو از هیچ گروهی تروریستی که منافع کنونی کشور را در مخاطره بیاندازد اگرچه متعلق به هر قومی هم باشد دفاع ننموده و در مقابلش استادگی می نماید چون همه ی اقوام از فقر رنج می برند و توسط بیکانگان و همسایه های فاسد استفاده سو می شوند ما هوشیارانه میدانیم که همه ی گروه های نفوذی بیرونی اگرچه افغان هم باشند وجود شان به مصالح دولت و ملت نبوده نفش مخرب دارند

پاسخ

او برادر ایران را چزا ملامت میکنید بیاید درخود وطن خود ببینیم که حجت الاسلام والمسلین عباس بصیر درجه ماستری دانشگاه دررشته روضه خوانی عاشورا به حیث وزیر تحصیلات عالی نامزد شده است. بهتر است حامیان اجتماعی ودرون حکومتی شان را بشناسیم تا درمراسم عزاه داری شخصی ورسمی ایشان را دعوت نمائیم.

پاسخ

امریکا از عراق خارج شد قدرت و رژیم حاکم بر عراق را به گروه های تحت حمایت ایران سپرد و امین کار را هم در افغانستان خواهند کرد هرچه هرچه زمان به خروج امریکایی ها از افغانستان نزدیک تر میشود این گروه ها قدرتمند تر میشود و این بیانگر این حقیقت است که امریکایی ها این گروه ها را غیر مستقیم تقویت میکند این ها میتواند منافع درازمدت امریکا را در منطقه حفظ کند

پاسخ

پس از پاکستان ایران دارد به یک دشمن خیلی خطرناک به افغاستان مبدل می شود. اگر جلو مداخلات ایران گرفته نشود، افغانستان یکبار دیگر به یک میدان جنگ های فرقه ای خصوصاً جنگ بین شیعه و سنی مبدل خواهد شد.

پاسخ

(۲) بهترین راه مقابله با گروه تروریستی فاطمیون برای امریکا و سایر کشورهایی که مخالف سیاست های تروریستی و توسعه طلبانه ایران هستند این است که در ساخت بندهای برق در افغانستان و به ویژه در ولایات که در نزدیکی مرز با ایران واقع است سرمایه گذاری کنند. آب بهترین سلاحی است که باید علیه ایران استفاده شود. همین کار را می توان با پدر اصلی تروریست ها (پاکستان) نیز انجام داد در صورتیکه امریکا قصدش را داشته باشد.

پاسخ

در حقیقت، خود امریکایی ها و به ویژه اداره ای ترمپ نقش عمده را در اثبات اصطلاح "مزدور" برای حکومت افغانستان بازی کرده اند. به طور مثال، آنها امریكایی ها حکومت افغانستان را از اشتراک در گفتگوهای قطر محروم كردند، آنها در نتایج انتخابات دخالت كردند و عبدالله را به زور بالای غنی تحمیل كردند، وحکومت را از مجازات کردن جنایتكاران شورای نظار و ایتلاف شمال سابق منع کردند. آنها مانع اعدام افرادی هستند که توسط پاکستان برای راه اندازی حملات انتحاری فرستاده شده و توسط اردوی و پولیس دستگیر شده اند. یک مثال خوب این است که، چرا حدود ده الی بیست هزار طالب، داعش و سایر جنایتکاران در زندان های حکومت افغانستان وجود دارند، در حالی که فقط یک هزار کارمند حکومت در زندان های طالبان موجود هستند؟ این بدان معنی است که طالبان کسانی را که در جنگ دستگیر می کنند بلافاصله می کشند. اما حکومت آنها را می آورد و به آنها غذای خوب می دهد تا مانند گوسفندان چاق شوند و وقتی آزاد می شوند، بخاطر جنگ به میدان جنگ برمی گردند. وقتی از آنها بپرسید که چرا مجرمین را مجازات نمی کنند؟ چرا آنها قاتلان را اعدام نمی کنند؟ آنها می گویند امریکایی ها به آنها اجازه نمی دهند که این کار را انجام دهند. وقتیکه چنین است، پس شما چگونه یک حکومت مزدور و ناتوان را تعریف می کنید؟ نکته دیگر در مورد گروه تروریستی فاطمیون است. اگر امریکایی ها بخواهند، می توانند از این تروریست ها به حیث بمب دستی که دشمن به سمت رقیب خود پرتاب می کنند، و طرف دوم قبل از منفجر شدنش، آن را پس به سمت پرتاب کننده پرتاب می کند، استفاده کنند. اگر امریکایی ها بخواهند، می توانند ۵۰۰ و ۶۰۰ دالر امریکایی را به عوض ۴۰۰ دالر به جنگجویان فاطمیون که توسط نیروهای قدس تروریست و سپاه پ

پاسخ

گروه فاطمیون برای آینده افغانستان یک تهدید بزرگ محسوب می شود. اگر دولت افغانستان آنها را نادیده بگیرد و در مورد این گروه تصمیم جدی نگیرد، امنیت افغانستان خراب خواهد شد.

پاسخ

لشکر فاطموین یک تهدید بزرگ را متوجه امنیت اینده افغانستان خواهد ساخت، از حکومت افغاستان جداً تقاضا می کنیم که برای مبارزه به این گروه آماده گی کامل داشته باشد.

پاسخ

این یک واقعیت است که حکومت ایران گروه فاطموین را به خاطر اهداف اش در افغاستان استعمال خواهند کرد، زیرا بالای این گروه سرمایه گذاری کرده و توسط این گروه در سوریه مخالفین حکومت بشار الاسد را تضعیف کردو در عراق نیز این نیرو ها دست آورد های زیادی داشت. اکنون که وضعیت در سوریه و عراق بهتر شده و این گروه ها اکثراً از این کشور ها پس به ایران برگشته، ایران تلاش خواهد کرد که این نیرو ها را به افغانستان بر گرداند و برای مقاصد شوم اش در افغانستان استعمال خواهد کرد. حتی از این موضوع ملا عبدالمنان نیازی، رهبر شاخه جدا شده طالبان خبر است و چند روز پیش در یک پیام ویدیویی به گروه فاطمیون اخطار داد که اگر اینها کدام حرکت را از خود نشان دهد همه ای شان را از بین خواهد برد. نیازی نیز گفت که وی روزانه دها تن انها را در داخل افغانستان می کشد. حکومت افغانستان باید کوشش کند که بالای افراد ملا عبدالمنان نیازی حمله نکند و شاخه جدا شده ای طالبان را در برابر لشکر فاطموین و طالبان حمایت کند و امکنانات را در اختیار آنها قرار دهد. فکر می کنم که گروه عبدالمنان نیازی نسبت به پولیس محلی در قسمت امنیت بسیار زیاد خوب است. زیرا این گروه در همه شاهراهای هرات امنیت اورده و روزانه دها دزد و جاسوس ایران را از بین می برد. این گروه فساد نمی کند، بالای کسی ظلم نمی کند، تجاوز نمی کند، تلاش اش همیشه برای از بین بردن فساد است.

پاسخ

اگر این گروهگ طالبانی این قدر خوب است که تو می گویی؟ چرا به حکومت نمی پیوندد؟ ...ملا نیازی صرف مردم ملکی و مسافران را در شاهراه ها گیر کرده و می کشد ، او و گروهک منحطش تا اکنون با هیچ گروه فاطمیونی برخورد نکرده است، اگر فاطمیون در افغانستان باشند و یا فعالیت کنند ، امثال گروهک نیازی ها سوراخ موش خواهند پالید، برای مردم بیگناه و مسافر شاخ و شانه می کشند، این گروهک اصلا وارد جنگ نشده اند و کوه به کوه از دست نیروهای اردوی ملی درحال فرار هستند.

پاسخ