امنیت

وعده دهاقین هرات برای توقف زراعت خشخاش و قطع عایدی طالبان

نوشته عمر

دهاقین در ولایت هرات وعده داده اند یک منبع تمویل طالبان را قطع کنند و گفته اند که آنها حاصلات را که برای تولید مواد مخدر غیرقانونی مانند تریاک مورد استفاده جنگجویان بگیرد، زراعت نخواهند کرد. [اداره زراعت، آبیاری و مالداری هرات/ عمر]

هرات -- دهاقین در ولایت هرات وعده داده اند یک منبع تمویل طالبان را قطع کنند و گفته اند که آنها حاصلات را که برای تولید مواد مخدر غیرقانونی مانند تریاک مورد استفاده جنگجویان بگیرد، زراعت نخواهند کرد.

دهاقین در این ساحه تصمیم گرفته اند تا برای تضعیف اقتصادی طالبان دیگر مواد مخدر مانند کوکنار کشت نکنند. زیرا بیشترین سود کشت این حاصلات - و نهایتا قاچاق مواد مخدر ممنوعه - مستقیما به جیب طالبان و تروریستان دیگر می رود.

گل احمد احمدی، یک دهقان در ولسوالی انجیل هرات، به سلام تایمز گفت که ۹۵ فیصد فایده مواد مخدر به جیب مافیا و خارجی ها می رودُ و فقط ۵ فیصد به جیب دهقانان می رود.»

او گفت: «ما تعهد می دهیم که هیچگاهی مواد مخدر کشت نمی کنیم.»

بتاریخ ۱۰ قوس،‌ یک زارع در ولسوالی انجیل ولایت هرات مصروف کار با یک تراکتور است تا زمین را جهت زراعت گندم آماده کند. [اداره زراعت، آبیاری و مالداری هرات]

بتاریخ ۱۰ قوس،‌ یک زارع در ولسوالی انجیل ولایت هرات مصروف کار با یک تراکتور است تا زمین را جهت زراعت گندم آماده کند. [اداره زراعت، آبیاری و مالداری هرات]

بتاریخ ۱۵ ثور، دهاقین مصروف زراعت برنج در ولسوالی گذره ولایت هرات استند. [اداره زراعت، آبیاری و مالداری هرات]

بتاریخ ۱۵ ثور، دهاقین مصروف زراعت برنج در ولسوالی گذره ولایت هرات استند. [اداره زراعت، آبیاری و مالداری هرات]

احمدی گفت: «ما به جای مواد مخدر انگور می کاریم، زردآلو می کاریم و کشت هایی بدیل را انتخاب می کنیم.»

احمدی گفت: «کشت زعفران بسیار رواج شده است و بیشتر دهقانان به جای مواد مخدر زعفران کشت می کنند. کشت های بدیل بسیار خوب استند چون هم پاک و حلال استند و هم فایده اش به جیب دشمن نمی رود.»

عبدالآخر فیضی، یک دهقان در ولسوالی کشک کهنه، گفت که کشت حاصلات زراعی که به مواد مخدر غیر قانونی تبدیل می شوند، بر ضد دین اسلام است.

او به سلام تایمز گفت: «دین ما کشت مواد مخدر را اجازه نداده است چون به ضرر هر دو ما و دولت ما است و در نتیجه ناروا است.»

او اضافه کرد: «اگر مواد مخدر زراعت کنیم هم ما و اولاد ما نابود می شویم و هم آخرت ما خراب می شود. کشت مواد مخدر حرام است و هرگز کشت نمی کنیم.»

حاصلات جایگزین

ولایت هرات با داشتن آب و هوای مناسب یکی از ولایت های زراعتی افغانستان است. حاصلات مشهور زراعتی افغانستان مانند زعفران در این ولایت به طور گسترده زراعت می شوند.

عبدالصبور رحمانی، رئیس زراعت و مالداری ولایت هرات، به سلام تایمز گفت: «بهترین حاصلات زراعتی افغانستان مانند زعفران، الوورا، توت فرنگی، میوه های خشک و تازه و تره کاری در هرات تولید می شوند.»

«این ها همه ابتکار دهاقین ولایت هرات بوده اند که به مواد مخدر نه گفتند و کشت های ارزشمند و حلال را حمایت و تقویت کردند.»

وی افزود: «براساس معیارهای وزارت مبارزه با مواد مخدر، هرات یکی از ولایت های نزدیک به درجه صفر از لحاظ کشت کوکنار است.»

«مواد مخدر غیرقانونی در ولسوالی های [خارج از شهر هرات] کشت نمی شود، مگر در برخی ساحات ناامن مقدار اندکی کشت می شود.»

رحمانی گفت: «دهقانان ولایت هرات به کسانی که از پول مواد مخدر با سرنوشت مردم افغانستان بازی می کنند نه گفته اند و محصولات باارزش و حلال زراعتی را تقویت کردند. در نشست هایی که با دهاقین داشتیم آنان تعهد کردند هیچ گاهی مواد مخدر کشت نمی کنند.»

زارعین بر محصولات جایگزین مانند زعفران تمرکز می کنند.

وکیل احمد بارک، کارشناس زراعتی در ولایت هرات، به سلام تایمز گفت: «کشت زعفران از ولایت هرات آغاز شد و به سراسر افغانستان انتقال یافته است.»

وی گفت: «کشت زعفران در بهبود زنده گی دهاقین و اقتصاد افغانستان نقش مهمی داشته است.»

او افزود: «کشت های بدیل در افزایش صادرات افغانستان و کاهش فقر مهم است. باغ های معیاری میوه در ولایت هرات وجود دارند که صدها تن در این باغ ها مصروف کار استند.»

مسدود کردن کانال های قاچاق مواد مخدر

نیروهای پولیس مبارزه با مواد مخدر در ولایت هرات از قاچاق مواد مخدر در این ولایت جلوگیری کرده اند.

مقامات می گویند که این نیروها با مسدود ساختن کانال های قاچاق مواد مخدر و تخریب کشتزارهای تریاک در ساحات ناامن ضربه محکم به منابع درآمد طالبان زده ند.

عبدالقیوم رحیمی، والی هرات، به سلام تایمز گفت: «گروه های ترویستی، مافیا، زورمندان، طالبان و قانون شکنان همه از پول قاچاق مواد مخدر تغذیه می شوند. متاسفانه پولی که ازتجارت مواد مخدر به مردم افغانستان می رسد بسیار ناچیز است.»

رحیمی گفت: «قاچاقبران و طالبان مواد مخدر را از روی سرک و شاهراه ها قاچاق نمی کنند بلکه از راه های مختلف و کوهستانی استفاده می کنند.»

پولیس مبارزه با مواد مخدر ولایت هرات بتاریخ ۳ حوت، ۵۷۰ کیلوگرام مواد مخدر را از مسیر شاهراه هرات- اسلام قلعه از نزد قاچاقبران به دست آورده است.

عبدالاحد ولی زاده، سخنگوی قوماندانی امنیه هرات، به سلام تایمز گفت: «نیروهای امنیتی کنترول شاهراه ها را در دست دارند و به قاچاقبران اجازه نمی دهند تا در این ولایت فعالیت کنند.»‌

«نیروهای امنیتی در یک سال گذشته در مسیر شاهراه هرات- اسلام قلعه، صدها کیلوگرام مواد مخدر را کشف و ضبط کرده اند.»

تداوم حرکت ماشین جنگی

تحلیلگران سیاسی و فعالان جامعه مدنی توافق دارند که عایدی حاصل از فروش مواد مخدر غیرقانونی جزء کلیدی برای تامین مالی و استخدام طالبان است.

غلام فاروق راسب، فعال جامعه مدنی در هرات، به سلام تایمز گفت: «یکی از علت های اصلی جنگ در افغانستان کشت و قاچاق مواد مخدر است. تمام گروه های تروریستی از عایدات مواد مخدر استفاده می کنند و درآمد کلانی که از کشت، پروسس و قاچاق مواد مخدر به کشورهای همسایه دارند.»

راسب افزود که طالبان «از قاچاق مواد مخدر به کشورهای همسایه و منطقه پول کلان به دست میاورند و از همین کشورها سلاح خریداری می کنند و علیه مردم و حکومت افغانستان استفاده می کنند.»

جعفر کاظمی، کارشناس مسایل سیاسی در هرات، می گوید که طالبان به پول حاصل از فروش مواد مخدر برای تأمین مالی خشونت شان متکی هستند.

او به سلام تایمز گفت: «زیربنای جنگ در افغانستان را کشت و قاچاق مواد مخدر تشکیل می دهد.»

او گفت: «در مناطق زیر نفوذ طالبان تریاک کشت می شود و این گروه ۸۰ فیصد از اکمالات [طالبان] را از طریق کشت و قاچاق مواد مخدر به دست می آید.»

وی افزود: «مردم در ساحات زیر نفوذ طالبان مجبور استند به خواسته این گروه پاسخ مثبت بدهند و مواد مخدر کشت کنند. طالبان پول زیادی از این درک به دست میاورند و برای خود سلاح و مهمات خریداری می کنند.»‌

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500