دیپلماسی

ارتش ایالات متحده تعهد کرد كه به حملات طالبان بالای نیروهای افغان پاسخ خواهد داد

سلام تایمز و ای اف پي

در این تصویر یک هواپیمای سوپرهورنت F/A-18E ایالات متحده مشاهده می شود که، به تاریخ ۳ دلو سال ۱۳۹۸ در فضای افغانستان پرواز می کند. ارتش ایالات متحده تعهد کرده است كه به هرگونه حمله طالبان بالای نیروهای افغان پاسخ خواهد داد. [سینتکام]

در این تصویر یک هواپیمای سوپرهورنت F/A-18E ایالات متحده مشاهده می شود که، به تاریخ ۳ دلو سال ۱۳۹۸ در فضای افغانستان پرواز می کند. ارتش ایالات متحده تعهد کرده است كه به هرگونه حمله طالبان بالای نیروهای افغان پاسخ خواهد داد. [سینتکام]

دوحه -- جنرال اسكات میلر، فرمانده مأموریت به رهبری ناتو در افغانستان، به روز سه شنبه (۵ حمل) به طالبان هشدار داد، در صورت ادامه حملات این جنگجویان بالای نیروهای افغان، نیروهای ائتلافی پاسخ خواهند داد.

میلر در یک کنفرانس تیلیفونی با مقامات نظامی افغان گفت، «همه طرف ها گفتند که آنها متعهد به یک روند صلح هستند، اما اگرچه که برخی از اینها سیاسی است، ما همچنان می دانیم که نظامیان همه طرف ها مسئولیت دارند.»

وی گفت، «اگر طالبان خشونت ها را افزایش دهند -- و آنها همینطور هم کرده اند -- آنها می دانند که پاسخی را دریافت خواهند کرد.»

«در نقش ما، طالبان صریحاً می دانند و موافقت دارند که ما حق داریم نه تنها از خود بلکه از شرکای نیروهای امنیتی افغان نیز دفاع کنیم. بنابراین اگر آنها حمله کنند، پاسخی در پی خواهد داشت، و این شامل حملات هوایی و پشتیبانی های دیگر می شود.»

در تصویر دیده می شود که، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو (سمت چپ) همراه با رئیس جمهور اشرف غنی (نفر دوم از راست) و عبدالله عبدالله (نفر دوم از چپ) و مارک اسپر وزیر دفاع ایالات متحده (سمت راست) بعد از یک کنفرانس مطبوعاتی که در کابل به تاریخ ۱۰ حوت، ایستاده است. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

در تصویر دیده می شود که، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو (سمت چپ) همراه با رئیس جمهور اشرف غنی (نفر دوم از راست) و عبدالله عبدالله (نفر دوم از چپ) و مارک اسپر وزیر دفاع ایالات متحده (سمت راست) بعد از یک کنفرانس مطبوعاتی که در کابل به تاریخ ۱۰ حوت، ایستاده است. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

وی گفت، «ما سیاست را خواهیم گذاشت که خودش را تنظیم کند، اما من دوباره به شما و سایر کسان ... بر تعهد و پشتیبانی خود تأکید می کنم.»

اظهارات میلر پس از آن صورت گرفت كه مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده در راه بازگشت از یک ملاقات غیرمنتظره خود در افغانستان، در قطر توقف کرد.

مقامات گفتند، پومپئو به روز دوشنبه (۴ حمل) در پایگاه هوایی العدید قطر که در آن محل سکونت نیروهای ایالات متحده است، با سه رهبران طالبان به شمول ملا عبدالغنی برادر، یک شورشی که قبلاً زندانی بود و اکنون مذاکره کننده اصلی آنها شده است، به مدت یک ساعت دیدار کرد.

زلمی خلیلزاد، مذاکره کننده ایالات متحده که واسطه توافقنامه صلح اخیر با طالبان بود گفت، حکومت و شورشیان به تاریخ ۳ حمل از طریق ویدیو کنفرانس اسکایپ برای بحث در مورد لوژستیک معاوضه زندانیان صحبت کردند.

این توافقنامه آزادشدن تا ۵۰۰۰ جنگجوی طالبان توسط کابل و تا ۱۰۰۰ عضو نیروهای دولتی افغان که در دست شورشیان اند، پیش بینی کرده است.

اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان پس از اجتناب ابتدایی از آزادی زندانیان طالب، اعلام کرد که مقامات ۱۵۰۰ شورشی را به عنوان «یک رفتار حسن نیت» آزاد کنند با این برنامه که ۳۵۰۰ زندانی باقیمانده را در جریان مذاکرات آزاد کنند.

طالبان این پیشنهاد را رد کردند.

بحران سیاسی

سفر پومپئو به کابل به تاریخ ۴ حمل در صدد حل اختلاف بین دو رهبر برتر افغانستان بود.

کابل از زمان انتخابات سال گذشته که منجر به اختلافاتی شد و در نهایت دو مراسم تحلیف جداگانه صورت گرفت، تاکنون از یک بحران سیاسی رنج می برد.

پومپئو با رئیس جمهور اشرف غنی -- منتخب برای دوره جدید -- و عبدالله عبدالله، که همچنان مدعی ریاست جمهوری است، جلسات جداگانه و مشترکی را برگزار کرد.

وی ابراز ناامیدی کرد که غنی و عبدالله نمی توانند اختلافات خود را برطرف کنند.

پومپئو در اعلامیه ای گفت، «نامؤفقیت آنها به روابط ایالات متحده و افغانستان آسیب رسانده است و متأسفانه باعث بی حرمتی به آن دسته از افغان ها، امریكایی ها و شرکای ائتلاف می شود كه جان ها و گنج خود را در تلاش برای ایجاد آینده جدید برای این كشور فدا كرده اند.»

پومپئو گفت، ایالات متحده بلافاصله ۷۶.۴ میلیارد افغانی (۱ میلیارد دالر) از کمک را کاهش می دهد و یک میلیارد دالر دیگر را در سال ۲۰۲۱ نیز کاهش خواهد داد.

با این حال، پومپئو اظهار داشت که وی در مورد توافق غنی و عبدالله خوش بین است.

پومپئو گفت، «من فکر می کنم که از همه وقت بیشتر اکنون به آن نزدیک هستیم. ما به راهنمایی، آموزش دهی و تشویق آنها به مذاکره ادامه خواهیم داد تا همه افغان ها روی میز قرار بگیرند.»

غنی روز سه شنبه در یک سخنرانی تلویزیونی به ملت، از ایالات متحده بخاطر کمک های سخاوتمندانه به افغانستان تشکر کرد.

غنی گفت، «ما همچنان متعهد هستیم كه یک دولت فراگیر را تشکیل دهیم كه شمولیت تمام قشرهای سیاسی، قومی، نژادی، مذهبی و زبانی كشور را تضمین كند، برنامه ای که من با همکاری معاونین و نماینده خاص خود بالای آن کار می کنم.»

غنی در خطاب خود همچنان از طالبان خواست تا با آتش بس موافقت کنند.

وی گفت، «من یک بار دیگر از طالبان می خواهم که خواسته های علمای دینی را بپذیرند ... و با آتش بس جامع موافقت کنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

ایالات متحده قبل از همه، موضوع حکومت موازی که از سوی عبدالله عبدالله اعلان شده پایان دهند. نگرانی اصلی مردم از این ناحیه است. دعوا بر سرقدرت بین اشرف غنی و عبدالله کشور را بطریک بحران کشانده است. اختلاف بر سر چوکی از سوی این دو شخص به طالبان نیز روحیه میدهد که آنها باید علیه این حکومت فاسد مبازه کنند. طالبان می گویند که همه مقامات این حکومت مفسد هستند و اینها در قصه ملت و مملکت نیستند بکله در قصه پر کردن جیب شان هستند. و تاجای ادعا طالبان راست است بخاطریکه در طول ۱۹ سال حکومت، یکتعداد کسانیکه در حکومت بودند میلیونر شدند. مثل عطا محمد نور والی ولایت بلخ. یک زمانی هیچ چیزی نداشت اما حالا پولدار ترین شخص کشور است. این همه پول را از کجا کرد؟ واضیح است که پول ملت را دزدی کرد.

پاسخ