امنیت

طالبان در یک موج تازه خشونت ده ها تن را کشتند

سلام تایمز و ای اف پی

در این تصویر دیده می شود که، نیروهای امنیتی افغان به تاریخ ۱۴ حوت در یک پوسته اردوی ملی افغان، پس از یک حمله جنگجویان طالب در ولایت کندوز، نگهبانی می کنند. سخنگوی ارتش ایالات متحده گفت كه ایالات متحده به تاریخ ۱۴ حوت یک حمله هوایی علیه جنگجویان طالب را برای دفاع از نیروهای افغان انجام داد، زیرا خشونت پس از یک سلسله حملات مرگبار توسط این شورشیان افزایش یافت. [ایس تی آر/ای اف پی]

در این تصویر دیده می شود که، نیروهای امنیتی افغان به تاریخ ۱۴ حوت در یک پوسته اردوی ملی افغان، پس از یک حمله جنگجویان طالب در ولایت کندوز، نگهبانی می کنند. سخنگوی ارتش ایالات متحده گفت كه ایالات متحده به تاریخ ۱۴ حوت یک حمله هوایی علیه جنگجویان طالب را برای دفاع از نیروهای افغان انجام داد، زیرا خشونت پس از یک سلسله حملات مرگبار توسط این شورشیان افزایش یافت. [ایس تی آر/ای اف پی]

کندوز -- مقامات به روز دوشنبه (۱ ثور) گفتند، طالبان دست کم ۲۳ سرباز افغان و ۹ فرد ملکی را کشتند، این در حالی صورت می گیرد که یک موج جدید خشونت باوجود یک توافقنامه با ایالات متحده و بحران رو به وخامت ویروس کرونا، افغانستان را دربر گرفته است.

طبق شرایط توافقنامه ایالات متحده و طالبان، حکومت افغان و این شورشیان قرار بود تاکنون تبادله زندانیان را به پایان می رسانیدند و مذاکراتی را برای دستیابی به آتش بس کامل آغاز می کردند.

اما تبادله زندانیان متوقف شده با مشکلات روبرو بوده است – با این که کابل ادعا می کند که طالبان خواستار رهایی برخی از بدنام ترین جنگجویان این گروه هستند.

عبدالخلیل اسیر، سخنگوی قوماندانی امنیه این ولایت، به ای اف پی گفت، طالبان در اواخر شب یكشنبه (۳۱ حمل) در ولایت تخار، یک قرارگاه اردوی افغان را مورد حمله قرار دادند، ۱۶ سرباز و دو پولیس را كشتند.

در این تصویر به تاریخ ۲۹ حمل در ولایت لغمان، زندانیان افغان قبل از آن که طالبان آنها را آزاد کردند، دیده می شوند. [طالبان]

در این تصویر به تاریخ ۲۹ حمل در ولایت لغمان، زندانیان افغان قبل از آن که طالبان آنها را آزاد کردند، دیده می شوند. [طالبان]

محمدجواد هجری سخنگوی والی، این حمله را تائید كرد و همچنان طالبان را مقصر دانست و شمار تلفات را ۱۹ نفر نشان داد.

در جنوب، طالبان بالای یک پوسته پولیس در نزدیکی ترینکوت، ولایت ارزگان حمله کردند.

زرگی عبادی، سخنگوی والی این ولایت، به ای اف پی گفت، «پنج پولیس افغان کشته و سه نفر دیگر زخمی شدند.»

این آمار توسط امیرمحمد رئیس شورای ولایتی ارزگان، تائید شد.

طالبان مردم ملکی را هدف قرار می دهد

به گفته سید عارف اقبالی ولسوال، پس از آنکه طالبان تلاش کردند از مردم ملکی در ولایت بلخ پول اخاذی کنند و ایشان مقاومت کردند، طالبان ۹ فرد از آنها را کشتند.

به تعقیب آنکه این جنگجویان هفته گذشته ۴۰ زندانی را در ولایت لغمان رها كردند، به روز شنبه (۳۰ حمل)، حکومت افغان طالبان را به اسارت و آزاد كردن افراد ملکی ای متهم کرد كه طالبان آنها را بعنوان كارمندان امنیتی افغان شناسایی کرده بودند.

جاوید فیصل، سخنگوی شورای امنیت ملی، به تاریخ ۳۰ حمل توییت کرد، «طالبان وظیفه خود در مورد رهایی زندانیان را باید با رهاكردن پرسونل نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان از لیستی كه حکومت به آنها داده است، انجام دهند. آنها همچنان باید دستگیرکردن و شكنجه کردن مردم ملکی و نوجوانان را متوقف کنند. آنها باید بلافاصله همه مردم ملکی را که بازداشت کرده اند رها کنند و به آتش بس متعهد شوند.»

فیصل گفت، از جمع ۴۰ فرد آزاد شده توسط طالبان در ولایت لغمان، فقط ۹ نفر اعضای نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان بودند.

وی گفت، «بیست و هشت نفر از کسانیکه آزاد شده اند، اخیراً پس از امضای توافقنامه دوحه و تعهد این گروه به آزادکردن ۱۰۰۰ نفر از پرسونل نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان، توسط طالبان اسیر شده بودند. طالبان همچنان ۱۲ نفر از پولیس محلی افغان را که کمتر از یک ماه قبل به این گروه پیوسته بودند، آزاد کردند. این افراد طبق قانون مجازات خواهند شد.

ایالات متحده به ادامه پشتیبانی متعهد است

به تاریخ ۳۱ حمل، طالبان لیستی را از حملاتی که توسط نیروهای ائتلاف و نیروهای افغان علیه این گروه در یک ماه انجام شده اند، منتشر کردند و ایالات متحده را به نقض توافقنامه صلح که با این جنگجویان به تاریخ ۱۰ حوت در دوحه امضا کرده بود، متهم کردند.

نیروهای ایالات متحده مستقر در افغانستان دفعتاً این ادعاهای طالبان را رد کردند و گفتند که نیروهای ائتلاف همچنان مطابق با شرایط کتبی توافقنامه به پشتیبانی نیروهای افغان ادامه خواهند داد.

طلوع نیوز از قول جنرال اسکات میلر، جنرال پیشتاز ایالات متحده در افغانستان نقل کرد، «همه طرف ها، اما بالخصوص طالبان، باید خشونت را کاهش دهند تا بگذارد روند سیاسی جریان پیدا کند.»

به گفته طلوع نیوز، دگروال سونی لیگیت سخنگوی میلر گفته است، ایالات متحده به معامله با طالبان «متعهد می ماند» و «نیروهای ایالات متحده-در-افغانستان طبق شرایط کتبی در توافقنامه همچنان به پشتیبانی و دفاع از نیروهای امنیتی افغان ادامه می دهند.»

جنگ حتی علی رغم گسترش ویروس کرونا در سراسر افغانستان، ادامه یافته است.

تاکنون، این کشور شاهد ۱۰۲۶ مورد کووید-۱۹ و ۳۶ مورد مرگ بوده است، اگرچه ترس وجود دارد که تعداد واقعی به مراتب از این زیاد باشد زیرا این کشور فقرزده فقط توانایی های محدود آزمایش را دارد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

لعنت به طالبان خونخوار و جنایت کار که هر روز افغانهای مظلوم و بیگناه را به قتل می رسانند.

پاسخ

طالبان نسبت به ویروس کرونا به مردم افغانستان خطرناک تر اند. در یک ماه گذشته کرونا جان های حدود ۳۰ تن را در این کشور گرفت، در حالیکه طالبان در یک شب بیش از ۴۰ تن هم وطنان ما را به خاک و خون کشاندند. صلح با این گروه نتیجه نمی دهد. ایالات متحده باید هر چه عاجل توافقنامه صلح را با این گروه ملغاء قرار دهد و حکومت افغانستان را در برابر این گروه حمایت نماید. حملات این گروه زمان تشدید یافتند که امریکا با این گروه گفتگو های صلح را به رهبری زلمی خلیلزاد آغاز کرد. و آنها بیشتر جرآت پیدا کرد که امریکا توافقنامه صلح را با این گروه به امضاء رساند. طالبان خود را فاتح جنگ ۱۸ ساله میدانند. آنها می گویند که ما امریکا را یکجا با ۵۰ کشور دیگر ناتو شکست دادیم. اگر امریکا غیر مسئولانه از افغانستان خارج شود و بین حکومت افغانستان و طالبان صلح نکند و یک حکومت همه شمول را در افغانستان بوجود نیارد، یک بحران بسیار بزرگ انسانی در این کشور رخ خواهد داد که آن زمان نه امریکا و نه هم جامعه جهانی میتواند آن را مهار کند. اگر طالبان هم در این کشور به قدرت می رسند باید بشکل مسالمت آمیز قدرت را در دست گیرند، نه از طریق جنگ. زیرا اگر جنگ بین حکومت افغانستان و طالبان صورت بگیرد، یکبار دیگر میلیون ها تن از شهروندان این کشور مهاجر خواهند شد و هزار ها تن کشته و معیوب خواهند شد. بناءً بهتر است که ایالات متحده و رهبران سیاسی افغانستان یک تصمیم درست را در مورد آینده افغانستان اتخاذ نمایند.

پاسخ