امنیت

هبت الله کجاست؟ عدم حضور وی این گمان را افزایش می دهد که ممکن رهبر طالبان مرده باشد

سلام تایمز

ملا هبت الله آخوندزاده، رهبر بزرگ طالبان که در این تصویر بدون تاریخ دیده می شود، ماه ها است که در جلسات و محضر عام حضور نه یافته است. [آرشیف]

ملا هبت الله آخوندزاده، رهبر بزرگ طالبان که در این تصویر بدون تاریخ دیده می شود، ماه ها است که در جلسات و محضر عام حضور نه یافته است. [آرشیف]

در حالیکه ویروس کرونای کووید-۱۹ افغانستان را ویران می سازد، درمورد وضعیت ملا هبت الله آخوندزاده رهبر بزرگ طالبان، که حداقل سه ماه در جلسات و از محضرعام غایب بوده است، گمان ها افزایش می یابد.

این بیماری مرگبار با درجه های هشدار دهنده در حال گسترش است، و مقامات افغان از یک «فاجعه» آمدنی هشدار می دهند در حالیکه شفاخانه ها با کمبود بسترها روبرو هستند و آمار جان باختگان رو به افزایش است.

زمانی كه این ویروس برای اولين بار به افغانستان رسيد، طالبان با آمادگی خود برای مجادله با ویروس مرگبار کرونا لاف می زدند، اما اكنون این شورشيان در جلوگیری از گسترش آن در پایگاه های خود دست و پا شده اند.

به گفته منابع در داخل این گروه، بسیاری از جنگجویان و رهبران طالبان به شمول هبت الله، با کووید-۱۹ مبتلا شده اند.

در این تصویر دیده می شود که، مقامات ارشد طالبان سال گذشته برای شرکت در مذاکرات بین الافغانی وارد دوحه می شوند. تنش های داخلی میان جناح های طالبان یکی از دلایلی است که این گروه می خواهد از مرگ رهبر بزرگ انکار کند. [کریم جعفر/ای اف پی]

در این تصویر دیده می شود که، مقامات ارشد طالبان سال گذشته برای شرکت در مذاکرات بین الافغانی وارد دوحه می شوند. تنش های داخلی میان جناح های طالبان یکی از دلایلی است که این گروه می خواهد از مرگ رهبر بزرگ انکار کند. [کریم جعفر/ای اف پی]

در تصویر جنگجویان طالب و مردم روستایی دیده می شوند که، به تاریخ ۱۲ حوت برای تجلیل از توافقنامه صلح با ایالات متحده در ولسوالی آلینگار، ولایت لغمان در یک گردهمایی شرکت می کنند. [نورالله شیرزاده/ای اف پی]

در تصویر جنگجویان طالب و مردم روستایی دیده می شوند که، به تاریخ ۱۲ حوت برای تجلیل از توافقنامه صلح با ایالات متحده در ولسوالی آلینگار، ولایت لغمان در یک گردهمایی شرکت می کنند. [نورالله شیرزاده/ای اف پی]

مولوی محمدعلی جان احمد، رهبر ارشد نظامی طالبان، به تاریخ ۱۲ جوزا به مجله فارن پالیسی گفت، «رهبر ما بیمار است، اما در حال بهبودی است.»

اما سه عضو گروه طالبان در کویته، پاکستان، به این مجله گفتند که آنها گمان می کنند که هبت الله بر اثر این بیماری درگذشت.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان به تاریخ ۱۳ جوزا، از اینكه هبت الله یا رهبران ارشد دیگری به این بیماری مبتلا شده اند یا درگذشته اند، انکار کرد.

تردیدها و ادعاهای مشکوک

عدم حضور هبت الله در جلسات و حضورعام برای هفته ها -- و سابقه دروغگوئی و پوشش طالبان از مرگ یک رهبر این گروه -- درباره ادعاهای مجاهد تردیدها را ایجاد می کند.

یک مقام طالبان در کویته به رادیو آزادی گفت که وی مرگ این رهبر را نه تائید می کند و نه از آن انکار می کند.

یک مقام ارشد حکومت افغان به شرط پنهان بودن هوئت، به فارن پالیسی گفت، «تقریباً تمام رهبری طالبان در دوحه این بیماری را دارند.»

حتی پیام سالانه هبت الله به مناسبت عید الفطر، یک اعلامیه کتبی بود، نه یک پیام ویدیویی یا صوتی که باعث اطمینان صفوف طالبان از سلامتی وی شود.

وی در این اعلامیه از خوانندگان خواست كه در صورت این بیماری به دنبال کمک طبی باشند، اما وی همچنان تأكید كرد كه این ویروس به دلیل «خلاف ورزی بشریت از دین الله (ج)» به وجود آمده است.

هبت الله گفت، برای متوقف کردن این ويروس، مسلمانان بايد «از الله (ج) طلب بخشش كنند و از نقض کردن دستورات وی دست بردارند».

جاوید کوهستانی، یک تحلیلگر امور استخباراتی و نظامی در کابل گفت، «اکثریت رهبران طالبان در کویته، پیشاور و قطر به ویروس کرونا مبتلا شده بودند.»

وی گفت، «صحت رهبران طالبان در کویته و پیشاور بهبود یافته است، اما عدم حضور ملا هبت الله در جلسات رهبری طالبان احتمال مرگ وی را تقویت می بخشد.»

وی گفت، «من با بعضی از منابعی که با طالبان در تماس هستند صحبت کرده ام و همانطور که آنها صحبت می کردند، آنها کلمه 'فقید' را برای هبت الله استفاده کردند، که نشان می دهد وی ممکن زنده نباشد.»

'اختلافات جدی' میان رهبران طالبان

کوهستانی گفت، تنش های داخلی میان جناح های طالبان یکی از دلایلی است که این گروه می خواهد از مرگ رهبر بزرگ انکار کند.

وی گفت، «اختلافات جدی میان رهبری طالبان وجود دارد و ملا هبت الله برای مدتی مفقود بوده است. وی یا بر اثر ویروس کرونا فوت شده است یا تحت مراقبت است.»

کوهستانی گفت، یک هفته قبل از امضای توافقنامه بین ایالات متحده و این گروه جنگجوی، ملا عبدالغنی برادر یکی از مؤسسین طالبان برای حل اختلافات و کسب اجازه از رهبران طالبان به کویته رفت. ملا محمد رسول، ملا منان نیازی و عبدالرؤف خادم با برادر بیعت کردند.

وی اضافه کرد، «اما ملا هبت الله در این جلسه حضور نداشت.»

وی گفت، «اختلافات جدی میان رهبران طالبان وجود دارد، و این گروه توسط گروه ملا [محمد] عمر [فقید] و به رهبری ملا [محمد] یعقوب اداره می شود، در حالیکه اکثریت طرفداران ملا هبت الله و ملا اختر عثمانی در داخل گروه طالبان از مقام هایشان برطرف شده اند.»

امین الله شارق، یک تحلیلگر امور سیاسی در کابل و والی پیشین ولایت پکتیکا، همچنان درباره مرگ رهبر طالبان تخمین کرد.

وی گفت، «عدم حضور ملا هبت الله در جلسات مهم و سرنوشت ساز طالبان، نشان می دهد که این رهبر طالبان فوت کرده و یا به دلیل دشمنی های داخلی کشته شده است.»

وی گفت، «طالبان مرگ ملا عمر را پنهان كردند تا جنگجویان از هم نپاشند و اختلافات بین آنها عمیق تر نشود.»

اندکی پس از اعلام شدن مرگ رهبر مؤسس طالبان ملا عمر به تاریخ ۱۸ سرطان ۱۳۹۴ -- بیش از دو سال از آنکه وی واقعاً درگذشته بود، تنش های داخلی در داخل طالبان به وقوع پیوست.

شارق گفت، «طالبان در یک وضعیت بحرانی قرار دارند. از یک طرف، آنها با ایالات متحده توافق دارند و از طرف دیگر در مورد مذاکرات بین الافغانی تصمیم می گیرند.»

وی گفت، «این گروه مانند گذشته دروغ می گوید، و مرگ رهبر خود را پنهان می کند تا هیچ شکافی بین رهبری و صفوف فرماندهان و جنگجویان ایجاد نشود و تا این گروه بتواند امتیازات بیشتری را در روند صلح به دست آورد.»

[سلیمان از کابل در این گزارش کمک کرده است.]

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

9 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

انشاالله که رهبر کثیف شان مرده است او باید بمیرد وزد تر بره همانجا که جایش است یعنی جهنم خون هزاران بیگناه را در داخل کشور ریخت حتی به یتیمان و بیوه زنان رحم نکرد گروه طالبان سراسر دروغ گو هستند در باره صلح کشوری و یا خاور میانه توسط یگ گروه تروریست خیال بیش نیست آنها یک خاین و مزدور هستند این باداران شان است که صلح در کشور افغانستان را به نفع خودشان نمیدانند ، بنا براین صلحی هرگز وجود نخواهد داشت حد اقل تا پنجاه سال دیگر

پاسخ

دروغ همچنان یک حد دارد! اما من به خدا سوگند می خورم که من حتی یک کلمه از حقیقت را در این مقاله ندیده ام. جنگ با دروغ گفتن برده نمی شود.

پاسخ

همه ای اینها حرف های بی اساس هستند. هههههههه

پاسخ

شايد

پاسخ

مهم نیست که رهبر طالبان زنده است یا درگذشته است. زمانیکه این رهبر زنده هم بود، کسی او را ندید. به غیر از یک عکس دارد که در رسانه ها نشان داده می شود، دیگر حتی عکس ندارد. امکان دارد که ملا هیبت الله اخنذاده یک جنرال آی اس آی بوده باشد. صرف یک عکس یک شخص را آورده و وی را به حیث رهبر این گروه معرفی کرده. اینکه این شخص زنده است یا مرده فرق نمی کنند، اختیارات سوق و اداره ای طالبان در دست آی اس آی است. هر چیزیکه استخبارات پاکستان میخواهد همو کار می شود. امریکا بعوض امضای توافقنامه صلح با طالبان، باید با پاکستان صلح می کرد و توافقنامه را امضا می کرد.

پاسخ

من حیرانم که چرا طالبان وفات رهبران شان را مخفی نگهمیدارند؟ این کرا برای این گروه چه فایده را میتواند برساند؟

پاسخ

امکان دارد که ملا هیبت الله آخنذارده، رهبر طالبان از اثر ابتلا به مرض کرونا فوت شده باشد، بخاطریکه ۲۰ روز می شود که خبر درگذشت این رهبر در رسانه ها نشر شده، ولی این شخص در رسانه ها ظاهر نشد. اگر زنده می بود حتماً حد اقل یکبار ظاهر می شد. این پالیسی طالبان است که فوت شدن رهبران شان را مخفی نگهدارد، زیرا اگر اینها وفات شدن رهبران شان را نشر کنند روحیه این گروه تضعیف می شود. خبر ملا عمر، رهبر پیشین این گروه نیز پس از دو سال مرگش نشر شد. و از مرگ وی، حتی پسرش ملا یعقوب نیز خبر نداشت و این را آی اس آی مخی نگهداشته بود. و بعوض ملا عمر، آی اس آی فرامین را صادر می کرد. امکان دارد که اکنون نیز ملا هیبت الله آخنذاده فوت شده باشد و آی اس آی این خبر را پنهان کرده باشد و بعوض این رهبر برای مدت طولانی فرمان صادر کند. اگر این گپ واقعیت داشته باشد، برای پروسه صلح یک خبر بدی است، زیرا آی اس آی هیچگاهی در افغانستان صلح نمیخواهد و شاید این سازمان فرامین جعلی یا ساختگی را صادر کنند که در آن گروه طالبان آتش بس را اعلان نکنند و حاضر به گفتگو های بین الافغانی نگردد. در این آوخر شما شاهد هستید که حملات طالبان در افغانستان افزایش یافته، در حالیکه تمام ولایات افغانستان با مرض همه گیر کرونا دشت و پنجه نرم می کنند. اگر رهبر این گروه زنده می بود، حتماً در وضعیت کرونایی آتش بس را اعلان می کرد.

پاسخ

از گزارش شما به نظر می رسد که همه رهبران طالبان و مکمل نظام آنها در [شهرهای] کویته و پیشاور پاکستان مستقر هستند. و زمانیکه چنین است، پس چرا شما دو یا سه هواپیما را روان نمی کنید تا آنها را یا مانند آنچه که شما با اسامه انجام دادید از بین ببرند، و یا آنها را بار کرده به کابل بیاورند تا با حکومت گفتگو کنند و مسئله را حل کنند؟ دوم اینکه، وقتیکه آنها در پاکستان هستند، واکنش امریکا و نیروهای ایتلاف علیه پاکستان چیست؟ زیرا اگر شما نسبت به افغان هایی که هر روز کشته می شوند، رحم نمی کنید، حداقل باید بالای سربازان ناتو که توسط تروریست ها با پشتیبانی پاکستان کشته شدند، رحم می کردید و باید شما از پاکستان خواستار ترور سربازان خود توسط مزدوران ارتش آن کشور و آی ایس آی می شدید.

پاسخ

یک اقدام واقعی باید صورت گیرد.

پاسخ