دیپلماسی

حکومت افغان ۱۰۰ زندانی طالبان را در تلاش برای نجات مذاکرات آزاد کرد

ای اف پی و سلام تایمز

در تصویر دیده می شود، مردی که ماسک را به عنوان اقدام پیشگیرانه علیه ویروس کرونای کووید-۱۹ پوشیده است، به تاریخ ۱۷ حمل در کنار دیواری که با تصاویر زلمی خلیلزاد نماینده ویژه ایالات متحده برای صلح در افغانستان (سمت چپ)، و ملا عبدالغنی برادر یکی از بنیانگذاران طالبان (سمت راست) نقاشی شده است، در کابل قدم می زند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

در تصویر دیده می شود، مردی که ماسک را به عنوان اقدام پیشگیرانه علیه ویروس کرونای کووید-۱۹ پوشیده است، به تاریخ ۱۷ حمل در کنار دیواری که با تصاویر زلمی خلیلزاد نماینده ویژه ایالات متحده برای صلح در افغانستان (سمت چپ)، و ملا عبدالغنی برادر یکی از بنیانگذاران طالبان (سمت راست) نقاشی شده است، در کابل قدم می زند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

کابل -- روز چهارشنبه (۲۰ حمل)، یک روز پس از آن که شورشیان گفتند که آنها از مذاکرات با کابل بیرون می شوند، حکومت افغان گفت که ۱۰۰ نفر زندانیان طالب را آزاد کرد.

این ۱۰۰ زندانی در لست گسترده تری قرار داشتند که تیم تخنیکی طالبان در جلساتی با تیم تخنیکی حکومت در میان گذاشته و در مورد آنها گفتگو کرده بودند، و بر اساس وضعیت صحی، سن و مدت باقی مانده مجازات و به عنوان بخشی از تلاشهای حکومت برای مهار کردن شیوع کووید-۱۹، آزاد شدند.

در یک اعلامیه از شورای امینت ملی به روز چهارشنبه آمده است، ریاست امنیت ملی و لوی سارنوالی زندانیانی را كه سوگند یاد كرده اند هرگز به میدان جنگ بازنگردند، كاملاً آزمایش كردند.

این دو حریف از هفته گذشته بدینسو در کابل مذاکره می کردند تا تلاش کنند یک تبادله زندانیان را که در ابتدا قرار بود تا ۲۰ حوت اتفاق بیفتد، نهایی کنند و راه را برای مذاکرات صلح «بین الافغانی» بین حکومت و طالبان هموار کنند.

اما این تبادله با مشکلات روبرو شده است، زیرا طالبان می خواهند ۱۵ نفر «فرماندهان برتر» آنها آزاد شوند.

متین بیک، یک عضو تیم مذاکره کننده حکومت، به تاریخ ۱۸ حمل با اشاره به این ۱۵ فرمانده گفت، «ما نمی توانیم قاتلان خود را آزاد کنیم. ما نمی خواهیم که آنها به میدان جنگ برگردند و یک ولایت مکمل را تصرف کنند.»

جاوید فیصل، سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی افغان به ای اف پی گفت، «امروز صد زندانی طالبان آزاد خواهند شد.»

وی افزود، «ما نقش خود در توافقنامه را انجام می دهیم. روند صلح باید به سوی پیش حرکت کند.»

فیصل گفت، این ۱۵ فرمانده از جمله کسانی نبودند که آزاد می شوند و زندانیان دیگر «مربوط به آنچه که طالبان انجام می دهند» آزاد خواهند شد.

شورای امنیت ملی افغان روز سه شنبه (۱۹ حمل) در توییتر گفت، «بحث ها درباره زندانیان نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان و زندانیان طالبان قبل از آزادی وارد مرحله مهمی شده بود. عقب نشینی از مذاکرات در چنین زمان نشانگر عدم جدی بودن در مورد صلح است. حکومت در پیگیری صلح متعهد باقی می ماند، و حكم ۲۱ حوت رئیس جمهور اشرف غنی در حال اجرا است.»

این شورشیان بلافاصله اظهار نظری نکردند.

ممانعت توسط طالبان

ایالات متحده در اوایل ماه حوت توافقنامه ای را با طالبان امضا کرد که به حکومت افغان آزاد کردن ۵۰۰۰ اسیر طالبان و به شورشیان در عوض آزادکردن ۱۰۰۰ اسیران طرفدار حکومت، پیشنهاد کرد.

به تاریخ ۱۹ حمل، سهیل شاهین سخنگوی سیاسی طالبان، حکومت افغان را به «به تأخیرانداختن این آزادی و نقض توافقنامه بطور عمدی» متهم كرد.

با این حال، بسیاری از افغان ها طالبان را به عنوان کسانی که مذاکرات صلح را به تأخیر می اندازند، می دانند.

طالبان ماه گذشته به ارسال تصاویری در مورد آموزش نظامی اعضای آنها ادامه دادند و باعث ایجاد شک و تردید در بین افغان ها شد که این جنگجویان چقدر در مورد صلح جدی بوده اند.

این کار پس از آن صورت گرفت كه جنگجویان به تاریخ ۹ حمل نخست مذاكرات درباره تبادله زندانیان را زمانی متوقف كردند که آنها تیم مذاكره كننده تشکیل شده توسط حکومت افغان را رد کردند، و ادعا كردند که این تیم همه شمول نبود.

در عوض، این گروه جنگجوی موافقت کرد که فقط با یک تیم تخنیکی از حکومت افغان ملاقات کند تا در مورد این موضوع بحث برآنگیز صحبت کنند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

ما از حکومت افغانستان تقاضا می کنیم که آنها هزگز فرماندهان طالبان را آزاد نکنند بخاطریکه هر یکی از آنها میتواند صد ها نفر دیگر را در صفوف طالبان جذب کند و تنور جنگ را در افغانستان یکبار دیگر گرم بسازند.

پاسخ