امنیت

انکار رهبران طالبان از ظاهرشدن در محضر عام باعث ایجاد بی اعتمادی و نارضایتی شده است

گزارش از خسرو

یک جنگجوی طالب در حالی نگهبانی می کند که مردم به تاریخ ۱۱ میزان در یک گردهمایی فضای آزاد در حومه کابل اشتراک می کنند. این در حالیست که طرفداران طالبان و شخصیت های ارشد برای نشان دادن قدرت خود اولین گردهمایی بزرگ خود را برگزار کردند. رهبران ارشد طالبان به طور واضح در این گردهمایی حضور نداشتند. [هوشنگ هاشمی/ای اف پی]

یک جنگجوی طالب در حالی نگهبانی می کند که مردم به تاریخ ۱۱ میزان در یک گردهمایی فضای آزاد در حومه کابل اشتراک می کنند. این در حالیست که طرفداران طالبان و شخصیت های ارشد برای نشان دادن قدرت خود اولین گردهمایی بزرگ خود را برگزار کردند. رهبران ارشد طالبان به طور واضح در این گردهمایی حضور نداشتند. [هوشنگ هاشمی/ای اف پی]

کابل -- اگرچه از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان بیش از دو ماه می گذرد، اما ملا هبت الله آخوندزاده و چند تن دیگر از اعضای رهبری این گروه هنوز به طور پنهانی زندگی می کنند.

افغان ها به صورت عموم و حتی جنگجویان طالب در مورد به اصطلاح «امیرالمؤمنین» طالبان و اینکه آیا وی زنده است یاخیر، سؤالاتی را مطرح کرده اند.

احمد بهروز یک تحلیلگر امور سیاسی مستقر در کابل گفت، طالبان همیشه با مردم افغانستان غیر صادق بودند.

وی ملا محمد عمر بنیانگذار طالبان را به عنوان مثال آورد که برای سال ها محل سکونتش به افغان های عادی و همچنان اعضای گروه طالبان معلوم نبود.

فقط یک تصویر شناخته شده از ملا هبت الله آخوندزاده رهبر طالبان وجود دارد، و محل زندگی اش برای افغان های عادی و اعضای گروه طالبان معلوم نیست. [آرشیف]

فقط یک تصویر شناخته شده از ملا هبت الله آخوندزاده رهبر طالبان وجود دارد، و محل زندگی اش برای افغان های عادی و اعضای گروه طالبان معلوم نیست. [آرشیف]

یک جنگجوی طالب به تاریخ ۱۸ میزان در کنار یک جاده در کندز نشسته است. [هوشنگ هاشمی/ای اف پی]

یک جنگجوی طالب به تاریخ ۱۸ میزان در کنار یک جاده در کندز نشسته است. [هوشنگ هاشمی/ای اف پی]

هنگامی که ملا عمر در سال ۱۳۹۲ درگذشت، طالبان دو سال پس مرگ وی را تائید کردند.

بهروز گفت، «سال ها گذشت اما هنوز یک راز باقی مانده است که آیا ملا محمد عمر وجود داشته است یا خیر و اکنون همان حالت در مورد ملا هبت الله نیز وجود دارد.»

وی گفت، «اگر هبت الله زنده است، باید در محضر عام ظاهر شود و با مردم صحبت کند و دلیل شروع جنگ و کشتار مردم ملکی بیگناه توسط گروهش را واضح سازد.»

سید حکیم کمال یک تحلیلگر امور سیاسی افغان مستقر در جرمنی گفت، «این یک سنت طالبان است که هوئت و حضور فزیکی رهبر بزرگ خود را مخفی نگهداشته و از نظر مردم پنهان کنند.»

وی گفت، «در دنیای امروزی سیاستمداران باید در میان مردم حضور داشته باشند، اما رهبران طالبان در اخفا زندگی می کنند، این نشان می دهد که آنها از دنیای کنونی سیاست فاصله دارند.»

وی گفت، «همچنان طالبان نه ریشه افغان دارند و نه از اراده مردم افغانستان نمایندگی می کنند زیرا اکثریت رهبران آنها خارجی هستند. رهبران این گروه از ظاهرشدن در محضر مردم می هراسند و این موضوع به طور اتوماتیک در مورد صداقت آنها سؤالاتی را ایجاد می کند.»

بی اعتمادی رو به افزایش

انکار رهبری طالبان از حضور در محضر عام یا عمل نکردن به وعده های خود باعث افزایش بی اعتمادی در میان صفوف این گروه شده است.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان اخیراً گفت که هبت الله زنده است و به زودی در قندهار ظاهر خواهد شد، اما هنوز در حضور مردم دیده نشده است.

کمال گفت، «استراتیژی رهبران طالبان در مورد زندگی مخفیانه برای بقیه این تحریک به یک چالش تبدیل شده است زیرا سیاست امروزی به یک روندی ضرورت دارد که در آن داد و ستد سازنده با مردم ضروری است.»

وی گفت، «عدم حضور رهبر طالبان در میان مردم و بیگانگی این گروه از رسانه ها، مردم و جامعه می تواند باعث ایجاد بی اعتمادی شود.»

بهروز همچنان استدلال کرد که عدم صداقت رهبران طالبان باعث می شود که مردم عادی و جنگجویان طالب آنچه را نادیده بگیرند که رهبران آنها می گویند.

گلاب منصوری یکی از جنگجویان طالب مستقر در کابل گفت، «ان شاءالله هبت الله زنده است اما من نمی دانم چرا وی تا کنون در محضر عام ظاهر نشده است.»

منصوری در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چگونه از دستورات یک رهبر بزرگ که وی آن را ندیده است پیروی می کند گفت، «من فکر می کنم که وی به دلیل مسائل امنیتی احتمالی در محضر عام ظاهر نشده است، چون شما می دانید که ما در جنگ بودیم. اما من بسیار امیدوارم که وی به زودی در محضر عام ظاهر خواهد شد.»

وی گفت، «خدا ناخواسته، من امیدوارم که وی مانند ملاعمر از قبل نمرده باشد.»

عمران سمندری یکی دیگر از جنگجویان طالب در مورد زنده بودن یا مرده بودن هبت الله تردید دارد.

سمندری گفت، «ما مجاهدین، چیزی در مورد هبت الله نمی دانیم زیرا وی مخفیانه زندگی می کند و ما دعا می کنیم که وی هنوز زنده باشد.»

وی گفت، «بزرگان ما به ما اطمینان می دهند که وی زنده است. اما اگر وی فوت کرده باشد، من فکر می کنم بهتر است که آنها مرگش را اعلام کرده و جایگزین وی را معرفی کنند، زیرا ما به عنوان مسلمانان باید با برادران مسلمان خود صادق باشیم.»

رهبران مزدور طالبان

از نظر محمد نسیم یک محصل روانشناسی پوهنتون کابل، پنهان شدن مرگ ملاعمر توسط طالبان، تخم تردید را کاشت.

وی گفت، طالبان به مدت سال ها اعلامیه هایی تحت عنوان ملاعمر را صادر می کردند، اما بعداً معلوم شد که وی مدت ها قبل از صدور این اعلامیه ها فوت کرده بود.

نسیم گفت، «طالبان یک حالت مشابهی را دنبال می کنند و می گویند که هبت الله زنده است. اگر چنین است، چرا در محضر عام ظاهر نمی شود و یا در تلویزیون پیامی نمی دهد؟»

ماهر زلاند کارمند پیشین یک سازمان غیردولتی در کابل می گوید که ممکن هبت الله به طور فزیکی اصلاً وجود نداشته باشد.

وی گفت، «آنچه ما در مورد طالبان آموخته ایم این است که رهبران آنها هرگز به طور مستقیم با مردم و یا از طریق پیام ویدیویی صحبت نکرده اند و آنها همیشه مخفیانه زندگی کرده اند.»

وی گفت، «چنین اقدامات از سوی رهبران طالبان نشان می دهد که آنها یا از داد وستد با مردم می ترسند و یا موجودیت آنها صرف نمایشی است، در حالیکه پشت سر آنها افراد خارجی هستند که به آنها دستور می دهند.»

ویس ناصری یک تحلیلگر امور سیاسی افغان مستقر در جرمنی گفت، طالبان فقط غلامان هستند و رهبران این گروه هیچ صلاحیت واقعی ندارند.

وی گفت، «اداره استخباراتی پاکستان طالبان را از آغاز ایجاد کرده است. این اداره در خاک پاکستان پناهگاه هایی را برای طالبان فراهم کرد تا طالبان خواسته های آنها را برآورده کرده و از دستورات آنها پیروی کنند.»

به گفته ناصری، رهبران طالبان این صلاحیت را ندارند که بدون اجازه حکومت پاکستان در محضر عام ظاهر شوند. اگر آنها این کار را بدون اجازه انجام دهند، استخبارات پاکستانی تحریم و حذف آنها از اداره حاکم طالبان را مهندسی خواهد کرد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

ذبیح الله مجاهد سخنگوی امارت اسلامی یک ماه قبل در پاسخ به یک سوال خبرنگار که رهبر طالبان چه وقت ظاهر خواهد شد گفت که رهبر آنها به زودی در یک نوار ویدیویی به ملت سخنرانی خواهد کرد. وی همچنان گفت که رهبر در افغانستان است و در کندهار به سر می برد. اما از آن زمان تا اکنون که یک ماه می گذرد ولی هیچ خبری از رهبر طالبان نشر نشد. گمان زیاد می رود که وی فوت کرده باشد.

پاسخ

ملا هیبت الله آخندزاده اصلن وجود ندارد زیرا تاهنوز مردم او را ندیده است. امکان دارد که مقام پاکستان از آی اس آی به نام وی به طالبان دستور میداده است و پیام های صوتی ارسال می کرده است. اگر تا یک ماه دیگر وی ظاهر نشود و یا کدام پیام ویدیویی را نشر نکنند بی اعتمادی مردم و حتی نیرو های طالبان بیشتر شده و نظام نو تشکیل شده این گروه دچار سر درگمی خواهد شد.

پاسخ

رهبران طالبان وجود دارد اما از ترس حملات هوایی ایالات متحده امریکا هراس دارند زیرا فضایی هوایی افغانستان اکنون نیز در کترول ایالات متحده امریکا است و هر لحظه امکان دارد که رهبران طالبان را اماج قرار دهد. طیاره های بی سرنشین این کشور هنوز هم بر فراز افغانستان گشت زنی می کنند و دو ماه قبل یک خانه افراد ملکی را هدف قرار داد و بیش از ده نفر بشمول کودکان را به شهادت رساند. رهبران طالبان زمانی ظاهر خواهند شد که کترول کامل را بر فضای افغانستان داشته باشند و به کشور دیگر دجازه ندهند که بر فضای افغانستان کنترول داشته باشد.

پاسخ