اقتصاد

دهقانان کنر از پروژه آبیاری با هدف افزایش تنوع نباتی استقبال کردند

گزارش از خالد زیری

حکومت افغانستان چهار پروژه آبیاری با انرژی آفتابی را در سه ولسوالی ولایت کنر افغانستان آغاز کرده است که برای حدود ۴۰۰۰ جریب (۸۰۰ هکتار) زمین آب را فراهم می کند و به دهقانان کمک می کند تا از کشت کوکنار برای صنعت غیرقانونی مواد مخدر، فاصله بگیرند. [خالد زیری]

کنر -- حکومت افغان چهار پروژه آبیاری با انرژی آفتابی را در سه ولسوالی ولایت کنر آغاز کرده است که برای حدود ۴۰۰۰ جریب (۸۰۰ هکتار) زمین آب را فراهم می کند و به دهقانان کمک می کند تا از کشت کوکنار برای صنعت غیرقانونی مواد مخدر، فاصله بگیرند.

با بودجه تخمینی مبلغ ۹۲ میلیون افغانی (۱.۲ میلیون دالر)، کار بالای این پروژه ها از ۴ حمل آغاز شده است. این پروژه توسط وزارت زراعت، آبیاری و مالداری تمویل می شود.

انعام الله ساپی، رئیس ولایتی اداره زراعت، آبیاری و مالداری ولایت کنر گفت، اعمار این پروژه ها دو سال طول خواهد کشید.

ساپی گفت، «دو واترپمپ آفتابی در ولسوالی مروره نصب خواهد شد؛ یکی در ایساری داگ و دیگری در لاهوری داگ، در حالیکه یک واترپمپ آفتابی در لوی داگ ولسوالی سرکانو و دیگری در لوی داگ ولسوالی نارنگ نصب خواهد شد. که در مجموع حدود ۴۰۰۰ جریب (۸۰۰ هکتار) از زمین های للمی را آبیاری خواهند کرد.»

در تصویر دیده می شود که، کارگران به تاریخ ۵ حمل واترپمپ های انرژی آفتابی را در ولایت کنر می سازند. [خالد زیری]

در تصویر دیده می شود که، کارگران به تاریخ ۵ حمل واترپمپ های انرژی آفتابی را در ولایت کنر می سازند. [خالد زیری]

ساپی گفت، این پروژه ها به دهقانان این امکان را فراهم می کند که از کشت کوکنار دست بکشند زیرا آنها قادر به نشاندن باغ هایی خواهند بود که هر سال چندین بار حاصل می دهند.

کشت کوکنار اکثراً با طالبان ربط دارد، که از فروش مواد مخدر غیرقانونی حاصل شده از این نبات مانند هیروئین برای تأمین بودجه نظامی خود استفاده می کنند.

این شورشیان دهقانان را مجبور به پرورش کوکنار کرده اند، حتی اگرچه در اسلام کشت، حمل و نقل، قاچاق، فروش و استفاده از مواد مخدر کاملاً ممنوع می باشد.

پروژه «زندگی های ما را تغیر خواهد داد»

دهقانان محلی با گفتن اینکه آنها خوش بین هستند که با کمک واترپمپ ها قادر به پرورش نباتات مختلف خواهند بود، از این پروژه های حکومت استقبال کردند.

دادمحمد، یک دهقان ۵۰ ساله که در منطقه مسلم آباد ولسوالی سرکانو در ولایت کنر زندگی می کند گفت، «من ۴ جریب (۰.۸ هکتار) زمین در اینجا دارم. در فصل جواری، من چیزی نمی کارم. اما در فصل گندم، گندم را کشت می کنم.»

وی گفت، «پس از آن حاصل بستگی به مقدار بارانی دارد که ما از آن مستفید می شویم. اگر باران بیشتری ببارد، حاصل خوب است، اما اگر باران نبارد، دیگر حاصلی وجود ندارد. در بعضی سال ها گندم را کشت می کردیم، اما باران کافی نمی بارید، بنابراین اصلاً حاصلی را بر نمی داشتیم.

محمد اظهار داشت که وی خوشحال است که این پروژه که اخیراً راه اندازی شده است از انرژی آفتابی برای پمپ کردن آب دریای کنر استفاده خواهد کرد، و زمین هایش را آبیاری خواهد کرد.

وی گفت، «این پروژه تخته های شمسی را نصب خواهد کرد و با استفاده از واترپمپ ها برای آبیاری زمین های للمی ما، آب را پمپ خواهد کرد. این زمین برای نسل ها للمی بوده است. اکنون ما امیدواریم که این پروژه زمین های ما را آبیاری کند، که زندگی های ما را تغیر خواهد داد.»

برخی از باشنده گان قریه مسلم آباد در حویلی های خود چاه ها را حفر کرده اند و مزارع کوچکی را نیز تأسیس کرده اند.

محب الله ساپی ۲۲ ساله، از این فرصت استفاده کرده و از کشت گندم به سیب روی آورده است.

ساپی گفت، «این قطعه زمین ۱/۲ جریب (۰.۱ هکتار) است. امسال یک باغ سیب را در آن جور کردیم. ما یک چاه را در داخل خانه خود حفر کرده ایم و از یک جنراتور دیزلی برای آبیاری این باغ استفاده می کنیم.»

وی گفت، «ببینیم که ما واقعاً می توانیم آب کافی را برای رشد این نهال ها تأمین کنیم یا خیر. اما اگر این پروژه که آب دریا را با استفاده از انرژی آفتابی تأمین می کند به اتمام برسد، ما از آن بهره مند خواهیم شد.»

وی افزود، «اکثر باشنده گان این منطقه غریب هستند. حتی زمین للمی بخاطر حضور طالبان در گذشته امن نبود. آنها اکنون رفته اند و زندگی بهتر است. اگر این پروژه با مؤفقیت تطبیق شود، باشنده گان این منطقه بالاخره زندگی بهتری با درآمد بهتر خواهند داشت.»

منفعت برای دهقانان

محمد ساپی، یک عضو شورای ولایتی کنر موافقت کرد که این پروژه آبیاری برای دهقانان محلی مفید خواهد بود.

وی گفت، «ما در كنر زمین زراعتی زیادی نداریم و مزارع قابل كشت نیز زمین های للمی می باشند. بنابراین، اگر ۴۰۰۰ جریب زمین آبیاری شود، بسیار مفید خواهد بود و افراد محلی می توانند از آن بهره مند شوند.»

وی افزود، «بسیاری از افراد محلی قبلاً به من گفته اند که اگر این پروژه با مؤفقیت تطبیق شود، پس آنها در زمین های خود باغ ها را توسعه خواهند داد.»

ساپی گفت، «اکثریت کسانی که به عناصر ضددولتی می پیوندند به دلیل عدم اشتغال این کار را می کنند. اگر باغ ها توسعه پیدا کنند و باشنده گان در مزارع کار را پیدا کنند، هیچ کس به عناصر ضددولتی نخواهند پیوست و علیه حکومت اسلحه نمی گیرد. در عوض، آنها زندگی عادی خود را خواهند گذراند.»

وی گفت، «ما از این پروژه خوشحال هستیم، اما امیدواریم که به درستی تکمیل شود.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

اگر حکومت افغانستان و ایالات متحده بعوض مصرف کردن میلیار ها دالر را به جنگ در این کشور به همچو پروژه ها توجه می کرد، جنگ و ناامنی در این کشور به این حد ادامه نمی یافت. با عملی کردن این گونه پروژه از یک سو برای انکشاف یک منطقه مفید می باشد از سوی دیگر برای صد ها تن زمینه کار و اشتغال مساعد می شود. پس از سقوط طالبان و تاسیس حکومت جدید، اگر امریکایی ها و جامعه جهانی به اقتصاد مردم توجه می کردند و در کشور کارخانه جات می ساختند، حالا مردم مبجور نبودند که به ایران و دیگر کشور ها بخاطر مزدوی بروند. بسیار از جوانان از اثر بی کاری به ایران رفتند و چند سال آنجا کار کردند و دوباره از سوی حکومت ایران رد مرز شدند، زمانیکه برگشتند طالبان آنها را فریب داده و در صفوف شان جلب کردند. یکی از عوامل اصلی جنگ در افغانستان بیکاری بوده است. هنوز هم وقت است باید امریکا و کشور های خارجی پس از بیرون شدن شان پروژه های زیربنایی را در افغانستان تطبیق نمایند. افغانستان برای حد اقل یکی دو دهه ای دیگر نیز به همکاری و کمک های خارجی نیاز دارد. به هر حال ما عملی سازی این پروژه را در ولایت کنر به فال نیک گرفته و آن را یک اقدام بجا میدانیم. و از حکومت مرکزی به ویژه از رئیس صاحب جمهور تشکری می کنیم و از وی میخواهیم که همچو پروژه ها را در سایر ولایت افغانستان نیز منظور نماید. بااحترم

پاسخ

خبر خیلی خوبی است. تشکر از مجلهء سلام تایمز بخاطر نشر خبرها در مورد چنین پروژه های مفید. اگر پاکستان ناکامورا را به قتل نمی رساند، دریای بزرگ کنر بسیار زود مهار می شد و باشنده گان این منطقه از فقر و مشکلات رهایی می یافتند.

پاسخ