دیپلماسی

طالبان و حکومت افغان برای اولین بار در کابل در مورد تبادله زندانیان ملاقات کردند

سلام تایمز و ای اف پی

در تصویر مشاهده می شود که، مقامات محلی در کندهار به تاریخ ۲۲ سرطان سال گذشته ۴۰ نفر اسیران طالبان را در مقر ریاست امنیت ملی در شهر کندهار به رسانه ها ارائه می کنند. [دفتر مطبوعاتی والی این ولایت/فیسبوک]

در تصویر مشاهده می شود که، مقامات محلی در کندهار به تاریخ ۲۲ سرطان سال گذشته ۴۰ نفر اسیران طالبان را در مقر ریاست امنیت ملی در شهر کندهار به رسانه ها ارائه می کنند. [دفتر مطبوعاتی والی این ولایت/فیسبوک]

کابل -- مقامات به روز چهارشنبه (۱۳ حمل) گفتند، برای اولین بار مقامات حکومت افغان با طالبان در کابل برای گفتگو در مورد تبادله زندانیان با هدف شروع یک روند لرزنده صلح، ملاقات کردند.

شورای امنیت ملی افغان در توییتر گفت، این دو طرف روز سه شنبه (۱۲ حمل) ملاقات کردند و برنامه ریختند تا به تاریخ ۱۳ حمل برای مذاکرات بیشتر در حضور کمیته بین المللی صلیب سرخ، دوباره دیدار کنند.

شورای امنیت به تاریخ ۱۳ حمل گفت، «یک کمیته تخنیکی گروه تماس اولیه صلح جمهوری اسلامی افغانستان دیروز میزبان یک هیئت تخنیکی طالبان در کابل بودتا گفتگوهای حضوری درباره مسائل مربوط به آزادی زندانیان را انجام دهد.»

شورا افزود، «این دو طرف مذاکرات رو در رو راجع به آزادی منسوبین نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان و همچنان زندانیان طالبان را انجام دادند.»

'پیشرفت خوب'

احمد شجاع، رئیس عمومی امور بین المللی و همکاری منطقوی شورای امنیت ملی افغان در توییتر گفت، این نشست به طول پنج ساعت انجامید و «تیم ها پیشرفت خوبی داشتند».

از زمانی که نیروهایی به رهبری ایالات متحده در سال ۱۳۸۰ آنها را بیرون کردند، این نخستین باری بود که طالبان به کابل دعوت شده بودند تا مستقیماً با مقامات حکومت ملاقات کنند.

این دو طرف پیش از این در یک کنفرانس ویدیویی برای بحث در مورد مسئله زندانیان صحبت کرده بودند.

سهیل شاهین سخنگوی طالبان به تاریخ ۱۳ حمل توییت کرد، سفارت قطر در کابل از هیئت طالبان میزبانی می کرد.

واشنگتن در اوایل حوت در دوحه توافقنامه ای را با طالبان امضا کرد که خروج نیروهای ایالات متحده و خارجی را از افغانستان تا سرطان سال ۱۴۰۰ را حتمی ساخت، به شرط آن که طالبان مذاکرات را با کابل آغاز کنند و به سایر ضمانت نامه ها پایبند باشند.

این توافقنامه از حکومت افغان -- که امضا کننده توافقنامه نبود – خواستار آزادکردن ۵۰۰۰ زندانی طالبان شد و از شورشیان خواست تا در عوض ۱۰۰۰ اسیران طرفدار حکومت را آزاد کنند.

خشونت طالبان باعث تأخیر شد

قرار بود این تبادله تا ۲۰ حوت انجام شود و در آن زمان قرار بود مذاكرات صلح بین طالبان و حکومت آغاز شود.

با این حال، اوضاع امنیتی بدتر شده رفت زیرا طالبان از کاهش خشونت امتناع می ورزند، با یک سلسله حملات جنگجویانه که به روز یکشنبه (۱۰ حمل) دست کم ۲۰ عضو نیروهای امنیتی افغان را کشته برجا گذاشت.

و به تاریخ ۱۳ حمل، یک بمب کنار جاده ای دست کم هفت فرد ملکی به شمول شش کودک را در ولایت هلمند کشت. مقامات طالبان را مقصر دانستند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

طالب دشمن انسانیت است. بنابر این آنها نباید رها گردد. من مطمین هستم که همه اسیران طالب که رها می گردد، دوباره به میدان های نبرد بر خواهند گشت و تنور جنگ را گرم تر خواهند ساخت.

پاسخ

اینه زندانیان طالب هم آزاد می شود، چه زمانی این گروه خبیث به کشتار افغانهای بی گناه پایان میدهند؟ روزانه این گروه خوانخوار خون دهها هموطنان مظلوم ما را در جریان حالت ضطراری کرونا میریزانند.

پاسخ