امنیت

دهقانان هرات طالبان را به دلیل واداشتن آنها برای کشت کوکنار محکوم کردند

گزارش از عمر

مقامات ولایتی می گویند، جنگجویان طالب دهقانان محلی را در مناطقی از ولایت هرات که تحت کنترل این گروه است، به پرورش کوکنار مجبور می سازند، زیرا تجارت غیرقانونی مواد مخدر، جنگجوئی را تمویل می کند. [عمر]

هرات -- طالبان به مجبور كردن دهقانان در مناطقی از ولایت هرات كه تحت كنترل این گروه است برای رشد کوکنار به عنوان بخشی از برنامه شان برای استفاده از تجارت غیرقانونی مواد مخدر برای تمویل جنگجوئی جاری خود همچنان ادامه می دهند.

بشیراحمد احمدی، معاون ریاست زراعت هرات می گوید: «دهقانانی که در مناطق تحت کنترل طالبان زندگی می کنند، علاقه ای به پرورش مواد مخدر ندارند، اما طالبان آنها را مجبور به پرورش کوکنار می کنند. این مشکل در برخی از روستاها و ولسوالی های نا امن [ولایت هرات] وجود دارد.»

وی گفت، مواد مخدر در مناطق تحت کنترول حکومت کشت نمی شود و حتی تعداد محدودی از مزارع کوکنار در آن مناطق توسط نیروهای امنیتی تخریب گردیده اند.

جنرال امین الله امرخیل، قوماندان امنیه هرات گفت که طالبان برای تقویت قدرت اقتصادی و خرید اسلحه و مهمات، کوکنار را در مناطق دور افتاده پرورش می دهند.

در این تصویر که به تاریخ ۱۲ میزان در روستای شهرخلیل، یک منطقه تحت کنترل طالبان در ولسوالی کشک رباط سنگی در ولایت هرات گرفته شده است، مزارع کوکنار را می توان مشاهده کرد. [عمر]

در این تصویر که به تاریخ ۱۲ میزان در روستای شهرخلیل، یک منطقه تحت کنترل طالبان در ولسوالی کشک رباط سنگی در ولایت هرات گرفته شده است، مزارع کوکنار را می توان مشاهده کرد. [عمر]

در این تصویر، یک مرد مسن به تاریخ ۱۵عقرب ۱۳۹۷ در حال جمع آوری گلهای زعفران در مزرعه خود در ولسوالی کروخ ولایت هرات، مشاهده می شود. [عمر]

در این تصویر، یک مرد مسن به تاریخ ۱۵عقرب ۱۳۹۷ در حال جمع آوری گلهای زعفران در مزرعه خود در ولسوالی کروخ ولایت هرات، مشاهده می شود. [عمر]

وی گفت: «کشت کوکنار یک بخش از اقتصاد طالبان را برآورده می کند، و همین دلیل است که طالبان دهقانان را وادار به کشت کوکنار می کنند.»

علی احمد، یک دهقان در قریه شهرخلیل ولسوالی کشک رباط سنگی گفت که او طی چهار سال گذشته تحت فشار طالبان مشغول کشت کوکنار بوده است.

احمد که خود را با استفاده از نام مستعار از ترس طالبان معرفی کرد گفت: «من پنج سال پیش گندم را کشت میکردم و زندگی صلح آمیزی داشتم.»

وی گفت: «اگر طالبان بدانند كه من با رسانه ها صحبت کردم، آنها سرم را خواهند برید.»

احمد گفت: «طالبان به ما گفتند كه اگر ما در مزارع خود کوکنار را کشت کنیم، آنها به ما آنقدر پول خواهند داد كه می تواند نیازهای ما را برآورده سازد.»

وی گفت: «برخی از دهقانان گفتند که کشت کوکنار حرام است و اسلام اجازه این کار را نمی دهد. اما طالبان گفتند که علمای دین به ما اجازه پرورش کوکنار می دهند، و این هیچ مشکلی دینی ندارد. بنابر این، ما مجبور شدیم کوکنار را کشت کنیم.»

وی افزود: «خود طالبان نیز در قریه ما کوکنار را پرورش داده اند.»

هیچ توجیهی در اسلام نیست

علمای دینی می گویند که، کشت، حمل و نقل، قاچاق، فروش و استفاده از مواد مخدر در اسلام کاملاً ممنوع است.

مولوی علی محمد رحمانی، یک عالم دینی از ولایت بادغیس گفت که تشویق کردن دهقانان برای پرورش کوکنار ممنوع است و طالبان هیچ توجیهی برای آن ندارند.

وی گفت: «آیات قرآن کریم و احادیث پیامبر بزرگ اسلام به وضوح کشت و حمل و استفاده از مواد مخدر را منع می کند و برای مسلمانان مجاز نیست که به این محصول ممنوعه و مخرب نزدیک شوند. هر کس فتوایی را بدهد و بگوید که کشت مواد مخدر حلال است، اثبات جهل آنها در مورد اسلام است.»

رحمانی گفت، کسانی که دهقانان را وادار می سازند تا کوکنار را کشت کنند، لعین می شوند و شریک گناه تمام آنعده کسانی می شوند که قاچاق و استفاده مواد مخدر می کنند.

وی گفت: «مواد مخدر دشمن بشریت است که سالانه هزاران انسان را می کشد. اگر مواد مخدر کشت نشود، شکی نیست که تعداد معتادین کاهش خواهد یافت.»

رحمانی گفت: «دین مبین اسلام کاملاً با کشت مواد مخدر و نابودی زندگی انسان مخالف است.»

مواد مخدر همچنان به عنوان یکی از منابع اصلی درآمد طالبان پنداشته می شود که عدم اعتقاد این گروه به زندگی انسان ها و آموزه های اسلام را، اثبات می کند.

مقامات محلی در ولایت هرات می گویند، طالبان عمداً مناطق خاصی را ناامن می سازند تا مزارع کوکنار از نیروهای امنیتی پنهان شود.

عبدالقیوم رحیمی والی هرات گفت که طالبان با قاچاقچیان مواد مخدر در زمینه رشد، پروسیس، صادرات و حمل و نقل مواد مخدر، شریک اند.

وی گفت: «مردم مجبورند که در مناطق تحت كنترل طالبان از آنها اطاعت كنند و به دلیل ترس از [طالبان] آنها مجبورند کوکنار را کشت کنند.»

طالبان «ثابت کرده اند که افغانستان را دوست ندارند، زیرا آنها افغانستان را برای بدست آوردن اهداف دشمنان خارجی، نابود کرده اند.»

بدیل های کوکنار

رحیمی گفت که در مناطقی که طالبان حضور ندارند، دهقانان زعفران را کشت میکنند و از مزارع قانونی سود زیادی را بدست میاورند.

از زمانی که رئیس جمهور اشرف غنی واردات زعفران از ایران را در میزان ۱۳۹۷ ممنوع اعلام کرد، قیمت زعفران افغانی دو برابر شده است.

این اقدام به هدف حفظ هویت بین المللی زعفران افغان، حفظ کیفیت، افزایش قیمت و گسترش تولید زعفران انجام شده است.

عبدالصبور رحمانی، رئیس ریاست زراعت هرات در ماه جوزای سال جاری گفت: «در حال حاضر ۱ کیلوگرام زعفران با قیمت ۶۰ هزار تا ۹۰ هزار افغانی (۷۵۰ تا ۱۱۳۰ دالر) به فروش می رسد.»

تجارت زعفران همچنین فرصت هایی را برای رونق زنان کارآفرین فراهم می کند.

از زمان تأسیس اطاق تجارت و صنایع زنان در سرطان سال ۱۳۹۷ در هرات، عضویت زنان به بیش از ۱۵۰۰ زن در شهر هرات و ولسوالی های این ولایت افزایش یافته است.

مریم جامی الاحمدی رئیس این اطاق گفت: «این زنان در تجارتهای مانند پرورش زعفران، تولید [سایر] محصولات زراعتی، پروسیس و فروش میوه های خشک، زنبورداری، صنایع دستی، شیرینی پزی و قالین بافی مشغول هستند.»

وی گفت: «در دوران طالبان، زنان حتی قادر به ترک خانه نبودند، چه رسد به اینکه مشغول تجارت شوند.»

آلو ویرا نیز برای دهقانان در چندین ولایات افغان، در حال ثابت شدن یکی دیگر از محصولات سودآور است.

این محصول برای نخستین بار در افغانستان، سه سال پیش در ولایت هرات کشت شد. به دلیل موفقیت در آنجا، وزارت زراعت، آبیاری و مالداری این محصول را به سایر ولایات همجوار گسترش داد و قصد دارد محصولات زراعتی غیرقانونی را در سراسر افغانستان با آلو ویرا جایگزین كند.

نصیراحمد درانی، وزیر زراعت گفت: «ما در ولایات بادغیس و فراه که در آنجا پروژه های انکشافی داریم، آلو ویرا پرورش داده ایم و دیدیم که کشت کوکنار در آن مناطق به صفر رسیده است.»

وی گفت: دهقانان دیگر به پرورش کوکنار و از دست دادن مفاد محصولات خود به دیگران، علاقه ای ندارند.

محمد رحیم، یک دهقان در ولسوالی انجیل هرات گفت: «در گذشته، ما کوکنار را رشد می دادیم، اما ... درآمد ما بدتر می شد. سپس ما کشت خود را به آلو ویرا تغییر دادیم. حاصل آن خوب است و درآمد مناسبی را برای ما به ارمغان می آورد.»

وی گفت: «ما دیگر نمی خواهیم به عناصر ضد دولتی و قاچاقچیان مواد مخدر که قبلاً تریاک ما را خریداری می کردند، وابسته باشیم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500