امنیت

نیروهای اردوی محلی در حوزه غرب طالبان را مهار کرده اند

گزارش از عمر

مقامات نظامی افغان در ولایات غربی می گویند، نیروهای اردوی محلی در بیرون کشیدن جنگجویان طالب مؤفق شده اند و از حملات بالای ولسوالی ها و روستاهای سراسر این حوزه، جلوگیری کرده اند. [عمر/سلام تایمز]

هرات -- مقامات نظامی در ولایات غربی افغانستان می گویند که نیروهای اردوی محلی مؤفق شده اند تا طالبان را به عقب برانند و از حملات بالای ولسوالی ها و روستاهای سراسر این حوزه جلوگیری کنند.‌

نیروهای اردوی محلی حوزه غربی در چارچوب اردوی ملی در سال ۱۳۹۷ تأسیس شدند تا در حفظ امنیت و ثبات در روستاها و مناطق تحت تهدید طالبان، کمک کنند.

تورنجنرال عبدالرؤف ارغندیوال قوماندان قول اردوی ۲۰۷ ظفر اردوی ملی افغان گفت، در ولایات هرات، فراه، بادغیس و غور شانزده واحد اردوی محلی فعال هستند و در هر واحد ۱۲۱ نفر سربازان خدمت می کنند.

ارغندیوال گفت، «اردوی محلی در ولسوالی های گذره، کشک کهنه، پشتون زرغون و کشک رباط سنگی ولایت هرات، در ولسوالی پرچمن ولایت فراه، ولسوالی های آب کمری، قادیس و شهر قلعه نو ولایت بادغیس، ولسوالی دولتیار ولایت غور و همچنان در مرکز ولایت غور، فعالیت می کند.»

سربازان تازه آموزش دیده اردوی محلی افغان به تاریخ ۲۶حوت در مراسم فراغت خود در پایگاه آموزشی قول اردوی ۲۰۷ ظفر در ولسوالی گذره ولایت هرات اشتراک می کنند. [عمر/سلام تایمز]

سربازان تازه آموزش دیده اردوی محلی افغان به تاریخ ۲۶حوت در مراسم فراغت خود در پایگاه آموزشی قول اردوی ۲۰۷ ظفر در ولسوالی گذره ولایت هرات اشتراک می کنند. [عمر/سلام تایمز]

وی افزود، «سربازان اردوی محلی باشندگان همین روستاها هستند. هنگامی که آنها به اردو بپیوندند آنها در یک دوره آموزش نظامی اشتراک می کنند. سپس آنها در حالیکه با پیشرفته ترین سلاح ها مجهز می باشند به روستاهای خود باز می گردند تا از ورود طالبان به روستاهایشان جلوگیری کنند.»

وی گفت، این نیروها چندین عملیات مؤفقانه را علیه طالبان انجام داده و ثابت کرده اند که در جلوگیری از خشونت بسیار مؤثر هستند.

محمد نعیم قادری یک باشنده ولسوالی گذره ولایت هرات گفت که نیروهای اردوی محلی که در قریه وی مستقر هستند، امنیت را تأمین کرده و فعالیت های طالبان را متوقف کرده اند.

نعیم با افزودن اینكه طالبان از هم روستایان وی كه صاحب زمین های زراعتی و باغات هستند، به بهانه «مالیات» پول می گرفتند گفت، «سربازان اردوی محلی، جوانان روستای خود ما هستند».

نعیم گفت، «اکنون که طالبان نمی توانند به روستای ما داخل شوند، مردم زندگی عادی خود را پیش می برند و دیگر در ترس زندگی نمی کنند.»

آوردن صلح و امنیت به روستاها

در همین حال، به تاریخ ۲۶ ماه حوت سال گذشته گروهی متشکل از ۶۰۰ نفر سربازان اردوی محلی پس از تکمیل نمودن یک دوره آموزشی سه ماهه در مرکز آموزش قول اردوی ۲۰۷ ظفر در هرات، فارغ شدند.

نیروهای تازه فارغ شده به ولسوالی های شهرک و دولتیار ولایت غور، ولسوالی قادیس ولایت بادغیس؛ و ولسوالی پرچمن ولایت فراه اعزام شده اند.

ثناءالحق یک سرباز اردوی محلی که از ولسوالی تولک ولایت غور است گفت، طالبان در مناطق تحت کنترل خود روستائیان را اذیت می کنند و باشندگان از ترس کشته شدن، به جز تحمل کردن ظلم، گزینه دیگری ندارند.

ثناءالحق گفت، «اکنون که ما در آکادمی نظامی تحصیل کرده ایم و طریقه جنگیدن با طالبان را آموخته ایم، آماده هستیم که پس به قریه خود برویم و مردم خود را از ظلم طالبان نجات دهیم. من تا آخرین قطره خونم از مردم و کشورم در برابر تروریست ها دفاع خواهم کرد.»

میرویس محمدی یک سرباز اردوی محلی در ولسوالی کشک کهنه ولایت هرات گفت، طالبان باشندگان روستاهای دوردست را شکنجه می کنند و آنها را مجبور می سازند تا «مالیات» بپردازند.

وی گفت، خودش دیده است که طالبان به خاطر پول هم روستائیان وی را لت و کوب می کردند، همین دلیل است که وی تصمیم گرفت تا به اردوی محلی بپیوندد و در برابر طالبان بایستد.

محمد علم دولتیار یک سرباز اردوی محلی از ولسوالی دولتیار ولایت غور گفت که وی قصد دارد از جان و مال عزیزانش دفاع کند.

محدود کردن فعالیت های طالبان

ارغندیوال گفت، برخی از مناطق، به ویژه روستاها، نسبت به نیروهای اردوی ملی سربازان اردوی محلی بیشتر دارند زیرا مردم محلی با جغرافیای روستای خود بیشتر آشنایی دارند و می توانند دشمن را به راحتی شناسایی کنند.

وی تأکید کرد، «اردوی محلی مانند اردوی ملی به امکانات و سلاح های پیشرفته مجهز است. آنها در جنگ با طالبان پیشتاز هستند. به همین دلیل است که هیچ ولسوالی ای در هیچ قسمتی از حوزه غرب به دست طالبان نیفتاده است.»

محمد نعیم غیور یک تحلیلگر امور نظامی از هرات گفت، نیروهای اردوی محلی در تأمین امنیت روستاها و متوقف نمودن فعالیت های طالبان، یک نقش اساسی را بازی می کنند.

غیور افزود، «افزایش بیشتر تعداد نیروهای اردوی محلی و اعزام شدن آنها به روستاها و ولسوالی ها، فعالیت های طالبان را بیشتر محدود خواهد کرد.»

وی گفت، از آنجا که سربازان اردوی محلی از همان روستاهایی هستند که در آنجا کار می کنند، باشندگان از آنها حمایت می کنند و احتمال نفوذ طالبان در روستاها به صفر رسیده است.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

اردوی ملی افغان افتخار کشور و حافظ جان و مال مردم اند. ما به توانایی های اردوی ملی افغان اعتقاد داریم که این نیرو ها نه تنها در برابر دشمان داخلی می توانند مبارزه کنند بکله بر ضد پاکستان و ایران نیز شایسگی مقابله را دارند.

پاسخ

حقیقت ندارد همه اش تبلیغات حکومت است. هشتاد در صد مناطق حوزه غرب به دست طالب است و آنها در این زون حکومت می کند. بدون اجازه طالب حتی کسانیکه در شهر ها زنده گی می کنند هیچ کاری کرده نمی توانند. حضور طالبان در حوزه غرب نسبت به حوزه جنوب بیشتر است. در جنوب صرف در ولایت هلمند طالبان حضور گسترده دارند اما در مناطق غرب هرات، فراه بادغیس و غور طالبان ساحات بیشتر نسبت به حکومت دارند. و حکومت یک قدم پیشروی کرده نمی توانند. اگر گفتگو ها بین حکومت افغانستان و طالبان در کنفرانس دوحه که قرار است در ظرف یک ماه در ترکیه برگزار شود نتیجه ندهد امکان دارد که طالبان ساحات بیشتری را در افغانستان تحت کنترول خود در بیاورند و تهدیدات بیشتری را به حکومت متوجه بسازند. بناءً خوب خواهد بود که سیاسون افغان به خاطر نجات افغانستان از جنگ های خونین از قدرت طلبی و خواسته های شخصی شان بگذرند و با طالبان با یک حکومت جدید توافق کنند. در غیر آن جنگ ها شدت خواهد یافت و مردم افغانستان قربانی اصلی این جنگ ها خواهند بود.

پاسخ