دیپلماسی

در آخرین ممانعت از مذاکرات صلح طالبان مذاکرات تبادله زندانیان را به تعلیق درآوردند

سلام تایمز و ای اف پی

در تصویر مشاهده می شود که، سهیل شاهین، سخنگوی طالبان در قطر، به تاریخ ۱۶ سرطان سال گذشته در مذاکرات بخاطر گفتگوی بین الافغانی در دوحه، قطر اشتراک می کند. شاهین به تاریخ ۱۸ حمل اعلام کرد که طالبان دیگر در مذاکرات با حکومت افغان در مورد تبادله زندانیان شرکت نمی کنند. [کریم جعفر/ای اف پی]

در تصویر مشاهده می شود که، سهیل شاهین، سخنگوی طالبان در قطر، به تاریخ ۱۶ سرطان سال گذشته در مذاکرات بخاطر گفتگوی بین الافغانی در دوحه، قطر اشتراک می کند. شاهین به تاریخ ۱۸ حمل اعلام کرد که طالبان دیگر در مذاکرات با حکومت افغان در مورد تبادله زندانیان شرکت نمی کنند. [کریم جعفر/ای اف پی]

کابل -- طالبان اعلام کرده اند که آنها دیگر در گفتگوهای «بی ثمر» با حکومت افغان بر سر تبادله زندانیان، که یک بخش مهم توافقنامه با ایالات متحده بود، شرکت نخواهند کرد.

سهیل شاهین، سخنگوی سیاسی طالبان، در توییتی که نخست به زبان پشتو به روز دوشنبه (۱۸ حمل) حدود ساعت ۱۱:۳۰ شب به وقت افغانستان ارسال شد، اداره رئیس جمهور اشرف غنی را به دلیل تأخیر در آزادی زندانیان «به یک بهانه یا دیگری» مقصر دانست.

شاهین که مقیم دوحه است، در توییت بعدی به زبان انگلیسی نوشت، «بنابراین، تیم تخنیکی ما سر از فردا در جلسات بی ثمر با طرف های ذیربط شرکت نخواهد کرد.»

این دو حریف از هفته گذشته تاکنون در کابل مذاکره می کردند تا برای نهایی کردن تبادله زندانیان که در ابتدا قرار بود تا ۲۰ حوت اتفاق بیفتد، تلاش کنند.

متین بیک، یک عضو تیم مذاکره کننده حکومت گفت، این آزادی به تأخیر افتاده است زیرا طالبان خواستار آزادی ۱۵ نفر «فرمانده برتر» هستند.

بیک به تاریخ ۱۸ حمل به خبرنگاران گفت، «ما نمی توانیم قاتلان مردم خود را آزاد کنیم.»

وی گفت، «ما نمی خواهیم آنها به میدان جنگ برگردند و یک ولایت کامل را تصرف کنند.»

بیک گفت، حکومت آماده بود تا ۴۰۰ زندانی طالبان کم تهدید را به عنوان یک اقدام خیرخواهانه در ازای کاهش «قابل توجه» در خشونت آزاد کند، اما طالبان این پیشنهاد را رد کردند.

واشینگتن در اوایل ماه حوت با طالبان توافقنامه ای را امضا کرد که از حکومت افغان - که امضا کننده این توافقنامه نبود – خواست تا ۵۰۰۰ زندانی طالبان را آزاد کند، و از شورشیان نیز خواست تا در عوض، ۱۰۰۰ اسیران طرفدار حکومت را آزاد کنند.

دفاع از نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان

این اقدام گروه جنگجوی آخرین بهانه برای جلوگیری از آمدن به میز صلح است.

طالبان ماه گذشته به ارسال تصاویری در مورد آموزش نظامی اعضای آنها ادامه دادند و باعث شک و تردید در بین افغان ها شد که این جنگجویان چقدر در مورد صلح جدی بوده اند.

این کار پس از آن صورت گرفت كه جنگجویان به تاریخ ۹ حمل نخست مذاكرات درباره تبادله زندانیان را زمانی متوقف كردند که آنها تیم مذاكره كننده تشکیل شده توسط حکومت افغان را رد کردند، و ادعا كردند که این تیم همه شمول نبود.

در عوض، این گروه جنگجوی موافقت کرد که فقط با یک تیم تخنیکی از حکومت افغان ملاقات کند تا در مورد این موضوع بحث برآنگیز صحبت کنند.

در همین حال، اگرچه طالبان از زمان امضای این توافقنامه تاکنون، تعداد زیادی از پرسونل امنیتی را کشته اند، طالبان به تاریخ ۱۷ حمل اعلامیه ای را منتشر کردند و ایالات متحده را به نقض «توافقنامه صلح» متهم کرد.

ساعاتی پس از این اعلامیه طالبان، دگروال سونی لیگیت، سخنگوی نیروهای ایالات متحده در افغانستان، در توییتر پاسخ داد.

لیگیت نوشت، «نیروهای امریکایی در افغانستان شرایط نظامی توافقنامه ایالات متحده با [طالبان] را عملی کرده و به عملی کردن آن ادامه می دهد؛ هرگونه ادعا در غیر این صورت بی اساس است. نیروهای امریکایی در افغانستان در این مورد واضح بوده است -- طبق توافقنامه، در صورت حمله بر نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان، ما از این شرکای خود دفاع خواهیم کرد.»

وی گفت، «طالبان باید خشونت را کاهش دهد. کاهشی در خشونت، تقاضای مردم افغان و لازمی است تا بگذارد روند سیاسی به سوی یک توافق مناسب برای همه افغان ها کار کند. ما بار دیگر از همه طرفها می خواهیم تا تلاش های خود را بر فاجعه جهانی کووید-۱۹ متمرکز کنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

7 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

اگر به هدف مراقبت نباشد، هزار دلیل به حیث اعتراض مطرح می شود! چون آنها بحث های صلح را طولانی ترمی کنند، تنها تعداد معدودی از جنگ سالاران ممکن از تماشا و دیدن منظره هوتل پنج ستاره در قطر مستفید شوند!

پاسخ

پس از اعلامیه ای طالبان، دگروال سونی لگت، سخنگوی نیروهای امریکایی در افغانستان در توییتر پاسخ داد. "نیروهای امریکایی در افغانستان از شرایط نظامی موافقتنامه طالبان و ایالات متحده حمایت کرده و حمایت می کنند؛ در غیر این صورت هرگونه ادعا بی اساس است. موقف نیروهای امریکایی در افغانستان واضح است - ما از همکاران‌ خود (نیروهای ملی دفاعی و امنیتی افغان) دفاع خواهیم کرد.»

پاسخ

طالبان در تصمیم گیری شان مستقل نیستند، آنها توسط کشور های منطقه حمایت می شوند. هر چیزی که کشور های عربی و پاکستان برایشان بگویند، همو کار را می کنند. بناءً حکومت افغانستان باید تلاش کند تا برای ختم جنگ و حمایت از نظام جمهوری اجماع منطقه را بوجود بیاورند و برای جهان تفهیم نماید که با آمدن نظام امارت اسلامی، هیچگاهی در افغانستان صلح نخواهند آمد. طالبان باید با حفظ نظام جمهوریت ۵۰ فیصد در حکومت شریک قدرت شوند و وزارت ها باید بین شیاسون افغانستان و طالبان تقسیم گردد. وزارت های امنیتی چون وزارت دفاع، وزارت داخله، ریاست عمومی امنیت ملی را برای طالبان واگذار کنند بخاطریکه آنها در آوردن امنیت بهتر هستند و وزات های مالیه و تجارت و غیره را حکومت موجوده به پیش ببرند.

پاسخ

نه خیر این وزارت های کلیدی اگر به آنها دادشود دوران اول وحشت ودوران سیاه خودرا تکرار ونام جمهوریت را هم ازبین میبرند.

پاسخ

طالبان یک تهدید بسیار بزرگ برای امنیت افغانستان تلقی می گردد. پس از توافق نامه صلح با ایالات متحده طالبان بسیار زیاد مغرور شدند و خود را وارث اصلی این خاک می دانند. آنها میگویند که ما یک نظام نیرومند داشتیم که امریکا آمد آن را سرنگون کرد وحکومت دست نشانده اش را جایگزین حکومت ما کرد. بناءً ما این حکومت را به رسمیت نمی شناسیم. قبلاً می گفتند که جنگ ما بر علیه اشغال و حضور نیروهای خارچی است. ما حالا میگویند که این حکومت حکومت اسلامی نیست ما میخواهیم که یک حکومت اسلامی را تاسیس کنیم. امریکا با امضای توافقنامه صلح با طالبان یک اشتباه برزگ را مرتکب شد زیرا این کار به طالبان دیگر هم روحیه بخشید که توانستیم که امریکا که ابرقدرت ترین کشور دنیا است به زانو در بیآوردیم.

پاسخ

امریکا باید رئیس جمهور غنی را حمایت کند بخاطریکه طالبان مزدوران ادارات استخباراتی پاکستان اند، در حالیکه بقایای ایتلاف شمال اسبق به رهبری عبدالله جاسوس های روسها و ایرانی ها هستند. اشرف غنی نه تنها به ملت افغانستان وفا دار است بلکه وی برای بقیه جهان نیز نیت خوبی دارد.

پاسخ

نه اشرف غنی ونه طالبان طرفدار صلح در افغانستان هستند هردوی آنها به منافع خود می اندیشد اگرطالبان صلح کند پس نوکری پاکستان راکی کند اگر اشرف غنی با طالبان صلح کند چوکی ریاست جمهوری ازدست میرود صلح نتیجه ندارد این پروسه الی ختم ریاست جمهوری اشرف غنی ادامه خواهد داشت

پاسخ