امنیت

باشنده گان هرات و بادغیس برای صلح نهال شانی کردند و طالبان را به خاطر حملات تازه محکوم کردند

گزارش از عمر

در تصویر دیده می شود که، باشنده گان و مقامات ولایت هرات به تاریخ ۲۰ حوت هزاران نهال را به عنوان نشانه امید آنها به یک صلح پایدار، در پارک ها و باغ ها غرس کردند، در عین حال طالبان را برای افزایش حملات علیه افغان ها محکوم کردند. [عمر]

هرات -- باشنده گان و مقامات ولایات هرات و بادغیس سه شنبه (۲۰ حوت) هزاران نهال را در پارک ها و باغ ها غرس کردند تا نمادی از امید آنها برای یک صلح پایدار باشد درحالیکه آنها طالبان را برای افزایش حملات به نیروهای افغان محکوم کردند.

شرکت کنندگان بیش از ۱۰ هزار نهال را در بام هرات، یک پارک تازه تأسیس شده در شهر هرات، و ۹ هزار نهال دیگر را در نقاط مختلف قلعه نو ولایت بادغیس، برای بزرگداشت روز ملی نهال شانی نشاندند.

راحله شریفی، یک باشنده ولایت هرات گفت، نشاندن نهالان کمک می کند تا مردم برای صلح جمع شوند.

وی در این مراسم در هرات گفت، «من همراه با تمام زنان افغان به صلح امیدوارم و باید جنگ متوقف شود زیرا افغان ها از جنگ خسته شده اند. نهال شانی فرصتی را برای زنان و مردان فراهم می کند تا در یک محیط صلح آمیز جمع شوند.»

در این تصویر باشنده گان ولایت هرات دیده می شوند که، به تاریخ ۲۰ حوت در شهر هرات نهال شانی می کنند. [عمر]

در این تصویر باشنده گان ولایت هرات دیده می شوند که، به تاریخ ۲۰ حوت در شهر هرات نهال شانی می کنند. [عمر]

وی با افزودن اینکه نهال شانی یادآوری است که تمام مردم افغان به زندگی جدید و پر از صلح و امنیت امیدوار هستند گفت، حکومت و طالبان باید با یکدیگر صلح کنند.

نگینه محمدی، یک محصل دیپارتمنت جامعه شناسی در پوهنتون هرات، افکار خود را انعکاس داد.

وی گفت، «ما نهال ها را غرس می کنیم و امیدواریم که صلح تا فرارسیدن فصل بهار به کشور برسد و بتوانیم از فضای سبز در یک محیط صلح آمیز لذت ببریم.»

وی افزود، «ما از طالبان و حکومت می خواهیم هر چه سریعتر مذاکرات صلح را آغاز کنند و افغان ها را ناامید نکنند. هر فرد جوان و هر فرد ملکی افغان چشم به انتظار صلح است و ما دیگر نمی توانیم کشتار هموطنان خود را تحمل کنیم.»

احمد شاه شفیق، یک باغبان در شهر قلعه نو گفت، کسانیکه در جامعه دهقانی هستند امیدوارند که در نهایت میوه های نهال های تازه غرس شده به ولایات مختلف افغانستان منتقل و به همه افغان ها برسند.

وی مکرراً گفت، این فقط در یک محیط صلح آمیز ممکن است اتفاق بیفتد.

وی گفت، «اگر ما امیدوار نبودیم که صلح فرا برسد و مردم میوه ها را از باغ های تازه تأسیس شده ما بخورند، ما هرگز درختی را غرس نمی کردیم. ما امیدواریم که یک صلح سرتاسری به کشور ما بیاید تا بتوانیم در یک محیط صلح آمیز زندگی کنیم.»

وی افزود، باشنده گان بادغیس قربانی جنگ و ناآرامی ها شده اند و امیدوارند که دیگر گرفتار جنگ نشوند و بتوانند در صلح زندگی کنند و از طبیعت زیبای این ولایت لذت ببرند.

تردیدها درباره تعهد طالبان به صلح

در حالی که مقامات و باشنده گان ولایت هرات در گردهمایی های نهال شانی به طور هیجانی امیدواری های خود برای صلح را ابراز کردند، برخی از آنها طالبان را متهم کردند که تعهد خود را برای کاهش خشونت در این کشور را نقض کردند زیرا این گروه همچنان به کشتن افغان ها ادامه می دهد.

عبدالقیوم رحیمی والی هرات گفت، طالبان هرگز طرفدار صلح نبودند و صلح در نظر آنها فقط یک بازی است.

رحیمی در مراسم نهال شانی هرات گفت، «طالبان اکنون صلح نمی خواهند و [در آینده] نیز نخواهند خواست. کسانی که به نیروهای امنیتی ما و مردم ملکی ما حمله می کنند و آنها را شهید می کنند، ما در برابر آنها خواهیم ایستاد و از مردم و کشور خود دفاع خواهیم کرد.»

وی افزود، «طالبان از همان روزی که به وجود آمدند، جنگ با افغان ها را آغاز کردند و آنها همچنان به جنگیدن با افغان ها ادامه دادند. جنگ آنها علیه خارجیان نیست زیرا آنها هزاران نفر افغان را قتل عام کرده اند و برای سال ها مکاتب، شفاخانه ها و مساجد را منفجر کرده اند.»

رحیمی گفت، طالبان به توافقنامه صلح خود با ایالات متحده متعهد نیستند، زیرا آنها در روزهای اخیر چندین بار با تشدید اقدامات خشونت آمیز در افغانستان، این توافق را نقض کرده اند.

سید اشرف سادات، یک فعال جامعه مدنی ولایت هرات تائید کرد که هدف طالبان خشونت و خونریزی است.

وی گفت، «حملات خونین طالبان پس از امضای توافقنامه صلح با ایالات متحده در ولایات مختلف نشان می دهد که آنها متعهد به دستیابی به صلح نیستند. طالبان همیشه جنگ و خونریزی را انتخاب کرده اند، زیرا فکر می کنند با تشدید خشونت، می توانند قدرت خود را بزرگتر نشان دهند و در مذاکرات صلح قدرت بیشتری بدست آورند.»

سادات افزود، طالبان همیشه بهانه هایی را برای آغاز مذاکرات صلح با حکومت افغان ایجاد کرده اند – این ثابت می سازد که آنها دستورات خود را از افراد خارجی می گیرند و قدرت تصمیم گیری ندارند.

وکیل احمد عظیمی، یک باشنده شهر هرات که در این مراسم نهال شانی شرکت کرده بود موافقت کرد که، به طالبان نمی توان اعتماد کرد که به خشونت خود پایان دهند.

وی گفت، «هنگامی که توافقنامه صلح بین ایالات متحده و نمایندگان طالبان در قطر به امضا رسید، ما را برای صلح خوشحال و امیدوار ساخت، اما حملات طالبان در ولایات مختلف و کشته شدن نیروهای امنیتی و مردم ملکی توسط آنها دوباره ما را ناامید کرد.»

وی افزود، هدف طالبان به دست گرفتن دوباره قدرت و ردکردن هر کس دیگری در حکومت است، به همین دلیل آنها از خشونت و خونریزی دست نخواهند کشید.

کشتار افغان های بی گناه همچنان ادامه دارد

اوج گرفتن حملات طالبان به نیروهای افغان پس از توافقنامه صلح باعث خشم افغان ها شده است.

در حمله ای به تاریخ ۱۶ حوت در روستای خواجه نور در ولسوالی کشک رباط سنگی ولایت هرات، به شمول زنان و کودکان هفت فرد ملکی کشته و ۱۷ نفر دیگر زخمی شدند.

زهرا، یکی از مجروحین این حمله کسی که هنوز در شفاخانه بستری است گفت که، طالبان یک بم دستی را در منزل خانواده اش انداختند که وی را با شش فرزندش زخمی ساخت.

زهرا گفت، «طالبان حوالی ساعت ۱۲ شب به روستای ما حمله کردند و همه را مورد شلیک قرار دادند. من و فرزندانم در خانه خود خواب بودیم که طالبان بم های دستی را به خانه ما انداختند، و به شمول کودک شیرخوار من همه ما به طور جدی زخمی شدیم.»

وی گفت، طالبان همواره کودکان و زنان را مورد ضرب و شتم قرار می دهند و مردان را به قتل می رسانند، در حالی که خانه ها را می سوزانند و باشنده گان را از همه چیز محروم می سازند.

زهرا افزود، «ما در معرض ظلم طالبان قرار داریم زیرا آنها همیشه به قریه ما حمله می کنند. طالبان از جوانان ما می خواهند تا در جنگ با حکومت به آنها بپیوندند، اما مردم ما نمی خواهند به طالبان خدمت کنند. بنابراین، طالبان به قریه ما حمله می کنند.»

وحید احمد اسلمی، رئیس دفتر ولایتی کمیسیون مستقل حقوق بشر هرات، که برعملکرد ادارات دولتی نظارت می کند گفت، خشونت طالبان علیه مردم ملکی یک جنایت جنگی و یک عمل غیرقابل بخشش است.

وی گفت، «طالبان همیشه اصول جنگ و قوانین بشردوستانه بین المللی را نقض کرده اند، زیرا آنها عمداً مردم ملکی به شمول زنان و کودکان را کشته اند. کمیسیون مستقل حقوق بشر این اقدامات خصمانه طالبان را محکوم می کند و از این گروه می خواهد تا کشتار مردم ملکی را متوقف کند.

اسلمی گفت، «کشتن مردم ملکی، به ویژه زنان و کودکانی که درگیر جنگ نیستند، یک جنایت جنگی است و رهبران طالبان باید در قبال این قتل ها پاسخگو باشند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

از همه مردم تقاضا می کنم که برای سر سبزی این کشور یک یک نهال غرس کنند. از طالبان نیز خواهش می کنم که از جنگ دست بکشند و برای کشور شان نهال غرس نمایند تا باشد که کشور ما سر سبز شود.

پاسخ