امنیت

حکومت افغان که برای صلح امیدوار است، به عنوان بخشی از آتش بس عید الفطر زندانیان طالب را آزاد کرد

سلام تایمز و ای اف پی

زندانیان طالب به تاریخ ۵ جوزا در ولایت پروان زندان را ترک می کنند. پس از آنکه این گروه آتش بس سه روزه در جریان عید الفطر را در سراسر کشور اعلام کرد، مقامات افغان ۱۰۰ زندانی طالبان را به عنوان یک «اقدام حسن نیت» آزاد کردند. [شورای امنیت ملی افغان]

زندانیان طالب به تاریخ ۵ جوزا در ولایت پروان زندان را ترک می کنند. پس از آنکه این گروه آتش بس سه روزه در جریان عید الفطر را در سراسر کشور اعلام کرد، مقامات افغان ۱۰۰ زندانی طالبان را به عنوان یک «اقدام حسن نیت» آزاد کردند. [شورای امنیت ملی افغان]

کابل -- به عنوان بخشی از عکس العمل حکومت به اعلام آتش بس شگفت انگیز سه روزه توسط این شورشیان به مناسبت جشن عید الفطر، مقامات افغان موافقت کردند که صدها زندانی طالبان را آزاد کنند.

حکومت به روز دوشنبه (۵ جوزا) ۱۰۰ نفر زندانی را از زندان بگرام آزاد کرد و ۹۰۰ نفر زندانی دیگر را نیز به روز سه شنبه (۶ جوزا) آزاد خواهد کرد. این بزرگترین گروه زندانیان طالب بود که تا کنون آزاد شده اند.

جاوید فیصل، سخنگوی شورای امنیت ملی به ای اف پی گفت، «تصمیم گرفته شده است که امروز ۹۰۰ نفر آزاد شوند. وی افزود، تعداد دقیق به پروسه های قانونی وابستگی دارد.

وی گفت، این رهایی زندانیان تا آزاد شدن ۲۰۰۰ نفر زندانی ادامه خواهد یافت.

فیصل گفت، «ما امیدواریم که این در نهایت به یک صلح پایدار منجر شود که مردم افغانستان در آرزوی آن و حقدار آن هستند.»

'تمدید آتش بس'

این آتش بس، دومین آتش بسی در جنگ ۱۹ ساله، به یک آتش بس طولانی امیدواری ها را افزایش داده است که بتواند راه را برای مذاکرات صلح میان طالبان و حکومت افغان، که برای مدت طولانی انتظار می رفت هموار کند.

آتش بس قبلی برای عید الفطر در سال ۱۳۹۷ بود، که جنگجویان طالب و مردم ملکی وقفه ای از خشونت را باهم جشن گرفتند. پس از تجربه کردن طعم صلح و زندگی عادی، صدها نفر از جنگجویان طالب از بازگشت به میدان جنگ خودداری کردند.

شهرزاد اکبر، رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در توییتر گفت، «آتش بس را تمدید کنید. زندگی ها را نجات دهید.»

وی گفت، «خشونت ها را خاتمه دهید تا همه ما بر روی ارائه خدمات به آسیب پذیرترین افراد در سراسر کشور، گسترش دسترسی به حقوق بشر، تمرکز کنیم تا فضایی برای نفس کشیدن داشته باشیم.»

یک منبع طالبان گفت، اگر حکومت آزادی زندانیان را تسریع کند، این گروه شاید آتش بس را برای ۷ روز تمدید کند.

یک منبع دیگر از شورشیان گفت، جنگجویان قصد دارند حدود ۲۰۰ عضو نیروهای امنیتی افغان را که در اختیار دارند، آزاد کنند.

رئیس جمهور اشرف غنی گفت كه حکومت وی برای مذاكرات صلح با طالبان آماده است.

یک عید الفطر آرام و صلح آمیز

در شهر کندوز، که طالبان فقط چند روز پیش در تصرف آن تلاش کردند، با اینکه باشنده گان پایان ماه رمضان را جشن گرفتند، فضای آرامش بود.

عتیق الله، یک دکاندار از کندوز گفت، «فقط دو روز پیش فضای این شهر را وحشت فراگرفته بود.»

وی گفت، «امروز، شما بیرون می روید و احساس می کنید که دیگر جنگی وجود ندارد. مردم واقعاً عید را تجلیل می کنند.»

آتش بس کنونی اولین بار است که توسط طالبان آغاز شده است. یگانه مکث قابل مقایسه دیگر در سال ۱۳۹۷ برای اولین بار توسط غنی پیشکش شده بود.

پولیس گفت، ولایت معمولاً ناآرام ارزگان، آرام بود.

حاجی لعل آغا، قوماندان امنیه این ولایت گفت، «هر روز جنگ بدون توقف ادامه داشت، اما از وقتی که این آتش بس اعلام شد، حتی یک تیراندازی صورت نگرفته است.»

وی با اشاره به مرکز ولایت افزود، «این آتش بس خاصتاً برای باشنده گان ترینکوت که هر روز صدای شلیک گلوله را می شنیدند، خوب است.»

پولیس گفت، هیچ درگیری در کندهار، که زمانی یک پایگاه برای طالبان به حساب می آمد، گزارش نشده است و ولایت خوست صلح آمیز بود.

طارق آرین سخنگوی وزارت داخله گفت، «ما آتش بس و اوضاع را به دقت بررسی می کنیم و از زمان اعلام آتش بس بدینسو هیچ گونه فعالیت چشمگیری توسط دشمن صورت نگرفته است.»

وی گفت که با این حال، حکومت در مورد یک حمله هاوان در ولایت لغمان تحقیق می کند که باعث کشته شدن پنج فرد ملکی شد.

از بین بردن موانع برای رسیدن به صلح

از زمانیکه طالبان با مذاکره کنندگان ایالات متحده در ماه حوت توافقنامه ای را امضا کردند، خشونت افزایش یافته بود.

این توافقنامه زمینه مذاکرات بین الافغانی صلح را مساعد کرد و این را تصریح کرد که نخست باید حکومت تا ۵۰۰۰ زندانیان طالب را آزاد کند، در حالیکه جنگجویان باید حدود ۱۰۰۰ نفر از منسوبین امنیت ملی را آزاد کنند.

پیش از اعلام برنامه ها به تاریخ ۴ جوزا برای آزادی ۲۰۰۰ زندانی طالبان، کابل قبلاً حدود ۱۰۰۰ زندانی طالبان را آزاد کرده بود، در حالی که این شورشیان حدود ۳۰۰ زندانیان افغان را آزاد کرده بودند.

طالبان تأکید می کنند که طبق توافقنامه کابل باید تمام ۵۰۰۰ عضو گروه آنها را آزاد کند.

سهیل شاهین سخنگوی طالبان در توییتر گفت، «به منظور برداشتن موانع از راه آغاز مذاکرات بین الافغانی، این روند باید تکمیل شود.»

زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه ایالات متحده برای صلح در افغانستان، کسی که این توافقنامه را تسهیل کرد، به تاریخ ۳ جوزا در توییتر نوشت، این آتش بس «فرصت مهمی بود که نباید از دست برود» و تعهد سپرد که ایالات متحده «برای کمک کردن مسؤلیت خود را انجام خواهد داد».

مایک پومپئو وزیر خارجه ایالات متحده، از این آتش بس استقبال كرد، اما به تاریخ ۴ جوزا در اعلامیه ای گفت كه توقع دارد که «طالبان به تعهدات خود مبنی بر اینکه زندانیان آزاد شده به میدان جنگ برنگردند، پابند باشند».

وی از این دو طرف خواست که بعد از عید خشونت را افزایش ندهند.

از زمانیکه این توافقنامه به تاریخ ۱۰ حوت به امضا رسید، مقامات حکومت افغان بیش از ۳۸۰۰ حمله را گزارش داده اند که موجب کشته شدن ۴۲۰ نفر و زخمی شدن ۹۰۶ نفر از مردم ملکی شده اند.

باوجود آن که خشونت های اخیر روحیه این توافق را نقض کرده است، اما خلیلزاد ادعا کرده است که شورشیان با حمله نکردن به نیروهای ائتلاف به رهبری ایالات متحده، طبق توافقنامه مسؤلیت خود را ادا کرده اند.

اظهارات وی پس از آن صورت گرفت که یک حمله بر یک شفاخانه زایمان در کابل ده ها تن -- به شمول مادران و شیرخواران را کشت -- و یک بمبگذاری انتحاری در یک مراسم جنازه در ننگرهار رخ داد.

طالبان از دخالت در این حملات انکار کردند، اما غنی طالبان و داعش را در رابطه با این خشونت مقصر دانست.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

ما آزاد سازی زندانیان طالبان را به فال نیک می گیریم، حکومت بخواهد نخواهد امریکا این پنج هزار زندانی را بالای حکومت افغانستان فشار وارد می کند رها می سازد، بناءً بهتر است که حکومت این کار را از قبل انجام دهد. و بهتر می بود که حکومت پس از امضای توافقنامه صلح بین امریکا و طالبان فوراً همه زندانیان طالب را رها می ساخت. بخاطریکه طالبان به جنگ ادامه نمی داد و صدها تن از ارتش افغانستان را به قتل نمی رساندند. حکومت ناگزیر است که با طالبان صلح بکند در غیر آن این جنگ ۲۰ سال دیگر هم ادامه خواهد داشت و از مردم فقیر و بیچاره افغانستان قربانی خواهند گرفت. اگر جنگ در افغانتسان برای حد اقل یک دهه ای دیگر ادامه یابد، مردم افغانستان بایک بحران خیلی وخیم اقتصادی رو برو خواهند شد هنوز هم فقر و گرسنگی در این کشور بیداد می کنند. از یک سوی نفوس این کشور به سرعت در حال افزایش است بخاطریکه از سوی حکومت هیچ گونه برنامه کنترل جمعیت وجود ندارد و اکثریت مردم هم بیسواد هستند و از سوی دیگر زمینه کار برای مردم مساعد نیست حتی کسانیکه از پوهنتونها فارغ می شوند بیکار می گردد. و پوهنتون های کشور هم سالانه هزار ها تن را فارغ میدهند و به حیث نیروی بشری به جامعه تقدیم می کنند در حالیکه یک تعداد فیصدی کمی آنها قادر می شوند تا وظیفه بدست بیاورند. و متباقی ۸۰ فیصد آنها بیکار می مانند. که این حودش هم برای حکومت و هم برای جامعه یک یک چالش بزرگ تلقی می گردد. از این جهت در قدم نخست باید حکومت با طالبان صلح کند و در قدم دوم در همه ولایات و ولسوالی های کشور فابریکات تولیدی بسازند تا اینکه مردم به کار گماشته شوند و همچنان افغانستان از اجتیاج کشور های همسایه چون ایران و پاکستان رهایی یابد.

پاسخ

همه مردم افغانستان از آزاد سازی طالبان از سوی حکومت افغانستان حمایت می کنند زیرا این کار باعث اعتماد سازی بین دو طرف گردیده و برای آغاز گفتگو های بین الافغانی کمک می کند. حکومت باید هر چه عاجل زندانیان طالب را رها سازند تا این گروه دست از کشتن اردوی ملی، پولیس ملی و نیرو های امنیتی بر دارند و تا باشد که در این کشور یک صلح سراسری تامین گردد.

پاسخ