امنیت

باشنده گان آزاد شده ولایات غربی بی رحمی های طالبان را حکایت میکنند

گزارش از عمر

در این تصویر، باشنده گان ولسوالی کشک رباط سنگی در ولایت هرات و ولسوالی آب کمری در ولایت بادغیس مشاهده می شوند که، پس از آزادسازی توسط نیروهای امنیتی افغان در چند ماه گذشته، از بی رحمی های طالبان حکایت می کنند. [عمر]

هرات – باشنده گان می گویند، قبل از اینکه نیروهای امنیتی به تازگی جنگجویان را از این منطقه اخراج کردند، جنگجویان طالب در غرب افغانستان ظلم و ستم را علیه باشنده گان انجام داده اند.

نیروهای افغان به تاریخ ۱۲ میزان، ۱۰ قریه را در ولسوالی کشک رباط سنگی ولایت هرات آزاد کردند. این قریه ها برای چند سال تحت کنترل طالبان بودند.

جان محمد، یکی از باشنده گان ولسوالی کشک رباط سنگی گفت، «طالبان در این ولسوالی ولسوال، قاضی، فرمانده و همه چیز داشتند. آنها از محصولات گندم و خشخاش ما عشر را جمع آوری کردند. آنها همچنین به ازای هر کیلووات برق ۳ افغانی (۰.۰۴ دالر) از ما جمع آوری کردند و به ما می گفتند که به آنها غذا و چای بدهیم.»

وی گفت، «طالبان ماین هایی را در مناطق ما پنهان کرده و به پوسته های حکومت حمله کردند.»

در تصویر، مردان جوان در حال مشاهده یک وسیله نقلیه دیده می شوند، که به تاریخ ۱۲ میزان نیروهای افغان مواد منفجره را که در داخل آن توسط طالبان بارگیری شده بود، در ولسوالی کشک رباط سنگی ولایت هرات منفجر کردند. [عمر]

در تصویر، مردان جوان در حال مشاهده یک وسیله نقلیه دیده می شوند، که به تاریخ ۱۲ میزان نیروهای افغان مواد منفجره را که در داخل آن توسط طالبان بارگیری شده بود، در ولسوالی کشک رباط سنگی ولایت هرات منفجر کردند. [عمر]

جان محمد افزود، علاوه بر این، طالبان جوانان محلی را مجبور به پیوستن به صفوف خود کرده و در صورت عدم استفاده از سلاح و نبرد با نیروهای حکومت، تهدید به مرگ کردند.

ولسوالی آب کمری ولایت بادغیس، منطقه دیگری بود که تا شش ماه پیش تحت کنترل طالبان بود، و بعداً نیروهای امنیتی جنگجویان طالب را با کمک نیروهای خیزش مردمی و باشنده گان محلی از بین بردند.

باشنده گان می گویند که از بی رحمی های طالبان دلخور شدند و مقاومت مسلحانه را علیه این گروه ترتیب دادند.

محمد عارف، یک باشنده ولسوالی آب کمری گفت، «[طالبان] مردم محلی را شکنجه می کردند، پول آنها را اخاذی می کردند و از [باشنده گان] عشر را جمع آوری می کردند. آنها مردم ملکی را مجبور می کردند به طالبان بپیوندند و علیه نظام [حکومت افغانستان] بجنگند.»

وی افزود، «ما ناامید شدیم و چون نتوانستیم طالبان را بپذیریم، سال گذشته علیه آنها سلاح برداشتیم.»

عارف گفت، «طالبان به هیچ کس رحم نمی کنند. آنها حتی هیچ احترامی برای کودکان و زنان قائل نبودند، آنها زنان و کودکان را مورد لت و کوب قرار می دادند. طالبان به ما اجازه نمیدادند که تلویزیون تماشا کنیم یا به رادیو گوش دهیم.»

عبدالمالک یک باشنده دیگر ولسوالی آب کمری گفت، «من به دلیل موجودیت طالبان اسلحه گرفتم، زیرا آنها مردم ملکی را به شدت آزار می دادند. آنها به منطقه ما می آمدند تا عشر را از ما جمع کنند و باشنده گان را شکنجه می کردند. ما مجبور بودیم اسلحه بگیریم و آنها را از منطقه خود بیرون کنیم.»

وی افزود، «بعد از اینکه ما در مقابل طالبان ایستادیم و آنها را از قریه خود بیرون راندیم، آنها شش ماه پیش به ما حمله کردند و دو برادر من در نبردی که بین ما و طالبان رخ داد کشته شدند. آنها چندین بار به قریه ما حمله کردند و تمام وسایل ما را غارت کردند.»

جنایات علیه بشریت و اسلام

عالمان دینی و کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می گویند، ظلم های انجام شده توسط طالبان آموزه های اسلام و اصول حقوق بشر را نقض می کند.

عبدالقادر رحیمی، رئیس عملیاتی کمیسیون حقوق بشر گفت، وقتی طالبان اعمال خشونت آمیز علیه مردم ملکی انجام می دهند، آنها حقوق بشر مردم ملکی را نقض می کنند.

وی گفت، «ظلم طالبان علیه مردم ملکی در قریه جات و ولسوالی ها نگران کننده است.»

رحیمی گفت، «طالبان هیچگونه خدمات عامه را در مناطقی که کنترل می کنند فراهم نمی کنند، و آنها [هیچ حمایتی] به مردم ملکی فراهم نمی کنند. برعکس، آنها پول را اخاذی می کنند و از ما عشر می گیرند.

رحیمی از نیروهای امنیتی افغان برای آزادسازی این مناطق از کنترل طالبان تشکر کرد.

وی گفت، «کشورهایی که طالبان را در هوتل های مجلل پذیرائی می کنند، باید از آنها سؤال کنند که چرا مردم ملکی بی گناه را شکنجه می کنند. این کشورها از جنایات طالبان آگاه هستند، اما این جنایات را به سود خودشان نادیده می گیرند.»

مولوی علی محمد رحمانی، یک عالم دینی در ولایت بادغیس، همه انواع شکنجه های طالبان علیه مردم ملکی را محکوم کرد و آنها را نقض ارزش های اسلامی خواند.

وی گفت، «خدا (ج) در قرآن کریم به مسلمانان سفارش كرده است كه از كشتن و آزار دادن به [برادران] مسلمان خودداری كنند. هیچ کس حق ندارد به هر بهانه ای مرتکب خشونت علیه بی گناهان شود. مردم ملکی حق دارند در صلح و امنیت زندگی کنند و نباید تحت هیچ شکنجه ای قرار بگیرند.»

پاکسازی از طالبان

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات گفت، نیروهای طالبان را از ولسوالی های اوبه، پشتون زرغون، کروخ، کشک رباط سنگی و کشک کهنه اخراج کردند.

وی افزود، آنها ولسوالی های کشک رباط سنگی و کشک کهنه را در ماه میزان پاکسازی کردند.

وی گفت، «پس از پاکسازی این ولسوالی ها، باشنده گان از بی رحمی های طالبان نجات یافتند و فرصتی برای اجرای پروژه های احیایی و ساختمانی پدید آمده است.»

فرهاد افزود، «این عملیات در بعضی از مناطق در حال انجام است و ما اجازه نخواهیم داد تا طالبان بر قریه جات و مناطق دور افتاده حاکم شوند.»

محب الله محب سخنگوی قوماندانی امنیه فراه گفت، نیروهای امنیتی در این ولایت طالبان را از حومه شهر فراه بیرون رانده اند.

وی افزود، «نیروهای امنیتی و دفاعی در دو ماه گذشته عملیات های مختلف را بالای طالبان آغاز کرده اند. هشت محله بزرگ شهر فراه ... چند ماه تحت کنترل طالبان بودند، اما نیروهای امنیتی طالبان را از این محله ها در چند ساعت بیرون کردند و به باشنده گان اجازه دادند زندگی عادی خود را از سر بگیرند.»

بریدجنرال حسیب الله آخوندزاده، قوماندان لوای ۳ اردوی ملی در ولایت بادغیس گفت، نیروهای امنیتی بیش از ۲۰ قریه را در مجاورت قلعه نو، ولایت بادغیس و همچنین ولسوالی های مقر و قادس در یک ماه گذشته پاکسازی کرده اند.

آخوندزاده گفت، «تلفاتی که طی این عملیات به دشمن وارد کرده ایم، آنها را به شدت تضعیف کرده است. نزدیک به ۱۰۰ جنگجوی طالب به شمول فرماندهان برجسته در عملیات ماه گذشته در ولایت بادغیس کشته شده اند و پناهگاه های امن آنها نابود شده است.»

عبدالحی خطیبی، سخنگوی والی غور گفت، نیروهای امنیتی در این ولایت طالبان را از ده ها محله بزرگ در حومه شهر فیروز کوه و همچنین ولسوالی های شهرک و صاغر پاک کرده اند. وی گفت که این چنین عملیات ها در طی ۵ ماه گذشته به صورت پراکنده صورت گرفته است.

خطیبی گفت، «طالبان مردم ملکی را در این مناطق و ولسوالی ها شکنجه می کردند و محکمه های صحرائی را برگزار می کردند. پس از پاکسازی این مناطق، نیروهای امنیتی فرصتی را برای زندگی صلح آمیز فراهم کردند. [اما] طالبان از هیچگونه خشونت علیه مردم دریغ نکردند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

حکومت افغانستان و متحدین بین المللمی آن مایل نیستند که طالبان را از ولایات و ولسوالی های افغانستان عقب بزنند در غیر آن طالبان حتی نمیتوانند برای یک هفته در سراسر افغانستان باشند. ایالات متحده و همکارانش، طالبان و دیگر گروه های تروریستی را بخاطر تامین منافع خود شان وارد افغانستان کردند.

پاسخ