امنیت

رهایی های زندانیان افغان 'گام مهم' به سوی صلح را قلمداد کرد

سلام تایمز و ای اف پی

در تصویر دسته سوم اعضای طالبان به تاریخ ۲۳ حمل قبل از آزادی از زندان بگرام دیده می شود. [شورای امنیت ملی افغان]

در تصویر دسته سوم اعضای طالبان به تاریخ ۲۳ حمل قبل از آزادی از زندان بگرام دیده می شود. [شورای امنیت ملی افغان]

کابل -- نماینده ایالات متحده که با طالبان مذاکره کرد روز دوشنبه (۲۵ حمل) گفت، تبادله اولیه زندانیان بین این شورشیان و حکومت افغان یک «گام مهم» برای صلح بود.

کمیته بین المللی صلیب سرخ گفت، طالبان به تاریخ ۲۴ حمل ۲۰ نفر زندانی نیروی امنیتی افغان را آزاد کردند. این اقدام پس از آن صورت گرفت كه حکومت هفته گذشته صدها اسیر شورشی را آزاد كرد.

با این حال، تادین خان اچکزی، قوماندان امنیه ولایت کندهار، سریعاً طالبان را متهم کرد که اصلیت ۲۰ اسیر آزاد شده را نادرست نشان می دهند.

وی گفت، همه آنها مردم ملکی بودند.

در این تصویر دیده می شود که، اعضای طالبان به تاریخ ۲۳ حمل زندان بگرام را ترک می کنند. [شورای امنیت ملی افغان]

در این تصویر دیده می شود که، اعضای طالبان به تاریخ ۲۳ حمل زندان بگرام را ترک می کنند. [شورای امنیت ملی افغان]

اچکزی به تاریخ ۲۵ حمل در توییت خود نوشت، «افراد آزاد شده توسط طالبان در کندهار در جریان این روند، افراد نظامی نبودند بلکه همه مردم ملکی بودند.»

وی با افزودن اینکه فقط یک نفر از این ۲۰ نفر زمانی در نیروهای امنیتی بود گفت، «طالبان در روند صلح صادق نیستند، و آنها افراد ملکی ای که قبلاً آنها را اشتباهاً به عنوان نیروهای افغان شناسایی کردند، نگه داشته اند.»

اچکزی گفت، این زندانی در سال ۱۳۸۸ برای یک مدت کوتاه یک افسر پولیس بود.

زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه ایالات متحده برای صلح افغانستان در توییتر گفت، «این رهایی زندانیان گام مهمی در روند صلح و کاهش خشونت است.»

وی با یادآورشدن اینکه این تبادله از هر زمان دیگری اکنون مهمتر بود زیرا جمعیت های زندانیان با تهدید شیوع ویروس کرونا مواجه بودند افزود، «هر دو طرف باید تلاش های خود را برای دستیابی به اهداف مشخص شده در توافقنامه ایالات متحده و طالبان هرچه سریعتر تسریع کنند.»

خلیلزاد و طالبان به تاریخ ۱۰ حوت توافقنامه ای را امضا كردند كه راه را برای نیروهای ایالات متحده و نیروهای خارجی دیگر در ازای تعهدات مختلف این شورشیان هموار می کند تا افغانستان را ترک کنند.

یک معامله ایکه بر اثر مشکلات با چالش روبرو است

در این توافقنامه آمده است كه حکومت افغان ۵۰۰۰ زندانی طالبان را آزاد خواهد کرد، در حالیكه شورشیان ۱۰۰۰ نفر از پرسونل نیروهای امنیتی افغان را آزاد می كنند.

در حالیکه قرار بود این تبادله تا ۲۰ حوت اتفاق افتاده باشد تا بگذارد مذاکرات صلح بین طالبان و حکومت افغان آغاز شود، این روند با مشکلات روبرو بوده است.

یک تیم کوچک طالبان هفته گذشته با حکومت برای گفتگو در مورد تبادله جامع زندانیان ملاقات کردند، اما پس از آنکه مقامات فقط رهاکردن تدریجی زندانیان را آغاز کردند، مذاکرات را ترک کردند.

به تاریخ ۲۴ حمل، طالبان به ای اف پی گفتند که تصمیم آنها برای رهایی گروهی از زندانیان «یک اقدام حسن نیت ... برای تسریع در روند تبادله زندانیان» بود.

کابل می گوید که، تاکنون ۳۰۰ زندانیان کم خطر طالبان را آزاد کرده است، کسانی که قول داده اند که به این جنگ برنگردند و براساس عوامل مختلفی به شمول صحت، سن و مدت مجازات باقی مانده، آزاد می شوند.

شمس الرحمان ۲۶ ساله از ولسوالی بگرام در ولایت پروان، از جمله این افراد آزاد شده بود.

رحمان گفت که وی پس از گذراندن بیش از پنج سال، به تاریخ ۲۰ حمل از زندان بگرام آزاد شد و در این مدت وی در کنار جنگجویان داعش و فروشندگان مواد مخدر محبوس بود.

رحمان به ای اف پی گفت، «مقامات زندان لباس های جدیدی به ما دادند و ما با ۹۹ زندانی دیگر آزاد شدیم و ۵۰۰۰ افغانی (۶۵ دالر) به صورت نقدی به ما داده شد.»

وی گفت، «۱۹ سال جنگ گذشته نشان داده است که هیچ کس از طریق جنگ پیروز نخواهد شد.»

وی افزود، «همه افغان ها باید در اتحاد و صلح زندگی کنند و خونریزی باید پایان یابد. ما قربانی های زیادی را داده ایم.»

کاهش در خشونت

در همین حال، مقامات به تاریخ ۲۳ حمل گفتند، فرمانده نیروهای ایالات متحده و ناتو در افغانستان، برای بحث روی کاهش در خشونت با رهبران طالبان دیدار و گفتگو کرده است.

سونی لیگیت سخنگوی نیروهای ایالات متحده گفت، جنرال ایالات متحده اسكات میلر، شب ۲۲ حمل در دوحه با این گروه گفتگو كرد.

وی گفت، «جنرال میلر شب گذشته به عنوان بخشی از چینل نظامی که در این توافقنامه ایجاد شده بود با رهبری طالبان ملاقات کرد. این جلسه در مورد لزوم کاهش خشونت بود.»

سهیل شاهین سخنگوی طالبان گفت، این نشست در مورد «تطبیق توافقنامه و همچنان نقض آن، به ویژه حملات و یورش های شبانه در مناطق غیر جنگی» بود.

طالبان حملات خود بالای نیروهای امنیتی افغان را در مناطق تحت کنترل حکومت در سرتاسر کشور تسریع کرده اند.

فیصل، سخنگوی شورای امنیت ملی، روز یکشنبه توییت کرد که، دست کم ۳۰ فرد ملکی در یک هفته بر اثر حملات طالبان در ۹ ولایت کشته شدند.

وی گفت، «اکثر این افراد ملکی توسط ماین های کنار جاده کشته شدند. طالبان باید آتش بس کنند تا مردم ملکی آسیب نبینند و صلح پیشرفت کند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

Afghan government is in most critical condition of it's history. The release of Taliban prisoners will make the warfare more dangerous if the Afghan government doesn't seek any guarantee of released prisoners to keep away from warfare. These prisoners include Army captains from Pakistan, Bangladesh, and such other countries that supports violence and destruction in Afghanistan for their own affairs, which of course have great experience of continuing violence in Afghanistan.

پاسخ

رهایی زندانیان طالب نه تنها که به آمدن صلح در افغانستان کمک نخواهد کرد بلکه جنگ را در این کشور دیگر هم داغ تر خواهد ساخت. همه ای این زندانیان طالب دوباره به جنگ برخواهند گشت و ولایات کشور را یکی پی دیگر سقوط خواهند داد و نظام استبدادی شان را یک بار دیگر در افغانستان تاسیس خواهند کرد.

پاسخ

مردم افغانستان خواهان عملی شدن توافقنامه طالبان و امریکا اند. این توافقنامه باید هر چه عاجل تطبیق گردد تا باب گفتگو های بین الافغانی باز شود و یک صلح سراسر در این کشور بیاید. مردم دیگر از جنگ خسته شده اند و میخواهند در صلح زنده گی کنند. من رهایی زندانیان طالب را یک اقدام خوب در راستای صلح میدانم. خدا کند که این زندانیان از گذشته شان پند گرفته باشند و دیگر توبه بکنند و دست به اسلحه نزنند و بر علیه افغانها جنگ را از سر نگیرند.

پاسخ