امنیت

به دلیل تضعیف صفوف طالبان، این گروه معتادین را به خط جنگ می فرستند

گزارش از عمر

به گفته مقامات محلی در ولایت هرات، جنگجویان طالب که به دلیل متحمل شدن تلفات در میدان جنگ از سوی نیروهای امنیتی افغان با کمبود جنگجویان روبرو هستند، به مجبور کردن معتادین به مواد مخدر متوسل می شوند تا برای آنها بجنگند. [عمر]

هرات -- به گفته مقامات محلی در ولایت هرات، طالبان که به دلیل متحمل شدن تلفات در میدان جنگ از سوی نیروهای امنیتی افغان با کمبود جنگجویان روبرو هستند، به مجبور کردن معتادین به مواد مخدر متوسل می شوند تا برای آنها بجنگند.

عبدالاحد ولی زاده، سخنگوی قوماندانی امنیه هرات گفت، این گروه شورشی به معتادین قول می دهد که آنها تداوی خواهند شد اما در عوض آنها را به جبهه می فرستند.

وی گفت، «طالبان معتادین را به ولسوالی های دور افتاده هرات مانند شیندند، اوبه و چشت شریف می برند، آنها را برای چند روز در آنجا نگه می دارند و بعداً به آنها اسلحه می دهند تا بجنگند. از آنجا که این جنگجویان معتاد هستند، آنها همیشه از میدان های جنگ فرار می کنند زیرا آنها نمی توانند با نیروهای امنیتی بجنگند

جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات گفت، با ضعیف شدن صفوف طالبان، آنها دیگر مانند گذشته قادر نیستند تا جنگجویان را به جنگ سوق کنند و مجبور شده اند افغان های آسیب پذیر را به میدان جنگ بفرستند.

در تصویر دیده می شود که یک معتاد مواد مخدر به تاریخ ۲۱ دلو در شهر هرات نشه می کند. [عمر]

در تصویر دیده می شود که یک معتاد مواد مخدر به تاریخ ۲۱ دلو در شهر هرات نشه می کند. [عمر]

در این تصویر معتادین به مواد مخدر دیده می شوند که، به تاریخ ۲۳ دلو در شمال شهر هرات ولایت هرات جمع می شوند. [عمر]

در این تصویر معتادین به مواد مخدر دیده می شوند که، به تاریخ ۲۳ دلو در شمال شهر هرات ولایت هرات جمع می شوند. [عمر]

این تصویر از یک ویدیوی الجزیره انگلیسی نشان می دهد که، معتادین به مواد مخدر با یک فرمانده محلی طالبان در یک مکان نامعلوم در ولایت هرات ملاقات می کنند.

این تصویر از یک ویدیوی الجزیره انگلیسی نشان می دهد که، معتادین به مواد مخدر با یک فرمانده محلی طالبان در یک مکان نامعلوم در ولایت هرات ملاقات می کنند.

وی افزود، «این عمل طالبان به ثبوت می رساند که آنها به اعلامیه هایی که هر روز ارائه می دهند متعهد نیستند بخاطریکه مردم را فریب می دهند. آنها تلاش می کنند تا از هر طریق ممکن به اهداف خود برسند.»

فرهاد افزود، «از آنجا که افغان ها تقاضای فزاینده ای برای صلح دارند، هیچ کس حاضر نیست برای دست داشتن در خشونت به صفوف طالبان بپیوندد. تعداد کمی از افرادی که با طالبان هستند برای منافع خود می جنگند.»

وعده های دروغین

معتادین به مواد مخدر در هرات تائید کردند که، طالبان معتادین را مخفیانه گرد هم آورده و به آنها وعده تداوی می دهند.

بصیر احمد، یک معتاد در ولسوالی اینجیل گفت، طالبان بار بار به این منطقه آمدند و هر بار ۵۰ الی ۱۰۰ نفر معتاد را در وسایل نقلیه خود گرفتند و به آنها می گفتند که آنها تداوی و کمک را دریافت خواهند کرد.

وی گفت، معتادین هرگز برنگشتند.

وی افزود، «هیچ خبری از معتادینی که طالبان با خود بردند نیست. معتادینی که مایل به جنگ نیستند، طالبان آنها را شلیک می کنند و می گویند که این معتادین بی ارزش هستند و باید کشته شوند.»

وی افزود، «من چندین بار شاهد بوده ام که طالبان معتادین را می ربودند. آنها دو دوست من را نیز بردند که هرگز برنگشتند.»

احمد گفت، طالبان فقط معتادین جوان را جستجو می کنند و افراد ضعیف تر و بزرگتر را نادیده می گیرند.

وی گفت، «آنها این معتادین را می برند و آنها را به جبهه می فرستند. به دلیلی که هیچ کس دیگر به طالبان نخواهد پیوست، آنها مجبور هستند تا برای حفظ جایگاه و موقف خود [در جنگ] از معتادین استفاده کنند.»

عبدالظاهر، یک معتاد در شهر هرات، نیز شاهد بود که جنگجویان اعضای این گروه آسیب پذیر را می ربودند.

وی گفت، «طالبان آنها را به ولسوالی شیندند می فرستادند و برای آنها چند روز تداوی را فراهم می کردند، اما بعداً به آنها اسلحه می دادند تا به جنگ بروند. تعداد زیادی از معتادین کشته شده اند.»

وی افزود، «طالبان ۹ ماه پیش یکی از اعضای خانواده من را ربودند. ما از او خبری نداریم، و نمی دانیم وی مرده است یا زنده.»

وی گفت، «آنها [طالبان] وسایل نقلیه خود را در نزدیکی معتادین پارک کرده و ۱۰ الی ۱۵ نفر از آنها خارج می شوند، معتادینی که نمی توانند فرار کنند را به داخل وسایل نقلیه خود داخل می کنند و آنها را اختطاف می کنند. طالبان ممکن این معتادین را تداوی کنند یا نکنند، اما آنها به معتادین اسلحه می دهند و آنها را به جبهه می فرستند. بسیاری از معتادین جان خود را در جنگ ها از دست داده اند.»

وی افزود، اگرچه این معتادین قبلاً هرگز اسلحه را در دست نگرفته اند، طالبان هنوز هم آنها را به جنگ می فرستند که در آنجا کشته می شوند.

یک عمل نابخشودنی

تحلیلگران نظامی و فعالان حقوق بشر این عمل طالبان را یک جنایت جنگی می پندارند.

محمد نعیم غیور، یک تحلیلگر نظامی در شهر هرات گفت، استخدام معتادین خلاف قوانین جنگ و پیمان های حقوق بشر است.

وی گفت، «سوء استفاده طالبان از معتادین جوان مواد مخدر در جبهه های جنگ یک جنایت جنگی و غیرقابل بخشش است.»

وی افزود، «تمام اعمال طالبان جنایات جنگی است و آنها هر روز در کشتار مردم ملکی بی گناه نقش دارند.»

غیور گفت، در حالی که طالبان خود را یک گروه اسلامی می نامند و «جنگ خود را 'جهاد' می دانند، شیوه ای که آنها از معتادین مریض سوء استفاده می کنند نشان می دهد که این گروه نه به اسلام اعتقاد دارند و نه از قوانین جنگ پیروی می کنند.»

وی افزود، «براساس قوانین جنگ و ارزش های اسلامی، طالبان حق ندارند معتادین را به جنگ بفرستند. طالبان باید در قبال کشته شدن معتادین در جنگ ها پاسخگو باشند.»

وحید احمد اسلمی، رئیس واحد نظارت بر اداره امنیتی دفتر کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در ولایت هرات موافقت کرد که، سوء استفاده از معتادین توسط طالبان یک عمل جنایی است که همه اصول حقوق بشر را نقض می کند.

وی گفت، معتادین به مواد مخدر مریض هستند و به تداوی نیاز دارند و نباید برای جنگ استخدام شوند.

اسلمی افزود، «گزارش های دریافت شده نشان می دهد که طالبان از معتادین به عنوان جنگجویان استفاده می کنند و این عمل طالبان نقض آشکار قوانین حقوق بشر است.»

وی گفت، «طالبان معتادین را مجبور می سازند تا در جنگ اشتراک کنند، اما آنان مریض هستند و توانایی جنگیدن را ندارند.»

اسلمی گفت، کمیسیون حقوق بشر افغانستان از این وضعیت نگران است و این عمل طالبان را محکوم می کند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

وقتیکه یک انسان جنگ می کند، او وحشی می شود. او نمی داند که کار خوب می کند یا کار بد. معتادین بیچاره مواد مخدر مردم بیگناهی هستند. استفاده از آنها در جنگ باید جنایت جنگی تلقی شود، اما واقعیت این است که چه کسی ناقضین حقوق بشر را در افغانستان مجازات کرده است تا دیگران دست از جنایت بردارند؟ عبدالرشید دوستم که یک ناقض حقوق بشر است مارشال شد، عطا محمد نور که یک ناقض حقوق بشر است، یک روز بعد در کاخ ریاست جمهوری با رئیس جمهور می نشیند، عبدالعلی مزاری و احمد شاه مسعود که حقوق بشر را نقض کرده اند، اکنون به حیث قهرمانان شناخته می شوند و سالانه سالگرد مرگ آنها تجلیل می گردند.

پاسخ