اقتصاد

دهقانان افغان، آلو ویرا را سودآورتر از بوته های کوکنار می دانند

گزارش از عمر

دهقانان افغان به عنوان یک بدیل جایگزین برای کشت کوکنار و راهی برای دور نگهداشتن سود از جیب قاچاقچیان مواد مخدر، به یک محصول جدید سودآور -- آلو ویرا -- روی آورده اند. [عمر]

هرات -- دهقانان افغان به عنوان بدیلی برای پرورش کوکنار به یک محصول جدید سودآور -- آلو ویرا -- روی می آورند.

آلو ویرا برای اولین بار سه سال پیش در ولایت هرات در افغانستان پرورش یافت. به دلیل موفقیت در آنجا، وزارت زراعت، آبیاری و مالداری این محصول را به سایر ولایات همجوار گسترش داد و قصد دارد آلو ویرا را جایگزین محصولات زراعتی غیرقانونی در سراسر افغانستان كند.

نصیراحمد درانی، وزیر زراعت گفت، «من ۱۰۰٪ اطمینان دارم که اگر آلو ویرا فرآوری شود، نه تنها جایگزینی برای مواد مخدر خواهد بود، بلکه مفاد چند برابر بیشتر خواهد داشت.»

وی گفت، «ما آلو ویرا را در ولایات بادغیس و فراه که در آنجا پروژه های انکشافی داریم، پرورش داده ایم و دیدیم که کشت کوکنار در آن مناطق به صفر رسیده است.»

در تصویر، کارگران به تاریخ ۲ میزان در کارخانه فرآوری آلو ویرا در شهر هرات ولایت هرات، در حال فرآوری آلو ویرا دیده می شوند. [عمر]

در تصویر، کارگران به تاریخ ۲ میزان در کارخانه فرآوری آلو ویرا در شهر هرات ولایت هرات، در حال فرآوری آلو ویرا دیده می شوند. [عمر]

این کارخانه فرآوری آلو ویرا تاکنون برای ۷۰ نفر وظیفهٔ دائمی را ایجاد کرده است. [عمر]

این کارخانه فرآوری آلو ویرا تاکنون برای ۷۰ نفر وظیفهٔ دائمی را ایجاد کرده است. [عمر]

وی گفت، دهقانان دیگر به پرورش کوکنار و از دست دادن سود محصولات خود به دیگران، علاقه ای ندارند.

وی گفت، «از آنجا که آلو ویرا درآمد بالاتری دارد، می تواند به پیشرفت بخش زراعت در افغانستان کمک کند. وقتی دهقانان شروع به تولید این محصول سودمند می کنند، واضح است که مشکلات اقتصادی دهقانان کاهش خواهند یافت. با حل شدن مشکلات دهقانان، به طور کامل وضعیت زراعت را به جهت مثبت تغیر خواهد داد.»

به گفته درانی، این محصول به آب بسیار کمی احتیاج دارد که این امر آلو ویرا را در برابر خشکی بسیار مقاوم می کند.

وی گفت، «ما قصد داریم امسال آلو ویرا را در ۲۰ ولایات معرفی کنیم.»

حفظ مفاد با دهقانان

عبدالصبور رحمانی، رئیس زراعت، آبیاری و مالداری در ولایت هرات، در مورد مزایای مالی رشد آلو ویرا نسبت به کوکنار توضیح داد.

وی گفت، یک جریب زمین ۵۵ تا ۶۰ تون آلو ویرا را تولید می کند.

وی گفت، «در بازارها، ۱ کلوگرام آلو ویرا با بیش از ۲۰ افغانی (۰.۲۶ دالر) به فروش می رسد. بنابراین، هر جریب زمین [که با این محصول کشت شده باشد] بین ۱ میلیون و ۱.۲ میلیون افغانی (۱۲۸۰۰ الی ۱۵۳۰۰ دالر) عاید دارد.»

از طرف دیگر، هر کلوگرام تریاک با قیمت ۲۰ هزار تا ۳۰ هزار افغانی (۲۵۵ الی ۳۸۰ دالر) به فروش می رسد، و یک جریب زمین کمتر از ۲۰ کلوگرام برای مجموع درآمد تخمینی بین ۴۰۰ هزار تا ۶۰۰ هزار افغانی (۵۱۰۰ الی ۷۶۰۰ دالر) تولید می کند.

محمد رحیم، یک دهقان در ولسوالی انجیل هرات گفت، «در گذشته، ما کوکنار را پرورش می دادیم، اما ... درآمد ما بدتر می شد. سپس ما آنرا به آلو ویرا تغیر دادیم. حاصل آن خوب است و درآمد مناسبی را برای ما به ارمغان می آورد.»

وی گفت، «ما دیگر نمی خواهیم به عناصر ضد حکومت و قاچاقچیان مواد مخدر که قبلاً تریاک ما را خریداری می کردند، وابسته شویم. وقتی ما کوکنار را کشت می کردیم، هر روز می ترسیدیم که حکومت بیاید و مزارع ما را نابود کند.»

وی گفت، «من دو سال است که آلو ویرا را پرورش می دهم و درآمد خوبی هم داشتم. سال آینده من سعی خواهم کرد که آلو ویرا را در زمین بیشتر خود پرورش دهم.»

عبدالرحمن، یک دهقان ولسوالی گذره هرات گفت، «من قبلاً کوکنار و چرس را پرورش داده ام، اما چندی پیش شروع به كشت آلو ویرا کردم و آموختم كه چگونه آن را پرورش دهم. ما از رشد آلو ویرا خوشحال هستیم زیرا این محصول وضعیت اقتصادی ما را بهبود بخشیده است.»

وی گفت، «من از سایر دهقانان نیز می خواهم كه به رشد گیاه آلو ویرا روی آورند. رشد کوکنار به نفع دهقانان نیست زیرا تمام سود آن به قاچاقچیان مواد مخدر می رسد. رشد آلو ویرا ما را از قاچاقچیان مواد مخدر محافظت کرده است، و ما یک سود مشروع را بدست میآوریم.»

افزایش علاقه مندی به آلو ویرا

محمد حیدری، رئیس یک کارخانه فرآوری آلو ویرا در ولایت هرات گفت، «دهقانان علاقه بیشتری به رشد آلو ویرا دارند زیرا سود بیشتری دارد.»

وی گفت، «بسیاری از دهقانان در ولایت فراه طی سال های گذشته، بوته های کوکنار را پرورش می دادند، اما پس از تشویق شدن، آنها امسال آلو ویرا را پرورش دادند. ما تعدادی از دهقانان در بادغیس را تشویق کردیم تا از رشد کوکنار به آلو ویرا تغیر دهند و آنها از پیام ما استقبال کردند.»

حیدری گفت، «ما نمونه های آلو ویرا را به ولایت ارزگان ارسال کرده ایم تا بتوانیم کشت این محصول را سال آینده در آنجا نیز شروع کنیم.»

وی گفت، «ما برنامه های بزرگتری داریم که از طریق آنها می توان کشت آلو ویرا را در ولایات جنوبی نیز گسترش داد تا دهقانان بتوانند به جای کوکنار، کشت آلو ویرا را آغاز کنند.»

کارخانه فرآوری آلو ویرا به تاریخ ۲ سنبله در شهرک صنعتی هرات افتتاح شد. نخستین از این نوع کارخانه ها در افغانستان، این کارخانه برگهای آلو ویرا را از دهقانان در حوزهٔ غربی می خرند و از آنها در تولید نوشیدنی استفاده می کند.

عبدالطیف قناویزیان، رئیس شرکت سوپرکولا در هرات گفت، «دو بخش سرمایه گذاری در آلو ویرا وجود دارند: اولین بخش در تصفیه کردن و تقطیر آلو ویرا است و دومین آن، استفاده از آلو ویرا در نوشیدنی های انرژی است. بیش از ۱۹۵ میلیون افغانی [۲.۵ میلیون دالر] در این دو بخش سرمایه گذاری شده است.»

وی گفت، «این مرحله اول است و در آینده سرمایه گذاری هایی در بخش های دیگر نیز صورت خواهند گرفت تا دهقانان بیشتری برای رشد آلو ویرا تشویق شوند.»

کارخانه فرآوری آلو ویرا ۷۰ شغل دائمی را فراهم کرده است و طبق گفته های قناویزیان که شرکت وی با کارخانه آلو ویرا همکاری می کند، در آینده صدها نفر در صنعت آلو ویرا به کار خواهند رفت.

رحمانی، رئیس زراعت در هرات گفت، «افتتاح کارخانه فرآوری آلو ویرا در ولایت هرات به رونق زراعت کمک کرده است. دهقانان ولایات همجوار فراه، بادغیس و غور نیز می توانند حاصلات آلو ویرای خود را به این کارخانه بفروشند.»

وی گفت، «در حال حاضر نزدیک به ۵۰ جریب زمین در ولایت هرات با آلو ویرا کشت شده است و ما برنامه داریم که سال آینده کشت آن را افزایش دهیم.»

محمد یعقوب مصحوف، یک اقتصاددان در ولایت هرات گفت، «سرمایه گذاری بر روی محصولات سودآور، تولید داخلی را افزایش می دهد و باعث بهبود اقتصاد عمومی یک کشور می شود. کشت آلو ویرا باید توسعه یابد تا هم بتواند وضعیت معیشت دهقانان و هم در مجموع اقتصاد افغانستان را بهبود بخشد.»

وی گفت، «یكی از تأثیرات مثبت كشت آلو ویرا این است كه جایگزین [محصولات غیر قانونی] می شود. هنگامی که دهقانان سود بیشتری از کشت آلو ویرا دریافت می کنند، دیگر به کشت کوکنار باز نخواهند گشت

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

5 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

ماشاالله بسیارعالی. آلو ورا یک بدیل بسیار خوب است. خداوند کشت بته کوکنار را گم کند.

پاسخ

محترم تخم این محصول را چیگونه بدست بیاریم اگر کمی وضاحت دهید

پاسخ

سلام خسته نباشید بوته دارد به هرات فی دانه 50 الا 60 افغانی به فروش مرسد

پاسخ

سلام و احترامات! آیا آلو ورا بته، تخم و یا نهال دارد؟ آلو ورا در کدام فصل کاشته می شود؟ آیا ما میتوانیم آلو ورا را در ولایت وردک کشت کنیم؟ روش کاشت آن چگونه است؟ آلو ورا بخاطر چه استفاده می شود؟

پاسخ

تشکر بسیار زیاد. من از شما قدردانی خواهم نمود اگر برای من بگویید که چطور آن را کشت کنم و تخم آن را از کجا بدست بیآورم. سپاس

پاسخ