امنیت

ادعاهای طالبان که در ۲۰۱۹ ولسوالی ها را تصرف کرده اند 'کاملاً دروغ' است

گزارش از سلیمان

این تصویر که به تاریخ ۲۱ میزان گذشته گرفته شده است، یک عضو نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان را در ولسوالی گذره ولایت هرات نشان می دهد که گزمه را انجام می دهد. [هوشنگ هاشمی/ای اف پی]

این تصویر که به تاریخ ۲۱ میزان گذشته گرفته شده است، یک عضو نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان را در ولسوالی گذره ولایت هرات نشان می دهد که گزمه را انجام می دهد. [هوشنگ هاشمی/ای اف پی]

کابل -- طالبان ادعا می کنند که در سال ۲۰۱۹ ده ها ولسوالی را به تصرف خود درآوردند، اما در حقیقت این گروه سال گذشته کنترل ۱۴ ولسوالی و ده ها قریه را از دست دادند.

در مقاله ای که به تاریخ ۱۱ جدی در وبسایت رسمی طالبان منتشر شد، این گروه ادعا کرد که در سال ۲۰۱۹، ۲۸ مرکز ولسوالی را تصرف کرده است.

مقامات افغان می گویند، این ادعا تبلیغاتی با هدف پوشش خسارات گسترده طالبان از دست نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان است.

فواد امان، معاون سخنگوی وزارت دفاع گفت، «گزارش طالبان و ادعاهای تصرف ۲۸ ولسوالی کاملاً دروغ است. علاوه بر عدم توانایی تصرف هیچ ولسوالی ای، آنها حتی سال گذشته بسیاری از قلمرو ها را از دست دادند.»

در تصویری که سال گذشته در رسانه های اجتماعی منتشر شد، دو عضو طالبان خط های رهبران خود را می خوانند. [آرشیف]

در تصویری که سال گذشته در رسانه های اجتماعی منتشر شد، دو عضو طالبان خط های رهبران خود را می خوانند. [آرشیف]

امان گفت، نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان در سال ۲۰۱۹ ،۱۴ ولسوالی و ده ها قریه را از کنترل طالبان پاک کردند.

ولسوالی هایی که طالبان به نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان باخته اند شامل وردوج ، یمگان و کران و منجان در ولایت بدخشان؛ ده یک، خواجه عمری و جغتو در ولایت غزنی؛ درقد، ینگی قلعه، خواجه غار و بهارک در ولایت تخار؛ نادعلی در ولایت هلمند؛ شیرین تگاب و بلچراغ در ولایت فاریاب؛ و دهنه غوری در ولایت بغلان اند.

وی گفت، «در سال ۲۰۱۹، ده ها فرمانده کلیدی طالبان، والیان نام نهاد، ولسوالان نام نهاد و رهبران تیم طی عملیات های هوایی و زمینی توسط نیروهای افغان کشته شدند.»

وی افزود، برخی از عملیات های نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان شامل «از بین بردن چندین کارخانه پروسس مواد مخدر و ماین های زمینی» بودند.

امان گفت، «تنها در جریان این ماه، بسیاری از فرماندهان و رهبران گروه طالبان در ولایات مختلف کشته شده اند.»

وی گفت، «ملا شیرمحمد، یک فرمانده مهم طالبان در سمنگان؛ نبی جان، فرمانده مهم طالبان و رهبر نظامی برای ولسوالی های پشتون زرغون و اوبه هرات؛ حفیظ الله، رئیس تدارکات طالبان در هرات؛ صاحب خان، رهبر تیم طالبان در هرات؛ حبیب الله (معروف به خنجر)، رهبر تیم طالبان در ولایت بلخ؛ و عبدالله (معروف به زبیر)، یک فرمانده مهم طالبان در سرپل، توسط نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان کشته شدند.»

وی گفت، « نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان در حال پیشرفت است و با گذشت هر روز، مناطق تحت کنترل طالبان در حال کاهش است. افغان ها طی دو تا سه ماه آینده شاهد کاهش مناطق تحت کنترل طالبان خواهند بود.»

ادعاهای بی اساس

در مقاله، طالبان ادعا کردند که این گروه مراکز ولسوالی های دای چوپان، میزان، ارغنداب و نوبهار از ولایت زابل و خواجه غار، چاه آب، درقد و بهارک را در ولایت تخار تصرف کرده اند.

مقامات محلی در این دو ولایت ادعاهای طالبان را رد کردند و آنها را «بی اساس» خواندند.

رحمت الله یارمل، والی زابل به تاریخ ۱۴ جدی گفت، «من ادعاهای طالبان در مورد تصرف ولسوالی های ولایت زابل را رد می کنم. این ادعاها نادرست است.»

وی گفت، «همین حالا که من با شما صحبت می کنم، بزرگان ولسوالی ارغنداب، که طالبان ادعا می کنند مرکز آن را تصرف کرده اند، در دفتر من نشسته اند تا مشکلات خود را با من در میان بگذارند.»

وی گفت، «سال ۲۰۱۹ مملو از دستاوردهای نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان در ولایت زابل بود. دشمن به شدت شکست خورد و نتوانست به اهداف شیطانی خود برسد.»

یارمل گفت، «ما در سال ۲۰۱۹ یک عملیات مقیاس بزرگ با نام جنرال رازق را در سه مرحله مختلف انجام دادیم.»

جنرال عبدالرازق، قوماندان امنیه ولایت کندهار پس از ملاقات با مقامات ولایتی و جنرال اسکات میلر، فرمانده نیروهای مأموریت حمایت قاطع به رهبری ناتو، با دو نفر دیگر در میزان سال ۱۳۹۷ توسط طالبان به قتل رسید. این ترور بسیار محكوم شد.

یارمل گفت، «برخلاف ادعاهای طالبان، در این عملیات ها ولسوالی شاه جوی و شاهراه شماره ۱ از طالبان پاک شدند.»

وی افزود، «فرماندهان و اعضای مهم طالبان کشته و اسیر شدند. حدود ۶۵۰ نفر طالبان در سال ۲۰۱۹ طی حملات هوایی و زمینی [در زابل] کشته شدند.»

محمدجواد هجری، سخنگوی والی ولایت تخار گفت، «ولایت تخار دارای ۱۶ ولسوالی است که از این جمله چهار ولسوالی با تهدید روبرو هستند.»

وی گفت، «ادعاهای طالبان راجع به تصرف چهار ولسوالی در سال ۲۰۱۹ بی اساس است. اگرچه طالبان بر مناطق مختلف ولایت تخار حمله کردند، ولی آنها هرگز در تصرف حتی یک مرکز ولسوالی موفق نبودند.»

هجری گفت، «هربار که طالبان حمله کردند، آنها مجبور به عقب نشینی شدند و متحمل خسارت های سنگین شدند. دوصد و پنجاه طالب توسط نیروهای امنیتی طی دو و نیم ماه گذشته در ولایت تخار کشته شده اند.»

ناکامی های بی سابقه

تحلیلگران می گویند، طالبان در سال ۲۰۱۹ متحمل خسارات بی سابقه ای شده اند و برای پوشاندن ناکامی های خود به تبلیغات روی آورده اند.

عزیز استانکزی، یک تحلیلگر سیاسی مستقر در کابل گفت، «نیروهای امنیتی سال گذشته از حالت دفاعی به حالت تهاجمی تغیر دادند.»

وی گفت، «آنها در ولایات مختلف ضربات بی سابقه ای به طالبان وارد کردند و این فشار نظامی طالبان را وادار کرد تا سرانجام با مذاکرات صلح موافقت کنند.»

امین الله شارق، تحلیلگر سیاسی مستقر در کابل گفت، «سال ۲۰۱۹ سال ناکامی طالبان در جبهه جنگ بود. طالبان برای پوشش ناکامی ها و تلفات مداوم خود در میدان جنگ و گمراه کردن جامعه بین المللی و مردم، گزارشی را منتشر کردند که ادعا می کند دستاوردهای آنها است.»

شارق گفت، «اما واقعیت این است كه آنها در سال ۲۰۱۹ هیچ دستاوردی نداشته اند.»

وی گفت، «طالبان چنین گزارش هایی را منتشر می کنند تا سایر کشورها آنها را یک قدرت واقعی در نظر بگیرند و به آنها امتیاز بیشتری بر میز مذاکره بدهند.»

این تاکتیک، به همراه طرزالعمل طالبان در مورد هدف قرار دادن مردم ملکی به عنوان وسیله ای برای وارد کردن فشار بر حکومت افغان و متحدین بین المللی آن در میز مذاکره، این گروه را ناکام کرده است.

به تاریخ ۲۰ قوس، بمب گذاران انتحاری طالبان پایگاه مهم ارتش امریكا را در ولایت پروان هدف قرار دادند و بیش از ۷۰ فرد ملکی را زخمی كردند و به تأسیسات صحی در حال ساخت آسیب رساندند.

این حمله فقط چهار روز پس از آن صورت گرفت که مذاکره کنندگان امریکایی مذاکرات با طالبان را از سر گرفتند.

به تاریخ ۱۱ قوس، در یک انفجار طالبان در کابل، دست کم ۱۶ نفر کشته و ۱۱۹ نفر دیگر، که همه ملکی بودند زخمی شدند. در عین زمان این جنگجویان بر شهر کندز حمله کردند.

امان معاون سخنگوی وزارت دفاع بعد از این حوادث گفت، «همه حملات طالبان که برای امتیازگیری بر میز مذاکره آغاز شده است، توسط نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان با شکست کامل روبرو شدند.»

وی گفت، «نقشه آنها ناکام شد و افغان ها اکنون می دانند که طالبان دروغ می گویند و قادر به تصرف ولایات نیستند. آنها فقط ترس ایجاد می کنند و مردم ملکی را می کشند تا در مذاکرات قدرت به دست آورند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

عین واقعیت را در مقاله بالا نوشته شده بدون کدام کم و کاستی یا بر عکس ان

پاسخ