اقتصاد

مقامات پاکستانی از قاچاق دالر امریکایی به افغانستان جلوگیری می کنند

گزارش از زرک خان

یک مرد پاکستانی به تاریخ ۲۶ ثور ۱۳۹۶ در یک صرافی در لاهور دالر امریکایی را می شمارد. [عارف علی/ای اف پی]

یک مرد پاکستانی به تاریخ ۲۶ ثور ۱۳۹۶ در یک صرافی در لاهور دالر امریکایی را می شمارد. [عارف علی/ای اف پی]

اسلام آباد -- مقامات پاکستانی برای سرکوب تبادله کنندگان اسعار و دیگران که دالر امریکایی را به افغانستان قاچاق می کنند، تدابیر جدیدی را روی دست می گیرند.

با توجه به اینکه اقتصاد افغانستان از زمان به قدرت رسیدن طالبان در اواخر ماه اسد در آستانه سقوط قرار گرفته است، ارزش پول افغانی کاهش یافته و میلیاردها دالر از ذخایر افغانستان در خارج از کشور منجمد شده اند زیرا جامعه جهانی تاکنون از به رسمیت شناختن حکومت جدید انکار کرده است.

با مسدود شدن بودجه، د افغانستان بانک (دی ای بی) در ماه اسد مؤقتاً محدودیت برداشتن ۲۰۰ دالر در هفته را برای هر مشتری تعین کرد. و همچنان برای تاجران و مالکین شرکت های خصوصی محدودیت برداشتن ۲۵۰۰۰ دالر در ماه را وضع کرد.

این محدودیت ۲۰۰ دالری به روز چهارشنبه (۱۲ عقرب) به ۴۰۰ دالر افزایش یافت.

مقامات ارشد اداره تحقیقات فدرال (اف آی ای) در ماه میزان در یک نشستی در اسلام آباد اشتراک کردند تا در مورد سرکوب تبادله کنندگان اسعار و دیگرانی که دالر امریکایی را به افغانستان قاچاق می کنند، بحث کنند. [اف آی ای]

مقامات ارشد اداره تحقیقات فدرال (اف آی ای) در ماه میزان در یک نشستی در اسلام آباد اشتراک کردند تا در مورد سرکوب تبادله کنندگان اسعار و دیگرانی که دالر امریکایی را به افغانستان قاچاق می کنند، بحث کنند. [اف آی ای]

در همین حال، بسیاری از معاملات در داخل کشور با دالر امریکایی صورت می گیرد و در مناطق نزدیک به مسیرهای تجارتی مرز جنوبی، از روپیه پاکستانی استفاده می شود.

طالبان با فشردن بیشتر بکسک های پول افغان‌ ها، به روز سه ‌شنبه (۱۱ عقرب) استفاده از پول خارجی را ممنوع اعلام کردند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان در یک اعلامیه خبری گفت، «وضعیت اقتصادی و منافع ملی در کشور ایجاب می کند که همه افغان ها در هر معامله از پول افغانی استفاده کنند.»

تأثیرات موجی

به گفته مقامات اداره تحقیقات فدرال (اف آی ای)، با کاهش عرضه دالر امریکایی در افغانستان، برخی از شرکت ها و افراد تبادله کننده اسعار خارجی در پاکستان، قاچاق دالر از طریق مرز را آغاز کردند.

ظهیر عباس یک تبادله کننده اسعار در کراچی گفت، این وضعیت بر نرخ تبادله دالر و کاهش ارزش روپیه پاکستانی تأثیر گذاشته است.

وی گفت، تقاضا برای دالر امریکایی در افغانستان رو به افزایش است و از زمان سقوط کابل، تاکنون دالر امریکایی زیادی از پاکستان به این کشور قاچاق می شوند.

رویترز با استناد به وضعیت در افغانستان گزارش داد، فیچ ریتینگز یک اداره درجه بندی اعتبار مستقر در نیویارک به تاریخ ۸ میزان پیش بینی های خود برای روپیه پاکستانی را به سمت پائین بازنگری کرد.

این روزنامه نوشت، «توقع ما برای اینکه این اسعار بیشتر ضعیف شود، مبتنی بر بدترشدن شرایط تجارت پاکستان، پالیسی پولی سختگیرانه ایالات متحده، همراه با جریان دالر امریکایی از پاکستان به افغانستان، می باشد.»

روپیه پاکستانی به تاریخ ۵ عقرب در برابر دالر برای اولین بار در تاریخ از ۱۷۵ روپیه سقوط کرد و با نرخ ۱۷۵.۲۷ به پائین ترین سطح تاریخ خود رسید.

کنترل های سخت تر

حکومت پاکستان برای اینکه در آهستگی روند کاهشی کمک کند، به اف آی ای دستور داده است تا احتکار غیرقانونی و قاچاق دالر را سرکوب کند.

بیزنس رکوردر به تاریخ ۱۴ میزان گزارش داد، به گفته مقامات گمرک، روزانه حدود ۲ میلیون دالر به افغانستان قاچاق می شدند.

یک مقام اف آی ای به تاریخ ۲۱ میزان به شرط ناشناس ماندن به بیزنس رکوردر گفت، اف آی ای ردیابی کردن «افرادی را که اخیراً ۶۳ میلیون دالر را از شرکت های تبادله اسعار خارجی خریداری کرده و به افغانستان فرستاده اند» آغاز کرده است.

این مقام گفت، این اداره حدود ۹۶ توسعه دهندگان معاملات املاک، تبادله کنندگان اسعار خارجی، نهادهای تعلیمی و بازارهای آنلاین را در پاکستان شناسایی و نامگذاری کرده است که دالر امریکایی را برای احتکار به صورت عمده خریداری کرده اند.

وی افزود، مقامات به متخلفین شناسایی شده دستور داده اند که در برابر مفتشین حاضر شوند.

در همین حال، بانک دولتی پاکستان (اس بی پی) اکنون از کسانی که به دنبال خریدن ۵۰۰ دالر و یا بیشتر از بازار آزاد باشند، تائید بایومتریک را نیز می طلبد.

قبلاً هر کس می توانست با ارائه کردن یک کاپی تذکره خود دالر را از شرکت های تبادله اسعار خریداری کند.

بانک دولتی پاکستان به تاریخ ۱۵ میزان در اعلامیه ای گفت، «شرکت های تبادله اسعار مجبور خواهند بود که برای تمام معاملات خرید و فروش اسعار خارجی معادل ۵۰۰ دالر و بالاتر و حواله های خارجی، تائید بایومتریک را انجام دهند.»

بر اساس تدابیری که توسط بانک دولتی پاکستان اتخاذ شده اند، هر شخصی که به افغانستان سفر می کند، اجازه خواهد داشت که حداکثر ۱۰۰۰ دالر در هر بازدید با محدودیت سالانه ۶۰۰۰ دالر، همراه خود داشته باشد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

دالر از پاکستان نه بلکه از افغانستان به پاکستان قاچاق می گردد. مقامات پاکستانی باید یک کمی شرم کنند که این حرف را می زنند. هر روز از افغانستان به پاکستان دالر قاچاق می شود. میگه بیگریش که نگیرید. اکنون پاکستان خود را تبرئه می کند که گویا علت کاهش ارزش پول پاکستانی در برابر دالر قاچاق دالر به افغانستان بوده. در حالیکه همه می داند که دالر از افغانستان به پاکستان قاچاق می شود. حکومت افغانستان باید جلو قاچاق را به پاکستان بگیرد.

پاسخ