کسب و کار

به بانک ایرانی با گمان تمویل کردن دهشت افگنی دستور داده شد تا افغانستان را ترک کند

گزارش از سلیمان

در این تصویر که تاریخ اش معلوم نیست، نماینده گی هرات آرین بانک نشان داده شده است. [آرشیف]

در این تصویر که تاریخ اش معلوم نیست، نماینده گی هرات آرین بانک نشان داده شده است. [آرشیف]

کابل – بانک مرکزی افغانستان جواز بانکداری تجاری یگانه بانک ایرانی را که در کشور فعالیت می کرد، لغو کرده است. گمان میرود که این بانک قوانین بانکداری را نقض کرده و در فعالیت های غیرقانونی مثل تمویل کردن دهشت افگنی دست داشته است.

ایمل هاشور سخنگوی د افغانستان بانک گفت، «آرین بانک در جریان فعالیت های خود قوانین بانکداری را نقض کرده، و به اصول و طرزالعمل های بانکداری عمل نکرده است.»

د افغانستان بانک که مراقب فعالیت های تمام بانک ها در کشور است تصدیق کرد که، جواز بانکداری آرین بانک مستقر در کابل به تاریخ ۲۹ ثور لغو شده است.

هاشور گفت، «آنها هیچ سهمی را در رشد اقتصادی کشور نگرفته اند، که این امر در مخالفت با اهداف عمومی بانکداری در کشور است. چون فعالیت های این بانک باعث بی نظمی در سیستم بانکداری شد، بانک مرکزی افغانستان مصمم به لغو کردن جواز فعالیت اش شد.»

این تصویر نیروهای خاص جنگجویان طالب به تاریخ ۴ ثور بر تیلیگرام نشر شده است. در این اواخر گمان های زیادی به وجود آمده اند که طالبان چگونه بهبود های تازه را به وسایل و اسلحه خود تمویل کرده باشند.

این تصویر نیروهای خاص جنگجویان طالب به تاریخ ۴ ثور بر تیلیگرام نشر شده است. در این اواخر گمان های زیادی به وجود آمده اند که طالبان چگونه بهبود های تازه را به وسایل و اسلحه خود تمویل کرده باشند.

وی گفت، «این بانک همیشه اصول بانکداری را زیرپا می کرد و بانک مرکزی به آنها توصیه می کرد، هشدار می داد و حتی جریمه می کرد، اما متاسفانه این بانک به خلافکاری های خود ادامه داد. تصمیم لغو کردن جواز این بانک بر اساس قوانین و اصول بانکداری کشور صورت گرفته است و هیچ عوامل سیاسی یا خارجی ندارد.»

هاشور به طلوع نیوز گفت، در خلاف کاری های این بانک شستشوی پولی نیز شامل بوده است.

هاشور گفت، «به مقامات این بانک هدایت داده شده است تا تمام حسابات تجارتی خویش را در افغانستان ببندند.»

هاشور گفت، آرین بانک در سال ۱۳۸۳ با این تعهد ایجاد شد که تجارت و روابط اقتصادی میان افغانستان و ایران را تسهیل ببخشند.

شک های تمویل کردن دهشت افگنی

تحلیلگران سیاسی و اقتصادی می گویند، این بانک احتمالاً در فعالیتهای غیرقانونی افگنی،مثل تمویل کردن تروریسم یا دهشت دست داشت.

جارالله منصوری یک وزیر اسبق احیاء و انکشاف دهات و تحلیلگر امور اقتصادی گفت، «لغو کردن جواز فعالیت یک بانک اسان نیست.»

وی گفت، «جوازهای بانکها و نهادهای مالی دیگر به دو دلیل لغو میشوند: اول، بخاطر خلافکاری های جدی در امور بانکداری و نقض کردن مکرر قوانین و اصول بانکداری؛ و دوم، بخاطر تمویل ترور و دهشت، شستشوی پولی و معاملات غیرقانونی توسط یک بانک و یا یک نهاد مالی.»

منصوری افزود، «واحد استخباراتی مالی افغانستان که در داخل بانک مرکزی فعالیت می کند، مسولیت ازمایش و جمع آوری معلومات در مورد تمام معاملات جزئی و هنگفت را دارد. تمام نهادهای مالی به شمول بانکها مکلفند تا معلومات را درباره معاملات مالی شان را به واحد استخباراتی مال افغانستان ارائه کنند.»

وی گفت، «این واحد استخباراتی بالای بانکها و نهادهای مالی دیگر نظارت می کند و در مورد افراد و نهادهای مالی که در تمویل تروریسم و معاملات مالی غیرقانونی دست دارند، ثبوت و شواهد جمع آوری می کند.»

منصوری گفت، «این ممکن است که واحد استخباراتی مالی افغانستان اسناد و شواهدی را دریافت کرده باشد که شمولیت آرین بانک در شستشوی پولی، معاملات مالی غیرقانونی و تمویل کردن تروریسم را نشان دهند.»

وی افزود، «خلافکاری های مکرر در امور بانکداری، یک کشور را در معرض خطر بحران مالی قرار می دهند و جوازهای آنعده بانکها که با رشد تجارتی و اقتصادی کشور کمک نمی کنند، باید لغو گردند.»

اهداف سیاسی رژیم ایرانی

اکبرجان پولاد یک تحلیلگر امور سیاسی در کابل گفت، این بانک احتمالاً اجندای رژیم ایرانی را عملی می کرد.

وی گفت، «من هیچگاه نشنیده ام که آرین بانک گاهی کدام فعالیت اقتصادی را در کشور ما داشته باشد. اگر بانک ایرانی هیچ فعالیت اقتصادی نداشته باشد، ظاهر است که آن بانک در فعالیتهای دیگری مانند شستشوی پولی، تمویل کردن طالبان و دنبال کردن اهداف سیاسی و استخباراتی [رژیم ایرانی] دست دارد.»

پولاد گفت، «تهران از طرق گوناگون استفاده میکند تا طالبان و بعضی حزب ها و گروه های سیاسی را تمویل کند، و من فکر میکنم آرین بانک یکی از کانال های بود که از طریقش طالبان را تمویل می کردند.»

وی گفت، حکومت ایران «در مورد تحریک کردن نا امنی ها، کشش های قومی و مشکلات اقتصادی در کشور ما»، رول مهمی را بازی می کند.

شکایات افغانستان از رژیم ایران شامل استخدام مهاجرین افغان توسط ایران تا در سوریه بجنگند و بمیرند، و همچنان خلافکاری تعهدات آبی میان افغانستان و ایران بوده است.

پولاد بدون ارائه شواهد گفت، «تهران در تحریک کردن تشنجات میان شیعه و سنی در پاراچنار پاکستان سهم مستقیمی داشت.

وی افزود، «ایران بدون دنبال کردن اهداف سیاسی و استخباراتی خود در افغانستان سرمایه گزاری نخواهد کرد.»

وی گفت، «اگر ایران یک بانک، پوهنتون و یا کدام مرکز فرهنگی را ایجاد می کند، در عقب همیشه برنامه دنبال کردن اهداف پنهان حکومت ایران وجود خواهد داشت.»

محمد عارف کیانی یک تحلیلگر امور امنیتی و سیاسی در کابل گفت، «این بانک برای بهره برداری از اداره ضعیف نهادهای مالی ایجاد شده بود تا به اهداف سیاسی حکومت ایران خدمت کند.»

وی با اشاره به حکومت بعد از دوره طالبان که در سال ۱۳۸۰ شکل گرفت گفت، «بعد از ایجاد شدن حکومت جدید افغان، کشور ما شاهد تعداد زیادی از سرمایه گزاری ها در عرصه های مختلف به شمول بانکداری بود. تعداد از کشورهای منطقه بانکها را در افغانستان ایجاد کردند تا با چالش های مالی مبارزه کنند.»

کیانی گفت، «آرین بانک یکی از آنعده بانکها بود، اما آشکار شد که این بانک برای هدف دیگری ایجاد شده بود، برای رفع ضرورت های مالی و تجاری نبوده است.»

کیانی گفت، «به علت اداره ضعیف و عدم نظارت درست فعالیتهای بانکهای تجارتی که با کشورهای همسایه روابط دارند، این بانکها در خدمت مجرمین، مافیا و گروه های تروریستی بوده اند و اینها به نهادهای شستشوی پولی مبدل شده اند.»

وی گفت، «این بانک یک مرجع مناسبی برای تهران بود تا معاملات مواد مخدر را انجام دهند و گروه های مسلح مربوط به ایران را تقویه کنند.»

کیانی گفت، «از سال ۱۳۸۴ بدینسو، ایران در مختل کردن اوضاع امنیتی و سیاسی افغانستان، اکمالات مالی و لوژیستیکی برای گروه های جنگجوی مربوط به طالبان در ساحات مختلف افغانستان خصوصاً در زون غرب، نقش مهمی را ایفا کرده است.»

وی افزود، «در این باره شکی نیست که یکی از دلایلی که حکومت افغان جواز این بانک را لغو کرد، دست داشتن این بانک در تمویل کردن طالبان بوده است.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

5 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

اکنون زمان آن رسیده است که آن بانک ها را تحت نظر قرار دهند. بس است دیگر. همه افراد، کمپانی ها، موسسات، و اکثر کشورهای همسایه، کوشش می کنند از افغان ها دزدی کنند. ما باید افغان های که با آنان همدستی می کنند را مجازات کنیم.

پاسخ

قطعا، ما آن را بسیار پسندیدیم. شما نیرو و منابع مالی تروریست ها را از ریشه نابود کردید.

پاسخ

افغانستان یگانه کشوری بوده که دستبردوتخته خیزکشورپاکستان وایران بوده ازناامنی افغانستان نفع میبرندهیچگاه خواهان صیح وثبات درکشورمانبوده ونمی باشد.

پاسخ

خیلی خوب. لعنت بر مقامات و استخبارات ایران که ضد افغان است. لعنت بر اردو و استخبارات پاکستان که تروریست ها را برای کشتن افغان ها و نابود کردن افغانستان تعلیم می دهد. و از شما به خاطر نوشتن چنین گزارش روان و شیرینی به لسان پشتو بسیار متشکرم.

پاسخ

خیلی خوب. لعنت بر مقامات و استخبارات ایران که ضد افغان است. لعنت بر اردو و استخبارات پاکستان که تروریست ها را برای کشتن افغان ها و نابود کردن افغانستان پرورش می دهد. و از شما به خاطر نوشتن چنین گزارش روان و شیرینی به لسان پشتو بسیار متشکرم.

پاسخ