محیط زیست

توجه مقامات کنر به گیاهان دارویی محلی منحیث راهی برای بهبود اقتصاد و صحت

خالد زیری

مقامات کنر مصروف بررسی راه های برای استفاده از گیاهان منحصر بفرد این ولایت جهت مصارف دارویی می باشد.[خالد زیری]

کنر -- مقامات کنر می گویند که مصروف بررسی راه های برای استفاده از گیاهان منحصر بفرد این ولایت جهت مصارف دارویی استند.

انعام الله صافی، رئیس اداره زراعت ولایت کنر گفت: «در کوه ها و دشت ها و مخصوصاً در جنگل های کنر در حدود ۱۵ تا ۲۰ نوع [گیاه] یافت می شوند.»

او به سلام تایمز گفت که این گیاهان «در تولید دارو بسیار مهم هستند.» وی افزود که یک پلان برای استفاده از این داروها از لحاظ اقتصادی برای باشنده گان محلی نافع خواهد بود.

او گفت: «جمعیت محلی این جا عموماً [از گیاهان دارویی] استفاده می کند؛ با این وجود کدام گونه کار مسلکی در این زمینه انجام نشده است. ما می خواهیم این گیاهان به دارو تبدیل شوند تا به باشنده های کنر [منفعت] اقتصادی رسانده و هم در خدمت صحت عامه باشند.»

وحید الله کلیم زی، والی کنر (چپ) بتاریخ ۱ حوت در یک نمایشگاه محصولات زراعی و صنعتی این ولایت حضور یافته است. [خالد زیری]

وحید الله کلیم زی، والی کنر (چپ) بتاریخ ۱ حوت در یک نمایشگاه محصولات زراعی و صنعتی این ولایت حضور یافته است. [خالد زیری]

صافی گفت: «ما کار در این زمینه را شروع کرده ایم و [به وزارت زراعت، آبیاری و مالداری] گفته ایم تا در این رابطه ما را کمک کند تا ما این گیاهان را زراعت کرده بتوانیم و از آنها استفاده مناسب کنیم.»

عزیزالرحمان ساپی، رئيس این اداره روز دوشنبه (۲۸ حوت) به سلام تایمز گفت که اداره صحت عامه کنر از این کوشش حمایه می کند.

وی گفت: «کنر انواع مختلف گیاهان دارد که می توانند برای مصارف صحی استفاده شوند.»‌

او گفت: «متاسفانه، ما در این کشور تولید کننده گان دارو نداریم و به این خاطر ما باید [این گیاهان] را به خارج از کشور بفرستیم. ما [از وزارت صحت عامه] تقاضا کرده ایم تا فرصت های بهتر را جهت زراعت این گیاهان و احداث فابریکه های داروسازی در اینجا ارائه کنند.»‌

ساپی گفت: «این به جامعه کمک خواهد کرد و ما همچنان داروهای بهتر خواهیم داشت.»

به نمایش گذاشتن تولیدات زراعتی و صنعتی کنر

مقامات کنر به تاریخ ۲۹ حوت یک نمایشگاه محصولات زراعتی و صنعتی را در اسدآباد برپا کردند که شامل داروهای گیاهی، مصنوعات چوبی با ظاهر زیبا و نیز یک پروژه جدید نهال کاری.

بسیاری از اشتراک کننده گان مراتب شگفتی شان را از اجناس به نمایش درآمده در این نمایشگاه به شمول ساعت های دیواری ساخته شده از چوب کاج، ظروف آبنبات و سائر صنایع دستی ابراز کردند.

مولوی نجیب الله حقیار، یک عضو شورای علمای کنر که به این نمایشگاه تجاری آمده بود، به سلام تایمز گفت: «صادقانه بگویم من اصلا انتظار [چنین اقلامی را نداشتم].»

او گفت: «حالا که این ها را می بینم [اشتراک کننده گان در این نمایشگاه] چیزهایی را آورده اند که انتظارش را نداشتم. بنابراین، من از حکومت می خواهم که به زارعین و صنعتگران فرصت های لازم را ارائه دهد و آنها را بیشتر تشویق کند.»

حمت الله دورانی، یک صنعتگر باشنده کنر در یک غرفه اجناس چوبی اش به شمول ظروف، ساعت های دیواری، تخت خواب، مهد، میز و اجناس دیگر را به نمایش گذاشته است.

او به سلام تایمز گفت: «ما از حکومت می خواهیم برای تولید محصولات بهتر ما را یاری کند.»‌

یک نمایشگاه دیگر با کمپین غرس نهال در ولایت کنر بتاریخ ۲۷ حوت با هدف کاشتن یک ملیون گیاه در مرکز و ۱۵ ولسوالی این ولایت شروع شده است.

صافی به سلام تایمز گفت: «ما در این کمپاین با غرس یک ملیون نهاد صدها باغ میوه و گیاه را در کنر احداث می کنیم تا به این ترتیب بخش زراعت توسعه یابد.»

او گفت: «ما می خواهیم باشنده گان ولایت های دیگر این حاصلات را ببینند و بیایند و در اینجا سرمایه گذاری کنند تا اقتصاد ما بهبود یابد.»

وحیدالله کلیمزی، والی ولایت کنر از اشتراک کننده گان در این نمایشگاه خواست تا برای تقویت رشد اقتصادی کالاهای محلی را ابتیاع کنند.

او در این رویداد گفت: «این نمایشگاه یک شروع خوب برای زارعین و صنعتگران کنر خواهد بود.»‌

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500