اقتصاد

مقامات هرات در مبارزه با قاچاق دالر، ریال ایرانی را تحریم کردند

گزارش از عمر

مقامات افغان در ولایت هرات تصمیم گرفته اند که جلو استفاده از ریال ایرانی در معاملات را بگیرند و هشدار دادند که متخلفین با برخورد جدی روبرو خواهند شد. [عمر]

هرات -- مسؤلین در ولایت هرات تصمیم گرفته اند که جلو استفاده از ریال ایرانی در معاملات تجارتی را بگیرند و هشدار دادند که متخلفین با مجازات جدی روبرو خواهند شد.

مقامات میگویند، استفاده از ریال ارزش افغانی را پائین آورده است.

جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات به تاریخ ۲۰ عقرب گفت، «ریال ایرانی اکثراً در ولسوالی های مانند کهسن و غوریان که با ایران مرز دارند و در مواردی هم در شهر هرات مورد استفاده قرار میگیرند، و ما تصمیم گرفته ایم که استفادۀ آنرا ممنوع سازیم. ما به طور جدی در تلاش متوقف کردن استفاده از اسعار خارجی طی معاملات روزمره در ولایت هرات هستیم.»

وی گفت، ریال به صورت عموم در معاملات رسمی تجارتی مورد استفاده قرار نه میگیرد. افغان ها به صورت عموم آنرا در معاملات غیر رسمی مورد استفاده قرار میدهند و ما در پی پایان دادن به این روش هستیم.

در تصویر، یک صراف به تاریخ ۲۵ عقرب در حال شمردن بانک نوت های ایرانی در یک صرافی دیده می شود. [عمر]

در تصویر، یک صراف به تاریخ ۲۵ عقرب در حال شمردن بانک نوت های ایرانی در یک صرافی دیده می شود. [عمر]

فرهاد افزود، «استفاده از ریال ارزش افغانی را کاهش داده که این برای ما قابل قبول نیست.»

وی گفت، «والی هرات به شعبۀ د افغانستان بانک در هرات دستور داده است تا در حصۀ توقف استفاده از ریال در داد و ستد های روزمره تلاش به خرج دهند و هر کس باید از افغانی استفاده نماید. آنانی که از اسعار ایرانی استفاده میکنند تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.»

این ممنوعت در جریان تلاش های ایرانی ها برای قاچاق دالر از ولایت هرات بلافاصله تطبیق میگردد.

قاچاق در ریال و دالر

ریال غالباً در مقابل دالر قاچاق شده داخل افغانستان میشود.

به گفتۀ یونس قاضی زاده، ریس اطاق های تجارت و صنایع هرات، قاچاقبران هر روز دالر را از بازار هرات جمع آوری نموده و آنرا از طریق چینل های مختلف به ایران میفرستند.

وی افزود، «حکومت مقدار دالر در بازار را به هدف جلوگیری از قاچاق آنها به ایران کاهش داده است، اما کمبود مقدار دالر در بازار یک بخش بزرگ تجارت را متأثر ساخته است.»

وی گفت، «بسیاری از معاملات تجارتی به دالر هستند. کمبود دالر همراه با ارسال آن به کشورهای خارجی عواقب ناگوار را بالای تجارت های ما در پی خواهد داشت.»

بهاءالدین رحیمی، ریس اتحادیۀ صرافان در ولایت هرات گفت، فرصت طلبان دالر را همه روزه از صرافی ها خریداری می کنند و آنرا به طور غیر قانونی به ایران ارسال مینمایند.

وی گفت، «گزارش های که به ما رسیده اند نشان میدهند که روزانه صد ها هزار دالر توسطتوسط موترهای ترانزیتی و تکسی ها به ایران ارسال می شوند. قاچاقبران با وجود تدابیر گرفته شده در مرز، باز هم میتوانند که دالر را به ایران انتقال دهند.»

رحیمی گفت، «صرافان و سکتور خصوصی در ولایت هرات خسارات بزرگی را بابت قاچاق دالر متحمل شده اند و اگر این پروسه ادامه یابد، عواقب منفی را روی اقتصاد افغان برجا خواهد گذاشت.»

فرهاد، سخنگوی والی گفت، «نیروهای امنیتی اقدامات جدی را غرض جلوگیری از قاچاق دالر به کشورهای همسایه برداشته اند.»

وی گفت، «نیروهای سرحدی در جریان سال گذشته حدود ۵۰ نفر مظنونین قاچاق دالر به ایران را در بندر اسلام قلعه دستگیر نموده اند و آنها را تسلیم مراجع قضایی و تطبیق قانون نموده اند.»

وی افزود، «مبارزۀ حکومت در مقابله با قاچاق اسعار به کشورهای خارجی با قوت در حال تطبیق اند.»

استفاده از افغانی

برعلاوۀ پیاده کردن محدودیت ها بر استفاده از اسعار خارجی، د افغانستان بانک، بانک مرکزی کشور تلاش دارد تا باشنده گاه زون غرب را به جای اسعار خارجی تشویق به استفاده از افغانی نمایند.

انورشاه یوسفی، رئیس د افغانستان بانک برای حوزه غرب گفت، این بانک برای جلوگیری از استفاده ریال برنامه های خاصی را تطبیق می کند.

وی افزود، «تمام معاملات خرید و فروش و تجارت ها تا دو سال پیش در ولایات فراه و نیمروز در ریال ایرانی بوده است، اما از برکت تلاش های دولت، اکنون در حدود ۷۰٪ معاملات در افغانستان به افغانی است.»

یوسفی گفت، «کسانی که در معاملات خود از ریال استفاده کرده اند و مقدار زیادی از آنها را در اختیار داشتند، متحمل خسارات زیادی شدند زیرا ارزش ریال پس از تحریم ها بر روی ایران کاهش یافته است. آنها اکنون در معاملات تجاری خود به هیچ وجه از ریال استفاده نمی کنند.»

یوسفی گفت، «علاوه بر نظارت بر بازارها و ممانعت استفاده از اسعار خارجی، د افغانستان بانک برای تشویق استفاده از افغانی، کمپاین های تبلیغاتی و آگاهی را پیش می برد.»

وی گفت، «این برنامه ها افغان ها را قناعت داده است که به جای اسعار خارجی از افغانی استفاده کنند.»

باشنده گان هرات از تصمیم ممنوعیت ریال ستایش کردند.

یاسر احمدی، یک باشنده شهر هرات گفت، «افغان ها نباید از پول ایرانی استفاده کنند زیرا این امر به نفع آنها [ایران] است و ارزش افغانی را پائین می آورد. استفاده از افغانی وظیفه هر افغان است.»

وی پرسید، «ایرانی ها از افغانی استفاده نمی کنند، پس چرا ما افغان ها باید از ریال استفاده کنیم؟»

جان محمد، یک باشنده شهر هرات، با استناد به بی ثباتی آن اسعار گفت، «من از همه می خواهم كه در معاملات خود از افغانی استفاده كنند، نه از اسعار خارجی.»

وی خاطرنشان کرد، در روزهای اخیر، هم ریال و هم روپیه پاکستانی ارزش خود را از دست داده اند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

شما نوکرهای آمریکایی های تروریست جنایتکار با درج این خبرهای دروغین به مردم مظلوم افغانستان ظلم می کنید

پاسخ

من فکر می کنم که این یک تصمیم معقول توسط مقامات افغان مبنی بر منع قرار دادن استفاده از اسعار خارجی در مناطق مرزی است.

پاسخ

«ایرانی ها از پول افغانی استفاده نمی کنند، پس چرا ما افغان ها باید از ریال استفاده کنیم؟» خیلی خوب. چه یک ایده خوبی است هر افغان باید چنین ذهنیتی داشته باشد. آیا پاکستانی ها از افغانی استفاده می کنند؟ نه. پاکستانی ها برای ما فقط بمب ها را ارسال می کنند، آنها فقط به ما تروریست می فرستند و آنها را وادار می سازند تا ما را به قتل برسانند، پس وقتیکه چنین است، چرا باید از روپیه پاکستانی استفاده کنیم تا به نفع اقتصاد آن کشور تمام شود؟ ایران و ریال آن نیز عین چیز است.

پاسخ