امنیت

یک مقام ایرانی روایت تهران در مورد 'داوطلبان' لشکر فاطمیون را نهی کرد

گزارش از سلیمان

در این تصویر دیده می شود که، اعضای لشکر فاطمیون به تاریخ ۲۱ حوت در حلب سوریه در کنار تصویر آیت الله خمینی جمع می شوند. [آرشیف]

در این تصویر دیده می شود که، اعضای لشکر فاطمیون به تاریخ ۲۱ حوت در حلب سوریه در کنار تصویر آیت الله خمینی جمع می شوند. [آرشیف]

کابل -- یکی از مقامات ایرانی در مخالفت با این روایت رژیم ایران که گویا گروه فاطمیون از اجیران نه بلکه از داوطلبان تشکیل شده است، اعتراف کرده است که تهران پناهندگان فقیر افغان را با وعده های پول برای جنگ در سوریه به عنوان بخشی از لشکر فاطمیون، وادار می سازد.

پرویز فتاح، یک عضو پیشین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که به عنوان رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، سازمانی مربوط به سپاه پاسداران، خدمت می کند، در یک ویدویی که به طور گسترده در رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده است، گفته است که این رژیم به افغان ها پول پرداخت میکند تا به جنگ در سوریه بروند.

فتاح در ویدیو اش در یک برنامه تلویزیونی گفت، «من با بنیاد تعاون سپاه کار می کردم که حاج قاسم سلیمانی از من درخواست کمک کرد، گفت که وی پول نداشت تا برای آن ماه به [جنگجویان] فاطمیون در سوریه بدهد.» تاریخ پخش این ویدیو مشخص نیست.

وی به تورن جنرال قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اشاره داشت، که به تاریخ ۱۳ جدی توسط یک حمله هواپیمای بدون سرنشین ایالات متحده در بغداد کشته شد.

در این تصویر اعضای لشکر فاطمیون دیده می شوند که، به تاریخ ۱۹ حوت تمرینات استقامت بدنی را در یک مکان نامعلوم در سوریه انجام می دهند. [آرشیف]

در این تصویر اعضای لشکر فاطمیون دیده می شوند که، به تاریخ ۱۹ حوت تمرینات استقامت بدنی را در یک مکان نامعلوم در سوریه انجام می دهند. [آرشیف]

در این تصویر بدون تاریخ دیده می شود که، اعضای لشکر فاطمیون یادبود امام زمان، امام دوازدهم شیعیان در سوریه را برگزار می کنند. [آرشیف]

در این تصویر بدون تاریخ دیده می شود که، اعضای لشکر فاطمیون یادبود امام زمان، امام دوازدهم شیعیان در سوریه را برگزار می کنند. [آرشیف]

وی افزود، «سلیمانی نمی توانست مزد جنگجویان خود [فاطمیون] را تأمین کند. وی گفت که 'من شرمنده هستم. من آنها را به اینجا آوردم، [و اکنون نمی توانم به آنها بپردازم]. '»

سلیمانی پس از آیت الله علی خامنه ای، رهبر مذهبی ایران، قدرتمندترین رهبر در ایران قلمداد می شد.

اثبات استثمار

این اعتراف فتاح، کسی که وزیر سابق انرژی نیز بوده است، مخالف انکار مقامات ایرانی است مبنی بر اینکه رژیم به جنگجویان لشکر فاطمیون پول می دهد. درعوض، تهران به شدت اصرار داشت كه افغان ها به عنوان داوطلب در جنگ سوریه شركت كردند.

این تبادل نظر همچنان تلاشهای مالی رژیم ایران را نشان می دهد، که با جمعیت ناراضی روزافزون و اقتصاد رو به زوال روبرو شده است.

اظهارات فتاح در ایران کم اهمیت خوانده شدند.

روزنامه ایرانی شرق به تاریخ ۱۷ حمل در حالی که این اظهارات فتاح را «بسیار عجیب» عنوان کرد نوشت، «به نظر می رسد كه رئیس بنیاد مستضعفان از خرد و حكمت لازم برای سخنرانی در یک برنامه تلویزیونی برخوردار نیست.»

در افغانستان، تحلیلگرانی مانند اکبر جان پولاد، یک تحلیلگر امور سیاسی در کابل، این پذیرش را اثبات قطعی استثمار رژیم ایران از افغان های فقیر می دانند.

وی گفت، «پیش از این، مقامات ایرانی چندین مرتبه گفته بودند كه افغان ها به عنوان داوطلب و بدون هیچگونه مشوق مالی برای دفاع از زیارت ها، مسجد سیده زینب و سایر اماكن مقدس به جنگ سوریه رفتند.»

پولاد افزود، «اما اظهارات این مقام ایرانی، برعكس، نشان می دهد كه دولت ایران با قرار دادن جان های مهاجرین افغان در معرض خطر، و پرداختن پول به آنها برای پیوستن به جنگ سوریه، از وضعیت بیچارگی آنها سوءاستفاده می كند.»

وی گفت، «اظهارات این مقام ایرانی نشان می دهد كه ایران تاكنون سرمایه های سنگینی در گروه های شبه نظامی مانند لشكر فاطمیون برای خدمت به منافع خود در سوریه و سایر كشورها سرمایه گذاری كرده است كه اكنون با کمبود بودجه روبرو شده است تا به جنگجویان فاطمیون پرداخت کند.»

براین هوک، نماینده ویژه ایالات متحده برای ایران، در ماه عقرب گذشته گفت، رژیم ایران تقریباً ۱.۲ تریلیون افغانی (۱۶ میلیارد دالر) در طول جنگ داخلی سوریه برای تقویت رژیم رئیس جمهور بشار الاسد و گسترش نفوذ تهران در سوریه مصرف کرده است.

یکی از اعضای سابق لشکر فاطمیون که به سوریه اعزام شده بود گفت، «هر جنگجوی لشکر فاطمیون ماهانه ۶۳۵۰۰ افغانی (۳.۵ میلیون تومان و یا ۸۲۸ دالر) به عنوان مزد از ایران و ۹۰۸۲ افغانی (۱۲۰ دالر) از بشار الاسد دریافت می کند.»

این عضو پیشین تحت نام مستعار احمد گفت، «آنها [ایران] ۴ میلیون تا ۱۲ میلیون تومان [هر ماه] به فرماندهان می دهند. ایران کارت های بانکی برای آنها صادر کرد و مزد آنها به حساب های بانکی مربوطه ارسال می شود.»

وی گفت، رژیم ایران اقامه دائمی را به آنعده از جنگجویان لشکر فاطمیون اعطا می کند که حداقل سه بار به جنگ در سوریه رفته اند.

احمد گفت، «افغان هایی [که به عنوان بخشی از فاطمیون می جنگند] اخراج نمی شوند، و آنها واجد شرایط خرید خانه، موتر و غیره در ایران می شوند.»

وی افزود، اگرچه اکثریت این اعضا حتی آموزش را دریافت نمی کنند.

وی گفت، «این گروه [فاطمیون] به هیچ کسی بعد از ثبت نام آموزش نمی دهد – این گروه بلافاصله آنها را به جنگ می فرستد.»

جنایات الاسد

فضل من الله ممتاز، یک تحلیلگر امور سیاسی در کابل گفت، اعضای لشکر فاطمیون اکنون شریک بی رحمی های دولت سوریه هستند.

وی گفت، «هنگامی که بهار عرب [در سال ۲۰۱۱] آغاز شد، رژیم ایران تبریکی ها را ارسال کرد، اما وقتی بهار عرب به سوریه رسید، ایران جنگجویان نظامی و لشکر فاطمیون خود را به سوریه اعزام کرد تا مردم سوریه را متوقف کند و از رژیم دیکتاتوری بشار الاسد دفاع کنند.»

ممتاز گفت، الاسد مرتکب جنایات فجیع شد، «کشتن ده ها هزار نفر از مردم سوریه، و ایرانیان و همچنان لشکر فاطمیون طرف های جنایات الاسد هستند».

وی گفت، اکنون که نیروهای دولتی سوریه در سوریه پیروز شدند و نیاز کمتری به شبه نظامیان تحت حمایت ایران دارند، تهران ممکن است سعی کند از فاطمیون در افغانستان استفاده کند.

ممتاز گفت، «ایران سالهاست که از طریق گروه های نیابتی خود در افغانستان جنگ و مداخله می کند. این کشور از طریق آرین بانک و پولشویی از گروه های تروریستی حمایت کرد. این کشور [در حال حاضر] برای ترویج یک جنگ فرهنگی، ده ها رسانه [در افغانستان] را تمویل می کند.»

وی گفت، «ما می ترسیم كه روزی جنگجویان لشكر فاطمیون را به افغانستان بفرستد و جنگ داخلی دیگری را آغاز كند.»

دفن شده در قبرهای دسته جمعی

ممتاز گفت، «تحقیقات نشان می دهد که بیش از ۲۰ هزار نفر افغان -- که اکثر آنها زیر سن قانونی هستند -- در جنگ سوریه کشته یا زخمی شده اند.»

وی افزود، «تعدادی از آنها در قبر های دسته جمعی در سوریه و تعداد بیشتری از آنها در ایران دفن شدند».

داؤد راوش، یک استاد جامعه شناسی در پوهنتون کابل، نگرانی های خود را در مورد اعضای خانواده هایی که این اعضای فاطمیون پشت سر گذاشتند، ابراز کرد.

راوش گفت، «مسئله نگرانی که ده ها چالش برای جامعه ایجاد می کند، خانواده های جنگجویان فاطمیون است که کشته شده اند.»

وی افزود، «جنگ در سوریه هزاران خانواده افغان را بدون سرپرست یا سرنوشت معلوم به جا مانده است. ایران شاید برای چند روز از خانواده های آنها حمایت کند، اما این کار را برای یک دوره طولانی تر انجام نخواهد داد.»

راوش با استناد از فقر زنان و کودکان بی بضاعت گفت، «پس از بازگشت [اعضای خانواده های کشته شدگان فاطمیون] به افغانستان، آنها بار سنگینی بر جامعه خواهند شد. همسران و فرزندان آنها انواع مختلفی از جنایات را مرتکب خواهند شد و نظم مدنی را مختل خواهند کرد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

13 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

ایرانی ها همیشه دنبال منافع کشورشان هستن بل خصوص که در اعمالشان در دوران 40و چند ساله نشان دادند که محاجرین تنها ابزار های کارشان بوده و این راهم فراموش نمی‌کنند که بهترین جنگ استفاده از حیله است که آنهم برایشان مهیا هست.

پاسخ

نفوذ ایران برای افغانستان فاجعه بار است. حکومت افغانستان باید از نفوذ ایران در کشور جلوگیری نماید.

پاسخ

نفوذ جمهوری اسلامی ایران درافغانستان باعث ثبات وامنیت کشوراست ونفوذ پاکستان ووهابیون سعودی باعث ناامنی وایجاد تفرقه بین مسلمانان ومذاهب اسلامی درافغانستان گردیده است

پاسخ

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران پناهجویان بی بضاعت و بدون اسناد افغان را با دادن اقامت دائمی، کمک های مالی و انگیزه های دیگر برای خانواده های شان استخدام می کند، زیرا حدود ۲.۵ میلیون افغانی که در ایران زندگی می کنند، یک سوم آن به حیث پناهنده ثبت می باشند، در حالیکه بقیه افراد اکثراً مهاجرین غیرقانونی هستند. برخی از مهاجران افغان بخاطر رهایی از حبس زندان در آن کشور به جنگ در سوریه پیوستند. برخی از شیعیان افغانستان نیز بنابر دلایل عقیدتی، مذهبی و سیاسی در سوریه می جنگنند. کسانی که به این دلیل آخر (دلایل عقیدتی ، مذهبی و سیاسی) در صفوف لشکر فاطمیون می جنگنند، بسیار اندک هستند. بقیه همه بنابر دلایل دیگر مجبور هستند که بجنگنند.

پاسخ

ایران با استخدام کردن جوانان افغان بخاطر جنگیدن برای منافع کشورهای دیگر اشتباه بزرگ را مرتکب می شود. طی هفت سال گذشته، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران هزاران تن از شیعیان افغانستان را استخدام، تلقین، آموزش و در سوریه مستقر كرده است تا تحت فرمان ایران در سراسر سوریه علیه گروه های شورشی سنی بجنگنند. استخدام کردن افغان ها برای جنگیدن در لشکر فاطمیون در سوریه چیزی مخفی نیست، برای همه جهان معلوم است. حتی مقامات دولت ایران این موضوع را اعتراف می کنند. براساس گزارشهای که توسط مقامات ایرانی ارائه شده اند، لشکر فاطمیون حدود ۲۰۰۰۰ جنگجوی فعال دارد. رهبران هزاره در افغانستان نیز از استخدام کردن افغان ها در لشکر فاطمیون حمایت کردند. برای جلوگیری از پیوستن افغان ها به لشکر فاطمیون، ما در افغانستان به یک دولت قوی و اقتصاد خوب ضرورت داریم. من از جامعه جهانی، به ویژه ایالات متحده می خواهم که یک دولت قوی را در افغانستان تشکیل دهد که در آن همه گروه ها بشمول طالبان در قدرت سهم داشته باشند. بعداً ما می توانیم مانع پیوستن هموطنان افغان مان در لشکر فاطمیون شویم.

پاسخ

حکومت ایران منافق ترین حکومت در دنیا است. از دست ایران نه مردم سوریه روز خوبی دارد و نه هم مردم افغانستان. فعلاً ایران به داکتر عبدالله عبدالله می گوید که وی در برابر اشرف غنی ایستاد شود و وی را نگذارد تا کابیانه اش را علان کند. بخاطریکه اگر اشرف غنی در راس یک حکومت مقتدر باشد، باز آب های افغانستان را مهار خواهند کرد و زمین های ایران خشک خواهند شد.

پاسخ

ایران و ایرانی ها از مشکلات اقتصادی افغان‌ها استفاده سوء می‌کنند، ستفاده از مجبوریت و فقر مردم معلومدار یک تخطی حقوق بشر است. ایران باید به مردم پاسخ بدهند که چرا این کار را می کنند؟

پاسخ

ایران از مهاجران افغانستان سو استفاده کرده‌ است و این مهاجران ازبهر مشکلات اقتصادی مجبور شده‌اند در سوریه بجنگند.

پاسخ

عربستان سعودی در مقابل لشگر فاطمیون تعداد قابل توجهی از جوانان افغان را برای پیوستن به گروههای تروریستی استخدام کرده است. چرا موسسه های آمریکایی هیچ گزارشی را درباره آنها تهیه نمی کنند؟ چرا شما یک روز گزارشی را به نشر نه رساندید که چه تعداد افغان ها در صفوف داعش بر علیه حکومت سوریه می جنگنند؟

پاسخ

لشکر فاطمیون متشکل از افغانهای است که طبق عقاید شخصی و دینی خود برای دفاع از اماکن مقدس در برابر حملات تروریست ها در سوریه حضور یافتند و نقش مهمی در شکست گروه تروریستی داعش داشتند. آنها راهیچ کس مجبور نساختند که بروند و در سوریه بجنگنند. آنها به خواست خود شان به این گروه پیوستند.

پاسخ

مهاجرین افغان باید هر چه عاجل از ایران برگردند. اگر این مهاجران به کشور بیایند آنها با مشکل اقتصادی روبه ‌رو خواهند شد ولی از کشته شدن نجات خواهند یافت.

پاسخ

اگر سربازان فاطمیون ارادۀ قوی دارند که در برابر داعشیان بجنگند، می توانند که در صفوف نیروهای امنیتی افغان شامل شوند و از کشور خود شان دفاع کنند. پاکستان و ایران بیش از ۴ دهه می شود که در امور داخلی افغانستان مداخله می کنند و علت جنگ در این کشور نیز پاکستان و ایران است. سربازان لشکر فاطمیون باید در برابر گروهای تند روی که از سوی پاکستان و ایران در افغانستان استخدام می شوند بجنگنند و کشور خود شان را از این فلاکت و بد بختی نجات دهند.

پاسخ

ایران از احساسات و ناگزیری‌ های مهاجران افغان در آن کشور سوء استفاده می کند. ایران نباید هموطنان ما را برای اهداف بیگانه گان در کشور های دیگر به قتل برسانند. حکومت افغانستان باید در برابر این کار ایران موقف جدی اختیار کند و از آن کشور بخواهد که استخدام کردن مهاجرین افغان را در لشکر فاطمیون متوقف نماید.

پاسخ