امنیت

نورستان 'زیبا و سرسبز' با بهبود امنیت، شاهد افزایش تعداد گردشگران بوده است

گزارش از خالد زیری

به گفته مقامات محلی و باشندگان، با بهبود امنیت در ولایت نورستان، تعداد گردشگرانی که از اماکن تاریخی و طبیعی بازدید می کنند، افزایش یافته است. [خالد زیری]

نورستان -- مقامات محلی می گویند، با بهبود امنیت در ولایت نورستان، تعداد گردشگرانی که از اماکن تاریخی و طبیعی بازدید می کنند، به اندازه قابل توجهی افزایش یافته است.

محمد هاشم فیضی، معاون ولایت نورستان گفت، «طی چند سال گذشته امنیت خیلی خوب نبود، اما در حال حاضر مشکلی وجود ندارد. امنیت آنقدر خوب است که مردم ملکی می توانند شب و روز گشت و گذر کنند.»

وی گفت، «سرک منتهی به نورستان در حال حاضر مصؤن است. نیروهای امنیتی ما امنیت را با روحیه بالا تأمین می کنند و اجازه نمی دهند تا عناصر ضد دولتی باعث ایجاد مزاحمت شوند، که این امر نورستان را برای گردشگری بسیار مناسب می سازد.»

فیضی گفت، مقامات محلی در تلاشند تا برای کمک به تعداد فزاینده گردشگران و سرمایه گذاری در این ولایت زیربناها را احداث کنند.

در تصویر پارون، مرکز ولایت نورستان به تاریخ ۳ سرطان نشان داده شده است. [خالد زیری]

در تصویر پارون، مرکز ولایت نورستان به تاریخ ۳ سرطان نشان داده شده است. [خالد زیری]

وی گفت، «در حالی که یک فابریکه تولید برق از قبل در پارون ساخته شده است که فعلاً کافی است، ما در هر ولسوالی نورستان آب کافی داریم. کار سروی برای هفت بند در هفت ولسوالی به اتمام رسیده است، و ساختن این بندها به مشکلات مردم محلی و تسهیل کردن سرمایه گذاری رسیدگی خواهد کرد.»

به روز جهانی محیط زیست (۱۶ جوزا)، حکومت افغان بر اساس توصیه اداره ملی حفاظت از محیط زیست، تمام نورستان را به عنوان یک پارک ملی اعلام کرد.

مقامات محلی می گویند، جنگل های سرسبز، اماکن تاریخی و رسوم و سنت های بی نظیر محلی، دلایلی اند که باعث جلب توجه گردشگران می شوند تا از نورستان بازدید کنند.

بازسازی و محافظت

با بهبود امنیت، حکومت محلی در نورستان کار آسفالت سازی سرکی را که پارون مرکز ولایتی را با منطقه استپ ولسوالی وامه متصل می کند، آغاز کرده است.

فیضی گفت، «سرک مواصلاتی اسدآباد، مرکز ولایت كنر با پارون... ۱۰۸ كیلومتر است كه ۶۱ كیلومتر آن هنوز پخته نشده است. ما اعمار ۲۱ کیلومتر آن سرک را از پارون شروع کرده ایم که طی سه سال به اتمام خواهد رسید، در حالیکه طی ۵ سال تمام سرک پخته خواهد شد.»

برنامه هایی برای تقویت هر چه بیشتر امنیت برای باشندگان و گردشگران و همچنان حفظ زیبایی طبیعی این ولایت در راستای تطبیق است.

عبدالخالق خالقیار، رئیس اداره حفاظت از محیط زیست در نورستان گفت، «ما می خواهیم در ظرف چند سال نیروی انتظامی حفاظت از محیط زیست را ایجاد کنیم. برخی از آنها داوطلب خواهند بود، و به برخی دیگر برای حفاظت از جنگل ها، حیوانات وحشی و مناطق طبیعی معاش پرداخته خواهد شد.»

وی گفت، «حیوانات وحشی در نورستان به دلیل جنگ کاهش یافته است، اما هنوز هم در کوه های بلندتر آهوها و حیوانات دیگر وجود دارند. ما سعی خواهیم کرد تا آنها را حفظ کنیم و تعداد آنها را افزایش دهیم.»

وی گفت، «نکته مهم دیگر این است که ما در کوه ها پلنگ های برفی داریم. آنها حیوانات بسیار نادر هستند. ما سعی خواهیم کرد تا تعداد آنها را نیز افزایش دهیم.»

'زیبا و سرسبز'

فضل الحق خالقیار، سخنگوی حکومت ولایتی گفت، مقامات برنامه هایی را برای حفظ میراث فرهنگی این منطقه آماده کرده اند.

وی گفت، «ما ۵۰۷ نوع صنایع دستی را در ولسوالی های کامدیش و برگ متال شناسایی کرده ایم که در اختیار باشندگان محلی قرار دارند. ما تمام صنایع دستی را جمع آوری کرده و برای آنها در مرکز ولایتی یک موزیم را اعمار خواهیم کرد تا بازدید کنندگان بتوانند آنها را ببینند و از تاریخ نورستان مطلع شوند.»

وی گفت، «ما برخی از بناهای تاریخی را ترمیم خواهیم کرد.»

رفیق الله ۳۳ ساله، یک باشنده پارون گفت، «امنیت به اندازه قابل توجهی بهبود یافته است زیرا پولیس و سایر نیروهای امنیتی بسیار مواظب هستند و دشمن را از این منطقه بیرون كشیده اند.»

وی گفت، «ما اطمینان داریم كه نیروهای امنیتی ما هرگز اجازه نخواهند داد كه دشمن مؤفق شود.»

رفیع الله صمیم، یک باشنده ولایت ننگرهار كه اخیراً همراه با دوستانش از پارون دیدار كرده است گفت، «من هرگز تصور نمی كردم كه نورستان اینقدر زیبا و سرسبز باشد. حتی در کوه ها جهیل های کوچک وجود دارند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

تصاویر نورستان را که در گزارش شما دیدم، واقعاً که نورستان یک ولایت مقبول است و دره ها و پارک های خیلی زیبا دارد. مردم می گفتند که نورستان ولایت خیلی زیبا است و لی باور نمی کردم، اما از تصاویر که شما نشر کردید ۤمعلوم می شود که به واقعیت زیبا است. از حکومت خصوصاً از رئیس جمهور کشور هم تشکری می کنیم که ولایت زیبای نورستان را پارک ملی اعلام کرد. نورستان حتی نسبت به سویزرلند مقبولتر است. در سویزر لند جنگ نبوده اما در این کشور جنگ و ناامنی بوده و اگر جنگ نمی بود و حکومت سرک ها را در این ولایت قیر ریزی می کرد، نورستان به یک جاذبه خوبی جهان گردی مبدل می شد و سالانه هزار ها تن از توریست های داخلی و خارجی از این ولایت زیبا دیدن می کرد، اما متاسفانه از اثر جنگ و ناامنی حتی مردم داخل کشور از ولایت نوریستان دیدن کرده نمی توانند.به هر حال در کنار جنگ و نا امنی در این کشور زمانیکه از خبر های انکشافی با خبر می شویم که کشور ما ترقی می کنند خیلی خوشحال می شویم. امید است که خداوند یک روز صلح و امنیت را در این کشور تامین کند و ما بتوانیم که از ساحات مقبول کشور خود دیدن کنیم.

پاسخ