اقتصاد

کشت کوکنار امسال تاکنون کاهش چشمگیری در ننگرهار داشته است

گزارش از خالد زیری

در تصویر مزارع کوکنار به تاریخ ۲۷ ثور در منطقه وزیرتنگی ولسوالی خوگیانی، ولایت ننگرهار نشان داده شده است. [خالد زیری]

در تصویر مزارع کوکنار به تاریخ ۲۷ ثور در منطقه وزیرتنگی ولسوالی خوگیانی، ولایت ننگرهار نشان داده شده است. [خالد زیری]

جلال آباد -- مقامات می گویند، کشت کوکنار که می تواند برای تولید موادمخدر غیرقانونی مانند هیروئین مورد استفاده قرار بگیرد، امسال کاهش چشمگیری در ولایت ننگرهار داشته است.

بریدجنرال ایمل نیازی، قوماندان امنیه ننگرهار گفت، «کوکنار طی سالهای گذشته در بسیاری از ولسوالی های ننگرهار کشت می شد -- حداقل در ۱۳ ولسوالی در همین سال گذشته. اما امسال، کوکنار فقط در شش ولسوالی در زمین های بسیار کمتر کشت شده است.»

نیازی گفت، امسال به دلیل پوشش امنیتی گسترده، «کوکنار فقط در ولسوالی های خوگیانی، شیرزاد، حصارک، دره نور، غنی خیل و مومنددره در مقدار های کمتری کشت شده اند».

به گفته اداره مبارزه با موادمخدر ننگرهار، دهقانان سال گذشته کوکنار را در بیش از ۷۵۰۰۰ جریب (۱۵۰۰۰ هکتار) زمین در اراضی این ولایت پرورش داده بودند.

نیازی با افزودن اینکه نیروهای امنیتی طالبان را از اکثر مناطقی که کوکنار کشت می کردند اخراج کرده اند گفت، «دهقانان به کشت نباتات قانونی روی آورده اند. ما همچنان یک کمپاین را برای از بین بردن ۱۰۰۰۰ جریب (۲۰۰۰ هکتار) مزارع کوکنار انجام دادیم.»

شورشیان در گذشته دهقانان را مجبور می کردند تا کوکنار را برای طالبان کشت کنند، که آنها از فروش موادمخدر غیرقانونی که از این گیاه بدست می آید، برای تأمین بودجه نظامی خود استفاده می کنند.

نیازی گفت، اگرچه امسال کدام نظرسنجی معتبر در مورد اندازه زمین های کشت شده با کوکنار صورت نگرفته است، اما به نظر می رسد که کشت نسبت به سال گذشته به اندازه نصف کاهش یافته است.

پشیمانی از کشت کوکنار

جان محمد ۳۵ ساله، یک دهقان در منطقه وزیرتنگی، ولسوالی خوگیانی گفت، «ما پنج جریب زمین داریم، كه در چهار جریب آن ما کوکنار را کشت کرده بودیم، اما امسال... ما فقط در نیم جریب زمین خود کوکنار کشت کرده ایم، که ما از این کشت نیز پشیمان هستیم.»

وی گفت، «در گذشته، ما می توانستیم ۱ سیر (۱ کیلوگرام) تریاک را در مقابل ۱۴۰۰۰ تا ۱۹۰۰۰ افغانی (۳۰۰۰۰ تا ۴۰۰۰۰ روپیه) بفروشیم، اما قیمت آن امسال کاهش یافته است -- یک سیر تریاک در مقابل ۴۷۰۰ تا ۵۷۰۰ افغانی ( ۱۰۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ روپیه) یا حتی پائین تر از این فروخته می شود.»

محمد افزود، «اگر این وضعیت ادامه یابد، من سال آینده کوکنار را کشت نخواهم کرد.»

وی گفت، «در گذشته تأسیسات تولید هیروئین وجود داشت و به همین دلیل قیمت تریاک بلندتر بود. حکومت همه آنها را نابود کرد؛ هیچ چیز نمانده است. و همین امر باعث سقوط قیمت ها شد.»

رحمت گل، یک دهقان دیگر در منطقه وزیرتنگی گفت، «من در گذشته در این زمین کوکنار کشت می کردم، اما حکومت در این منطقه عملیات ها را انجام داد و پوسته های تلاشی را ایجاد کرد، بنابراین ... ما کوکنار را کشت نمی کنیم.»

وی گفت، «اکنون که ما می بینیم برای دیگران که کوکنار رشد کرده اند [چه اتفاقی افتاده است]، خدا را شکرگزاریم که به جای آن، گندم رشد کردیم زیرا قیمت کوکنار بسیار پائین است.»

رحمت گل گفت، «اکنون باید حکومت سبزخانه ها و امکانات ذخیره سرد خانه را برای ما بسازد و در کشت سبزیجات و بازاریابی آنها با ما کمک کند. این به دهقانان كمک خواهد کرد تا از این طریق امرار معاش كنند و آنها را ترغیب كنند كه کوکنار را کشت نکنند.»

کمک از طرف حکومت

ضمیر بهسودی، رئیس اداره زراعت، آبیاری و مالداری ننگرهار گفت، «ما باغ های جدیدی را در مناطق جنگ زده ایجاد کرده ایم. ما بر مناطقی تمرکز خواهیم کرد که دهقانان در آن کوکنار کشت می کردند اما اکنون به رشد گندم و جواری روی آورده اند. ما فرصتی را برای باشنده گان این ولسوالی ها فراهم می کنیم تا حاصلات خود را افزایش دهند.»

بهسودی افزود، «اکنون که حکومت پوشش امنیتی خود را گسترش داده است و دهقانان از کشت کوکنار دست برداشته اند، ما با فراهم کردن کود کمیاوی، تخم و مواد لازم دیگر، پشتیبانی خود با دهقانان را افزایش خواهیم داد.»

عطاءالله خوگیانی، سخنگوی والی ننگرهار گفت، «امسال ما در مناطقی که دهقانان از کشت کوکنار خودداری کرده اند، کمک خاصی را فراهم خواهیم کرد. ما پروژه های زراعتی مفیدی را تطبیق خواهیم کرد که مستقیماً به نفع دهقانان باشند.»

خوگیانی افزود، «ما به طور خاص بر ایجاد باغ ها، سبزخانه ها و امکانات ذخیره سردخانه و بر ساختن ورودی های آبیاری تمرکز خواهیم کرد، زیرا دهقانان ما در این مناطق به کمک نیاز دارند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

حکومت افغانستان باید برای دهاقین کشور بدیل کوکنار را فراهم نمایند. وقتیکه دهقانان ولایت ننگرهار به کشت کوکنار نه گفتند باید حکومت همراه آنها کمک نمایند و بدیل کشت کوکنار را برای شان فراهم نمایند تا آنها زیان نه بینند. شما میدانید که دهقانان از کشت کردن کوکنار بسیار عاید بدست میاوردند.

پاسخ

جالب است 52 کشور خارجی با تریاک و کشت ان مبارزه کردند پیروز نشدند. نتوانستند از کشت قاچاق ان جلوگیری کنند. اما حالا که همگی رفتند کشت بطور اتومات کاهش یاقته. نه به او حالتی که مردم از کشت کوکنار خود بوسیله( قوللک-جیر) دفاع میکردند و نه این حالتی که بدون توجیه ازکشت ان دست کشیدند. به امید افغانستان فارغ از هرنوع بدبختی و معظلات به امید سرزمینی که همه اقوام ازاکثریت گرفته تا اقلیت همگی در پهلوی هم به صلح و ارامش بدون تبعیض قومی ,دینی , مذهبی , سمتی وغیره زنده گی کنند.

پاسخ