امنیت

افغانستان برای اعزام کردن بیش از ۱۴۰۰۰ نفر نیروهای اردوی محلی آمادگی می گیرد

گزارش از نجیب الله

منسوبین اردوی محلی افغان در جریان یک تمرین نظامی به تاریخ ۲۳ جدی در مرکز آموزشی قول اردوی ۲۰۷ ظفر در ولایت هرات، نشانه می گیرند. [عمر]

منسوبین اردوی محلی افغان در جریان یک تمرین نظامی به تاریخ ۲۳ جدی در مرکز آموزشی قول اردوی ۲۰۷ ظفر در ولایت هرات، نشانه می گیرند. [عمر]

کابل -- وزارت دفاع برای بهبود امنیت در این مناطق و جلوگیری از حملات طالبان، بیش از ۸۰۰۰ نفر نیروهای اردوی محلی را به تعدادی از ولسوالی ها و روستاها اعزام کرده است و ۶۰۰۰ نفر منسوبین دیگر به زودی به آنها خواهند پیوست.

این وزارت در ماه حمل ۱۳۹۷ اعلام کرده بود که یک اردوی محلی ۳۰ هزار نفری را برای استقرار در مناطق دوردست در سراسر افغانستان ایجاد خواهد کرد.

در جهت رسیدن به این هدف اعزام های تازه به پیش می روند.

فواد امان سخنگوی وزارت دفاع گفت، «در حال حاضر ۸۵۶۸ نفر از نیروهای اردوی محلی در وظیفه فعال هستند و آنها -- به جز از هلمند و نیمروز -- در تمام ولایات مستقر شده اند و در آنجا با تروریست ها می جنگند و امنیت مردم محلی را تأمین می كنند.»

وی گفت، ۱۲۳۲ نفر سربازان دیگر در حال آموزش هستند و انتظار می رود که به زودی ۴۵۷۰ نفر سربازان دیگر نیز به آموزش بپیوندند.

این آموزش ۱۲ هفته طول می کشد.

وی افزود، «نیروهای اردوی محلی قویتر، مجهزتر و بیشتر آموزش دیده اند. آنها مسلکی هستند و در تأمین امنیت بسیار مؤثر هستند».

استخدام شدگان باید حداقل ۱۸ سال عمر داشته باشند، باید پیشینه آنها بررسی شود، باشنده محل باشند و از طرف بزرگان محلی تائید شوند.

امان گفت، نیروهای اردوی محلی علاوه بر استخدام شدگان جدید، همچنان از منسوبین پولیس محلی افغان تشکیل خواهد شد که از طریق یک برنامه ویژه منتقل می شوند.

پولیس محلی افغان در سال ۱۳۸۹ تأسیس شد تا در مقابل طالبان در سطح روستاها دفاع کنند

در سال های بعدی پولیس محلی -- با کمک از ناتو -- در خط اول در مقابل طالبان، گروه داعش و سایر دشمنان افغانستان در کنار بخش های دیگر نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان جنگیدند.

حکومت از آن زمان به بعد پولیس محلی را منحل کرده و تلاش می کند تا آنها را در نیروهای اردو مدغم کند و وظایف دیگر مربوط به امنیت را برای آنها پیدا کند.

امان گفت، نیروهای اردوی محلی توسط افسران اردوی ملی افغان رهبری و مدیریت خواهند شد و فقط در مناطقی که آنها استخدام شده اند، فعالیت خواهند کرد.

وی گفت، «آنها مؤظف اند که فقط امنیت منطقه ای را تأمین كنند كه در آن زندگی می كنند و یک معاش معادل ۷۵٪ مبلغی كه سربازان اردوی ملی دریافت می كنند، دریافت خواهند كرد.»

یک هشدار به طالبان

ناظرین می گویند که نیروهای اردوی محلی در صورتی که به خوبی آموزش ببینند، به خوبی مجهز و مدیریت شوند، در حفظ کردن امنیت و جنگیدن با تروریست ها مؤثر خواهند بود.

وژمه صافی یک نماینده ولایت کنر در ولسی جرگه گفت، «پولیس محلی در تأمین امنیت مناطق خود مؤفق بوده اند و اکنون که آنها به بخشی از اردوی محلی تبدیل می شوند، ما امیدواریم که آنها بیشتر آموزش ببینند و مجهز شوند تا بتوانند در کار خود بیشتر مؤفق باشند.»

وی گفت، نیروهای محلی در مناطق خود بلد هستند، که این امر آنها را در تأمین امنیت و جلوگیری از اقدامات خشونت آمیز علیه مردم و ملکیت عامه مؤثرتر می سازد.

وی گفت، «جوانان در كنر و سایر ولایات علاقمند هستند كه به پولیس و اردوی ملی بپیوندند تا با دشمنان كشور ما بجنگند. ایجاد شدن اردوی محلی یک هشدار دیگر به طالبان است که آنها باید از خشونت دست بردارند.»

یوسف امین جاجی دگروال (متقاعد) اردوی ملی از کابل گفت، قبلاً هر گاه نیروهای اردوی ملی عملیاتی را انجام می دادند و پس به پایگاه های خود باز می گشتند، عناصر ضد حکومت دوباره بر می گشتند.

وی گفت، به هر صورت، اگر نیروهای محلی در این مناطق فعالیت کنند، این امر بال های شورشیان را خواهد بست.

جاجی گفت، «طالبان باید از خشونت دست بردارند و از صلح استقبال کنند زیرا نیروهای افغان روز به روز مسلکی تر می شوند و به زودی طالبان نخواهند توانست که چیزی را از میدان جنگ به دست بیاورند.»

افغان ها از نیروهای جدید اردوی محلی استقبال می کنند

دولت وزیری یک افسر پیشین نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان گفت که نیروهای اردوی محلی در تأمین امنیت حتی از پولیس محلی مؤثرتر خواهند بود.

وزیری گفت، «فرماندهان اردوی محلی افسران اردوی ملی افغان هستند، نیروهای اردوی محلی یونیفورم می پوشند و آنها قبل از آغاز خدمت آموزش می بینند.»

خوش محمد یکی از اعضای شورای ولایتی کندز، از استقرار نیروهای اردوی محلی در ولایت وی استقبال کرد.

وی گفت، «اگر این نیروها به خوبی آموزش ببینند و مجهز شوند و مردم محلی را مورد آزار و اذیت قرار ندهند، آنها مفید ثابت خواهند شد.»

وی گفت، «در گذشته، در سراسر این ولایت پولیس محلی مستقر شده بودند، اما بعضی از آنها با مردم رفتار خوبی داشتند و بعضی دیگر برعکس بودند».

محمد گفت، «باشندگان مناطقی که اردوی محلی در آن مستقر شده است به ما گفتند که از رفتار این نیروها خوشحال هستند.»

فتح الله حبیبی یک باشنده این ولایت گفت، حضور اردوی محلی در ولایت کندز در جنگ با افراط گرایان یک نقش اساسی دارد.

وی گفت، «به خاطریکه که کندز به تعداد کافی سربازان اردو نداشت، طالبان طی چند سال گذشته بیشتر فعال شدند اما اکنون افزایش تعداد آنها در تصفیه این ولایت از تروریست ها کمک خواهد کرد.»

حبیبی افزود، «ما در کندز پولیس محلی داشتیم که اکثریت آنها هیچ آموزش نظامی دریافت نکرده بودند و با مردم برخورد مسلکی نمی کردند، اما ما از اردو خوش هستیم و امیدواریم که نیروهای اردوی محلی به اندازه نیروهای اردوی ملی مسلکی باشند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

چی فایده است که این جوانان وطن را همگی به کشتن میدهید؟ وقیتکه سربازوطن بخاطر دفاع از تمامیت ارضی و نوامیس ملی برمی خیزد باید تمام صلاحیت های محارب برایش داده شود. نه اینکه فقط در فاصله های 300 کیلومتری دور از قول اردو, لوا, کندک یا در تولی خود ان هم در محاصره دشمن وظیفه اجرا کند. ان هم چه نوع وظیفه؟ فقط حالت تدافوعی. به کدام قانون و به کدام کشور همین طور خرتو خری است (ارج و مرج است) که دشمن همیشه وقت حمله کند و تو اجازه نداری بالای دشمن حلمه کنی و پلان های شوم انها را در نطفه خفه کنی؟ تمام این جوانان از مجبوریت به سربازی رفته اند. بخاطر لقمه نانی. شما فکر کنید برادران- درداخل شهر یک سارق مسلح ( قطاع الطریق) میاید بخاطر یک گوشی نفر را میکشد و فرار میکنند. مردم و پولیس شاهد صحنه هستند. به پولیس میگویند بالایش فیرکن و بزن. پولیس درجواب میگوید که من اجازه ندارم و صلاحیت ندارم. باشد تا قوماندان من بیاید و دستوردهد.

پاسخ

این نوشته از هر لحاظ عالی به نظر می رسد. محبت و احترام خود را به شهروندان زحمتکش افغانستان ابراز می کنم. آرزو می کنم که یک روز شما بدون مافیای بی تعلیم و کم ارزش مواد مخدر و طالبان کم ارزش درخوشبختی و صلح زندگی کنید.

پاسخ

خوب گپ است در صورتیکه درست مدیریت شود و بطور منظم از آنها نظارت صورت گیرد که آنها بالای مردم محل ظلم و ستم نکنند و دست به فساد نزنند. زیرا در اکثر پسته های که در مناطق دور دست وجود دارد سربازان آن سلاح ها و مهمات را به فروش می رساند. و حتی از پول تیل و مواد سوخت پول می زنند. همه چیز باید تحمت نظارت مستقیم حکومت باشد. ورنه این نیرو ها مثل اربکی نتیجه نخواهد داد بلکه باعث ازدیات مشکلات خواهد گردید.

پاسخ