دیپلماسی

در حالی که ملل متحد از توافقنامه صلح حمایت کرد حکومت افغانستان توافق کرد تا زندانیان طالب را آزاد کند

ای اف پي و سلام تایمز

در این تصویر دیده می شود که، منسوبین ریاست امنیت ملی جنگجویان متهم به عنوان جنگجویان طالب و داعش را به تاریخ ۲ جوزا در جلال آباد به رسانه ها ارائه می کنند. یک مقام گفت، نیروهای امنیتی افغان هفت طالب و چهار جنگجوی داعش را دستگیر کردند و یک واسکت انتحاری و مهمات را در جریان یک عملیات در ولایت ننگرهار ضبط کردند. [نورالله شیرزاده/ای اف پی]

در این تصویر دیده می شود که، منسوبین ریاست امنیت ملی جنگجویان متهم به عنوان جنگجویان طالب و داعش را به تاریخ ۲ جوزا در جلال آباد به رسانه ها ارائه می کنند. یک مقام گفت، نیروهای امنیتی افغان هفت طالب و چهار جنگجوی داعش را دستگیر کردند و یک واسکت انتحاری و مهمات را در جریان یک عملیات در ولایت ننگرهار ضبط کردند. [نورالله شیرزاده/ای اف پی]

کابل -- سخنگوی رئیس جمهور اشرف غنی روز چهارشنبه (۲۱ حوت) گفت، حکومت افغانستان در تلاش حل و فصل کردن اختلافی که مذاکرات صلح بین این جنگجویان و کابل را به تأخیر انداخته است، آزاد کردن تدریجی ۵۰۰۰ زندانی طالبان را از این هفته آغاز خواهد کرد به شرطی که شورشیان خشونت را کاهش دهند.

این اعلامیه چند ساعت پس از آن صورت گرفت كه ایالات متحده گفت كه نیروهایش خروج از دو پایگاه در افغانستان را مطابق با توافقنامه ای كه میان واشنگتن و طالبان در دوحه در ماه گذشته امضا شد، آغاز كردند.

صدیق صدیقی سخنگوی غنی در توییتر نوشت، حکومت «۱۵۰۰ زندانی طالبان را به عنوان یک حسن نیت آزاد خواهد کرد» که از روز شنبه (۲۴ حوت) آغاز می شود، و ۳۵۰۰ زندانی دیگر بعد از آغاز مذاکرات آزاد خواهند شد.

وی افزود، این موافقت، که مطابق آن در ابتدا ۱۰۰ زندانی هر روز آزاد خواهند شد، به تمایل طالبان به محدود کردن قابل توجه حملات در کشور، بستگی دارد.

در تصویر مشاهده می شود که، شورای امنیت ملل متحد به تاریخ ۲۰ حوت به اتفاق آرا به تصویب قطعنامه ای می پردازند تا توافقنامه ایالات متحده با طالبان را تصویب کند. [شورای امنیت ملل متحد]

در تصویر مشاهده می شود که، شورای امنیت ملل متحد به تاریخ ۲۰ حوت به اتفاق آرا به تصویب قطعنامه ای می پردازند تا توافقنامه ایالات متحده با طالبان را تصویب کند. [شورای امنیت ملل متحد]

این تصمیم یک تلاشی برای حل و فصل اختلاف طولانی مدتی است که مذاکرات احتمالی صلح بین شورشیان و حکومت افغانستان را مانع شده بود.

اگرچه قرار بود طالبان مذاکرات را با کابل از روز سه شنبه (۲۰ حوت) آغاز کنند، اما این مذاکرات به تعویق افتاد زیرا شورشیان در ازای ۱۰۰۰ نفر که با طالبان اسیر هستند، خواستار آزادی ۵۰۰۰ نفر خود شدند.

غنی امتناع ورزیده بود، اما فرمان روز چهارشنبه نرم شدن موقف وی را نشان داد با این شرط که هیچ یک از زندانیان آزاد شده به خط اول نبرد بازنگردد.

این فرمان اضافه کرده است، «زندانیان با توجه به سن، حالت صحی و مدت حبس باقیمانده آزاد می شوند. پس از آزاد شدن اولین ۱۵۰۰ زندانی، ۵۰۰ زندانی طالبان پس از آغاز مذاکرات در هر دو هفته آزاد می شوند.»

با این حال، طالبان روز چهارشنبه پیشنهاد غنی را رد کردند و گفتند که آنها تقاضای آزادی ۵۰۰۰ اسیر را حتی قبل از آغاز مذاکرات کرده اند.

از زمان امضای توافقنامه صلح به تاریخ ۱۰ حوت تاکنون، طالبان از امتناع كابل از آزادکردن زندانیان، برای توجیه حملات خشونت آمیز جدید علیه نیروهای افغان استفاده می كردند.

اگرچه این توافقنامه زمانی را برای تبادله زندانیان تعین نمی کند و برخلاف ادعاهای شورشیان، به وضوح بیان می کند که تبادله زندانیان مشروط بر «هماهنگی و تائید همه طرفهای ذیربط» خواهد بود.

در این توافق نامه آمده است، «ایالات متحده متعهد است كه سریعاً با همه طرف های ذیربط درمورد طرحی برای آزادی هرچه زودتر زندانیان جنگی و سیاسی به عنوان یک اقدام اعتماد سازی با هماهنگی و تائید همه طرف های مربوطه، فعالیت خود را آغاز كند.»

بازهم زلمی خلیلزاد، مذاکره کننده ایالات متحده از اعلامیه آزادی زندانیان توسط حکومت افغانستان استقبال کرد و از کابل و طالبان خواست که «فوراً» در قطر ملاقات کنند تا ترتیب جزئیات را بدهند.

وزارت خارجه ایالات متحده ابراز اطمینان كرد كه مذاكرات صلح افغان به زودی آغاز خواهند شد، و گفت غنی «با داکترعبدالله و رهبران دیگر افغان مشوره می کرد» و یک تیم مذاكره كننده را «در چند روز آینده» تشکیل خواهد داد.

وزارت امور خارجه به عبدالله عبدالله کاندیدای انتخابات افغان اشاره داشت، کسی که روز دوشنبه (۱۹ حوت) خود را به عنوان رئیس جمهور رقیب این کشور اعلام کرد.

سازمان ملل متحد از توافقنامه حمایت می کند

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز سه شنبه توافقنامه ایالات متحده و طالبان را تائید كرد، این یک گام نادر برای توافقی است که شورشیان در آن شامل هستند.

این شورا از حکومت افغانستان خواست که «به شمول اشتراک کردن در مذاکرات بین الافغانی، روند صلح را پیش ببرد».

بر اساس توافقنامه میان ایالات متحده و طالبان، نیروهای خارجی در ظرف ۱۴ ماه به شرط ضمانت های امنیتی طالبان و مذاکره کردن این شورشیان با کابل، افغانستان را ترک خواهند کرد.

در ابتدا قرار است ایالات متحده حضور نیروهای خود را از حدود ۱۲۰۰۰ در حال حاضر تا اواخر ماه سرطان به ۸۶۰۰ کاهش دهد، و پنج پایکاه را از تقریبا ۲۰ پایگاه خود در سراسر کشور ببندد.

با این حال، طالبان از زمان پایان دادن یک آتش بس قسمی یک هفته تا زمان امضای توافقنامه دوحه، حملات خود را گسترش دادند که وقفه کوتاه مدت برای افغان های عادی ایکه رنج طولانی کشیده اند، پایان دادند.

نصرت رحیمی سخنگوی وزارت امور داخله افغان روز سه شنبه در توییتر گفت، این گروه جنگجوی در ۲۴ ساعت گذشته ۳۲ حمله را در ۱۵ ولایت انجام داده است.

ایالات متحده به تعداد کمی از این حملات واکنش نشان داده است، اما وزارت امور خارجه روز سه شنبه هشدار داد که سطح خشونت «غیرقابل قبول» بود.

بر اساس توافقنامه ایالات متحده و طالبان، این جنگجویان باید جلوی گروه ها به شمول القاعده را بگیرند تا از افغانستان به عنوان پایگاهی برای تهدید کردن امنیت ایالات متحده و متحدان آن استفاده نکنند.

کنت مک کنزی یک جنرال ارشد ایالات متحده به روز سه شنبه حین سخنان اش به کانگریس اظهار داشت که طالبان علیه گروه داعش در ولایت ننگرهار طی چند ماه اخیر «بسیار مؤثر» بوده اند.

وی بدون اینکه توضیح دهد گفت، «از طرف ما پشتیبانی خیلی محدود بود».

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

5 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

من طالبان تروریست ونوکران پاکستان و ای اس ای را که اعمال شان ضد اسلامی و ضد بشری میباشد در زمان حکومت ازنزدیک دیده ام. این طایفه وحشی با القاعده هیچ تفاوتی نداشته بلکه باساس کمک مستقیم القاعده ورهبر تروریست اسامه بن لادن رهبری کمک ومعاونت میگردید ودر پهلوی ملا عمر در کندهار زندگی داشت بهر با امدن قوای امریکا و متحدین ناتو به افغانستان این گروه تروریست بدامن ای اس ای و پدران اصلی شان مولوی های پاکستانی پناه بردند و هیچ قدرتی قبلی شان را نداشتند که دوباره باعث ناارامی های مجدد در افغانستان شوند اما با امدن حامد کرزی این شاشجاع منحوس قرن در ظرف سیزده سال حکومتش با همراه همکاران جنایت کار و جنگسالارش به طالبان فرضت داد تا آنها برعلیه حکومت جدید صف آرایی بکنند و قوت بگیرد.

پاسخ

طالبان نباید رها گردد. آنها جنایتکار هستند. هرکسیکه در کشتار مردم ملکی دخیل است باید محاکمه شود و مطابق به قانون مجازات گردد. این صرف حق حکومت نیست، این حق ملت است که تصمیم بگیرد که طالبان رها شود یا نه.

پاسخ

مردم ما از جنگ و ویرانی خسته شده اند. اگر زندانیان طالب رها شود و آنها نخواهند که جنگ را ادامه دهند، این یک تصمیم خوب است. اما اگر آنها به جنگ علیه افغانها ادامه دهند، این یک اشتباه بزرگ است که حکومت مرتکب می شود.

پاسخ

به نظر من پس از رهایی زندانیان طالب، آنها به گفتگو ها با حکومت افغانستان حاضر نخواهند شوند. آنها به کابل و دیگر ولایت کشور حمله خواهند کرد و نظام فعلی را سقوط خواهند داد. حکومت گفته است که از زندانیان طالبان ضمانت گرفته می شود که انها دوباره به میدان جنگ بر نمی نگردند اما طالبان با این فرمان ارگ مبنی بر آزادی مشروط زندانیان ‌شان مخالفت کرده و آن را در تضاد با توافق‌نامه اخیر صلح با امریکا دانسته‌اند. سخنگوی این گروه گفته است که طالبان هرگز به رهایی مشروط زندانیان طالبان توافق نکرده اند. اینکه این زندانیان به میدان جنگ بر می گردد یاخیر مربوط خود طالب ها است.

پاسخ

اشرف غنی در مقابل امریکا شکست خورد و از گفته هایش عقب نشینی کرد بخاطریکه پیش از این، محمداشرف غنی گفته بود که امریکا صلاحیت تصمیم ‌گیری در این مورد را ندارد و وی اجازه این کار را نخواهد داد. رهایی زندانیان سومین خط سرخ حکومت به شمار می‌رفت که شکسته شد. در اولین گام از عقب‌نشینی، حکومت انس حقانی را با استادان دانشگاه امریکایی افغانستان تبادله کرد و در دومین گام طرح «کاهش خشونت» را پذیرفت. ارگ پیش‌تر گفته بود که انس حقانی از بند آزاد نخواهد شد و حکومت نیز جز به طرح «آتش‌بس» تن نخواهد داد. این در حالی است که پیش از این، محمداشرف غنی از جمهوریت نیز به عنوان خط سرخ حکومت یاد کرده بود. در آینده امکان دارد که وی نیز بر سر نظام جمهوریت معامله بکند. از این رو قراین نشان میدهند که صاحب اصلی این کشور امریکا است و هر نوع تصمیم که این کشور اتخاذ می کند همان کار شدنی است.

پاسخ