امنیت

پولیس محلی منحل شده پس از جنگیدن برای سال ها در زمینه استخدام اولویت خواهند داشت

گزارش از خالد زیری

اعضای پولیس محلی افغان به تاریخ ۲۰ اسد در ولسوالی گذره ولایت هرات نشان داده شده اند. [عمر]

اعضای پولیس محلی افغان به تاریخ ۲۰ اسد در ولسوالی گذره ولایت هرات نشان داده شده اند. [عمر]

جلال آباد -- با اینکه حکومت برای انحلال پولیس محلی افغان در ماه های آینده برنامه ریزی می کند، مقامات ملکی و نظامی می گویندکه آنها آماده هستند تا اعضای این نهاد را استخدام کنند.

پولیس محلی افغان در سال ۱۳۸۹ برای دفاع در برابر طالبان در سطح قریه جات تأسیس شد.

در سالهای بعدی، پولیس محلی -- با حمایت ناتو -- در خط مقدم علیه طالبان، داعش و سایر دشمنان افغانستان در کنار نهاد های دیگر نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان، جنگیده اند.

به گفته طارق آرین سخنگوی وزارت امور داخله، تلاش برای ادغام بخش هایی از پولیس محلی افغان با پولیس ملی افغان و نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان تا پایان امسال در حال تطبیق است.

پولیس محلی افغان در جریان عملیات نظامی در ولسوالی نادعلی ولایت هلمند، به تاریخ ۱۹ حمل ۱۳۹۶ مارش می کنند. [نورمحمد/ای اف پی]

پولیس محلی افغان در جریان عملیات نظامی در ولسوالی نادعلی ولایت هلمند، به تاریخ ۱۹ حمل ۱۳۹۶ مارش می کنند. [نورمحمد/ای اف پی]

وی در ماه اسد گفت، این تغیرات تأثیر منفی بر وضعیت امنیتی نخواهد داشت و هیچ خلای امنیتی بر جای نمی گذارد.

دگرمن هارون یوسفزی سخنگوی قول اردوی ۲۰۱ سیلاب اردوی ملی افغان گفت، اردوی ملی افغان برای جذب نمودن اعضای پولیس محلی در ساختارهای اردوی محلی و ملی، در حال برنامه ریزی است.

وی گفت، «پولیس محلی در بسیاری از ولسوالی ها نقش خوبی ایفا کردند و از اردوی ملی حمایت کردند. آنها در برخی مناطق به سربازان اردوی ملی تبدیل شدند که نتیجه مفیدی داشت.»

وی گفت، «اردوی محلی همان تجهیزات و اکمالات را دریافت می كند كه اردوی ملی افغان دریافت می کند؛ بنابر این، بعضی از آنها را در اردوی محلی و برخی دیگر را در اردوی ملی جذب خواهیم كرد.»

برید جنرال محمد کریم نیازی فرمانده لوای چهار پیاده اردوی ملی افغان در ننگرهار گفت، «ما یک شعبه استخدام داریم که بسیاری از متقاضیان برای پیوستن به اردوی ملی به آن می آیند و ما اولویت را به استخدام پولیس محلی سابق خواهیم داد... زیرا آنها با تاکتیک های جنگی آشنا هستند و دشمن را به خوبی می شناسند.»

مهارت های حرفه ای، آموزش کاری

عبدالحکیم شیرزاد رئیس اداره کار و امور اجتماعی ولایت ننگرهار گفت، این اداره به طور جداگانه در نظر دارد تا با کمک سازمان های بین المللی برای منسوبین پیشین پولیس محلی شغل ایجاد کند.

وی گفت، ۹۷ نفر به شمول ۳۰ زن جوان به تاریخ ۶ میزان از برنامه شش ماهه آموزش تخنیکی و حرفه ای این اداره فارغ شدند.

شیرزاد گفت، «ما به آنها تجهیزات دادیم و آنها را به بازار کار معرفی کردیم و ما به آموزش تعداد بیشتر چنین کارمندان ادامه خواهیم داد.»

وی گفت، «ما طی سه سال گذشته ۳۰۰ كارمند را در مهارت های تخنیکی و حرفه ای آموزش داده ایم و بیش از ۱۲۰۰ نفر در حال آموزش هستند. پیش از این، برای ۲۰۰ فارغین تجهیزات فراهم شد و برای ارائه خدمات و کسب درآمد برای خانواده هایشان به بازار کار اعزام شدند.»

وی گفت، «بنابر این، اگر اینها [پولیس محلی پیشین] که شغل خود را از دست داده اند می خواهند در آموزش های تخنیکی و حرفه ای ثبت نام کنند، می توانند با دفتر ما تماس بگیرند تا ما بتوانیم مهارت های کاری را برای آنها فراهم کنیم.»

ذبیح الله ملکزی که اخیراً رئیس اداره حفاظت از محیط زیست نورستان شده، گفت، وی در نظر دارد که «صدها افسر پولیس محیط زیست را استخدام کند».

وی گفت، «ما این کار را برای جلوگیری از قطع شدن جنگل های این ولایت و حفاظت از حیات وحش و حفظ جنگل ها انجام خواهیم داد و این افسران پولیس به ما در محافظت از جنگل ها کمک خواهند کرد.»

حکومت افغانستان در ماه جوزا تمام ولایت نورستان را به عنوان یک پارک ملی برای محافظتاز محیط زیست و فرهنگ محلی اعلان کرد.

ملكزی گفت، «ما به زودی این ابتكار را آغاز خواهیم کرد. ما در نورستان پولیس محلی نداریم، اما استخدام افسران پولیس محلی را که در ولایات مجاور شغل خود را از دست می دهند در اولویت قرار خواهیم داد زیرا آنها مسلکی شده اند.»

وی گفت، «ما معتقدیم که با استخدام نمودن این پولیس می توانیم جلوی قطع و شکار غیرقانونی در جنگل های نورستان را بگیریم.»

غنی مصمم سخنگوی والی کنر گفت، مقامات محلی در کنر از شرکت های ساختمانی تقاضا خواهند کرد که برای محافظت از راه سازی، افسران بیکار پولیس محلی افغان را استخدام کنند.

وی گفت، به عنوان مثال، ما پروژه ای را برای ساختن دیوارها در دو طرف دریای كنر برای جلوگیری از فرسایش داریم. ما می توانیم با مقامات پروژه هماهنگی کنیم تا آنها بتوانند پولیس محلی را به عنوان نگهبان و کارگر ساختمانی در پروژه استخدام کنند. صدها عارضین می توانند در آنجا کار پیدا کنند.»

وی گفت، «ما به زودی کار احیا و اعمار سرک اسدآباد - نورستان را آغاز خواهیم کرد. اگر اعضای پولیس محلی قبل از آن کار خود را از دست بدهند، ما آنها را به عنوان محافظ پروژه استخدام خواهیم کرد.»

وی گفت، «لازم نیست که اعضای پولیس محلی نگران باشند. ما برنامه هایی برای ایجاد کار برای آنها داریم.»

اولویت دادن به پولیس محلی افغان در استخدام

اعضای پولیس محلی می گویند که آنها بعد از سال های جنگ با جنگجویان داعش و طالبان، از تلاش های حکومت برای یافتن فرصت های کاری دیگر برای آنها، قدردانی می کنند.

خیرمحمد که برای هفت سال گذشته در منطقه مومند دره ولسوالی اچین خدمت کرده است گفت، «ما این مناطق را از گروه داعش محافظت کردیم و اکنون آنها را از طالبان محافظت می کنیم.»

وی گفت، «ما صادقانه کار خود را انجام داده ایم و این راه را ادامه خواهیم داد. من نگران آینده خود نیستم زیرا حکومت برای ما فرصت های کاری ایجاد می کند.»

وی گفت، «من یک سرباز این کشور هستم و به سربازی خود ادامه خواهم داد. ما از حکومت توقع داریم كه فرصت های کاری را در اختیار ما قرار دهد كه بتواند ما را قادر بسازد تا از خانواده های خود حمایت كرده... و از كشورمان محافظت كنیم.»

علی جان دلسوز یک عضو پولیس محلی که در منطقه فارم ۴ ولسوالی بتی کوت ولایت ننگرهار خدمت می کند گفت، «من برای جنگیدن با دشمن خانه خود را ترک کرده ام.»

وی گفت، «حکومت باید کار دیگری برای ما پیدا کند تا بتوانیم امرار معاش کنیم. ما قربانی داده ایم.»

عطاءالله خوگیانی سخنگوی والی ننگرهار گفت، «ما جذب کردن نیروهای پولیس محلی در همه ادارات را در اولویت قرار خواهیم داد. ما سعی خواهیم کرد تا پولیس محلی تحصیل کرده را در نهادهایی که مهارت آنها مورد نیاز است جابجا کنیم، و کسانی که تحصیل نکرده اند در سکتور خصوصی و سایر نهادهای دولتی فرصت های کاری را بدست خواهند آورد.»

انعام الله صافی رئیس ریاست زراعت ننگرهار گفت، بطور مثال، ریاست زراعت ننگرهار با اعضای پولیس محلی افغان که کار خود را از دست داده اند، کمک خواهد کرد تا فصل های زراعتی را کشت کنند و آنها بتوانند خانواده های خود را حمایت کنند.

وی گفت، «سال آینده ما ۷۰۰ جریب [۱۴۰ هکتار] باغ های میوه را در ۲۲ ولسوالی تأسیس خواهیم کرد. ما بخشی از این باغات را به کسانی که وظایف خود را از دست می دهند اختصاص خواهیم داد.»

وی گفت، «ما سعی خواهیم کرد تا تخم، تجهیزات و سایر امکانات را برای آنها فراهم کنیم. ما آماده ایم که کسانی را در اولویت قرار دهیم که می خواهند در زراعت کار کنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

انحلال پولیس محلی از سوی حکومت یک اقدام خوبی است که باید این کار را سال ها قبل انجام میداد. علت وخیم شدند وضعیت امنیتی در کشور پولیس محلی بوده است. مردم بخاطر ظلم و ستیم پولیس محلی به طالبان پناه بردند و در مقابل حکومت سلاح گرفتند. یگانه راه آوردن امینت تقویت نیرو های ملی دفاعلی و امنیتی افغان است. دیگر نیرو ها موثر تمام شده نمیتوانند.

پاسخ