امنیت

طالبان با ممانعت از تیم های ویروس کرونا جان هزاران نفر را در معرض خطر قرار دادند

گزارش از عمر

مقامات افغان می گویند، تلاش های جنگجویان طالب برای جلوگیری از ورود کارمندان صحی به مناطق تحت کنترل شان در جریان این فاجعه ویروس کرونا، جان هزاران نفر از افغان ها را در معرض خطر قرار داده است. این گروه جنگجوی یک روز پس از آن موافقت با آتش بس را رد کرد كه رئیس جمهور اشرف غنی بار دیگر از این گروه خواست كه با متوقف کردن جنگ، به ماه مبارک رمضان احترام بگذارند. [عمر]

هرات -- مقامات می گویند، تلاش های طالبان برای جلوگیری از ورود کارمندان صحی به مناطق تحت کنترل شان در جریان این فاجعه ویروس کرونا، هزاران جان افغان را در معرض خطر قرار می دهد.

وزارت صحت عامه به روز جمعه (۵ ثور) گفت، این بیماری جایگاه خود را در افغانستان گسترش داده است، و ۱۳۳۰ مورد تاکنون تائید شده است که شامل ۴۳ مورد مرگ و میر نیز می باشد.

داکتر عبدالطیف روستایی، رئیس صحت عامه بادغیس گفت، «مشکلی که ما در مجادله با ویروس کرونا در بادغیس با آن روبرو هستیم این است که طالبان اجازه نمی دهند تیم های صحی برای ایجاد آگاهی و کشف موارد به مناطق تحت کنترل آنها داخل شوند.»

وی گفت، «تیم های صحی ما چندین بار تلاش کرده اند به مناطق تحت کنترل طالبان بروند، اما طالبان از ورود آنها ممانعت کردند. ما از وضعیت باشنده گان روستاهای تحت کنترل طالبان بسیار نگران هستیم. جان آنها ممکن است از دست ویروس کرونا در معرض خطر باشد.»

در تصویر یکی از باشنده گان محلی دیده می شود که، به تاریخ ۲۷ حمل در شهر هرات به یکی از اعضای نیروهای امنیتی افغان بخاطر حفاظت این نیروها از مردم در حین قرنطین هرات در مقابل ویروس کرونا، گل هدیه می کند. [عمر]

در تصویر یکی از باشنده گان محلی دیده می شود که، به تاریخ ۲۷ حمل در شهر هرات به یکی از اعضای نیروهای امنیتی افغان بخاطر حفاظت این نیروها از مردم در حین قرنطین هرات در مقابل ویروس کرونا، گل هدیه می کند. [عمر]

در این تصویر دیده می شود که، یکی از کارمندان خدمات صحی، در ماه حمل با پوشیدن لوازم محافظتی به عنوان یک اقدام پیشگیرانه در برابر شیوع کووید-۱۹ در شهر هرات، ضدعفونی کننده را در یک بازار اسپری می کند. [هوشنگ هاشمی/ای اف پی]

در این تصویر دیده می شود که، یکی از کارمندان خدمات صحی، در ماه حمل با پوشیدن لوازم محافظتی به عنوان یک اقدام پیشگیرانه در برابر شیوع کووید-۱۹ در شهر هرات، ضدعفونی کننده را در یک بازار اسپری می کند. [هوشنگ هاشمی/ای اف پی]

وی افزود، «در صورت بروز برخی موارد مثبت در آن مناطق، آنها می تواند باعث ابتلا های زیادی شود و جان بسیاری از مردم را به خطر بیندازد.»

داکتر محمد آصف کبیر، معاون وزارت صحت عامه هرات گفت، این جنگجویان عین مشکل را در هرات ایجاد می کنند.

وی گفت، «تیم های صحی در تمام مراکز ولسوالی های سراسر ولایت هرات فعالیت می کنند و تجهیزات و امکانات لازم را برای مجادله با ویروس کرونا را دارند، اما تیم های صحی نتوانسته اند وارد برخی مناطق ناامن شوند. ما از طالبان می خواهیم که از ورود تیم های صحی ممانعت نکنند تا آنها بتوانند از جان ها در برابر تهدید ویروس کرونا محافظت کنند.»

داکتر جمعه گل یعقوبی، رئیس صحت عامه غور گفت، در عین حال، در ولایت غور، موارد مشکوک به ویروس کرونا در مناطق ناامن مانند ولسوالی چارصده وجود دارد.

وی گفت، «تیم های صحی سعی در بازدید از آن مناطق دارند، اما طالبان همکاری نکرده اند.»

یعقوبی گفت، «دخالت طالبان در ارائه خدمات صحی در این شرایط بحرانی ... یک نگرانی جدی است. ما امیدواریم که طالبان ادامه کار کارمندان صحی را به مناطقی که تحت کنترل خود دارند محدود نکنند. اگر این محدودیت ها ادامه پیدا کنند، باشنده گان آن مناطق در معرض خطرات بزرگی قرار خواهند داد.»

داکتر عبد الجبار شایق، رئیس صحت عامه فراه گفت، تیم های صحی هنوز نتوانسته اند وارد مناطق تحت کنترل طالبان در ولایت فراه شوند.

وی گفت، «با کمک بزرگان قومی، ما در تلاش هستیم تا تیم های صحی را به مناطق و روستاهای خاص [جایی که طالبان کنترل دارند] بفرستیم تا آنها بتوانند به باشنده گان در مجادله با ویروس کرونا کمک کنند.»

شایق گفت، «طی یک ماه گذشته، صدها نفر افغان از ایران به فراه بازگشتند و اکثر آنها به خانه های خود در ولسوالی ها برگشته اند. ما یک نگرانی جدی داریم که ممکن است آنها ویروس کرونا را از ایران باخود آورده باشند و احتمالاً آن را به اعضای خانواده و همسایگان منتقل کرده باشند.»

یک عمل غیر اسلامی

عبدالعزیز بیک، رئیس شورای ولایتی بادغیس گفت، طالبان به خطر انداختن جان های مردم ملکی بی گناه نباید سود ببرند.

بیک گفت، «ما طالبان را به دلیل ممانعت از ورود کارمندان صحی به ولسوالی ها و روستاها محکوم می کنیم و این را یک عمل غیراسلامی و غیرانسانی می دانیم. ویروس کرونای کشنده، جهان را در معرض خطر قرار داده است، و مردم فقیر افغان به شدت نیازمند کمک حکومت و جامعه جهانی هستند.»

وی افزود، «محروم كردن مردم از خدمات صحی در این شرایط بحرانی نقض حقوق بشر است. طالبان باید به حکومت اجازه دهند تا كمک هایی را برای آنها فراهم كند زیرا آنها برای مجادله با ویروس کرونا آمادگی ندارند.»

صبغت الله عبیدی، یکی از باشنده گان شهر هرات گفت، «ما از طالبان می خواهیم که در ارائه خدمات صحی مداخله نکنند، زیرا هر کس می تواند با ویروس کرونا مبتلا شود و حتی طالبان نیز می توانند مبتلا شوند. اگر کارمندان صحی قادر به رفتن به آن مناطق باشند، می توانند شیوع ویروس کرونا را متوقف کرده و به این ویروس شکست دهند.»

وی افزود، «در مناطقی كه طالبان اجازه نمی دهند كارمندان صحی فعالیت كنند، ویروس کرونا می تواند گسترش یابد و زندگی ها را در معرض خطر قرار دهد.»

وی گفت، اگر شیوع این ویروس متوقف نشود، تعداد بیشتری از افغان ها مبتلا خواهند شد و بسیاری از آنها ممکن بمیرند.»

گل احمد محمدی، یک باشنده شهر هرات گفت، موجودیت داکتران در شهرها و ولسوالی ها به ویژه در این مقطع حساس به طور یکسان مهم است.

وی افزود، «طالبان باید بدانند كه سکتور صحی با سیاست مرتبط نیست و بهتر است که آنها در آن مداخله نكنند. طالبان باید درک کنند که در صورت جلوگیری از مجادله با ویروس کرونا با زندگی مردم بازی می کنند.»

حملات مرگبار طالبان ادامه دارند

این گروه علاوه بر ممانعت دسترسی تیم صحی به مناطق، این بحران صحی را با افزایش حملات مرگبار خود پیچیده کرده است.

بر اساس گزارش طلوع نیوز، طالبان بین ۱۳ حوت و ۱۹ حمل ۲۱۶۲ حمله انجام داده اند، به شمول حملاتی که این گروه بالای نیروهای امنیتی و مردم ملکی در ولایات هرات، فراه، غور و بادغیس انجام داده است.

به تاریخ ۲۱ حمل، طالبان پنج کارمند د افغانستان بانک را که در گمرک اسلام قلعه کار می کردند، در شاهراه هرات - اسلام قلعه ربودند و آنها را بی رحمانه شلیک کردند و کشتند.

عبیدالله نورزی، قوماندان امنیه هرات، به تاریخ ۲۶ حمل گفت، در منطقه دره طاقچه ولسوالی پشتون زرغون در ولایت هرات، طالبان از توزیع مواد غذایی به ۵۰۰ خانواده جلوگیری کردند.

وی افزود، «سپس نیروهای امنیتی عملیاتی را آغاز كردند كه ورود ۱۵۰ تون مواد غذایی و برخی وسایل طبی و ادویه جات به این روستاها را تسهیل كرد.»

وی بدون ارائه جزئیات ویژه تلفات طالبان گفت، در جریان این عملیات، ۱۰ جنگجوی طالبان کشته یا زخمی شده اند و سرک به دره طاقچه دوباره باز شده است.

نورزی گفت، «طالبان به داکتران اجازه ورود را نمی دهند، اما وقتی چنین شکایتی را دریافت می کنیم، ما اقدامی انجام می دهیم و موانع را برطرف می کنیم. نیروهای امنیتی در صورت نیاز به مردم ملکی در دسترسی به خدمات صحی کمک می کنند.»

وی گفت، «مردم نباید نگران باشند ... عملیات ما کاملاً آماده است و هر وقت لازم باشد، این نیروها می توانند بالای دشمنان در هر منطقه حمله کنند.»

امید حقجو، یک باشنده شهر هرات گفت، «ما حملات اخیر طالبان را محکوم می کنیم. طالبان باید در این زمان بحرانی با مردم خود بایستند و آنها را نکشند. نیروهای امنیتی در هوای گرم و سرد به طور یکسان می جنگند و خون خود را برای محافظت از مردم قربانی می کنند. این نشان می دهد که نیروهای امنیتی مردم افغان را دوست دارند.»

وی گفت، اکنون بهترین فرصت برای طالبان است که از خشونت خودداری کنند و گزینه صلح را انتخاب کنند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

5 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

تبصره های ما را در مورد موضوع مذکور به انگلیسی تبدیل نمایید.

پاسخ

طالبان تیم های صحی حکومت را بخاطر به ساحات تحت کنترول شان اجازه نداده اند چون آنها احساس شرم می کنند که آنها در ساحات خود شان به مردم خدمات صحی را تقدیم کرده نمیتوانند. زمانیکه آنها در ساحت خود شان به مردم خدمات ارایه کرده نمی توانند پس چگونه آنها در تمام افغانستان حکومت می کنند؟ حکومت کردن کار ساده نیست او هم در کشور مثل افغانستان که چهل سال جنگ را تجربه کرده و همه زیر ساخت های این کشور از بین رفته اند. طالبان پول را از کجا می کنند تا به هزار ها تن مامورین دولت معاش بپردازند؟ آیا پاکستان میتوانند این قدر پول را به حکومت طالبان بدهد؟ پاکستان خودش از مشکلات اقتصادی رنج می برد پس چطور میتواند نظام آینده طالبان را حمایت کند؟

پاسخ

طالبان میخواهند که همه مردم افغانستان از بین بروند باز آنها بیایند در اینجا حکومت بکنند. اگر مردم زنده باشند اینها نمیتوانند که بالای مردم به زور حکومت بکنند. طالبان افغانهای بی گناه را هم از طریق راه اندازی حملات و هم از طریق شیوع کرونا به قتل می رسانند. بان که همه مردم افغانستان کشته شوند تا اینها خوشحال شوند.

پاسخ

هیچ چیز به گفتن ندارم. خداوند هدایت شان کند.

پاسخ

نمیدانم از کی بگویم؟ از چی بگویم؟ به کی بگویم؟ خداوند ما مردم افغانستان را به چی خلق کرده بود و خلق کرده است؟ ایا ازما مردم هم کسی جاهل تر نافهم تر بی عقل ترهم از نظر شعور سیاسی و امثالهم مخلوقی هم است؟ تا به کی این خونزیزی این بدبختی این تبعیض قومی نژادی مذهبی و دینی؟ از برای خدا حرمت رمضان را میدانید نه عید و نه فلان فلان .... این شد مسلمانی؟ در قطرتوافقنامه امضاء میکنی یعنی در قطر میشینی در افغانستان میکشی. تمام انسانها میگویند از کشتن و خون ریختاندن دست بکشید. در پاسخ میگویید که در توافقنامه بین امریکا و طالبان از کشتن برادر مسلمان و برادر افغان چیزی ذکر نشده . بکدام ملت است این قسم شعور به کدام دین است این قسم منطق ؟ خدای تو قران تو کتاب تو دین تو فرهنگ تو ملت تو همگی با این ملت یکی است شریک است . اما قضاوت تو با طرز دید توکاملا با اینها متفاوت است. از خداوند میخواهم که منطق و شعور اسلامی خود را کسب نموده و از اتش افروزی دست بردارید. درغیر ان خداوند شما را باهمان اشخاصیکه سزاوار تان هستند محشور بگرداند. شما به پرواگرام های واکسین اعتماد ندارید. شما به علم و دانش عقیده ندارید. شما به داکتر و انجینر وغیره اعتماد و عقیده ندارید.به فنااوری های امروزی تکنولوژی باورندارید. به ویروس کرونا که دامنگیر تمام بشریت شده باور ندارید. پس شما به چی عقیده و باور دارید؟ طوریکه معلوم میشود همه چیز را میدانید خوب هم میدانید. اما حلقه غلام و برده گی مانع تان میشود.

پاسخ