اقتصاد

معلمین فقیر و گرسنه معاشات پرداخت نشده را از طالبان می خواهند

گزارش از عمران

بیشتر از ۱۰۰۰ معلمین زن و مرد در یک راهپیمایی اعتراضی به تاریخ ۲۸ میزان در تالار مولانا جلال الدین محمد بلخی در هرات اشتراک کردند و از حکومت طالبان خواستند تا چهار ماه معاشات پرداخت نشده آنها را بپردازند. [عمران/سلام تایمز]

هرات -- بیشتر از ۱۰۰۰ معلمین زن و مرد به روز چهارشنبه (۲۸ میزان) در تالار مولانا جلال الدین محمد بلخی در هرات گردهم آمدند و از حکومت طالبان خواستند تا چهار ماه معاشات پرداخت نشده شان را پرداخت کند.

زمانیکه طالبان در ماه اسد این کشور را به تصرف خود درآوردند، حکومت قبلی مقداری از معاشات معلمین قرضدار بود و طالبان از آن به بعد هیچ چیزی را به آنها پرداخت نکرده اند.

معاشات پرداخت نشده چالش های اقتصادی شدیدی را برای معلمینی ایجاد می کند که طالبان را به خاطر عمل نکردن به وعده های خود مورد انتقاد قرار دادند.

محمد صابر مشعل رئیس اتحادیه معلمین در هرات گفت، معلمین دیگر منابع کافی برای تغذیه خانواده های خود ندارند و مجبور شده اند تا برای به دست آوردن پول گدایی کنند.

بیشتر از ۱۰۰۰ معلم به تاریخ ۲۸ میزان در تالار مولانا جلال الدین محمد بلخی در هرات گردهم آمدند تا چهار ماه معاشات پرداخت نشده خود را از طالبان بخواهند. [عمران/سلام تایمز]

بیشتر از ۱۰۰۰ معلم به تاریخ ۲۸ میزان در تالار مولانا جلال الدین محمد بلخی در هرات گردهم آمدند تا چهار ماه معاشات پرداخت نشده خود را از طالبان بخواهند. [عمران/سلام تایمز]

یک دختر افغان پس از رفتن به مکتب در منطقه چشمه دوزک ولایت بادغیس به تاریخ ۲۴ میزان به خانه اش باز می گردد. در ولایت همسایه یعنی هرات، معلمین در مورد معاشات پرداخت نشده ای که آنها را فقیر ساخته است، اعتراض می کنند. [هوشنگ هاشمی/ای اف پی]

یک دختر افغان پس از رفتن به مکتب در منطقه چشمه دوزک ولایت بادغیس به تاریخ ۲۴ میزان به خانه اش باز می گردد. در ولایت همسایه یعنی هرات، معلمین در مورد معاشات پرداخت نشده ای که آنها را فقیر ساخته است، اعتراض می کنند. [هوشنگ هاشمی/ای اف پی]

وی گفت، «طی چهار ماه گذشته، بسیاری از معلمین لوازم خانه یا اشیای قیمتی خود را می فروشند و از این پول برای خریداری مواد غذایی برای فرزندان خود استفاده می کنند.»

مشعل گفت، علاوه بر این، بسیاری از معلمین مجبور شده اند تا به جای اینکه بدون معاش کار کنند، وظایف خود را رها کنند.

این مشکل در سراسر کشور وجود داشته و تقریباً عام است، با اینکه طالبان تا کنون فقط به تعداد کمی از کارمندان دولت یک ماه معاشات را پرداخت کرده اند.

بصیر احمد حکیمی یک معلم در هرات گفت، چهار ماه معاشات پرداخت نشده همراه با بحران عمومی اقتصادی در افغانستان، بسیاری از معلمین را در حالت اضطراب قرار داده است.

وی گفت، طالبان تعهد سپرده اند که فقط سه ماه معاشات را پرداخت کنند، اما هنوز آن را پرداخت نکرده اند.

حکیمی گفت، «من هفت فرزند دارم و نگرانم که اگر معاشم به زودی پرداخت نشود، ممکن فرزندانم را به دلیل گرسنگی و کمبود ادویه از دست بدهم.»

وی افزود، «به خاطریکه من بیل برق خود را در چهار ماه گذشته پرداخت نکرده ام، د افغانستان برشنا شرکت برق خانه ام را قطع کرده است و ما اکنون شب ها را در تاریکی سپری می کنیم.»

فقر و گرسنگی

در مکاتب دولتی ولایت هرات حدود ۱۸۰۰۰ معلم کار می کنند که ۱۰۰۰۰ نفر از آنها زنان هستند.

معصومه فوشنجی که به مدت ۲۵ سال در یک مکتب دخترانه در شهر هرات تدریس کرده است گفت که وی بدترین روزهای زندگی خود را تجربه می کند.

وی تحت فشار اقتصادی مجبور است که فرزندان خود را بدون صبحانه به مکتب بفرستد.

وی گفت، «هر وقتی که من از مکتب برمی گردم، می بینم که فرزندانم به دلیل نخوردن غذا به خواب می روند. ما برنج، روغن یا گاز در خانه نداریم.»

فوشنجی گفت، «این وضعیت برای یک مادر غیرقابل تحمل است.»

وی گفت، «امارت اسلامی ادعا می کند که این حکومت قانونی در افغانستان است و برای به رسمیت شناخته شدن در سطح بین المللی به تلاش های خود ادامه می دهد، اما کارمندان رسمی آن پس از آنکه معاشات خود را دریافت نکردند، مجبور شده اند که به گدایی روی آورند.»

آرزو سکندری و همسرش که هر دو معلم هستند، نمی توانند نیازهای اولیه خانواده خود را برآورده کنند.

سکندری گفت، «ما در خانه یک عدد نان نداریم. در عین حال ما به چه کسی شکایت کنیم؟ ما سخت ترین روزهای زندگی خود را سپری می کنیم.»

وی گفت، «من چهار ماه بیل برق خود را پرداخت نکرده ام. ما سه ماه است که قرض گرفته ایم و دوکانداران دیگر به ما قرض نمی دهند».

لطیفه علیزی یکی دیگر از معلمین در شهر هرات گفت که معلمین به مدت چندین ماه از اقارب خود و دوکانداران قرض گرفته اند تا زنده بمانند، اما دیگر هیچ کس حاضر نیست که به آنها قرض بدهد.

وی گفت، «فرزندم مریض است و من نمی توانم وی را به داکتر ببرم زیرا من پول ندارم.»

علیزی افزود، حتی قبل از به قدرت رسیدن طالبان، ما معاشات کافی ای نداشتیم؛ بنابراین، ما نمی توانستیم چیزی را پس انداز کنیم.»

علیزی گفت، «حکومت اکنون از چهار ماه بدینسو به ما معاش نداده است و ما پول نداریم که یک عدد نان بخریم.»

حکومتداری نامؤفق

مولوی شهاب الدین ثاقب رئیس معارف طالبان در ولایت هرات به روز چهارشنبه به ژورنالستان گفت که در روزهای آینده یک ماه معاشات معلمین پرداخت خواهند شد.

این آخرین اعلامیه پس از آن منتشر شد که مولوی شیر احمد مهاجر معاون والی ولایت هرات در یک کنفرانس خبری به تاریخ ۱۳ میزان گفت که حکومت ولایتی معاشات معلمین را طی مراحل کرده و در روزهای آینده آنها را توزیع خواهد کرد.

با این حال، طی دو هفته گذشته هیچ پیشرفتی مشاهده نشده است.

محمد نادر سروری یک معلم در شهر هرات گفت، به نظر می رسد که طالبان برای پرداختن به کارمندان دولتی پول ندارند.

وی گفت، «منابع درآمد طالبان بسیار محدود بوده و این گروه نمی تواند حکومت را با جیب های خالی اداره کند.»

سروری گفت، «طالبان یک حکومت مکمل را سرنگون کرده اند و اکنون باید مانند حکومت قبلی مسؤلیت فراهم نمودن خدمات و پرداختن معاشات کارمندان دولتی به شمول معلمین را بر عهده بگیرند.»

وی گفت، طالبان باید به خواسته های جامعه بین المللی پاسخ مثبت دهند تا ثروت های افغانستان آزاد شوند.

حسیب الله احمدی یک فعال جامعه مدنی در هرات موافقت کرد که طالبان نمی توانند با جیب های خالی حکومت کنند.

وی گفت، «اگر طالبان نتوانند به زودی معاشات کارمندان دولتی را پرداخت کنند، اکثریت کارمندان مجبور خواهند شد تا وظایف خود را ترک کنند.»

وی افزود، «از دست دادن کارمندان مجرب و ماهر موجود عواقب منفی بالای حکومت طالبان خواهد داشت زیرا اشخاص بی سواد این گروه با سیستم حکومتی هیچ گونه بلدیت ندارند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

معاش تمامین معلمین مکاتب کشور کمتر از بیست میلیون دالر می شود. وقتیکه حکومت امارت اسلامی نمی تواند ماهانه بیست میلیون دالر به معلمین معاش بپزدازد پس اینها چگونه حکومت را به پیش می برند. یک کشور عواید داخلی دارد. اکنون آنها از نبود فساد مالی در حکومت حرف می زنند و می گویند که هشتاد در صد عواید گمرات کشور در حکومت قبلی در جیب های شخصی می رفت و دزدی می شد ولی فعلن همه عواید به خزانه دولت سرازیر می شود. پس که چنین است این عواید چه می شود که معاش معلمین بیچاره سه ماه است پرداخت نگردیده است. امارت اسلامی باید به مردم توضیح کنند که ماهانه حکومت چند میلیون دالر عواید دارد و معاشات معلمین و سایر کارمندان حکومت چند می شود. و اینها چقدر پول دیگر نیاز دارد که جامعه بین المللی برای شان فراهم کنند. من فکر می کنم که معاشات معلمین و کارمندان حکومت آنقدر زیاد نیست که دولت از پرداخت آن عاجز باشد. اگر تصمیم درست بیگیرد حکومت می تواند که معاشات معلمین و کارمندان حکومت را به وقتش بپزدازد.

پاسخ

پس از آمدن طالبان به قدرت، فقر و بیچاره گی در افغانستان بیشتر شده و هر روز دیگر هم افزایش می یابد. حکومت طالبان برای کارمندان شان معاش پرداخت کرده نمی تواند. بانک جهانی به پرداخت معاشات معلمین و کارمندان حکومت را به عهده بگیرد. معاشات همه کارمندان و معلمین افغانستان ماهانه کمتر از صد میلیون دالر است که باید جامعه جهانی آن را بپردازد. در غیر آن حکومت قادر به پرداخت آن نیست.

پاسخ

اینها از طالبان چرا معاش می خواهند، طالبان بی چاره پول را از کجا کنند، آنها برای سربازان خود پول ندارند برای معلمین از کجا کند. همه معلمین و کارمندان حکومت باید از جامعه جهانی بخواهند که پول منجمد شده افغانستان را رها کند. اگر جامعه جهانی پول افغانستان را رها نکنند تا سه ماه دیگر هم برای اینها معاش پرداخته نخواهد شد.

پاسخ