امنیت

تصاویر آموزش نظامی طالبان شک و تردید راجع به اراده صلح را برآنگیخت

گزارش از سلیمان

در این تصویر که به تاریخ ۱۱ حمل گرفته شده است مشاهده می شود که، جنگجویان طالب در یک مکان ناشناخته در ولایت بدخشان تمرین می کنند. [آرشیف]

در این تصویر که به تاریخ ۱۱ حمل گرفته شده است مشاهده می شود که، جنگجویان طالب در یک مکان ناشناخته در ولایت بدخشان تمرین می کنند. [آرشیف]

کابل -- تبلیغات طالبان که نشان دهنده آموزش نظامی این جنگجویان است، شک و تردید در بین افغان ها را ایجاد می کند که این جنگجویان در مورد صلح چقدر جدی هستند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان، به روز دوشنبه (۱۱ حمل) تعدادی تصاویر را در توییتر خود منتشر کرد که نشان می داد شورشیان در راهپیمایی و اداره اسلحه در مکان های ناشناخته قرار دارند، که گفته می شود یکی از آنها در ولایت بدخشان است.

مجاهد در نشریه خود گفت، این جنگجویان برای اینکه بتوانند موانع ایجاد حکومت اسلامی را برطرف کنند، آموزش می دیدند.

این تصاویر و اعلامیه بلافاصله انتقاداتی را برانگیختند.

در این تصویر که به تاریخ ۱۱ حمل منتشر شده است مشاهده می شود که، یک جنگجوی طالب از یک اسلحه سنگین در جریان آموزش در یک مکان نامعلوم، استفاده می کند.

در این تصویر که به تاریخ ۱۱ حمل منتشر شده است مشاهده می شود که، یک جنگجوی طالب از یک اسلحه سنگین در جریان آموزش در یک مکان نامعلوم، استفاده می کند.

در این تصویر که به تاریخ ۱۱ حمل گرفته شده است، جنگجویان طالب در یک مکان نامعلوم در ولایت بدخشان در حالت آماده باش قرار دارند. [آرشیف]

در این تصویر که به تاریخ ۱۱ حمل گرفته شده است، جنگجویان طالب در یک مکان نامعلوم در ولایت بدخشان در حالت آماده باش قرار دارند. [آرشیف]

در این تصویر که به تاریخ ۱۱ حمل منتشر شده است دیده می شود که، جنگجویان طالب در یک مکان نامعلوم در حال آماده باش قرار دارند. [آرشیف]

در این تصویر که به تاریخ ۱۱ حمل منتشر شده است دیده می شود که، جنگجویان طالب در یک مکان نامعلوم در حال آماده باش قرار دارند. [آرشیف]

داؤد كلكاني، یک عضو پیشین ولسی جرگه از ولایت کابل و یک تحلیلگر سیاسی گفت، «وقتی طالبان می گويند موانعی در راه حكومت اسلامی را برطرف می كنند، بدين معنی است كه اين گروه قصد دارد از روند صلح به عنوان یک سلاح استفاده كنند تا به آنها در رسيدن به هدف خود از بازگشت دوباره امارت اسلامی کمک كند.»

كلكاني گفت، «طالبان فقط ادعای حكومت اسلامی [با كلمات] را دارند زيرا اعمال آنها كاملاً عليه اسلام است.»

وی گفت، «افغانستان بهترین نظامی اسلامی را دارد زیرا قانون اساسی این کشور اظهار می کند که هیچ قانونی را نمی توان در تضاد با اعتقادات و احکام اسلام قرار گیرد. طالبان با سر دادن شعارهای حکومت اسلامی فقط مردم را فریب می دهند.»

وی افزود، «من فکر می کنم که طالبان اهداف دیگری غیر از صلح در ذهن خود دارند؛ آنها فقط وقتی صحبت از صلح و مذاکره می کنند، خودنمائی می کنند.»

کلکانی گفت، «آنها قصد دارند این دولت را با اعضای تازه کار آموزش دیده سرنگون کنند، اما این غیرممکن است. آنها باید نظر خود را تغیر دهند زیرا تنها گزینه مناسب در مقابل آنها گفتگو و صلح است.»

عدم صداقت

تبلیغات طالبان پس از آن صورت گرفت كه این جنگجویان به تاریخ ۹ حمل تیم مذاكره كننده حکومت افغان را رد كردند و ادعا كردند این تیم همه شمول نیست.

در عوض، این گروه جنگجوی فقط با یک تیم تخنیکی از حکومت افغان ملاقات کرده است تا در مورد مسئله بحث برانگیز تبادله زندانیان صحبت کند.

این اعلامیه و تصاویر باعث سوء ظن شده است که گویا طالبان فقط بهانه می گیرند تا از ورود به میز صلح جلوگیری کنند.

احمد فهیم نوری ۳۵ ساله، یک محصل دوره ماستری در یک پوهنتون خصوصی در کابل گفت، «نشریه طالبان با تصاویر از جنگجویانشان در پلاتفورم های رسانه های اجتماعی نشان می دهد که آنها در رابطه به تأمین صلح و پایان دادن به جنگ صادق نستند.»

وی گفت، «وقتی آنها می گویند که نمی خواهند با این تیم یا آن تیم [مذاکره کننده] بحث کنند، آنها بهانه می گیرند. واقعیت این است که طالبان هیچ اراده ای برای برقراری صلح در افغانستان ندارند.»

نوری گفت، «اخیراً طالبان توافقنامه صلح را با ایالات متحده امضا كردند. آنها توافق کردند که مذاکرات صلح بین الافغانی را آغاز کنند و زندانیان آنها آزاد شوند. اما موقف جدید این گروه نشان می دهد که توافقنامه صلح، کاهش خشونت و آماده سازی برای مذاکرات صلح بین الافغانی صرفاً اقدامات نمایشی است زیرا در واقعیت، طالبان صلح نمی خواهند.»

وی افزود، «طالبان در حالی بر جنگ تأکید می کنند که تمام افغان ها بطور مجموعی برای صلح آماده می شوند. موقف جدید آنها بدان معنی است که این گروه نسبت به صلح و مردم افغان دشمنی دارد.»

بصیر احمد یوسفی استاد یک پوهنتون و تحلیلگر سیاسی در کابل گفت، کاهش خشونت در اواخر سال گذشته و مذاکرات برنامه ریزی شده صلح بین الافغانی «تحولات مثبتی بودند که در روند صلح اتفاق افتاد و باعث شد که افغان ها به صلح و ثبات امیدوار باشند. اما موقف گیری اخیر طالبان همه چیز را برعکس جلوه داده است [و] سؤالاتی را در مورد صداقت آنها در مورد صلح ایجاد كرده است.»

یوسفی گفت، «تصاویر طالبان که آمادگی آنها را برای جنگ نشان می دهد، ثابت می سازد که این گروه به شرایط توافقنامه صلح خود با ایالات متحده متعهد نیستند و قصد پایان جنگ ندارند.»

یک هویت خشن

محمد علی احمدی، یک تحلیلگر امور سیاسی و معاون پیشین والی ولایت غزنی گفت، «حکومت افغان و ایالات متحده اهداف و اخلاص خود را برای آوردن صلح [به افغانستان] ابراز کرده اند.»

وی گفت، «تصاویر آموزش نظامی طالبان به افغان ها و جهان ثابت ساخت که طالبان صلح نمی خواهند و آنها علاقمند به ادامه جنگ هستند.»

احمدی گفت، «طالبان درک کرده اند که جنگ به آنها هوئتشان را داده است و آنها بدون جنگ هوئت و هیچگونه منزلتی نخواهند داشت؛ بنابراین، آنها با ایجاد بهانه ها موانعی را برای صلح ایجاد می کنند.»

عزیز استانکزی، یک تحلیلگر امور نظامی در کابل گفت، «فکر می کنم تعدادی از طالبان از جنگ خسته شده اند و به صلح علاقه مند هستند، اما برخی از آنها به دنبال ادامه جنگ برای منافع خود هستند.»

وی گفت، «بنابراین، این افراد به جنگ و اقدامات تحریک آمیز متوسل می شوند تا طرفین درگیری به جنگ وادار شوند.»

استانکزی افزود، «تعدادی از کشورهای همسایه و منطقه ای طرفدار صلح، ثبات و امنیت در افغانستان نیستند. این کشورها درآمد فراوانی از جنگ و قاچاق مواد مخدر کسب می کنند، و بخشی از رهبری طالبان با آژانس های استخباراتی این کشورها روابط و منافع مشترک دارند.»

وی با افزودن اینکه طالبان با کشورهایی به شمول ایران و روسیه ارتباط دارند گفت، «با دستورات [این سازمان ها] آنها سعی می کنند روند صلح را که تاکنون پیشرفت کرده است، مختل کنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

6 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

دولت که این جنگجویان را اززندانها رها میکند آنها به جنگ میروند وسنگردشمن قویتر میشود کشتار زیاد میشود وقتیکه این ها صدها بیگناه ملکی,هزارها نیروی امنیتی مارا کشتند ومردم رابخاک وخون کشانیدند چرا رها میشوند؟وقتیکه رها شدند جواب خون این کشته هارا کی میدهد /که مسءءولشمرده میشود درقیقت بالای خون این شهدا پاگزاشته میشود ودرحق این شهدا ظلم شد.هرکدام صدها بیوه ویتیم ازخودبجاگذاشتند کسی بید جوابگوباشد.اشرف غنی یا هرکسی که فرمان رهایی را صادرمیکند جواب بدهند.

پاسخ

من فکر می کنم که طالبان یکبار دیگر در افغانستان به زودی به اریکه قدرت خواهند رسید. این گروه اکنون حمایت داخلی و خارجی را با خود دارند. زمانیکه شما بطرف شمال و شمال شرق افغانستان و ولسوالی های تخار بدخشان و کندز و بغلان بروید ، می بینید که مردم از طالبان حمایت می کنند. در همه مدارس ولسوالی های متذکره به ضد حکومت درس داده می شود. خصوصاً در تخار و بدخشان افغانستان همین اکنون وضعیت خیلی خراب است. مردم بخاطر ظلم و ستم اربکی ها به ستوه آمدند. از این جهت آنها از طالبان حمایت می کنند. تجار بخاطر دزدان زنده گی و سرمایه شان مصئون نیست، از طالبان حمایت می کنند. از حکومت صرف کسانیکه معاش خور هستند و در حکومت وظیفه دارند حمایت می کنند. دیگر همه اتباع کشور از طالبان حمایت می کنند. شما در انتخابات گذشته ریاست جمهوری دیدید که از ۲۰ میلیون شهروندان واجد شرایط رای دهی چیزی کم از ۲ میلیون شرکت کردند. از این معلوم می شود که مردم از حکومت موجوده ناراض هستند. دولت مردان افغانستان بر سر قدرت باهم در نزاع هستند. مردم میدانند که اینها در قصه مردم نیستند بلکه در قصه پرکردن کیسه های خود هستند. فقر و بیکاری به اوج خود رسیده اند. طالبان اکنون حمایت کشور های منطقه را نیز دارند. همین اکنون روسیه، ایران، و کشور های امارات متحده عرب این گروه را به رسمیت می شناسند. از این جهت اگر کشور های بزرگ منطقه بشمول امریکا دست به کار نشوند، فرضیه من این است که طالبان نظام کنونی افغانستان را پس جنگ های بسیار خونی سقوط خواهند داد. من از جامعه جهانی خصوصاً از ایالات متحده امریکا جداً تقاضا می کنم که از این قتل و خونریزی که متصور است جلو گیری کنند. افغانستان در یک وضعیت خیلی وخیم قرار دارد.

پاسخ

طالبان همه ای این پول و امکانات را از کجا دریافت می کنند؟ آیا آنها را صرف پاکستان حمایت می کنند؟ فکر نکنم که پاکستان بتواند همه امکات را در اختیار این گروه قرار دهند. اینجا کشور های متعدد دیگر وجود دارند که با طالبان حمایت مالی و نظامی می کنند. همه کشور های عربی میخواهند که طالبان حکومت امارت اسلامی را در این کشور دوباره اعاده کنند. بناءً اگر کشور های عربی همراه طالبان کمک نکنند، فکر نکنم که این گروه بتواند یک هفته به جنگ شان علیه حکومت افغانستان ادامه دهند.

پاسخ

دولت کرزی واحمدزی درجهت تقویه طالبان ازپول بیت المال برایشان کمک کردند درسمت شمال ذریعه طیارات وموتر های دولتی ازجنوب به شمال طالبان وداعش انتقال گردید قرار معلوات رسانه ها درسال دوم حکومت کرزی درولایت لوگریک مرکز تعلیمی برای طالبان از پول دولت ایجاد شدوبه ارگانهای امنیتی هم دستورداد تا درین ساحات عملیات نکنند طالب رشد کرد.دند غوری را منگل قصدن وآگاهانه دراختیار طالب قرار داد تا مرکز تعلیمی ومرکز تجمع شان باشد جمع شدند قوی وتجهیز شدند سمت شمال را درخطرانداختند چندصدملیون دالر را کرزی دراختیارشان کزاشت.حنیفاتمر,استانکزی,کرزی ودیگران دندغوری را بریشان سپردندبادیده درایی حکمکردند که درین منطقه نیروهای امنیتی حق عملیات راندارد.ازسوریه داعش ذریعه طیارات ترکش به کابل انتقال وذریعه موتر درتبانی بادولت به سمت شمال انتقال گردیدند.شبها هلیکوپترها درقندز وسرپل وجوزجان وفاریاب بغلان سلاح ومهمات پایین میشد ودراختیار طالبان قراردادهمیشد(هم درزمانکرزی وهم احمدزی).بخاطر نسل کشی اینها این کارراکردند دوبارسقوط قندز نشان داد که نسل کشی کردند ووالی مسءول تقدیر هم شد.پس آب ازبالا گل آلود وکثیف شده است.قومگرایی است برادران شان هستند.اززندان ها هم رهامیشوند.

پاسخ

یک گپ را وضیحاً بگویم ده هیچ امیدواری برای صلح در افغانستان وجود ندارد. امریکا ۲۰ سال حکومت افغانستان را کمک کرد تا در برابر طالب بجنگند، حالا ۲۰ سال دیگر طالبان را کمک خواهد کرد تا در برابر این نظام بجنگنند و بالاخر حکومت را سقوط دهند و امارت اسلامی جایگزین این حکومت گردد. پس از آنکه طالبان سر قدرت رسیدند باز ایتلاف شمال افغانستان را پول خواهد داد تا در برابر طالبان مبارزه کند. این جنگ و خونریزی در این کشور ادامه خواهد یافت تا همه مردم این سرزمین کشته شود.

پاسخ

من فکرمی کنم که این تصاویر در افغانستان گرفته نشده اند، بلکه در کدام جای در پاکستان گرفته شده اند، و برای اثبات این دو دلیل وجود دارند: دلیل اول آن این است که پاکستان همچنان افراد مسلح را در زمان تنظیم های جهادی آموزش میداد و آنها هنوز هم تروریست ها را حمایت می کنند. دلیل دوم اش این است که اگر آنها در افغانستان می بودند، حتماً نیروهای امریکایی آنها را می دیدند و توسط طیاره های بدون سرنشین شان آماج قرار میدادند. دشمن واقعی جهان و مادر ترویست ها پاکستان است.

پاسخ