اقتصاد

ملل متحد از كاهش كشت کوکنار در سراسر افغانستان گزارش داد

گزارش از هدایت الله

در این تصویر یک دهقان دیده می شود که، به تاریخ ۲۱ ثور از مزارع کوکنار در ولسوالی دره نور، ولایت ننگرهار، محصولات تریاک را جمع آوری می کند. [نورالله شیرزاده/ای اف پی]

در این تصویر یک دهقان دیده می شود که، به تاریخ ۲۱ ثور از مزارع کوکنار در ولسوالی دره نور، ولایت ننگرهار، محصولات تریاک را جمع آوری می کند. [نورالله شیرزاده/ای اف پی]

کابل -- به گفته سازمان ملل متحد، کشت کوکنار که می تواند از آن برای تولید موادمخدر غیرقانونی مانند هیروئین استفاده شود، در سال ۲۰۱۹ در مقایسه با سال قبلی، در سراسر افغانستان کاهش چشمگیری داشته است.

بر اساس گزارش جهانی مواد مخدر که به تاریخ ۵ سرطان توسط دفتر سازمان ملل متحد برای مواد مخدر و جرایم (UNODC) نشر شد، دهقانان افغان در سال گذشته ۸۱۵۰۰۰ جریب (۱۶۳۰۰۰هکتار) زمین را کوکنار کاشتند، که این از سال ۲۰۱۸، ۳۷٪ کاهش نشان می دهد.

از نظر مساحت زمین برای کشت این فصل، در تمام ولایات اصلی کشت کننده کوکنار، در سال ۲۰۱۹ کاهش چشمگیری صورت گرفته است.

در ننگرهار، کشت کوکنار ۸۲٪ کاهش یافت، در حالیکه ولایات ذیل نیز شاهد کاهش بودند: نیمروز ۷۸٪، قندهار ۴۰٪، ارزگان ۳۸٪، فراه ۳۵٪، و هلمند ۳۴٪.

در تصویر دیده می شود که، پولیس و مقامات محلی به تاریخ ۱۵ جوزا مزارع کوکنار را در ولسوالی آرگو، ولایت بدخشان نابود می کنند. [تصویر از قوماندانی امنیه بدخشان]

در تصویر دیده می شود که، پولیس و مقامات محلی به تاریخ ۱۵ جوزا مزارع کوکنار را در ولسوالی آرگو، ولایت بدخشان نابود می کنند. [تصویر از قوماندانی امنیه بدخشان]

این گزارش خاطر نشان کرد، «بزرگترین راه قاچاق هیروئین در جهان به اصطلاح 'مسیر بالکان' است که در مسیر آن مواد مخدر از افغانستان به جمهوری اسلامی ایران، ترکیه، کشورهای بالکان و به منزل های مختلف در اروپای غربی و مرکزی ارسال می شود.

کاهشی که در بدخشان دیده می شود

مسئولین ولایت بدخشان گفتند، کشت کوکنار در این سال خورشیدی در مقایسه با سال خورشیدی قبلی ۳۰٪ کاهش یافته است.

اخترمحمد خیرزاده، معاون والی بدخشان گفت، این کاهش ناشی از سرکوب این گیاه توسط حکومت افغان و کاهش قیمت مواد مخدر در بازار جهانی است.

خیرزاده گفت، «حکومت تصمیم گرفته است كه کوکنار را نابود كند، و ما به تاریخ ۱۵ جوزا، ۵۰ جریب [۱۰ هكتار] مزارع کوکنار را در ولسوالی آرگو نابود كردیم.»

به گفته خیرزاده، در این سال خورشیدی در بیش از ۲۰۰۰۰ جریب (۴۰۰۰ هکتار) زمین، که بیشتر در مناطقی که تحت کنترل طالبان در ولسوالی های آرگو، تیشکان، جرم، شهرک بزرگ و وردوج اند، در این ولایت کوکنار کشت شده است.

این کمپاین برای ریشه کن کردن مزارع کوکنار در ولسوالی آرگو به تاریخ ۱۵ جوزا آغاز شد. طی پنج روز اول، نیروهای امنیتی بیش از ۱۵۰ جریب مزارع کوکنار را از بین بردند.

جنرال محمد هارون نجرابی، معاون قوماندانی امنیه بدخشان گفت، «کمپاین ما تا زمانی که ما همه مزارع کوکنار در همه ولسوالی ها نابود نکنیم، ادامه خواهد یافت و ما اجازه نخواهیم داد که این گروه تروریستی از این گیاه [غیرقانونی] بهره مند شود.»

وی گفت، «ما این محصول شیطانی را که نام افغانستان را در سطح جهانی لکه دار ساخته است نابود خواهیم کرد و قاچاقچیان مواد مخدر را دستگیر خواهیم کرد.»

نجرابی گفت، تخریب مزارع کوکنار در تیشکان، وردوج، شهرک بزرگ، راغستان، یفتل پایان و ولسوالی های باقیمانده که در آن کوکنار کشت می شود، ادامه خواهد داشت تا زمانی که تمام مزارع کوکنار در ولایت بدخشان از بین بروند.

مجبور کردن دهقانان برای کشت کردن کوکنار

محمد قائد افندی، رئیس اداره مبارزه با مواد مخدر بدخشان گفت، طالبان و قاچاقچیان مواد مخدر دهقانان را به کشت کوکنار مجبور می سازند و از اوضاع امنیتی که ایجاد کرده اند، سود می برند.

افندی گفت، «طالبان در تلاشند تا برای منافع خودشان ناآرامی ها را افزایش دهند زیرا قاچاقچیان مواد مخدر و طالبان از کشت و قاچاق مواد مخدر درآمد را دریافت می کنند.»

وی گفت، مافیای مواد مخدر در زمین دشوار بدخشان، که دارای مرز طولانی با پاکستان، چین و تاجیکستان است، سرمایه گذاری کرده تا مواد مخدر را به کشورهای دیگر قاچاق کند.

افندی گفت، به دلیل قاچاق مواد مخدر، بیش از ۲۰ هزار جوان افغان به انواع مختلف مواد مخدر از قبیل چرس، تریاک و هیروئین در ولایت بدخشان معتاد شده اند.

وی گفت، «این یک نگرانی جدی است.»

دهقانان در بدخشان تائید می کنند که قاچاقچیان مواد مخدر و طالبان آنها را به پرورش کوکنار در زمین هایشان مجبور می سازند.

سید الیاس، یک دهقان ۴۸ ساله در درایم گفت، «اگرچه دهقانان ولسوالی درایم علاقه ای به پرورش کوکنار ندارند، اما آنها مجبورند آن را به دلیل فشار [از سوی طالبان] کشت کنند.»

جنرال ثناءالله روحانی سخنگوی قوماندانی امنیه بدخشان گفت، «تنها در طول سال خورشیدی ۱۳۹۸، تقریباً ۸۷ نفر قاچاقچیان مواد مخدر با هزاران کیلو مواد مخدر در مناطق مختلف ولایت بدخشان دستگیر شدند.»

وی گفت، «ما در تلاش هستیم تا مردم، به ویژه جوانان بدخشان را از این پدیده مرگبار نجات دهیم.»

در همین حال، در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹، در مناطق اصلی تولید تریاک در افغانستان قیمت تریاک و هیروئین کاهش یافته است، به طوری که قیمت ها در مزارع تریاک در سال ۲۰۱۸ به طور متوسط ۳۷٪ و در سال ۲۰۱۹ ۲۴٪ کاهش یافته است. قیمت هیروئین با کیفیت بالا در سال ۲۰۱۸ به طور متوسط ۱۱٪ و در سال ۲۰۱۹، ۲۷٪ کاهش یافته است.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

5 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

باید با دهقانان کشور تخم های اصلاح شده و کود کیمیایی کمک شود تا اینکه آنها از کشت کوکنار اجتناب کرده و محصولات حلال را کشت کنند. حکومت در ۲۰ سال گذشته هیچ کمکی به کشاورزان نکرده است. اگر حکومت به کشاورزان کمک نکند، آنها دوباره به کشت کوکنار رو خواهند آورد.

پاسخ

برنامه های آگاهی عامه از سوی حکومت در کاهش کشت تریاک بسیار موثر است، زیرا اکثر دهقانان افغانستان از سواد کافی برخوردار نیستند و نمی دانند که کشت کوکنار حرام بوده و در نصوص صریح دینی کشت آن ممنوع می باشد. دولت افغانستان در طی ۱۹ سال گذشته برای دهقانان برنامه های آگاهی در مورد اضرار مواد مخدر و حرام بودن کشت مواد مخدر ارایه نکرده است. اگر دولت افغانستان برنامه های موثری را بخاطر اضرار مواد مخدر و کشت تریاک به راه می انداخت و بدیل کوکنار را برای دهاقین فراهم می کرد، من مطمین هستم که امروز کشت کوکنار به صفر می رسید.

پاسخ

مبارزه حکومت در کاهش کشت کوکنار در طی چند سال گذشته قابل ستایش است. نیرو های مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله جمهوری اسلامی افغانستان واقعاً توانستند که کشت کوکنار را در افغانستان کاهش دهند. این نیرو ها باید از سوی دولت افغانستان مورد تقدیر قرار بگیرند و برای افسرهای شان ترفیع فوق العاده و جایزه ای نقدی اهدا گردد، زیرا با کشت کوکنار، طالبان و سایر گروه های ترریستی میلیار ها دالر سالانه بدست میاورد و توسط آن جنگ شان علیه حکومت تمویل می کردند. این واقعیت است که طالبان ۵۰ در صد از از منابع و مصارف جنگی شان را از کشت کوکنار تمویل می کنند. ۵۰ در صدی دیگر مصارف جنگی این گروه از سوی پاکستان، روسیه، ایران و عربستان سعودی پرداخت می گردد. از این جهت اگر حکومت افغانستان بتواند کشت کوکنار را در افغانستان به صفر برساند، در حقیقت منابع مالی طالبان را خشک خواهند کرد و طالبان دیگر قادر به ادامه جنگ نخواهد بود.

پاسخ

در کاهش کشت کوکنار در افغانستان، حکومت افغانستان هیچ نقشی نداشته است، بلکه خود دهقانان تصمیم گرفتند که بعوض آن محصول حال کشت کنند. اگر زارعین میخواستند که در مزرعه های شان کوکنار کشت کنند به بسیار ساده گی میتوانیست این کار را بکنند، زیرا بیش از نصف خاک افغانستان از اداره حکومت خارج شده و از سوی طالبان اداره می شود. من فکر می کنم که اگر حکومت افغانستان با دهقانان کمک کنند و برای شان تخم های اصلاح شده فراهم کنند، و برای فراورده های آنها مارکیت ملی و بین المللی پیدا کند، دهقانان افغان خود بخود از کشت کوکنار دست خواهند کشید و محصولات حلال را در مزرعه های شان کشت خواهند کرد. پس دهقانان آماده خواهند بود که بعوض کنار محصولات دیگر کشت کنند بدون آنکه حکومت میلیون ها دالر در امر مبارزه به کشت کوکنار در کشور به مصرف برساند.

پاسخ

در حقیقت، در ولایات مانند ننگرهار، کندهار، هلمند وغیره که در آن کوکنار کشت می شود، باید کشت محصولات بدیل فراهم شود. کشت زعفران، گلاب، توت زمینی را می توان در این زمینه ترویج کرد، چون کشت محصولات بدیل از یک طرف به مردم بیشتر نفع میرساند و از طرف دیگر مردم کشت این پدیده شوم (کوکنار) را متوقف می سازند.

پاسخ