امنیت

فرصت ها در نهادهای امنیتی و سکتور خصوصی در انتظار پولیس محلی افغان اند

گزارش از عمر

حکومت افغانستان پس از انحلال برنامه ریزی شده پولیس محلی افغان تا ماه میزان سال جاری، به اعضای پولیس محلی افغان فرصت هایی را پیشنهاد می کند تا به سایر نهادهای امنیتی افغان بپیوندند. پولیس محلی افغان در سال ۱۳۸۹ برای دفاع در برابر طالبان در سطح دهات تأسیس شد. [عمر]

هرات -- وزارت داخله افغانستان به اعضای پولیس محلی افغان فرصتی را پیشنهاد می کند تا پس از انحلال برنامه ریزی شده پولیس محلی افغان تا ماه میزان سال جاری، به سایر نهادهای دولتی و امنیتی بپیوندند.

پولیس محلی افغان در سال ۱۳۸۹ برای دفاع در برابر طالبان در سطح دهات تأسیس شد.

ناتو در اوایل سال جاری تائید كرد كه حمایت ایالات متحده از ۱۸۰۰۰ نیروی پولیس محلی افغان به تاریخ ۹ میزان به پایان خواهد رسید.

به گفته طارق آرین، سخنگوی وزارت امور داخله، تلاشها در جریان است تا ادغام بخش هایی از پولیس محلی افغان با پولیس ملی افغان و نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان در پنج ماه آینده تطبیق شود.

در این تصویر اعضای پولیس محلی افغان به تاریخ۲۰ اسد در ولسوالی گذره، ولایت هرات نشان داده می شوند. [عمر]

در این تصویر اعضای پولیس محلی افغان به تاریخ۲۰ اسد در ولسوالی گذره، ولایت هرات نشان داده می شوند. [عمر]

در این تصویر که به تاریخ ۱۶ سرطان ۱۳۹۷ گرفته شده است، افسران پولیس محلی افغان در حالی تماشا می کنند که، پس از یک حمله هوایی بالای سنگر های جنگجویان داعش در ولسوالی ده بالا، ولایت ننگرهار، دود بلند می شود. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

در این تصویر که به تاریخ ۱۶ سرطان ۱۳۹۷ گرفته شده است، افسران پولیس محلی افغان در حالی تماشا می کنند که، پس از یک حمله هوایی بالای سنگر های جنگجویان داعش در ولسوالی ده بالا، ولایت ننگرهار، دود بلند می شود. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

وی گفت، «مراحل اداری و ترتیبات مالی لازم برای پیوستن پولیس محلی به پولیس ملی آغاز شده است.»

آرین گفت، این تغیرات تأثیر منفی بر وضعیت امنیتی نخواهد گذاشت و هیچ شکاف امنیتی را باقی نخواهد گذاشت.

وی گفت، «عملکرد پولیس محلی در تأمین امنیت در مناطق مربوطه و جلوگیری از حملات طالبان بسیار مؤثر بوده است. پس از ادغام این نیروها با پولیس ملی، ما اطمینان داریم که آنها حتی در تأمین امنیت مؤثرتر خواهند بود.»

سمونوال عبیدالله نورزی، قوماندان امنیه هرات گفت، پس از منحل کردن پولیس محلی افغان، وزارت داخله بخش عمده ای از این نیروها را در اردو و پولیس ملی وارد خواهد کرد و این نیروها نیازی به ارسال کردن درخواستی ها نخواهند داشت.

وی گفت، «ما امیدواریم که همه سربازان پولیس محلی توسط نهادهای امنیتی جذب شوند و اگر کدام یک از این سربازان در این روند جذب نشود، ما آنها را به سکتور خصوصی معرفی می کنیم تا آنها وظیفه ای را پیدا کنند.»

وی افزود، «استخدام این سربازان در سکتور خصوصی به گونه ای هماهنگ خواهد شد که به آنها امکان می دهد تا بدون مشکلی وظایف جدید خود را بدست آورند.»

فرصت های سکتور خصوصی

در هرات، شرکت های خصوصی می گویند که آنها تعدادی از پولیس محلی را به عنوان نگهبانان امنیتی و کارگران کارخانه ها استخدام خواهند کرد.

حمیدالله خادم، رئیس اتاق صنایع و معادن هرات گفت، «اگر برخی از منسوبین به دلیل انحلال شعبه پولیس محلی، شغل خود را از دست دهند، سکتور خصوصی به ویژه شرکت های تولید کننده، آماده جذب آنها به عنوان نگهبانان امنیتی و کارگران کارخانه هستند.»

وی گفت، نهادهای امنیتی می توانند اعضای پولیس محلی را که کار خود را از دست داده اند به کارفرمایان معرفی کنند و یا می توانند به صورت حضوری به اتاق صنعت و معادن مراجعه کنند تا کارفرمایانی که به کارگران نیاز دارند، بتوانند آنها را استخدام کنند.

وی افزود، «وقتی پولیس محلی شغل خود را از دست بدهد، آنها براساس نیاز کارخانه ها و توانایی های آنها در بخش های مختلف کارخانه های ما استخدام می شوند. ما آماده هستیم تا برای تعداد زیادی از سربازانی که برای تأمین امنیت مردم و کشور خود قربانی می دهند، شغل ایجاد کنیم.»

خادم افزود، «در اتاق صنایع و معادن هرات یک کمیته اشتغال زایی وجود دارد. ما از طریق این کمیته تمام جایگاه های خالی خود را برای کارمندان اعلام می کنیم و بازدید کنندگان می توانند درخواستی های خود را به کمیته ارائه دهند.»

یونس قاضی زاده، رئیس اتاق تجارت و صنایع هرات گفت، پولیس محلی تجربه خوبی در مسائل امنیتی دارند و شرکت ها آنها را به عنوان نگهبان استخدام خواهند کرد.

وی گفت، «پولیس محلی همیشه در خط مقدم خدمت کرده و آموزش نظامی دیده است. ما اطمینان داریم که آنها به عنوان نگهبانان برای شرکتهای تجارتی، تجاران و سرمایه گذاران بسیار مفید خواهند بود.»

وی افزود، «ما آماده هستیم که به سربازانی که در حمایت از مردم و کشور خود فداکاری کرده اند، در هنگام نیاز کارگران، پاسخ مثبت دهیم و اجازه نخواهیم داد که آنها بیکار بمانند.»

تمایل پولیس محلی

محمدجواد، یک عضو پولیس محلی افغان در ولسوالی گذره، ولایت هرات گفت، «پولیس محلی... تجربه جنگ با طالبان و دیگر تروریست ها را دارد؛ بنابراین، آنها قادر خواهند بود تا نقش مهمی را در تأمین امنیت در حین خدمت در سایر نهادهای امنیتی بازی کنند.»

وی افزود، «هدف اصلی ما خدمت به مناطق، مردم و حکومت است. اگر ما تحت پولیس محلی نباشیم، می توانیم به عنوان پولیس ملی، اردوی ملی و نیروهای [ریاست] امنیت ملی به کشور خدمت کنیم – هر کدام که پیشنهاد کند.»

وی گفت، «ما آماده خدمت در هر منطقه ناامن تحت نیروهای امنیتی هستیم و اجازه نمی دهیم کسی به زندگی آسیب برساند و کشور ما را خراب کند.»

محبوب، یکی دیگر از اعضای پولیس محلی در ولسوالی گذره گفت، وقتی اعضای پولیس محلی به سایر ادارات امنیتی ملحق شوند، آنها صلح را تأمین خواهند کرد و از حملات طالبان جلوگیری خواهند کرد.

وی گفت، «در هر بخشی از نیروهای امنیتی که ما فعالیت می کنیم، هدف ما این است که به کشور و مردم خود خدمت کنیم و به تروریست ها و عناصر ضد دولتی مسلح اجازه نمی دهیم به امنیت مردم آسیب برساند. مهم نیست که در کدام نهاد امنیتی ما خدمت می کنیم؛ در هر کجا که هستیم، هدف ما دفاع از کشور و مردم است.»

وی افزود، «اگر پولیس محلی منحل شود، ما در صفوف اردو و پولیس ملی خدمت خواهیم کرد. ما هنگام خدمت در پولیس محلی مهارت های نظامی خوبی آموخته ایم و با طالبان در جبهه می جنگیم. من اطمینان دارم که بعد از پیوستن به سایر نیروهای امنیتی، نقش مهمی در دفاع از افغانستان بازی خواهیم کرد.»

وی گفت که پولیس محلی مشتاق است که به سایر ادارات امنیتی بپیوندد و به مردم و کشور خدمت کند.

حفظ کردن دستاوردهای افغانستان

در همین حال، سایر ادارات امنیتی افغان اعضای پولیس محلی افغان را تشویق می کنند تا به صفوف آنها بپیوندند.

محمد حسین خادم، یک عضو پولیس ملی افغان در ولایت بادغیس گفت، «هر آنچه افغانستان در ۲۰ سال گذشته به دست آورده است نتیجه تلاش های نیروهای امنیتی و حکومت است.»

وی گفت، «نیروهای امنیتی برای بدست آوردن این فرصت ها و دستاوردها برای مردم افغانستان فداکاری های بسیاری کرده اند.»

وی افزود، «من از پولیس محلی می خواهم تا با پولیس ملی همکاری نزدیکی داشته باشد و در حفظ کردن دستاوردهای انسانی نقش ایفا کند تا افغانستان بتواند آینده روشن و مرفهی داشته باشد.»

حلیم جان، یک خورد ضابط با اردوی ملی در ولایت نیمروز گفت، «ما از [پولیس محلی] می خواهیم که به جای اینکه بیکار شوند یا کشور را ترک کنند، بیائید و به اردوی ملی، پولیس ملی و نیروهای [ریاست] امنیت ملی بپیوندید و به کشور خود خدمت کنید.»

وی گفت، «ما بطور شبانه روزی کار می کنیم تا امکاناتی را برای مردم خود فراهم کنیم تا فرزندان آنها بتوانند به مکتب بروند و به زندگی خود در یک محیط صلح آمیز ادامه دهند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

6 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

بسیار خوب

پاسخ

جابجا کردن پولیس محلی افغان در نیروهای امنیتی دیگر برای استفاده از تجربه آنها در افغانستان امن و باسعادت، نظر خوبی است.

پاسخ

خیلی خوب است که این اشخاص دوباره استخدام می شوند. اگر خدای ناکرده آنها وظایف شان را از دست بدهند، تعداد زیادی از خانواده ها درآمد شان را از دست می دهند. متأسفانه دوران اشرف غنی نسبت به دوران کرزی بدتر شد زیرا فرصت های درآمد از بین رفت.

پاسخ

پولیس محلی باید سالها قبل ملغا می شد، زیرا این نیرو ها نه تنها اینکه برای آوردن امنیت مفید واقع نشدند بلکه امنیت ساحات دور دست کشور را نا امن ساختند. پولیس محلی شبیه این بود که به گرگ بگوید که شما امنیت گوسفندان را بگیرید. وظیفه ای پولیس محلی، دزدی، سرقت مسلحانه، بچه بازی، اختطاف، تاوز جنسی بالای زنان وغیره می باشد. و تعداد زیاد از مردم بخاطر ظلم و بی عدالتی پولیس محلی در صوف طالبان برعلیه این نیروها اسلحه گرفتند. اکنون حکومت یک تصمیم درست را گرفتند که این نیرو ها را با نیرو های امنیتی مدغم می سازد. اگر این نیرو ها در جز و تام های نیرو های امنیتی جذب شوند، دست به فساد زده نمی توانند.

پاسخ

شما راست می گویید پولیس محلی اکنون قویتر اند تا از فعالیت های غیرقانونی شان دفاع نمایند. من امیدوارم که مردم عادی نباید از پولیس محلی حمایت کنند. ان شاالله ما تا مرگ در برابر آنها مبارزه خواهیم کرد.

پاسخ

تشکیل پولیس محلی یک اشتباه بزرگی بود که حکومت افغانستان مرتکب شد زیرا این نیرو ها در مناطق دور از چشم رس حکومت حقوق بشر را نقض کردند، مردم بی گناه را کشتند و بالای زنان مردم تجاوز جنسی نمودند. یک از علت های پیوستن مردم در ولایت تخار به صفوف طالبان و خراب شدند امنیت در این ولایت این است که مردم از سوی پولیس محلی مورد ظلم و ستم قرار گرفتند و خانه های شان از سوی این پولیس چور وچپاول شدند و بالای زنان شان تجاوز صورت گرفت، از این جهت مردم مجبور شدند که به طالبان پناه ببرند و بر علیه پولیس محلی اسلحه بردارند. اکنون که حکومت تصمیم گرفته که پولیس محلی را منحل کنند، یک اقدام بجا و ستودنی است. حکومت باید این کار را قبلاً انجام میداد.

پاسخ