دیپلماسی

حکومت افغان مذاکرات مستقیم با طالبان را در یک نشست تاریخی برگزار می کند

ای اف پی

در تصویر مشاهده می شود که، اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در جریان یک کنفرانس خبری به تاریخ ۱۱ حوت در کابل اشاره می کند. حکومت افغان به تاریخ ۶ حمل یک تیم مذاکره کننده را برای ورود به مذاکرات صلح با طالبان نهایی کرد. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

در تصویر مشاهده می شود که، اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در جریان یک کنفرانس خبری به تاریخ ۱۱ حوت در کابل اشاره می کند. حکومت افغان به تاریخ ۶ حمل یک تیم مذاکره کننده را برای ورود به مذاکرات صلح با طالبان نهایی کرد. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

کابل -- شورای امنیت ملی افغان به روز چهارشنبه (۶ حمل) اعلام کرد، مقامات حکومت افغان در یک نشست تاریخی برای گفتگو در مورد آزادی اولیه زندانیان شورشی، بطور رو-در-رو با طالبان بحث خواهند کرد.

تلویزیون دولتی همچنان به روز چهارشنبه گزارش داد، حکومت افغان یک تیم مذاکره کننده را برای ورود به مذاکرات صلح با طالبان نهایی کرد.

این اعلامیه ها پس از آن صورت می گیرد که ایالات متحده و این گروه جنگجوی ماه گذشته توافقنامه ای را امضا کردند که راه را برای خروج نیروهای امریکایی و خارجی از افغانستان باز می کند. بخشی از این توافقنامه از حکومت افغان می خواهد تا ۵۰۰۰ زندانی طالبان را آزاد کند، در حالی که این شورشیان باید ۱۰۰۰ نفر سربازان حکومت و پولیس اسیر را آزاد کنند.

۱۰۰ نفر طالبان تا تاریخ ۱۲ حمل آزاد می شوند

شورای امنیت ملی گفت، هر دو طرف قبلاً از طریق کنفرانس ویدیویی صحبت کردند و توافق کردند که ۱۰۰ زندانی طالبان تا ۱۲ حمل آزاد شوند.

شورای امنیت ملی در توییتر با اشاره به ویروس کورونای جدید گفت، «۱۰۰ نفر زندانی به دلایل بشردوستانه – به شمول صحت، سن و آسیب پذیری در برابر#کووید-۱۹ -- تا ۱۲ حمل پس از تضمین های طالبان و زندانیان مبنی بر اینكه آنها دیگر وارد جنگ نخواهند شد، آزاد خواهند شد.»

این شورا افزود، «برای انجام بحث های تفصیلی این موضوع، یک تیم طالبان با حکومت طی روزهای آینده بطور رو-در-رو در افغانستان ملاقات خواهند کرد.»

مسئله زندانیان در هفته های بعد از آنکه ایالات متحده و طالبان به تاریخ ۱۰ حوت توافقنامه ای را در دوحه امضا کردند، نقطه اساسی بوده است.

غنی، که امضا کننده معامله نبود، قبل از گفتن اینکه وی ۱۵۰۰ شورشیان را به عنوان «یک رفتار حسن نیت» آزاد خواهد کرد، با این برنامه که ۳۵۰۰ زندانی دیگر را در جریان مذاکرات صلح آزاد می کند، در ابتدا از این آزادی انکار کرده بود.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

این یک اقدم نیک است و مردم افغانستان خواهان یک گفتمان بین الافغانی است تا حکومت و طالبان بنشینند و روی یک چارچوب برای حکومت مشترک آینده باهم صحبت کنند. به جز از صلح و ساختن یک حکومت مشترک با طالبان هیچ گذینه ای دیگری و جود ندارد. حکومت باید بفهمد که بدون صلح با طالبان نمیتواند این گروه را از بین ببرد. و طالبان نیز باید بدانند که بدون سازش با حکومت و رهبران سیاسی افغانستان نمیتوانند این حکومت را به آسانی سقوط دهند. اگر آنها این حکومت را سقوط هم دهند، باز هم در این کشور صلح نمی آیند. و یکتعداد گروها در مقابل طالبان مبارزه خواهند کرد. بناءً خوب است که هم طابان و هم حکومت به لج بازی هایشان پایان دهند و با هم دیگر در باره یک حکومت به توافق برسند.

پاسخ