امنیت

سربازان افغان کنترل ولسوالی های غربی را که مدت طولانی تحت کنترل طالبان بودند، دوباره بدست آوردند

گزارش از عمر

در این تصویر مشاهده می شود که، نیروهای افغان در ماه قوس سال ۱۳۹۸ عملیات را در ولایات فراه، بادغیس و غور انجام می دهند. [پولیس فراه/ پولیس غور/شمیل مشعل]

غور -- نیروهای افغان، با حمایت هوایی ناتو، عملیات های زمستانی را در سراسر ولایات غربی کشور انجام می دهند و ضربات سنگینی را به طالبان وارد می کنند.

این عملیات ها که به مدت یک ماه در حال انجام است، نیروهای امنیتی را قادر ساخته است تا کنترل تعدادی از ولسوالی ها را به دست آورند و حدود ۲۰۰ جنگجویان طالب را به قتل برسانند.

برید جنرال سید سمیع سادات، مشاور وزارت دفاع گفت، عملیاتی در ولایت غور که از تاریخ ۱۹ الی ۲۹ قوس انجام شد، بزرگترین و موفق ترین عملیات زمستانی بود.

سادات گفت، «توان جنگی طالبان در ولسوالی های دولتیار و مرغاب تضعیف شده است. چهار مرکز مهم طالبان نابود شد و زندان آنها توسط نیروهای امنیتی تخریب شد.»

در تصویر، یک سرباز اردوی ملی افغان به تاریخ ۸ جدی سال گذشته در حالی دیده می شود که در یک تمرین نظامی در یک مرکز آموزشی در هرات شرکت می کند. [هوشنگ هاشمی/ای اف پی]

در تصویر، یک سرباز اردوی ملی افغان به تاریخ ۸ جدی سال گذشته در حالی دیده می شود که در یک تمرین نظامی در یک مرکز آموزشی در هرات شرکت می کند. [هوشنگ هاشمی/ای اف پی]

دگروال امین الله احمدزی، قوماندان امنیه غور گفت، در دره سماک ولسوالی دولتیار بیش از ۵۳ جنگجویان طالب کشته و ۶۰ نفر دیگر زخمی شده اند.

وی با افزدون اینکه جنگجویان همچنان از مردم محلی پول اخاذی می کردند گفت، «سماک منطقه استراتیژیکی است كه طالبان مرتباً شاهراه كابل - غور و همچنان برخی ولسوالی ها را تهدید می كنند.»

وی افزود، «طالبان در این منطقه پناهگاه های امن داشتند. آنها حتی زندان خود را نیز در آنجا داشتند که مردم ملکی و منسوبین امنیتی را شکنجه می کردند.»

کرام الدین رضازاده، یک عضو پارلمان از غور گفت، طالبان چندین سال بالای مردم بی گناه حمله می کردند و زنان و کودکان را بی دلیل می کشتند.

رضازاده افزود، «طالبان مردم ملکی را سرکوب می کردند و مبالغ زیادی را اخاذی می کردند. مردم ملکی حتی نمی توانستند جاده کابل-غور را در پیش بگیرند زیرا طالبان تمام پول و اشیاء با ارزش آنها را می دزدیدند.»

وی گفت، «بارها و بارها، طالبان شاهراه و سایر جاده ها را ماین گذاری کردند، در نتیجه ده ها فرد ملکی به شمول زن و کودک کشته، زخمی و ضرب و شتم شدند.»

برقراری کنترل حکومت

بریدمل احسان الله، یک افسر کوماندو اردوی ملی افغان که در عملیات تصفیوی شرکت می کند گفت، «ما برای یک عملیات چهار روزه به دره سماک در ولایت غور آمدیم اما فقط در یک روز دشمن را شکست دادیم.»

وی گفت، «اجساد مرده های دشمن و تجهیزات آنها در میدان نبرد باقی مانده است؛ هیچ کس [از طالبان] حتی نمی توانست این اجساد را بردارد.»

وی گفت، «تا زمانی که نیروهای کوماندو وجود داشته باشند، افغانستان وجود خواهد داشت – مردم ملکی نباید نگران باشند. تا زمانی که ما، کوماندوها زنده هستیم، ما به هیچ دشمن اجازه نخواهیم داد که صلح مردم ما را از بین ببرد.»

دگروال محبوب اندرابی، فرمانده غوند نظم عامه در ولایت غور گفت، دره سماک که شامل ۱۴ قریه است، چند سال تحت کنترل دشمن بود.

اندرابی گفت، حکومت برای تسهیل بهتر ارائه خدمات و گسترش کنترل حکومت ولسوالی جدید را به نام مرغاب تأسیس کرده است.

وی گفت، «اکنون مردم ملکی می توانند از غور به کابل و برعکس با امنیت و آرامش خاطر سفر کنند.»

وی گفت، «با پاکسازی سماک از طالبان، صلح به ۱۴ قریه در این منطقه بازگشت و باشنده گان به زندگی عادی خود بازگشتند. نیروهای امنیتی در منطقه حضور دارند و اجازه نخواهند داد تا طالبان دوباره به منطقه برگردند و مردم را آزار دهند.»

غلام ناصر خاضع والی غور گفت، حکومت به باشنده گان ۱۴ قریه این دره پول و غذا اهدا کرده است.

وی افزود، «یک تیم بهداشتی نیز برای معالجه مریضان به منطقه آمده است. صلح به دره سماک برگشته است و هیچ گونه نگرانی امنیتی وجود ندارد.»

عملیات ادامه دارند

در همین حال، دگروال حسیب الله آخوندزاده، فرمانده غوند ۳ اردوی ملی افغان با افزودن اینکه عملیات تا پایان زمستان ادامه خواهد داشت گفت، یک عملیات زمستانی از ۴ قوس در مجاورت شهر قلعه-نو و ولسوالی مقر در ولایت بادغیس آغاز شد.

وی گفت، نیروهای امنیتی تاکنون ۲۵ قریه در منطقه جنگجویان طالب را تصفیه کرده اند.

آخوندزاده افزود، «عملیات در ولسوالی های دیگر ولایت بادغیس نیز علیه طالبان آغاز خواهند شد. نیروهای امنیتی افغان توسط نیروی هوایی افغان و همچنان توسط مأموریت حمایت قاطع به رهبری ناتو پشتیبانی هوایی می شوند. بیشتر تلفاتی که دشمن متحمل شده است ناشی از حملات هوایی است.»

وی گفت، «بیش از ۵۰ نفر جنگجویان طالب به شمول تعدادی از فرماندهان کشته شدند.»

دگروال شیرآقا الکوزی، مسؤل بخش امنیتی قوماندانی امنیه بادغیس به تاریخ ۱ جدی گفت، «مناطقی که پیش از یک ماه قبل پاک شده بودند، برای چندین سال تحت کنترل دشمنان افغانستان بودند. آنها سالها با بهانه های عشر و زکات، از مردم ملکی پول جمع می کردند.»

وی افزود، «پوسته های امنیتی در مناطقی که اخیراً تصفیه شده اند تأسیس شده اند. نیروهای امنیتی از بازگشت طالبان به این مناطق جلوگیری می كنند.»

رهبران طالبان در فراه کشته شدند

نیروهای امنیتی افغان همچنان به تاریخ ۱ جدی عملیاتی کامل و گسترده را در ولایت فراه آغاز نمودند.

این عملیات که هنوز به پایان نرسیده است، در ولسوالی های پشت کوه، پشت رود، اناردره و لاش و جوین و همچنان در روستاهای اطراف شهر فراه آغاز شده است.

جنرال فضل احمد سروری، قوماندان امنیه ولایت فراه به تاریخ ۱ جدی گفت، «ما به همه باشنده گان فراه اطمینان می دهیم که مناطق طالبان را تصفیه خواهیم کرد و ما به تروریست های طالب اجازه نمی دهیم که باشنده گان را بکشند یا اذیت کنند. نیروهای امنیتی طالبان را شکست داده و از همه مناطق ولایت فراه دفاع خواهند کرد.»

وی گفت، «تقریباً ۱۰۰ جنگجویان طالب، به شمول فرماندهان معروف آنها، در دو ماه گذشته طی عملیات های زمینی و هوایی کشته شده اند. در این مدت، ۲۳ جنگجویان طالب دیگر زخمی شده اند و ۱۲ نفر نیز توسط نیروهای امنیتی اسیر شده اند که در توقیف ریاست امنیت ملی قرار دارند.»

سروری گفت، طالبان روحیه جنگی خود را در ولایت فراه از دست داده اند و روزانه در حال عقب نشینی هستند و مناطق تحت تأثیر خود را از دست می دهند.

وی گفت، «نیروهای امنیتی در کمتر از دو ماه، ۱۷ عملیات مشترک انجام داده اند. بخش هایی از آن مناطق از طالبان پاک شده است، و مناطق دیگر در نتیجه عملیات فعلی پاک خواهند شد.»

عبدالقیوم رحیمی، والی هرات گفت، طالبان همچنان در ولایت هرات و مناطق نزدیک دچار ضربات شدیدی شده اند.

رحیمی گفت، «ملا سیف الله، ولسوال نام نهاد طالبان برای ولسوالی پشت کوه هرات، ملا عبدالرؤف، ولسوال نام نهاد برای ولسوالی شیندند و ملا عبدالله و ملا هاشم، دو فرمانده معروف طالبان در ولسوالی گلران، در یک هفته طی عملیات هوایی و زمینی کشته شدند.»

وی افزود، ملا امرالدین، معاون فرمانده كمیسیون نظامی طالبان برای ولایت غور، به تاریخ ۲ جدی در هنگام بازدید از هرات، در ولسوالی گلران بازداشت شد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

مرگ بر ایران تروریست.جنگ افغانستان توسط رهبران ایران و گروه های قدس در غرب افغانستان و همچنین پاکستان در شرق و جنوب ایجاد شده.دست سرطانی ایران قطع خواهد شد.افغانستان پیروز باد.

پاسخ