امنیت

آیا طالبان می توانند ادامه 'جهاد' خود در افغانستان را توجیه کنند؟

گزارش از سلیمان

در تصویر جنگجویان طالبان و مردم روستایی دیده می شوند که، به تاریخ ۱۲ حوت در یک گردهمایی در ولسوالی آلینگار، ولایت لغمان شرکت می کنند تا توافقنامه صلح را که توسط مذاکره کنندگان ایالات متحده و نمایندگان طالبان به تاریخ ۱۰ حوت امضا شد، تجلیل کنند. طالبان به تاریخ ۱۲ حوت گفتند که آنها دوباره عملیات های تهاجمی علیه نیروهای امنیتی افغان را آغاز می کنند، و آتش بس قسمی را که قبل از امضای این توافقنامه صورت گرفته بود، پایان دادند. [نورالله شیرزاده/ای اف پی]

در تصویر جنگجویان طالبان و مردم روستایی دیده می شوند که، به تاریخ ۱۲ حوت در یک گردهمایی در ولسوالی آلینگار، ولایت لغمان شرکت می کنند تا توافقنامه صلح را که توسط مذاکره کنندگان ایالات متحده و نمایندگان طالبان به تاریخ ۱۰ حوت امضا شد، تجلیل کنند. طالبان به تاریخ ۱۲ حوت گفتند که آنها دوباره عملیات های تهاجمی علیه نیروهای امنیتی افغان را آغاز می کنند، و آتش بس قسمی را که قبل از امضای این توافقنامه صورت گرفته بود، پایان دادند. [نورالله شیرزاده/ای اف پی]

کابل -- خشونت های جاری طالبان پس از امضای توافقنامه صلح با ایالات متحده در ماه حوت، سؤالاتی را در این مورد خلق می کند که این گروه جنگجوی «جهاد» مداوم خود در افغانستان را چگونه توجیه می کند.

طالبان در گذشته جنگ خود به اصطلاح «جهاد» را بخاطر حضور نیروهای خارجی در افغانستان، توجیه می کردند.

با این حال، توافقنامه صلح که واشینگتن با طالبان امضا کرده است، خروج نیروهای ایالات متحده و خارجی از افغانستان را تا ثور ۱۴۰۰ تضمین می کند، مشروط بر اینکه طالبان مذاکرات را با کابل آغاز کنند و به سایر ضمانت ها پابند بمانند.

حتی اگرچه طالبان حملات خود را بالای نیروهای امنیتی افغان، تا آتش بس اخیر برای عید الفطر افزایش داده بودند، یک مقام ارشد دفاعی ایالات متحده به تاریخ ۸ جوزا به ای اف پی گفت، در حالیکه تقریباً ۸۵۰۰ سربازان ایالات متحده باقی مانده است، خروج پیش از برنامه صورت میگیرید.

در این تصویر دیده می شود که، به تاریخ ۳۱ ثور، یک روز پس از آن که افراد مسلح بالای نمازگزاران هنگام نماز شام در مسجدی در چاریکار، ولایت پروان آتش گشودند، مردان در پشت یک وسیله نقلیه حامل اجساد قربانیان نشسته اند. یک قوماندان پولیس محلی گفت، این حمله دست کم هفت نفر کشته و ۱۲ نفر زخمی برجا گذاشت. [احمد ساحل آرمان/ای اف پی]

در این تصویر دیده می شود که، به تاریخ ۳۱ ثور، یک روز پس از آن که افراد مسلح بالای نمازگزاران هنگام نماز شام در مسجدی در چاریکار، ولایت پروان آتش گشودند، مردان در پشت یک وسیله نقلیه حامل اجساد قربانیان نشسته اند. یک قوماندان پولیس محلی گفت، این حمله دست کم هفت نفر کشته و ۱۲ نفر زخمی برجا گذاشت. [احمد ساحل آرمان/ای اف پی]

این واقعیت نشان می دهد که جنگ طالبان علیه افغان ها و مسلمانان است.

سید نقیب الله هاشمی، یک تحلیلگر امور سیاسی در کابل گفت، «طالبان برای ادامه جنگ – که آنها آن را 'جهاد' می گویند -- علیه مردم و حکومت افغانستان هیچ توجیه دینی ندارند.»

وی گفت، «کشتن افغان ها و نیروهای امنیتی افغان، که همه آنها مسلمان هستند، جهاد نیست. این یک جرم و یک گناه بزرگ است، و طالبان باید بدانند که با کشتن افغان ها به اهداف خود نخواهند رسید.»

نجیب الله آزاد، یک تحلیلگر امور سیاسی در کابل گفت، اگر «جهاد» طالبان حتی قبل از امضای توافقنامه صلح غیر اسلامی بود، پس اکنون قطعاً غیرقابل توجیه است.

وی گفت، «قبل از اینكه طالبان با ایالات متحده به توافق برسند، تمام علمای شیعه و سنی در داخل افغانستان و علمای دینی اندونیزیا و عربستان سعودی فتوا صادر كرده بودند كه جنگ طالبان 'جهاد' نبوده و نامشروع است.»

«این بدان معنی است که جنگ طالبان حتی قبل از توافقنامه آنها با ایالات متحده جهادی نبوده است، و ما نمی توانیم پس از توافقنامه نیز آن را 'جهاد' بنامیم.»

آزاد گفت، «ادامه جنگ طالبان پس از توافقنامه آنها با ایالات متحده نشان می دهد که آنها به دلیل حضور نیروهای خارجی در افغانستان نمی جنگند، بلکه... برای دستیابی به قدرت و تأمین منافع کشورهای همسایه جنگ می کنند.»

وی گفت، «طالبان می دانند که آنها نمی توانند از طریق دیموکراسی و آرای مردمی به قدرت برسند؛ بنابراین، آنها بهانه جویی می کنند و نمی خواهند مذاکرات صلح بین الافغانی را آغاز کنند.»

آزاد گفت، «اصرار طالبان برای ادامه جنگ ... به معنای این است که آنها می خواهند علیه افغان ها و مسلمانان بجنگند. این جنگ 'جهاد' نیست بلکه خونریزی افغان ها و مسلمانان است.»

آمادگی ها برای صلح

دواخان مینه پال، معاون سخنگوی رئیس جمهور اشرف غنی گفت، «جنگ طالبان از ابتدا نامشروع بود.»

وی گفت، «اگر طالبان به دلیل حضور سربازان خارجی می جنگیدند، آنها هیچ بهانه ای ندارند که پس از توافقنامه خود با ایالات متحده، علیه کشوری با یک حکومت اسلامی پذیرفته شده در سطح جهان که مسلمانان در آن زندگی می کنند، به جنگ خود ادامه دهند، زیرا انجام این کار اشتباه و نامشروع است.»

مینه پال گفت، «حکومت متعهد است تا صلح را برقرار کند، و ما در این زمینه گام های مؤثری را برداشته ایم. مردم چشم به راه یک آتش بس دائمی و جامع هستند. ما در صورتی به یک صلح باعزت دست خواهیم یافت که یک آتش بس صورت بگیرد و اگر هر دو طرف مسائل خود را از طریق گفت و گو، مطرح کنند.»

این توافقنامه صلح تصریح می کند که حکومت افغان باید ۵۰۰۰ زندانی طالبان را آزاد کند. از طرف شورشیان، آنها در عوض باید ۱۰۰۰ اسیر طرفدار حکومت را آزاد کنند.

مینه پال گفت، «آزادی زندانیان طالبان جریان دارد، و ما انتظار داریم که خشونت کاهش یابد و آتش بس تمدید شود.»

«حکومت کاملاً برای مذاکرات صلح بین الافغانی آماده است زیرا آنها تیم مذاکره کننده خود را مشخص کرده اند، و طالبان هیچ بهانه ای برای صرف نظر آنها از مذاکرات بین الافغانی ندارند.»

وی گفت، «خشونت در مناطق خاصی کاهش یافته است، اما در برخی مناطق دیگر هنوز هم ادامه دارد. حکومت و مردم از هر قدم مثبتی که طالبان در کاهش خشونت و به سوی تمدید آتش بس بر می دارند، استقبال می کنند.»

صلح: یگانه راه حل

محمد سالم حسنی، یک استاد پوهنتون و عالم دینی در کابل گفت، «پس از آتش بس سه روزه در جریان عید، به نظر می رسد که خشونت در بسیاری از مناطق کاهش یافته است. اکنون، جنگجویان طالب باید بدانند که هیچ توجیهی برای ادامه جنگ ندارند.»

وی گفت، «کاری که طالبان به نام 'جهاد' انجام می دهند با جهاد [واقعی] تعریف شده در آموزه های اسلامی مغایرت دارد. جنگ طالبان به نفع افغان ها یا مسلمانان نیست؛ بنابراین هیچ توجیهی برای آن در شریعت وجود ندارد.»

احمدخان مسلم، تحلیلگر امور سیاسی در کندهار گفت، «هر دو طرف برای ۲۰ سال با تمام توان خود علیه یکدیگر جنگیدند که در نتیجه ده ها هزار جنگنده کشته شدند.»

وی گفت، «طالبان قادر به سقوط حکومت افغان نبودند، و حکومت نیز قادر به نابودکردن طالبان نبود.»

«با توجه به این وضعیت، ما فکر می کنیم که یگانه راه حل برای متوقف کردن جنگ و خونریزی افغان ها و مسلمانان، اشتراک در مذاکرات و برقراری صلح است.»

مسلم گفت، «ما می بینیم که پس از آتش بس عید، خشونت ها کاهش یافته است و افغان ها امیدوارند که طالبان بدانند که همانطور که رهبران آنها صلح را با ایالات متحده برقرار کرده اند، جهاد آنها علیه هموطنان مسلمان آنها، دیگر مشروعیت ندارد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

9 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

23/6/2020 برای اینکه طالبان برای صلح وادار شوند، جامعه جهانی باید بالای پاکستان و ایران فشار وارد کنند. برای این کار، آمریکا، چین و روسیه باید با هم دیگرهمکاری نمایند، به ویژه بالای پاکستان وعربستان سعودی باید فشار وارد شوند تا از حمایت طالبان و سایر گروههای مسلح که مخالف حکومت افغانستان هستند دست بردارند.

پاسخ

به فکر من دیگر با طالب و با امریکا نشستن و در باره صلح افغانستان بحث کردن یک عمل بدون نتیجه خواهد چون این هردو با همدیگر مساوی بوده و از هم فرقی ندارند هردو جناح دهشت افگن ، چپاولگر ، غارتگر ... میباشند در کدام کتاب نوشته شده که جهاد در مقابل برادر مسلمان تان روا میباشد بنا این همه چال و فریب که دو جناح (امریکا و طالبان) با هم دارند و به ای کار های تخریب کارانه خود پیش رفته رایستن روی سیاه تمام دنیا شناخته شده و همیشه ناکام خواهند ماند ولی دلم به حال و احوال خانواده های شهدا و بقیه و افغان های بی گناه ام مسوزد که سر نوشت اینها چی خواهد شد. خداوند خود به برکت دربار ملکوتی خود افغانستان میهن عزیز مان را ازین دایره ی شیطانی امریکا و هم پیمانانش نجات دهد

پاسخ

طالبان دشمن اصلی افغانستان هستن و رحمی به مردم افغانستان نیروهایی نظامی و علمای دین ندارن آنها کافر هستن و نمیتوانیم مسلمان گفت چون مسلمان ها هیچ وقت برادر خوده نمیکشن اما آنها به هیچ یک ترحم ندارند

پاسخ

طالبان گروه خود فروخته و غلام می باشند هیچگاه و در هیچ صورت بالای این گروه مزدور و نفرین شده نباید اعتماد کرد. دولت جمهوری اسلام افغانستان باید چنان فشار سنگین وارد کند که هیچ جای فرار برایشان باقی نماند در آنصورت مجبور می‌شوند که یا صلح کنند و یا هم برای همیش خود را از نقشه کشور زیبایم محو نماید. زنده باد نیروهای شجاع کشورم که در مقابل این وحشی مبارزه می کنند.

پاسخ

برای اینکه طالبان برای صلح وادار شوند، جامعه جهانی باید بالای پاکستان و ایران فشار وارد کنند. برای این کار، آمریکا، چین و روسیه باید با هم دیگرهمکاری نمایند، به ویژه بالای پاکستان وعربستان سعودی باید فشار وارد شوند تا از حمایت طالبان و سایر گروههای مسلح که مخالف حکومت افغانستان هستند دست بردارند.

پاسخ

اگر طالبان اجیرکشور های بیگانه باشند و دستورات و هدایات و فرامین خود را بیرون از افغانستان دریافت نمایند بدون شک این جنگ ادامه پیدا خواهد کرد. ناگفته نماند که بخاطر فقرو بیکاری تعداد ازانهایعنی سربازان طالب به گروه داعش خواهد پیوست و ادامه جنگ را گروه داعش به عهده خواهد گرفت. باز همان اواره شدن مردم فقیرو بیچاره که سال ها در اتش بد بختی سوختند. همان طوریکه تا کنون کسی نمیداند که داعش را کی از نظر مالی و نظامی اکمال میکند همان گروه در افغانستان فعالیت های رسمی و علنی و به شدت مخرب تر از حال اغاز خواهد کرد. که سرانجام باعث ورود روس و ایران درین خاک خواهد شد.

پاسخ

قبل از یازده سبتامبر طالبان درین مملکت بودند و به قول خودشان جهاد ادامه داشت. حالا که نیروی های امریکایی بیروند باز هم همان داستان است. به گفته هیلاری کلنتون که ما طالبان را بوجود اوردیم و میتوانیم انها نابود کنیم که یک خیال پوچ و باطل بود. حالا این تفاوت وجود دارد که اگر امریکا از حمایه که خانم هیلاری گفته بود دست بکشند و فشار های نظامی و اقتصادی بالای پاکستان و دیگران حامیان طالبان وضع کنند احتمال دارد که کدام توجیه یا دلیل قانع کننده برای جهاد در مقابل برادران مسلمان خود در افغانستان نداشته باشد

پاسخ

طالبان پس از این نمیتوانند که به جنگ شان علیه حکومت افغانستان توجیه دینی دهد. اگر در گذشته آنها به جنگ توجیه دینی میدادند، در آن زمان نیرو های خارجی در کشور حضور داشتند و در جنگ مستقیماً دخیل بودند، اکنون انها کشور را ترک می کنند و و دیگر در جنگ سهم ندارند، بناءً جنگ طالبان علیه افغانها مضحک و احمقانه است.

پاسخ

جنگ طالبان در افغانستان دیگر توجیه دینی ندارد، بخاطریکه نیرو های خارجی این کشور را ترک می گویند و خود طالبان با آنها توافقنامه ای را به امضاء رسانده اند که دیگر بالای یکی دیگر حمله نمی کنند و تا یک سال آینده همه ای نیرو های خارجی و امریکایی از افغانستان بیرون می شوند. از این جهت زمانیکه نظامیان خارجی در این کشور حضور نداشته باشند، جنگ طالبان با خود افغانها معنا ندارد. اگر اینها با برداران افغان و مسلمان خود و حکومت افغانستان به جنگ ادامه میدهند، نه تنها که این کار توجیه دینی ندارد بلکه آنها مرتکب گناه عظیم یعنی کشتن مردم بیگناه می شوند. طالبان اگر واقعاً مسلمان هستند و از آموزه های دینی آگاهی دارند، باید جنگ را متوقف سازند و بیایند یک زنده گی مسالمت آمیز را در کابل اختیار کنند. آنها نیز از جنگ خسته شده اند، ۲۰ سال آنها بخاطر پایان دادن به اشغال در کشور جنگ کرده اند و بالاخره اشغال را شکست دادند و امریکا را مبجور ساخت تا نیرو هایش را از افغانستان بیرون کند زیرا امریکا درک کرد که دیگر در مقابل طالبان پیروز شده نمیتوانند و نمیتوانند برنده این جنگ باشند و امریکا دید که هر رزو مردم بیچاره ملکی در این کشور قربانی می شوند و تصمیم عاقلانه گرفت تا نیرو هایش را از این کشور خارج سازد. امریکا که یک کشور غیر مسلمان است واقعیت جنگ افغانستان را درک که این جنگ دیگر معنا ندارد. پس طالبان که مسلمان هستند باید درک کنند که جنگ آنها بر علیه افغانها و حکومت افغانستان معنا ندارند. اگر اینها به جنگ ادامه میدهند بدون شک که مرتکب گناه کبیره می شوند و خداوند در آخرت مجازات سنگینی بالای شان وضع خواهد کرد.

پاسخ